God is concessieverlener?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Actualiteiten

#1: God is concessieverlener? Auteur: Bad Karma BerichtGeplaatst: ma 26 jan 2015 22:18
    —
Hoi allemaal,

Mijn ongeletterde hoofd tolt in de rondte alsof ik bezeten ben.
In het Angelsaksische recht schijnen twee rechtssystemen naast elkaar te bestaan. De gecodeerde wet en common law (queensbench) schijnen naast elkaar in het recht te bestaan.

Tijdens mijn 'YouTube en Wikipedia research' kwam ik erachter dat sommige 'complotdenkers' wel heel erg ver gaan. Mijn vraag aan de mensen hier met een gezond verstand is dan ook of het volgende op waarheid berust..

Ik kreeg te horen dat onze lieve heer (god) de aarde aan de mensen heeft nagelaten. Het bewijs hiervoor is de bijbel. Een ander woord voor bijbel is testament. Een testament schijnt volgens de 'alu-hoedjes' een bindend contract te zijn. God heeft de aarde aan de mens nagelaten, de mens heeft de overheid in het leven geroepen.

Op YouTube vertelde een nogal wilde meneer dat god, onder de Angelsaksische common law, de concessieverlener is.
De wilde meneer vertelde dat daarom de mens de executeur en begunstigde is en de overheid, die door de mens in het leven is geroepen, de trustee. De administrateur.

Voorts vertelde de kwade meneer dat een rechter altijd de positie van executeur en administrateur inneemt, de aanklager de rol van begunstigde speelt en mensen als ikzelf de rol van trustee krijgen toebedeeld.

Berust dit nu op waarheid of kan ik beter een andere hobby nemen?

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 26 jan 2015 22:52
    —
Die lui zijn geschift.

Of laat ik het vriendelijk zeggen: makkelijk beïnvloedbare zielen.

#3:  Auteur: Bad Karma BerichtGeplaatst: ma 26 jan 2015 23:30
    —
Ik zou graag een zelfstudie doen naar de oorsprong van recht. Ik denk dan aan Oud-Romeins recht. Nu ben ik een idioot wat recht betreft en heb geen idee waar ik moet beginnen met een zelfstudie.

Kunt u mij misschien vertellen of ik met het boekje van Jacob Giltaij: 'Mensenrechten in het Romeinse recht' het juiste pad bewandel?

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 27 jan 2015 0:25
    —
Bad Karma schreef:
Ik zou graag een zelfstudie doen naar de oorsprong van recht. Ik denk dan aan Oud-Romeins recht. Nu ben ik een idioot wat recht betreft en heb geen idee waar ik moet beginnen met een zelfstudie.

Kunt u mij misschien vertellen of ik met het boekje van Jacob Giltaij: 'Mensenrechten in het Romeinse recht' het juiste pad bewandel?

Ziet er interessant uit, maar als het je gaat om het bestuderen van het Romeins recht zijn er (voor iemand zonder basiskennis) waarschijnlijk betere leerboeken dan een proefschrift uit 2012.

Over de geschiedenis van het Romeins recht is er bijv. W.J. Zwalve, Beknopte geschiedenis van het Romeinse recht.

Over de inhoud van het Romeins recht (met name het Romeins privaatrecht) is er bijv. J.H.A. Lokin, Prota: vermogensrechtelijke leerstukken aan de hand van Romeinsrechtelijke teksten.

Op internet is er natuurlijk ook van alles te vinden, als het je lukt om de onzin weg te filteren.

#5:  Auteur: Bad Karma BerichtGeplaatst: wo 28 jan 2015 13:18
    —
Mijn dank is groot.

#6: http://rechtenforum.nl/forum/thread/t/43487/start/0/postdays Auteur: Franciscus BerichtGeplaatst: do 29 jan 2015 17:22
    —
Moeten we hier niet beginnen:
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0CCoQFjAB&url=http%3A%2F%2Fnl.wikipedia.org%2Fwiki%2FCodex_Hammurabi&ei=vE_KVNjtOImuU9ykgYAI&usg=AFQjCNHWGMvd0n42Y9Nvz6sqKCm_dke-Bw&bvm=bv.84607526,d.d24 Very Happy

#7: Re: God is concessieverlener? Auteur: Regin BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2015 15:55
    —
Bad Karma schreef:
In het Angelsaksische recht schijnen twee rechtssystemen naast elkaar te bestaan. De gecodeerde wet en common law (queensbench) schijnen naast elkaar in het recht te bestaan.

Dat klopt. In Engeland bestond vroeger het 'Court of Chancery', een aparte rechtsgang waar onbilijke uitkomsten van common law konden worden rechtgezet. Na een hervorming in 1875 werden de rechtsgangen van common law en het Court of Chancery samengevoegd, maar het technische juridische onderscheid bestaat nog steeds ("remedy under common law" vs. "equitable remedy"). Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Court_of_Chancery

Overigens hebben de rechtsstelsels van Engeland en de rest van West-Europa een verschillende oorsprong. De meeste continentale rechtsstelsels zijn gebaseerd op het Romeinse recht, terwijl het Engelse recht in de vroege Middeleeuwen is ontwikkeld.

In 'Geschiedenis van het Europees privaatrecht' gaat Zwalve dieper in op de ontwikkeling van de continentale rechtsstelsels, wellicht interessant als vervolg op zijn inleidende boekje over het Romeinse recht.



Rechtenforum.nl -> Actualiteiten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl