Schadevergoeding in verband met gederfde tijd
#16: Auteur: Poeh
Geplaatst: do 08 jun 2006 14:25
Nogmaals, de tactiek zoals StevenK die aangegeven heeft, lijkt mij de beste. Het lijkt er echter op dat u ons advies niet wilt, want u heeft zelf blijkbaar al "de juiste" weg gekozen.
Veel succes...
|
#17: Auteur: Onderzoek
Geplaatst: do 08 jun 2006 14:41
Ik heb nog geen keuze gemaakt en wil beslist niet eigenwijs zijn maar ik ga niet het "te veel" betalen voor een onterecht hoge jaarafrekening. Ik heb betaald wat ik moest betalen en betaal ook de voorschotten. Ik zal een declaratie met betrekking to mijn onkosten naar Eneco zenden.
|
#18: Auteur: StevenK
Geplaatst: do 08 jun 2006 14:44
Onderzoek schreef: | Ik wil graag de tegenpartij op kosten jagen want dat gebeurt andersom ook.
|
Dat moet je vooral hardop roepen. De rechter roept dan 'BW 3:13' en veroordeelt u mogelijk ook nog eens in de kosten.
|
#19: Auteur: Onderzoek
Geplaatst: do 08 jun 2006 15:06
Bedankt voor deze tip! Wat houdt 3:13 in (of waar kan ik dat vinden)?
|
#20: Auteur: Poeh
Geplaatst: do 08 jun 2006 15:08
3:13 betekent Boek 3 artikel 13 van het Burgerlijk Wetboek
|
#21: Auteur: Onderzoek
Geplaatst: do 08 jun 2006 17:52
Bedankt! Inmiddels heb ik een declaratie met specificatie naar Eneco gezonden via brief, fax en email. Kunnen ze niet zoals gewoonlijk zeggen dat ze niets hebben ontvangen. Betalingstermijn tien werkdagen na heden.
|
#22: Auteur: tikSimone
Geplaatst: do 08 jun 2006 18:59
Heb je toch nog m'n advies gevolgd
|
#23: Auteur: Onderzoek
Geplaatst: do 08 jun 2006 19:54
Zeker, ik wil niet eigenwijs zijn. Als ik het allemaal zelf goed zou weten zou ik jullie niet om advies vragen. Het enige wat misschien afwijkt van jullie advies is het feit dat ik het door Eneco teveel berekende in mindering heb gebracht op mijn eerstvolgende betaling aan hen. In mijn optiek is dat het betalen van een vordering met uitzondering van het deel dat door mij wordt betwist.
Ik ben ook niet uit op geld want het kost me in hoe dan ook meer dan het me oplevert. Ik wil gewoon van dit soort gedonder af en hoewel ik nu heb begrepen dat je niet "nodeloos" de kosten mag laten oplopen denk ik dat het de enige manier is om een dergelijke leverancier te dwingen na te komen wat hij is overeengekomen. Het moet duur, lastig en tijdrovend voor ze worden.
|
#24: Auteur: Nemine contradicente
Geplaatst: do 08 jun 2006 21:06
Onderzoek schreef: | Ik wil graag de tegenpartij op kosten jagen want dat gebeurt andersom ook.
...
Op dit moment is mijn overeenkomst met Eneco door mij opgezegd omdat ze mij belazeren ...
...
Dus ik wil graag de beste tactiek weten om het hard tegen harder te spelen.
|
Onderzoek schreef: | Het moet duur, lastig en tijdrovend voor ze worden. |
Zoals StevenK correct opmerkt zou een dergelijk handelen onder art. 3:13 BW vallen.
Quote: | Artikel 13
1. Degene aan wie een bevoegdheid toekomt, kan haar niet inroepen, voor zover hij haar misbruikt.
2. Een bevoegdheid kan onder meer worden misbruikt door haar uit te oefenen met geen ander doel dan een ander te schaden of met een ander doel dan waarvoor zij is verleend of in geval men, in aanmerking nemende de onevenredigheid tussen het belang bij de uitoefening en het belang dat daardoor wordt geschaad, naar redelijkheid niet tot die uitoefening had kunnen komen.
3. Uit de aard van een bevoegdheid kan voortvloeien dat zij niet kan worden misbruikt. |
Het lijkt mij dat u de verstandig(st)e keuze heeft gemaakt door bezwaar te maken.
|
#25: Auteur: bona fides
Geplaatst: do 08 jun 2006 21:09
Ik heb niet alles helemaal gelezen, maar m.i. is verrekening best mogelijk via opschorting van je betalingsverplichtingen, mits natuurlijk voorafgegaan door een ingebrekestelling (zodat je van je opschortingsrecht gebruik kan maken). En in dit geval, als je zeker weet dat het om spooknota's gaat, zou ik gewoon niet betalen.
De inschatting of het werkelijk spooknota's zijn is natuurlijk wel volledig voor jouw rekening. Het zelf spooknota's vinden is niet genoeg.
Het is duidelijk dat het energiebedrijf niet bij machte is om op alles adequaat te reageren, maar dat wil niet zeggen dat je niet van je recht gebruik mag maken. De onmacht van Eneco moet volledig aan Eneco worden toegerekend.
Sommige energiebedrijven schijnen overigens een aparte afdeling te hebben waar alleen advocaten mee in contact kunnen komen. Via die afdeling zijn de problemen meestal wel snel op te lossen. De bedrijven gokken erop dat de meeste klanten het er maar bij laten. (Aldus een rechtsbijstandverzekering, gelukkig niet de mijne.)
|
#26: Auteur: Onderzoek
Geplaatst: do 08 jun 2006 21:20
Dit zijn echt spooknota's en ik kan dat bewijzen met de overeenkomst erbij. Bovendien zijn diverse telefoongesprekken door mij opgenomen. Maar we zullen het wel zien over een paar weken want ik ga ervan uit dat ik dan een deurwaarder moet inschakelen om mijn vordering betaald te krijgen.
|
#27: Auteur: schade
Geplaatst: ma 26 jun 2006 20:46
MEESTAL STAAT IN DE LEVERINGSVOORWAARDEN DAT DIT SOORT SCHADEVERGOEDINGEN NIET WORDEN GEHONOREERD.
LEES DE KLEINE LETTERTJES.
DOE GEEN MOEITE EN GA VERDER.
|
#28: Auteur: bona fides
Geplaatst: ma 26 jun 2006 21:13
schade schreef: | Meestal staat in de leveringsvoorwaarden dat dit soort schadevergoedingen niet worden gehonoreerd. Lees de kleine lettertjes. Doe geen moeite en ga verder. |
Dergelijke kleine lettertjes (goed punt trouwens) zijn niet zelden vernietigbaar. In het bijzonder zijn exoneratieclausules in algemene voorwaarden tussen bedrijven en consumenten slechts bij hoge uitzondering geldig.
|
#29: Auteur: Hanifa
Geplaatst: wo 28 jun 2006 17:25
Die kleine lettertjes doen het 'm.
Sorry, off topic maar ik kon het niet laten
|
#30: Auteur: MiriamvL
Geplaatst: wo 28 jun 2006 18:39
Ik heb niet de hele draad gelezen Maar ik wil hier wel graag op inhaken... Ik heb last van een zorgverzekeraar die beweerde dat ik nog twee termijnen van vorig jaar moest bepalen, een snel nakijken leverde bij mij één openstaande termijn op, ik die braaf betalen met een brief dat ik het niet eens was met die tweede termijn. Nooit antwoord gehad op de brief, wel een aanmaning, betaling binnen 5 dagen, anders incasso op de stoep, dus maar een keertje bellen, ja, ze gingen het uitzoeken en ik werd terug gebeld. Geen telefoontje, maar zo'n anderhalve week later een lullig briefje dat ze "naar aanleiding van mijn telefoontje konden berichten dat er nog steeds een termijn openstond". Toen kwam de brief van het incassobureau of ik gaarne even die termijn over wilde maken. Alle betalingen nog eens rustig nagelopen en genoteerd: kwam het er op neer dat ik nu twee termijnen teveel heb betaald. Grrr! Weer een brief naar de verzekeraar (incl. overzicht met data van betalingen) om gaarne die twee termijnen z.s.m. terug te storten op mijn rekening.. een maand later nog niks van gehoord. Nu is de rechtsgrond voor terugvordering niet zo ingewikkeld... maar het daadwerkelijk terugkrijgen van je geld van zo'n logge organisatie met een klaarblijkelijk slechte administratie is een ander verhaal... Nu ook met het gas, een veel te hoge eind afrekening, brief gestuurd, zowel per post als per fax, en je krijgt gewoon geen antwoord!! Zo irritant! Telefoontje plegen: "we zoeken het uit, we bellen u zo terug"... jaja... Hoe kan je hier als consument het beste mee omgaan? Net zo lang negeren tot zij zelf rechterlijke stappen gaan nemen? Ik heb nl. wel een keer gehad dat ik onterecht via een incassobureau werd aangesproken, ik heb toen aan het incassobureau meegedeeld dat dit onterecht was, en die hadden het probleem zo de wereld uitgeholpen... Wat ik nu echt wil weten: wat is je rechtspositie als je onterecht aangesproken wordt? Wat moet je hier aandoen? (bestaat er zoiets als een tegenovergestelde van een onverschuldigde betaling?)
Ik heb alle begrip voor Onderzoek's frustratie..
|
|