Hoeveel uur per week aan je (zelf-)studie?
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Ik ben heeeeeeel erg jaloers op u!
(echt waar, dus) |
hahahahahaha, je mag wel, je, zeggen hoor ![]() Ach ja, het leven is goed ![]() |
Even deze topic nieuw leven in blazen. Ik ben benieuwd hoeveel uur de huidige eerstejaars aan hun studie besteden. Ik zelf volg 10 uur per week college, waarvan 2 uur Leiden Law Practices. Daarnaast besteed ik ongeveer 6 uur per week aan zelfstudie. In totaal dus ongeveer 16 uur voor 2 vakken. Voor LLP hoeft geen tentamen te worden gemaakt. |
Dat is niet veel Patricia! Heerlijk ![]() |
Volgens het akkoord van Bologna zou 1 studiepunt moeten overeenstemmen met 25 uren studie (dus inclusief colleges). 60 studiepunten per jaar, 40 weken in een jaar (12 weken vakantie) komt neer op 37,5 uren per week.
Dat 14 uur studeren per week veel zou zijn lijkt me dus klare onzin, ik kom met colleges alleen al aan meer uren ![]() ![]() ![]() |
Ik moet inmiddels toch wel terug komen op mijn eerdere post. Momenteel studeer ik toch wel meer. In de eerste weken is het natuurlijk allemaal nog vrij makkelijk te doen. Nu aan het begin van het 2e semester, volg ik opnieuw 10 uur college en studeer ik daarnaast nog een uurtje of 15 gemiddeld. De ene keer iets minder, de andere keer iets meer. Totaal dus ongeveer 25 uur en dat is volgens mij best gemiddeld. |
ik houd het eigenlijk niet zo bij, heb wel gemiddeld 10 a 15 uur in de week college. in tussenuren studeer ik veel.
als ik thuis ben is het bij mij meer zo van: studeren, afwas doen, studeren, middagdutje, studeren... verspreid over een dag (zonder colleges) kom ik dan wel aan 4 uur (ook in het weekend), ook al voelt het niet zo ![]() dus is zit wel makkelijk in totaal rond de 30 uur, word ook niet voor niets de neur genoemd ![]() |
Even aanhaken in deze post:
Het lijkt mij dat het per persoon verschilt, naast het cijfer dat je nastreeft natuurlijk. Maar voor mij was het eerste jaar (UvA) vrij eenvoudig (geen herkansingen/7 gemiddeld). Normaal gesproken 2 uur per week aan werkgroep opdrachten besteed (je kent het wel, vlak voordat de werkgroep begint snel een surrogaat antwoord invullen). En voor de tentamens heel hard blokken (6-7 uur op een dag). Na het eerste jaar ben ik noodgedwongen een zesjes man geworden, en op het moment moet ik er gewoon harder aan trekken, bestuursrecht is een struikelblok voor mij naar het schijnt (net cijfer binnen: een 4 terwijl ik er toch aardig wat tijd aan besteed heb.) De 10 uur per week zal ik niet halen, maar 5 uur per week buiten de tentamenperiodes om lijkt mij niet zo'n gek aantal. |
Ik ben vrij nieuw op dit forum, en zodoende kwam ik terecht op dit wat oudere topic. Interessant.
Door de aangeboden stof met meer dan minimale ijver te bestuderen bouw je naar mijn mening meer parate kennis op. Voor studenten in de vroege twintigers leeftijd heeft dat, met het oog op alle andere dingen die het leven te bieden heeft, meestal geen prioriteit. Begrijpelijk. Ik was ook een 5,6 student in die dagen. Nou ik pas geleden weer begonnen ben met de studie Rechtswetenschappen aan de OU, is de motivatie van een geheel andere orde. Ik ben nu vrijwel de gehele dag bezig met juridische aangelegenheden. Ik besteed per dag, ook in het weekend, zo'n 4 a 5 uur verdeeld over 2 a 3 vakken. Daarnaast lees ik alle on-line tijdschriften, nieuwsbrieven, en dergelijke, die ik kan vinden. Sinds ik dit forum heb ontdekt, vertoef ik ook hier nog eens vele uurtjes. Al met al, besteed ik dus wel 50 uur per week direct of indirect aan de studie. En met plezier. De resultaten zijn er naar, gemiddeld sta ik een 9 (na 21.5 EC's) Ik zou wel graag wat sneller willen opschieten, maar ik ben toch enigszins gebonden door de organisatorische opzet van de OU, dat voor studenten in het buitenland toch wel wat beperkingen kent. |
50 uur p/w ![]() Ik ben ook gemotiveerd en studeer ook aan de OU, maar ik moet ook nog werken (40+) en mijn thuisfront tevreden houden. Ik studeer, afhankelijk van de modules die ik volg, zo'n 2-3 uur per dag. Per week maximaal zo'n 20-25 uur. De resultaten zijn dan ook geen gemiddelde 9 ![]() |
Knap hoor 50 uur. Maar ik denk dat mijn vriend dan echt gaat protesteren. Momenteel volg ik 5 vakken. Naast de reguliere Ba3 vakken, volg ik rechtseconomie en ondernemingsrecht. Dus ik besteed al 20 uur per week aan colleges. Daarnaast probeer ik al mijn werkgroepen voor te bereiden. Dat is ook ongeveer 10 uur. Dus momenteel studeer ik zo'n 30 uur per week. Daarnaast werk in een dag in de week in de thuiszorg en ben ik studenttutor. Ook werk ik op dinsdagavond in de rechtswinkel. Ik merk wel dat als ik alle colleges heb gevolgd, het tentamen vaak een inkoppertje is. Had ik vorig jaar ook moeten doen ![]() |
Ja, ik vind het ook knap; ik doe momenteel twee dubbele studies, die volg ik beide voltijd, en zelfs ik kom max 45 uur en niet 50. Dat is met het volgen van -alle- colleges en alles grondig doorlezen, samenvatten en opdrachten.
Het maakt wel een verschil dat ik niet meer vakken heb omdat ik alle tentamens vorig jaar heb gehaald ![]() |
Dat zijn er 4? ![]() |
Dat zou welhaast onmogelijk zijn. Ik ben nu, sinds twee maanden, tussen twee jobs. Dus kan ik veel tijd aan de studie besteden. Hiervoor, studeerde ik, terwijl ik aan een project werkte dat 50 uur p/w kostte, toch nog wel gemiddeld zo'n 20-25 uur p/w. Maar dat was alleen mogelijk vanwege een aantal vrije dagen in die periode (april - juli). Wat interessante vragen zijn: hoe verhoudt zich het kennisniveau van(oudere) OU-studenten tot (jongere) studenten van reguliere universiteiten, op basis van hun studie-motivatie en studie-intensiteit? Studeren 2e-kansers (OU of deeltijders) beter gemotiveerd en intensiever? Als dat zo is, wat ik vermoed (in zijn algemeenheid), biedt dat dan voordelen in het carriere-perspectief? |
Oops ![]() ![]() Ik weet niet precies hoe die verhouding is maar ik denk dat er zeker wel wat voor te zeggen is, dat oudere studenten vaak meer gemotiveerd zijn. Zij kiezen er bewust voor terwijl veel jongeren er niet zo bij nadenken. Vooroordeel geldt soms wel. |
Rechtenforum.nl -> Nederlands Recht Voltijd
Tijden zijn in GMT + 2 uur |
|