Ik ben verzekerd voor Rechtshulp HELP wat te doen!!!!
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina Vorige  1, 2  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#16:  Auteur: leader BerichtGeplaatst: di 25 apr 2006 19:46
    —
Goed, maar de eerste vraag van: Hoe ver gaat de hulp van een rechtsbijstandverzekering? Dat vind ik een interessante. Hoe ver gaat deze hulp dus, de premie is doorgaans niet hoog, ca € 150,- per jaar.
Wat kan dan je verwachten als burger, gaat deze hulp b.v. "tot het hekje"?

#17:  Auteur: ergo sum BerichtGeplaatst: di 25 apr 2006 19:52
    —
leader schreef:
Goed, maar de eerste vraag van: Hoe ver gaat de hulp van een rechtsbijstandverzekering? Dat vind ik een interessante. Hoe ver gaat deze hulp dus, de premie is doorgaans niet hoog, ca € 150,- per jaar.
Wat kan dan je verwachten als burger, gaat deze hulp b.v. "tot het hekje"?

Kijk eens in de polisvoorwaarden.

#18:  Auteur: leader BerichtGeplaatst: wo 26 apr 2006 10:26
    —
Als ik er een had, had ik dat ook wel gedaan. Laughing

#19:  Auteur: ergo sum BerichtGeplaatst: wo 26 apr 2006 12:58
    —
Zoek eens voorbeeld voorwaarden op.

#20:  Auteur: Lincoln51 BerichtGeplaatst: wo 26 apr 2006 15:00
    —
Rechtsbijstandverzekering is beperkt tot een vooraf bepaald bedrag, dat op de polis c.q. polisvoorwaarden staat.

Mijn ervaring met deze juristen is niet bijzonder goed, dus je moet er wel gebruik van maken, maar continue aanwijzingen geven waar ze op moeten letten en motiveren om bepaalde handelingen te verrichten.
Dus zelf blijven zoeken en aansporen is het devies. Dat geldt trouwens ook voor de gemeente. Allereerst een verzoek tot handhaving indienen en als men daar niet op reageert een ingebrekestelling, daarna kan je naar de bestuursrechter.
Ik ben nu op dit moment bij de fase ingebrekestelling en heb dat zelf ter hand genomen omdat de rechtsbijstand-verzekering nauwelijks reageert op mijn aanwijzingen. Dus alles wat ik zelf kan doen, mede door hulp van dit forum, zal ik ook zelf aanpakken zonder de jurist in de weg te lopen. Die zit dan op een ander traject, want onze wet kent diverse mogelijkheden.

#21:  Auteur: martijn-koemar BerichtGeplaatst: do 27 apr 2006 11:31
    —
Quote:
Allereerst een verzoek tot handhaving indienen

Ze hebben de bouw stopgezet is dit het verzoek van handhaving of moet ik hierbij aan iets anders denken

Quote:
als men daar niet op reageert een ingebrekestelling,

Er wordt daar nu niet meer gewerkt en de buurman heeft nu het rech om zijn vergunningen alsnog aan te vragen Hoelang moet ik wachten tot de buurman hiermee klaar is of kan ik ze na 3 weken dan weer tot handhaving aanspreken of komt dan het vervolg het ingebrekestelling!...

Ik wil graag in die tijd dat dit bezig is een schutting plaatsen maar meneer heeft een bouwstop en zijn afwatering en riool zitten op mijn grond wat moet ik nu doen een jaar juridisch bezig gaan en geen schutting plaatsen dat is toch raar?
Kadaster heeft bepaalt en daar is niets meer over te vertellen!!!

#22:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 27 apr 2006 15:38
    —
Ingebrekestelling in verband met een verzoek aan de gemeente is niet de goede terminologie.

Een verzoek om handhaving werkt (in grote lijnen) als volgt:

1. Je verzoekt de gemeente schriftelijk tot handhaving over te gaan.
2. De gemeente moet binnen een "redelijke termijn" reageren, deze termijn is in ieder geval niet langer dan 8 weken.
3. Als de gemeente besluit niet tot handhaving over te gaan, ontvang je een antwoord van de gemeente waarin dit wordt gemotiveerd. Dit antwoord is een besluit (in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb)).
4. Tegen dit besluit kun je bezwaar aantekenen. De termijn is 6 weken. Het besluit geeft aan hoe je dit doet.
5. De gemeente heeft 6 weken (of 10 als een adviescommissie is ingesteld) om op bezwaar te beslissen. Men dient je uit te nodigen voor een hoorzitting waar je je bezwaar mondeling kunt toelichten.
6. Je ontvangt het besluit op bezwaar. Weigert de gemeente opnieuw te handhaven, dan kun je in beroep bij de bestuursrechter. Dit staat ook weer aangegeven op het besluit.
7. Om in beroep te gaan betaal je een paar tientjes griffie en geef je weer schriftelijk aan wat er mis is met het besluit van de gemeente. Je hebt geen advocaat nodig, maar bijstand van een deskundige kan wel helpen.
8. De rechter bepaalt of de weigering van de gemeente rechtmatig was. Was dit besluit niet rechtmatig, dan moet de gemeente opnieuw een besluit nemen. Het zit er dan dik in dat de gemeente tot handhaving zal overgaan (tenzij de rechter bijvoorbeeld concludeerde dat de gemeente nog niet voldoende onderzoek naar de situatie heeft gedaan, in dat geval moet de gemeente dat alsnog doen).

Wat ik niet goed begrijp is dat je zegt dat de bouw is stopgezet maar hervat, maar ook dat er nu niet wordt gewerkt. De situatie is me daarom niet zo duidelijk. Als ik jou was zou ik even bij de gemeente informeren of ze ervan op de hoogte zijn dat het illegale bouwwerk zich op of boven jouw grond bevindt. Misschien is de formele procedure met bezwaarschriften en dergelijke niet nodig.

#23:  Auteur: Lincoln51 BerichtGeplaatst: vr 28 apr 2006 19:43
    —
Mijn realiteit is anders. Verzoek tot handhaving ingediend op 7 november 2005. Op 27 maart een antwoord hierop ontvangen met een warrige inhoud, maar zonder een afwijzing of opvolging van het verzoek. Op advies van een ambtenaar een ingebrekestelling verzonden aan College en zonder antwoord hierop te krijgen kan ik al naar de Bestuursrechter voor een tijdelijke voorziening.
Theorie en praktijk willen nogal eens verschillen.

#24:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 28 apr 2006 20:01
    —
Nou, ingebrekestelling is zeer zeker niet de juiste term voor een bezwaarschrift. Inderdaad kun je tegelijk met het indienen van een bezwaarschrift bij de bestuursrechter om een voorlopige voorziening vragen. Het bezwaar had je al kunnen indienen nadat een besluit op je aanvraag meer dan 8 weken uitbleef. Theorie en praktijk zullen best verschillen, maar als je niet een wettelijke procedure volgt kun je niets doen wanneer je van het kastje naar de muur wordt gestuurd.

Er zijn ook andere trajecten denkbaar, bijvoorbeeld een kort geding tegen de buurman bij de burgerlijke rechter waarin je onmiddellijke afbraak van het illegaal gebouwde eist.

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina Vorige  1, 2  Laat alle berichten zien
Pagina 2 van 2

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl