Open Universiteit
#1: Open Universiteit Auteur: Sydney
Geplaatst: zo 04 jul 2004 16:43
Hoeveel forum bezoekers studeren aan de Open Universiteit?
Wat is het algemene beeld over deze uni?
Ik ben nu een aantal maanden aan het studeren aan de OU en tot nu toe bevalt het goed. Ik had ook niet veel andere opties.
Ik vroeg me eigenlijk af in hoeveel jaar je de opleiding af kunt hebben.
|
#2: Open Universiteit Auteur: Jeanet
Geplaatst: di 06 jul 2004 16:41
Je hebt één forumbezoeker gevonden. Ik studeer nu 1 jaar aan de OU, 6 modullen afgerond. Ik houd er rekening mee dat ik in totaal nog 6 jaar onderweg ben. Tot nu toe zijn mijn ervaringen positief.
|
#3: Auteur: Sydney
Geplaatst: za 10 jul 2004 12:30
Goed te horen dat het bevalt.
7 jaar in totaal denk je dus. Dan ben ik nog wel even bezig
Is 6 modulen per jaar het maximale denk je?
|
#4: OU Auteur: Yvette
Geplaatst: za 10 jul 2004 16:58
Hoi Sydney,
Ook ik studeer aan de OU en het bevalt me goed. Op zich kan je zelf je studietempo bepalen, er is geen limiet. Zo doe ik zelf 12-14 modules per jaar, al moet ik zeggen dat ik wel zeer snel leer, dus dat is geen echt referentie punt. Maar als je wil kan het wel.
Wat ik als tip wil geven; probeer van elk vak zoveel mogelijk oude tentamens te verzamelen, dat scheelt enorm! Tentamens kun je o.a. vinden op: http://home.wanadoo.nl/mirandadekreek/tentamens.htm of bij studiegenoten. Ook kan je lid worden van: www.ou.nl/open/dendolech die hebben ook oude tentamens.
Groetjes!
|
#5: OU Auteur: Jeanet
Geplaatst: do 15 jul 2004 12:54
Sydney,
Meer dan 6 modules is zeker mogelijk, zoals Yvette al schrijft. Dat blijkt ook wel als je de verschillende discussiegroepen bij de modulen leest. Ik wist niet wat te verwachten van de studie, hoe het studeren in te passen naast mijn werk, enz. enz. dus ik ben uitgegaan van het gemiddeld aantal modulen (volgens de OU). Mijn planning is daarop gebaseerd, het is voor mij een soort maximum.
Wat is jouw planning?
Overigens net als Yvette heb ik de ervaring dat oude tentamens het studeren vergemakkelijken. Een nuttige tip.
Groet,
Jeanet
|
#6: studiemethoden Auteur: R. Liu
Geplaatst: wo 25 aug 2004 18:29
Studietips gezocht
Zijn er studenten met studietips voor de studie Nederlands recht aan de open universiteit.
Welke studiemethoden gebruiken jullie
|
#7: Gevraagd samenvattingen Auteur: R. Liu
Geplaatst: do 26 aug 2004 17:37
Gevraagd
Goede samenvattingen van de cursussen Basiscursus recht (R01152), Inleiding staatsrecht (R05141) en Rechtsgeschiedenis (R1221).[/b]
|
#8: Auteur: Yvette
Geplaatst: do 26 aug 2004 17:56
#9: Auteur: R. Liu
Geplaatst: do 26 aug 2004 19:45
Ik heb al op de site van kelder gekeken, maar de samenvattingen zijn bijna niet actueel....
|
#10: Hallo, waar is iedereen? Auteur: R. Liu
Geplaatst: wo 08 sep 2004 14:43
Waarom reageren er zo weinig mensen? Heeft iedereen het te druk met de studie?
|
#11: Auteur: Kafka
Geplaatst: do 09 sep 2004 19:30
Ik weet het ook niet, maar misschien zijn er gewoon weinig studenten van de OU hier?
|
#12: Auteur: de Webmeester
Geplaatst: do 09 sep 2004 21:20
Bovendien zijn er geen leden die 'Open Universiteit' als studieomgeving in het profiel hebben aangegeven. Dat is trouwens pas sinds van de week mogelijk. Zie dit bericht.
|
#13: Auteur: Yvette
Geplaatst: vr 10 sep 2004 11:32
Ik denk dat de meeste OU studenten meer op de nieuwsgroepen van de OU posten (net als ik).
|
#14: Auteur: R. Liu
Geplaatst: vr 10 sep 2004 12:31
Welke cursussen volgen jullie eigenlijk op dit moment?
|
#15: Auteur: Yvette
Geplaatst: vr 10 sep 2004 12:47
Voor november staat op de planning:
-bestuursrecht
-europakunde
-rechtssociologie
Ik hoop dit jaar al mijn laatste 14 modules af te ronden.
|
#16: Auteur: R. Liu
Geplaatst: vr 10 sep 2004 13:23
Ik volg op dit moment de vakken
- basiscursus recht
- inleiding staatsrecht
- rechtsgeschiedenis
Bij het studeren overweeg ik samenvattingen te maken. Hoe gaan jullie te werk bij het maken hiervan? Tikken jullie leterlijk stukken tekst over of worden er andere manieren toegepast? Wie hebben er tips?
|
#17: samenvattingen Auteur: Jeanet
Geplaatst: do 16 sep 2004 12:40
#18: Auteur: bouwhelm
Geplaatst: di 05 okt 2004 16:11
Ik studeer ook aan de OU en ben op dit moment bezig met inleiding staatsrecht... Ik ga voor het tentamen van 11 november 2004.
Ik heb afgerond =
Basis cursus, inleiding privaatrecht, inleiding bestuursrecht, inleiding strafrecht.
|
#19: Open Universiteit Auteur: Nicky01
Geplaatst: di 26 okt 2004 13:13
Hey mede studenten,
Ik studeer ook aan de Open Univesiteit en het bevalt best ok. Ik heb helaas nog niet veel vakken gehaald en mis eigenlijk een beetje de gezelligheid die bij een Uni hoort.
Het uitwisselen van ervaringen en ideen etc.
Wie weet kunnen we met dit forum dat wel doen??
|
#20: Auteur: Elina
Geplaatst: wo 27 okt 2004 14:17
Hallo allemaal!
Ik ben ook een OU-student, ben nu bezig met het vijfde deeltijdjaar en ik hoop dat het ook het laatste jaar is. Ik moet nog de volgende vakken:
- formeel strafrecht
- huurrecht
- milieurecht
- personen- en familierecht
- verbintenissenrecht
- beleidsnota's
- arbeidsovereenkomstenrecht
- verzekeringsrecht
- scriptie.
Een heel druk jaar dus eigenlijk...
Mijn belangrijkste studietip: oude tentamens verzamelen. Bij sommige vakken kun je het tentamen halen door zelfs alleen maar oude vragen te oefenen (ja, ik ben een luie student).
Groeten, Elina
|
#21: Auteur: meloen
Geplaatst: wo 27 okt 2004 19:39
Dag allemaal,
In juni mijn bachelor gehaald na een zeer lange tijd (meer dan tien jaar). Nu bezig met de masters, straf. Te beginnen met detentierecht en daarna regelgeving. Wie weet wordt het hier drukker, maar als je in het cafe van de OU (open.alg.cafe op news.extranet.ou.nl) gaat kijken, zie je dat het daar altijd druk is. Zelf ga ik eerlijk gezegd meestal stil in een hoekje zitten. Verder zijn er erg levendige en ook doodstille discussiegroepen bij de diverse cursussen.
We spreken elkaar
Chris
|
#22: Auteur: StevenK
Geplaatst: ma 08 nov 2004 16:02
Hier ook een OU student.
Ik moet zeggen dat hoewel ik het zelfstandig (moeten) leren uiterst waardeer, ik af en toe het sterke gevoel dat ze bij de beoordeling van zaken heel schools te werk gaan.
Daarnaast vind ik het zowieso absurd dat ze multiple choice examens kennen en al helemaal dat ze dat soms ook nog met 'open boek' combineren.
Ik had voor inl. int. recht een 8 zonder voor het examen in het boek te hebben gekeken, dat slaat toch nergens op ?
Kortom: ik overweeg om als ik halverwege m'n studie ben ofzo over te stappen naar een reguliere uni.
|
#23: Auteur: Flash
Geplaatst: ma 08 nov 2004 20:35
Ook op reguliere uni's komen dit soort toetsvormen voor hoor! Alleen moet ik er wel bijzeggen dat het niet de norm is!!!!!!!!!
|
#24: Auteur: pontius
Geplaatst: do 09 dec 2004 15:21
Op welk bedrag komt nu een studie rechten aan de open universiteit op neer? Als je bijvoorbeeld in 4 jaar klaar zou willen zijn (als ambitie hebben). Wat betaal je dan per jaar? Ik ben in de afrondende fase van bedrijfskunde, maar rechten heeft bij altijd aangetrokken. Ik twijfel nu tussen deeltijd aan de uni leiden en dan zodra het kan naar de rechtenopleiding voor professionals in den haag of de OU.
|
#25: Auteur: ergo sum
Geplaatst: do 09 dec 2004 16:49
pontius schreef: | Op welk bedrag komt nu een studie rechten aan de open universiteit op neer? Als je bijvoorbeeld in 4 jaar klaar zou willen zijn (als ambitie hebben). Wat betaal je dan per jaar? Ik ben in de afrondende fase van bedrijfskunde, maar rechten heeft bij altijd aangetrokken. Ik twijfel nu tussen deeltijd aan de uni leiden en dan zodra het kan naar de rechtenopleiding voor professionals in den haag of de OU. |
Geen idee, maar dat moet wel ergens te vinden zijn. Volgens mij betaal je alles in modules.
|
#26: Auteur: meloen
Geplaatst: do 09 dec 2004 17:09
Dit zijn de tarieven:
Achteenvolgens steeds inschrijvingsvorm, aantal modulen en daarbij behorende prijs:
kennismakingstraject 2 € 365,-
inschrijving per losse cursussen 1 € 222,-
scriptie inschrijving 1 € 204,-
jaarinschrijving 6 € 1224,-
jaarinschrijving 5 € 1020,-
jaarinschrijving 4 € 816,-
jaarinschrijving 3 € 612,-
semesterinschrijving 3 € 612,- semesterinschrijving 2 € 408,-
inhaaljaar € 425,-
inschrijfgeld € 25,-
Eén module is ±100 uur. Een volledige WO studie is 54 modules. Een jaarinschrijving kan méér dan 6 modules omvatten. Tot voor kort waren de modules boven het aantal van 6 gratis (als je eerst de eerste zes succesvol had afgesloten) maar dat staat geloof ik nu op de helling. Er zijn overigens maar weinigen die dat tempo kunnen volhouden....
Al met al kom je grosso modo op ongeveer dezelfde prijs als bij een normale uni, als je daar een normaal aantal jaren bent ingeschreven.
Je kunt het alleen wat meer uitsmeren over de tijd.
|
#27: Auteur: Yvette
Geplaatst: do 09 dec 2004 18:16
De gratis versnellingen (modules boven de 6) zijn inderdaad afgeschaft. Indien je nu meer dan 6 modules per jaar wilt doen, moet je een jaarinschrijving kopen van 6 modules en daarna losse modules.
Wel moet even opgemerkt worden dat in de module prijs ook de (meeste) literatuur zit inbegrepen, dus dat je naast een module niet echt boeken meer hoeft te kopen, behalve af en toe een jurisprudentiebundel.
Verder bestaat er nog een toeslag voor mensen die al een hbo of wo opleiding hebben gedaan, ongeveer 50 euro per module.
|
#28: Auteur: Supergrover
Geplaatst: zo 16 jan 2005 14:17
Ik heb een aantal vakken aan de OU gedaan.
Alleen Inleiding Internationaal Recht vond ik vreselijk. Vooral de manier waarop dat cursusboek is samengesteld en geschreven is een ramp.
Gelukkig heb ik het (open boek) tentamen toch weten te halen... door een deel te lezen en verder gebruik te maken van een trefwoordenlijst gemaakt door een OU student.
Dus voor de mensen die Inleiding Internationaal Recht moeten doen, gebruik deze trefwoordenlijst, want het scheelt heel veel zoekwerk en evt. leerwerk (mocht je er niet doorheen komen zoals ik).
Bruikbaar voor de 7e druk 2003, hopelijk gebruiken jullie nog geen nieuwe druk... http://people.zeelandnet.nl/rverpl/Trefwoorden%20R19241.doc
Dit bestand was moeilijk te vinden. Ik laat 'm er wel een tijdje opstaan.
|
#29: Auteur: StevenK
Geplaatst: zo 16 jan 2005 15:48
Supergrover schreef: | Ik heb een aantal vakken aan de OU gedaan.
Alleen Inleiding Internationaal Recht vond ik vreselijk. Vooral de manier waarop dat cursusboek is samengesteld en geschreven is een ramp.
Gelukkig heb ik het (open boek) tentamen toch weten te halen... door een deel te lezen en verder gebruik te maken van een trefwoordenlijst gemaakt door een OU student.
Dus voor de mensen die Inleiding Internationaal Recht moeten doen, gebruik deze trefwoordenlijst, want het scheelt heel veel zoekwerk en evt. leerwerk (mocht je er niet doorheen komen zoals ik).
Bruikbaar voor de 7e druk 2003, hopelijk gebruiken jullie nog geen nieuwe druk... http://people.zeelandnet.nl/rverpl/Trefwoorden%20R19241.doc
Dit bestand was moeilijk te vinden. Ik laat 'm er wel een tijdje opstaan. |
Trefwoordenregister staat ook in de nieuwsgroep van het vak; zoals ik hier elders ook al heb gezegd vond ik dit vak werkelijk belachelijk. Ik heb het tentamen gedaan voor ik het boek ook maar open had gehad, om ééns te kijken waar het tentamen over zou gaan. Het resultaat was een 8 en ik weet nog steeds geen ruk van internationaal recht.
|
#30: Auteur: jwalrave
Geplaatst: di 18 jan 2005 20:53
Ik studeer ook aan de Open Universiteit en switch van Psychologie naar Nederlands Recht. Voordat ik begon aan psychologie twijfelde ik al. Psychologie vind ik nog steeds ontzettend leuk, maar met Nederlands Recht kan ik wat meer in de praktijk.
Trouwens hartelijk dank voor alle tips, blijf ze vooral hier posten!
|
#31: Auteur: R. Liu
Geplaatst: wo 25 mei 2005 20:59
Heeft er nog iemand studietips voor het vak Recht en Samenleving........
|
#32: Auteur: mmbeckmann
Geplaatst: zo 29 mei 2005 12:16
Gevraagd!
Ik woon in het buitenland en studeer om die reden HBO Recht middels afstandsonderwijs (NTI). Na mijn HBO zou ik graag rechtsgeleerdheid studeren en wel aan een Nederlandse universiteit. Nu is alleen nog maar de vraag of ik tegen die tijd we weer terug ben in NL. Daarbij zou ik graag eerder beginnen met losse modulen om me zo goed mogelijk voor te bereiden.
Na het lezen van de berichten over de OU heb ik de website bezocht, maar die ligt helaas plat. Ik heb verschillende vragen en ik hoop dat er (meerdere) OU studenten zijn die hun ervaringen hierover met mij willen delen.
Waarin verschilt OU van ander uni's?
- Is het mogelijk om bij de OU "op afstand" te studeren? Zijn er bijvoorbeeld colleges, Hoe vaak? Of is het voornamelijk thuis studeren? Hoe verloopt het contact met docenten? En de examens?
- Kom je in aanmerking voor studiefinanciering?
- Hoe het opleidingsniveau is in vergelijking met de reguliere uni's? Kun je bijvoorbeeld ook instromen (overstappen) op een andere uni?
- Is er ook een schakelprogramma naar WO bachelor voor studenten met een volledig HBO diploma ?
- Is het mogelijk losse modulen te volgen?
- En hoe zit het met de stages?
Reacties mogen via het forum, door een privebericht achter te laten of via e-mail naar: mmbeckmann@hotmail.com
Bij voorbaat veel dank aan een ieder die reageert.
Maaike
Laatst aangepast door mmbeckmann op vr 05 aug 2005 21:53, in totaal 8 keer bewerkt
|
#33: Auteur: StevenK
Geplaatst: zo 29 mei 2005 14:34
mmbeckmann schreef: | Gevraagd:
Ik woon in het buitenland en studeer om die reden HBO Recht middels afstandsonderwijs (NTI). Na mijn HBO zou ik graag rechtsgeleerdheid studeren en wel aan een Nederlandse universiteit. Nu is alleen nog maar de vraag of ik tegen die tijd we weer terug ben in NL.
Na het lezen van alle berichten over de OU heb ik direct de website bezocht, maar die ligt helaas plat. Ik heb verschillende vragen en ik hoop dat er OU studenten zijn die hun ervaringen hierover met mij willen delen.
- Ik wil graag weten of het mogelijk is bij de OU "op afstand" te studeren? Zijn er bijvoorbeeld colleges, en hoe vaak? Of is het voornamelijk thuis studeren? Hoe verloopt het contact met docenten? En hoe vaak en wanneer zijn er examens?
|
Afgezien van een enkel verplicht practicum is in principe alle onderwijs bij de OU afstandsonderwijs. Ik heb tot nu voor één van enkele 'begeleidingsbijeenkomsten' bijgewoond, maar het enige wat ik daaraan overhield was een sterke motivatie om maar meteen het tentamen te gaan maken en erg weinig waardering voor een deel van mijn medestudenten alsmede voor de dame die een poging deed materie uit te leggen.
Ik ben nu bijna halverwege m'n studie en heb eigenlijk het volgen van college's nog niet echt gemist.
Bij de OU zijn veel tentamens zogeheten SYS tentamens; deze multiple-choice tentamens kun je wanneer dat wilt afleggen op een studiecentrum.De overige tentamens worden in vaste rondes afgenomen in november, januari, april, juni en augustus. Voor zover ik weet kun deze, en dat lijkt me voor jou eventueel van toepassing, ook op een consulaat afleggen.
Quote: |
- Kom je in aanmerking voor studiefinanciering?
|
Nee.
- Hoe het opleidingsniveau is in vergelijking met de reguliere uni's? Kun je bijvoorbeeld ook instromen (overstappen) op een andere uni?
|
Dat is in de huidige BaMa structuur overal de hamvraag.
- Is er ook een schakelprogramma naar WO bachelor voor studenten met een volledig Hbo diploma ?
|
geen flauw idee.
- En hoe zit het met de stages?
|
Niet. (die horen m.i. ook niet in een wetenschappelijke opleiding thuis. Als je advocaat/OvJ/rechter/deurwaarder/notaris wil worden volgt er toch nog een heel lange stage periode na je studie)
|
#34: Auteur: KimK
Geplaatst: do 04 aug 2005 23:30
Ik ben net aan mijn eerste module/cursus van de opleiding Nederlands Recht aan de OU begonnen.
Wat ik me toch afvraag is: Wat is de studieduur als je volgens het normtraject studeert ?
Ik dacht eerst 7 jaar maar als ik het goed gelezen heb is dit alleen voor de bachelorfase (42 modules, 6 per jaar) en dan komen daar nog eens 2/3 jaar bij voor de masterfase (14 modules, 6 per jaar) .
Kan iemand mij vertellen of dit klopt ?
Ook vind ik het op het moment nog wat moeilijk om de hoofd- van de bijzaken te scheiden. Heeft iemand hier tips voor? Ik ben nu bezig met Rechtsgeschiedenis (wist nog niet zeker of ik vrijstellingen zou krijgen en dit was het enige vak waar ik nog niet eerder over heb geleerd), maar heb al van velen gehoord dat dit misschien niet de beste module was om mee te beginnen.
Vind het overigens wel leuk en wil het ook graag leren.
Groetjes
|
#35: Auteur: StevenK
Geplaatst: vr 05 aug 2005 7:28
KimK schreef: | Ik ben net aan mijn eerste module/cursus van de opleiding Nederlands Recht aan de OU begonnen.
Wat ik me toch afvraag is: Wat is de studieduur als je volgens het normtraject studeert ?
Ik dacht eerst 7 jaar maar als ik het goed gelezen heb is dit alleen voor de bachelorfase (42 modules, 6 per jaar) en dan komen daar nog eens 2/3 jaar bij voor de masterfase (14 modules, 6 per jaar) .
Kan iemand mij vertellen of dit klopt ?
|
Nee, klopt niet helemaal; ze gaan uit van 8 jaar voor de hele studie.
Ook vind ik het op het moment nog wat moeilijk om de hoofd- van de bijzaken te scheiden. Heeft iemand hier tips voor? Ik ben nu bezig met Rechtsgeschiedenis (wist nog niet zeker of ik vrijstellingen zou krijgen en dit was het enige vak waar ik nog niet eerder over heb geleerd), maar heb al van velen gehoord dat dit misschien niet de beste module was om mee te beginnen.
|
Rechtsgeschiedenis lijkt mij een uitstekend vak om los van de rest te bestuderen, hoewel het misschien wel verstandiger is eerst het kennismakingstraject te pakken.
Dat van die hoofd- en bijzaken, daar kan ik je niet echt mee helpen; wat misschien wel helpt zijn de samenvattingen op www.kelder.tk
|
#36: Auteur: mmbeckmann
Geplaatst: vr 05 aug 2005 9:32
Kim,
Ik had de ou gisteren toevallig aan de telefoon, en heb ze dezelfde vraag gesteld. Dit was het antwoord dat ik kreeg:
Ze hebben qua studielast- uren hetzelfde aantal als in het reguliere onderwijs, hetgeen betekent dat je je bachelor+master in 4 jaar zou moeten kunnen halen, mits je uitgaat van een voltijd studie (ongeveer 40 uur p/w). Ze gaan in beginsel uit van een gemiddelde van 6 modulen per jaar maar er zijn ook "kleinere" modulen waarvoor je minder tijd nodig schijnt te hebben en zodoende kun je er wel meer dan 6 in een jaar afronden.
Mijn antwoord rijmt geenzins met de respons van mijn voorganger hieroven maar ik heb het me nog geen 16 uur geleden precies zo laten vertellen.
Heb zelf ook nog een vraag:
Ik meen iets gelezen te hebben over een toeslag van 51,- per module als je al in het bezit bent van een hbo of wo diploma. Voor mij geldt dat ik het schakeljaar ga doen omdat ik tegen die tijd een hbo rechten diploma heb en zodoende kan ik m'n bachelor in een jaar halen. Betekent dit dat ik wordt afgestraf voor het hebben van een vooropleiding door aanzienlijk meer te betalen?? Ik dacht dat ze ecucatie wilde stimuleren..
|
#37: Auteur: KimK
Geplaatst: vr 05 aug 2005 11:43
mmbeckmann schreef: |
Heb zelf ook nog een vraag:
Ik meen iets gelezen te hebben over een toeslag van 51,- per module als je al in het bezit bent van een hbo of wo diploma. Voor mij geldt dat ik het schakeljaar ga doen omdat ik tegen die tijd een hbo rechten diploma heb en zodoende kan ik m'n bachelor in een jaar halen. Betekent dit dat ik wordt afgestraf voor het hebben van een vooropleiding door aanzienlijk meer te betalen?? Ik dacht dat ze ecucatie wilde stimuleren.. |
Ik ben bang van wel .
Ik denk dat je het over onderstaande link hebt.
Studieaanbod OUNL
Misschien dat het toch ook iets met hun inkomsten te maken heeft . Kijk als jij nu nog maar 1 jaar nodig hebt voor je bachelorfase, terwijl andere er gemiddeld zo'n 4 jaar (vaak nog langer) over doen (a EURO 1200/1300) dan verdienen ze aanzienlijk minder op iemand die al zo'n opleiding heeft dan op iemand die het van het begin af aan moet doen.
Maar, misschien een stomme vraag, als je nu HBO Rechten waarom ga je dan niet naar een reguliere universiteit ? Dan heb je volgens mij geen toeslag. Of doe je HBO Recht ook als avondstudie?
Ikzelf heb gekeken naar de mogelijkheden van een deeltijdstudie aan de KUB maar aangezien ik niet de vereiste vooropleiding heb zou ik een toelatingsexamen moeten doen en dat bleek geen examen te zijn waar je gewoon wat vragen moet maken maar je moet er, als ik me niet vergis, zo'n 38 studiepunten voor behalen ! Bij de OU kun je je gewoon inschrijven en kijken ze niet naar je vooropleiding dus dat is voor mij toch net iets gemakkelijker. En ik kan het in mijn eigen tempo doen.
|
#38: Auteur: mmbeckmann
Geplaatst: vr 05 aug 2005 14:23
Omdat ik niet in Nederland woon.
Ik studeer middels afstandsonderwijs. Ik kom zo'n 4 x per jaar naar NL om examens af te leggen. Als ik NL had gewoond had ik allang aan een uni gestudeerd..
Ik heb voor hbo gekozen omdat ik ten tijde van die keuze eerlijk gezegd niet op de hoogte was van de OU. Nu wel dus, maar had me net ingeschreven voor het 2e jaar en kan er niet meer onderuit. Maar het komt wel goed uit; als ik eerst hbo afmaak en daar een schakeljaar bachelor OU achteraan plak ben ik sneller klaar dan dat ik nu begin aan de OU en een volledige bach moet volgen.
Heb ik nog een vraag voor jou: waarom ga je je colloqium doctum niet halen om toegalten te worden tot de KUB? Ik neem aan dat je daarvoor geen 38 studiepunten nodig hebt?
|
#39: Auteur: mmbeckmann
Geplaatst: vr 05 aug 2005 14:29
Nog een vraag; voor alle OU-ers
Momenteel heeft de OU in vergelijking tot reguliere uni's nou niet echt een royaal aanbod qua opleidingen. Naar mijn weten kun je alleen NL rechtsgeleerdheid doen, dus geen fiscaal, notarieel, internationaal e.a. gespecificeerde bachelors. Weet iemand toevallig of ze nog van plan zijnhet aanbod te gaan uitbreiden?
En hetzelfde geldt voor de master: er is er maar 1, te weten Nederlandse rechtsgeleerdheid, maar de masterfase is toch juist om je te specialiseren? Het onderwijssysteem is toch zo in elkaar gezet dat je je met je master kunt onderscheiden van medestudenten/collega's en een baan in het betreffende rechtsgebied kunt gaan zoeken? En volgens mij bestaat deze algemene master in het reguliere onderwijs niet eens (meer).. kan dat kloppen?
Want als je bij DAS aan de slag wilt bijvoorbeeld vragen ze specifiek naar een master privaatrecht. Wat zeg je dan als je daar aankomt met je master? "Sorry, ik heb geen specialisatie?"
Nou weet ik wel dat je zelf je vakkenpakket zo kunt samenstellen dat je uberhaupt wel een bepaalde richting op neigt maar je master draagt uiteindelijk gewoon de titel "Nederlandse rechtsgeleerdheid"
Hoe zit dat OU-ers?
|
#40: Auteur: KimK
Geplaatst: za 06 aug 2005 12:13
mmbeckmann schreef: | Omdat ik niet in Nederland woon.
Ik studeer middels afstandsonderwijs. Ik kom zo'n 4 x per jaar naar NL om examens af te leggen. Als ik NL had gewoond had ik allang aan een uni gestudeerd..
Ik heb voor hbo gekozen omdat ik ten tijde van die keuze eerlijk gezegd niet op de hoogte was van de OU. Nu wel dus, maar had me net ingeschreven voor het 2e jaar en kan er niet meer onderuit. Maar het komt wel goed uit; als ik eerst hbo afmaak en daar een schakeljaar bachelor OU achteraan plak ben ik sneller klaar dan dat ik nu begin aan de OU en een volledige bach moet volgen.
Heb ik nog een vraag voor jou: waarom ga je je colloqium doctum niet halen om toegalten te worden tot de KUB? Ik neem aan dat je daarvoor geen 38 studiepunten nodig hebt? |
De reden dat ik voor OU heb gekozen heeft ook met het volgende te maken:
- ik kan het in mijn eigen tempo doen
- ik heb een 40-urige werkweek waarnaast ik dan, als ik deeltijd zou gaan doen, zo'n 3 avonden per week naar school moet en daarnaast nog leren. Aangezien ik in Eindhoven woon zou zou ik elke keer dat ik op en neer naar Tilburg moet al een 1 tot 1,5 uur kosten om daar te komen (in de spits). Nu ga ik naar huis, eet ik wat en begin ik met leren. Dus heb ik effectief meer tijd om aan de studie te besteden.
- ik woon ook nog es samen dus is het op zich wel prettig als je elkaar nog eens ziet en mijn vriend is met zijn studie bezig dus stimuleren we elkaar in dat opzicht om te gaan leren.
- De reden dat ik met mijn voltijd-opleiding ben gestopt is dat ik het gewoon niet meer kon opbrengen om dag in dag uit naar iemand voor de klas te luisteren en dan thuis mijn huiswerk te moeten maken. Ik had liever gehad dat de leraar had gezegd: dit is het huiswerk ga ermee aan de slag en als je vragen hebt ben ik hier.
- En hier hoef je gewoon helemaal geen toelatingsexamen te doen dus da's helemaal gemakkelijk.
Dus waarschijnlijk is het wat dat betreft ook een beetje gemakszucht
Ik heb er ook bijna een jaar over gedaan om erachter te komen dat de OU bestaat
En voor jou: een buitenlandse uni of zijn die kwalitatief niet zo goed of is het meer een taalprobleem?
is het wel een beetje te doen om alle examens die je per jaar hebt in 4x te moeten proppen of valt het allemaal wel mee?
|
#41: Auteur: tikSimone
Geplaatst: za 06 aug 2005 12:21
Quote: | is het wel een beetje te doen om alle examens die je per jaar hebt in 4x te moeten proppen of valt het allemaal wel mee? |
Dat moet toch wel lukken? Op de gewone universiteit heb je 2 tentamenperiodes, immers.
|
#42: Auteur: StevenK
Geplaatst: za 06 aug 2005 12:27
mmbeckmann schreef: | Nog een vraag; voor alle OU-ers
Momenteel heeft de OU in vergelijking tot reguliere uni's nou niet echt een royaal aanbod qua opleidingen. Naar mijn weten kun je alleen NL rechtsgeleerdheid doen, dus geen fiscaal, notarieel, internationaal e.a. gespecificeerde bachelors. Weet iemand toevallig of ze nog van plan zijnhet aanbod te gaan uitbreiden?
|
Nee, ze hebben niet de financiële ruimte om breder te gaan; zelfs is het zo dat het inhoudelijke aanbod de laatste jaren iets versmald is.
En hetzelfde geldt voor de master: er is er maar 1, te weten Nederlandse rechtsgeleerdheid, maar de masterfase is toch juist om je te specialiseren? Het onderwijssysteem is toch zo in elkaar gezet dat je je met je master kunt onderscheiden van medestudenten/collega's en een baan in het betreffende rechtsgebied kunt gaan zoeken? En volgens mij bestaat deze algemene master in het reguliere onderwijs niet eens (meer).. kan dat kloppen?
|
Ze hebben één master, met daarbinnen, als ik het goed heb, vier keuzerichtingen: Privaatrecht, Strafrecht, Staats- en bestuursrecht en Internationaal Recht.
Want als je bij DAS aan de slag wilt bijvoorbeeld vragen ze specifiek naar een master privaatrecht. Wat zeg je dan als je daar aankomt met je master? "Sorry, ik heb geen specialisatie?"
Nou weet ik wel dat je zelf je vakkenpakket zo kunt samenstellen dat je uberhaupt wel een bepaalde richting op neigt maar je master draagt uiteindelijk gewoon de titel "Nederlandse rechtsgeleerdheid"
Hoe zit dat OU-ers? |
De meeste OU studenten die ik spreek zitten al in een juridische werkkring (meestal beleidsfuncties bij de overheid), dus die zitten daar zowieso niet mee.
Voor mij geldt dat ik nog niet eens weet *of* ik er iets mee ga doen en ik heb er daarom ook nog niet een heel uitgesproken mening over.
|
#43: Auteur: KimK
Geplaatst: za 06 aug 2005 13:36
tikSimone schreef: | Quote: | is het wel een beetje te doen om alle examens die je per jaar hebt in 4x te moeten proppen of valt het allemaal wel mee? |
Dat moet toch wel lukken? Op de gewone universiteit heb je 2 tentamenperiodes, immers. |
Ok, ik dacht dat je daar gewoon het hele jaar door examens had
Da's dan nog iets dat ik fijn vind aan de OU
Ze hebben regelmatig tentamens en er zijn ook een aantal sys-tentamens waarvoor je gewoon een afspraak kunt maken in een studiecentrum.
|
#44: Auteur: StevenK
Geplaatst: za 06 aug 2005 13:43
KimK schreef: | tikSimone schreef: | Quote: | is het wel een beetje te doen om alle examens die je per jaar hebt in 4x te moeten proppen of valt het allemaal wel mee? |
Dat moet toch wel lukken? Op de gewone universiteit heb je 2 tentamenperiodes, immers. |
Ok, ik dacht dat je daar gewoon het hele jaar door examens had
Da's dan nog iets dat ik fijn vind aan de OU
Ze hebben regelmatig tentamens en er zijn ook een aantal sys-tentamens waarvoor je gewoon een afspraak kunt maken in een studiecentrum. |
Yep, 5 tentamenperiodes van 3 avonden; elk vak dat regulier getentamineerd wordt, wordt 3 x per jaar afgenomen. Daarnaast de sys-tentamens die je het hele jaar door kunt doen. (Vorige week nog gedaan )
|
#45: Auteur: mmbeckmann
Geplaatst: zo 07 aug 2005 18:45
[quote="KimK"] mmbeckmann schreef: |
En voor jou: een buitenlandse uni of zijn die kwalitatief niet zo goed of is het meer een taalprobleem?
is het wel een beetje te doen om alle examens die je per jaar hebt in 4x te moeten proppen of valt het allemaal wel mee? |
@KimK..
Ik zou eventueel naar de universiteit van Nice kunnen (ik woon Cannes) maar chauvinistisch en beperkt als ze hier zijn (clichematig maar waar) bieden ze daar alleen opledeidingen aan in het Frans. Dat spreek ik wel, maar zeker niet goed genoeg om een academische opleiding te volgen. Jammer, want anders had ik graag internationaal recht gestudeerd in het Engels. Daarnaast interesseert het Franse recht me niets.
Ondanks het feit dat ik zeer waarschijnlijk nog een behoorlijke tijd in het buitenland blijf (voorlopig Frankrijk maar binnen 2-4 jaar hoogstwaarschijnlijk Milaan) neig ik gevoelsmatig naar niets anders dan NL recht, hooguit een master internationaal recht.
En 4 examenrondes per jaar is wel te doen. Ik ben meestal 1 of 2 maanden met een module bezig, ik studeer dan een paar uur per dag. Ik lees en maak direct een samenvatting (kost veel tijd maar het loont). Meestal doe ik er 2 per ronde, soms 3 als de modulen wat minder zwaar wegen.
Hoeveel doe jij er gemiddeld per jaar Kim? En hoelang doe je dan over de voorbereiding? (noteer het aantal studielast-uren erbij). Die SYS tentamens lijken me ideaal. Maar is veelal het meerendeel van de tentamens op die manier af te leggen of gaat het meeste toch landelijk?
@ StevenK..
Bedankt voor de opheldering over de masters.
|
#46: Auteur: StevenK
Geplaatst: zo 07 aug 2005 19:21
mmbeckmann schreef: | Die SYS tentamens lijken me ideaal. Maar is veelal het meerendeel van de tentamens op die manier af te leggen of gaat het meeste toch landelijk?
|
Het verschilt een beetje of een vak via SYS afgenomen wordt; alleen de MC tentamens lenen zich daarvoor en dan nog alleen de vakken die wat langer bestaan, want bij een nieuwe (versie van een) cursus zijn de eerste paar tentamenrondes altijd regulier.
Ik denk dat een stuk 12 vakken MC getentamineerd wordt, maar dat kun je precies in de studiegids terugvinden.
|
#47: Auteur: KimK
Geplaatst: ma 08 aug 2005 10:13
[quote="mmbeckmann"] KimK schreef: | mmbeckmann schreef: |
is het wel een beetje te doen om alle examens die je per jaar hebt in 4x te moeten proppen of valt het allemaal wel mee? |
@KimK..
Ik zou eventueel naar de universiteit van Nice kunnen (ik woon Cannes) maar chauvinistisch en beperkt als ze hier zijn (clichematig maar waar) bieden ze daar alleen opledeidingen aan in het Frans. Dat spreek ik wel, maar zeker niet goed genoeg om een academische opleiding te volgen. Jammer, want anders had ik graag internationaal recht gestudeerd in het Engels. Daarnaast interesseert het Franse recht me niets.
Ondanks het feit dat ik zeer waarschijnlijk nog een behoorlijke tijd in het buitenland blijf (voorlopig Frankrijk maar binnen 2-4 jaar hoogstwaarschijnlijk Milaan) neig ik gevoelsmatig naar niets anders dan NL recht, hooguit een master internationaal recht.
En 4 examenrondes per jaar is wel te doen. Ik ben meestal 1 of 2 maanden met een module bezig, ik studeer dan een paar uur per dag. Ik lees en maak direct een samenvatting (kost veel tijd maar het loont). Meestal doe ik er 2 per ronde, soms 3 als de modulen wat minder zwaar wegen.
Hoeveel doe jij er gemiddeld per jaar Kim? En hoelang doe je dan over de voorbereiding? (noteer het aantal studielast-uren erbij). Die SYS tentamens lijken me ideaal. Maar is veelal het meerendeel van de tentamens op die manier af te leggen of gaat het meeste toch landelijk?
@ StevenK..
Bedankt voor de opheldering over de masters. |
Hoeveel ik er per jaar doe kan ik nog niet zeggen aangezien ik net met mijn eerste module ben begonnen. Maar ik hoop er zo'n 10 per jaar te halen. Met zo'n 56 modules voor de bachelor- en masterfase moet het te doen zijn om in een jaar of 5/6 klaar te zijn.
Met rechtsgeschiedenis ben ik echt met leren begonnen in de laatste week van juli en ik hoop ergens half september mijn tentamen te kunnen gaan doen. Ik ga er vanuit dat ik met deze module wat meer moeite heb omdat deze stof mij totaal onbekend is, voor wat betreft de inleidingen van de vers. rechtsgebieden denk ik dat die me iets makkelijker afgaan omdat ik daar toch wel enige kennis van heb.
Op het moment leer ik elke avond zo'n 2 uur en in het weekend nog es 5/6 uur per dag dus per week kom ik uit op zo'n 15/17 uur per week uit. Ik hoop dat dat genoeg is om mijn gewenste studietempo te behalen want, soms als het echt lekker gaat dan kan ik wel langer doorgaan, maar meestal neem ik na die tijd niet veel meer op dus heeft het ook geen nut om langer door te gaan .
Gisteren heb ik alles nog es op een rijtje gezet om een beetje een studieplanning te maken. Voor de eerste 14 modules in de propedeuse-fase hebben alle tentamens, ook de reguliere (reguliere zijn er maar voor 5 modules in totaal), mc-vragen op de volgende na:
- Inleiding Privaatrecht, die heeft mc en open vragen
- Recht en Samenleving, die heeft alleen open vragen
- Juridische Vaardigheden 1, die sluit je af met een opdracht
Dus wat dat betreft moet het goed te doen zijn. Ikzelf vind mc-vragen errug fijn. Ik bedoel, het goede antwoord staat er altijd bij en alsje het dan een beetje geleerd hebt moet het goed te doen zijn . Misschien dat ik hier nog op terugkom als ik mijn eerste tentamen heb gemaakt
En als ik vragen mag:
Zit je voor je werk in het buitenland? En zoja wat voor werk doe je en hoe ben je erin gerold? Lijkt me errug leuk en ook als je om de zoveel jaar weer ergens anders naar toe gaat errug afwisselend. Zelf heb ik altijd graag naar het buitenland gewild maar het is er nog nooit van gekomen.
|
#48: Auteur: mmbeckmann
Geplaatst: vr 12 aug 2005 16:06
KimK schreef: | [En als ik vragen mag:
Zit je voor je werk in het buitenland? En zoja wat voor werk doe je en hoe ben je erin gerold? Lijkt me errug leuk en ook als je om de zoveel jaar weer ergens anders naar toe gaat errug afwisselend. Zelf heb ik altijd graag naar het buitenland gewild maar het is er nog nooit van gekomen. |
Ik zit hier i.v.m. werk ja, maar niet dat van mij; ik ben immers student en heb tot het moment dat ik mijn diploma in ontvangst mag nemen weinig maatschappelijke betekenis vrees ik, laat staan in Frankrijk.. Ik heb wel een (bij)baan als "nou nou". Ik werk voor een NL/FR gezin en neem de dagelijkse zorg van hun aanvallige dochtertje van bijna 3 jaar op me. Heel wat anders dus, zeerzeker niet mijn roeping maar op het moment heel goed te doen, het is dan ook van tijdelijke aard.
Mijn vriend werkt in de vastgoedsector en ik ben -hoewel het natuurlijk ook zo z'n nadelen heeft- met alle plezier met 'm mee verhuisd. Eerst een jaar in Parijs vertoefd en in Februari zijn we afgereisd naar het immer zonnige Cannes..
Het lijkt me trouwens niet uitgesloten voor jou om nog eens je biezen te pakken. Er zitten hier genoeg Nederlanders; (tand)artsen, piloten, makelaars, evenementenbureau's, en ook juristen ja.
Er zijn genoeg grote advocatenbureaus'met vestigingen in het buitenland, van Brussel tot Tokyo. Als je voor zo'n kantoor aan de slag gaat is het vaak gebruikelijk dat je een tijdje wordt "weggestuurd" om ervaring op te doen. Tenminste, zo heb ik het begrepen van mijn huidige (Nederlandse) werkgeefster. Zij is werkzaam als fiscaal adviseur bij een NL advocatenkantoor in Parijs. Dus als dat echt je streven is moet het lukken.
Weet je al welke master je gaat doen? Internationaal recht lijkt me het meest voor de hand liggend als je je horizon wil verbreden.
Trouwens, ik begreep dat stages voor OU-studenten niet verplicht zijn, maar is het wel mogelijk/wenselijk met het oog op brede(re) ervaring? Kan van pas komen bij sollicitaties lijkt me? En het kan tevens als opstapje naar een echte baan leiden blijkt vaak genoeg toch?
|
#49: Auteur: Hanifa
Geplaatst: vr 28 okt 2005 8:22
@KimK: Kun jij het makkelijk bolwerken de uni naast je werk? Ik werk namelijk ook. 4 dagen per week. Op dit moment doe ik een studie aan de bestuursacademie maar doordat ik op die manier met het recht in aanraking kwam, werd voor mij duidelijk dat dit is wat ik wil. Alleen, net als jij kan ik het niet opbrengen om voltijd te studeren en niet meer te werken. Bovendien vind ik het wel prettig aan de slag te blijven want als ik klaar ben met de uni ben ik rond de 40 .
Ik ben heel erg benieuwd hoe jij dat ervaart. Ik kan er pas over twee jaar mee beginnen maar vind het wel prettig om me nu alvast te oriënteren.
Bedankt voor je antwoord alvast.
Groetjes Hanifa
|
#50: studietijd Auteur: Guillaume58
Geplaatst: vr 18 nov 2005 15:40
Ik heb nu alle vakken doorlopen. Alleen nog de scriptie. Mij ontbreekt het aan inspiratie om te komen tot een goede onderzoeksvraag.
Laatst aangepast door Guillaume58 op zo 22 jan 2006 8:09, in totaal 1 keer bewerkt
|
#51: Auteur: mmbeckmann
Geplaatst: vr 18 nov 2005 16:09
Je bedoelt je scriptIE? Welke specialisatie heb je gekozen? Misschien kun je voortborduren op een actualiteit uit het nieuws? Ik begreep dat Bram Moszkowicz voornemens is Greta Duisenberg juridisch aan te pakken voor haar opmerking dat de joden naast de gazastrook nu ook Amsterdam annexeren. Misschien niet echt origineel maar het NL volk heeft naar zulke onderwerpen in ieder geval wel oren: in hoeverre beinvloed de dalende tolerantie in NL (voor zover het maatschappelijk verkeer betaamt) naar aanleiding van verschillende incidenten de laatste 2 jaar de jurisprudentie over het grondrecht vrijheid van meningsuiting? Zoiets..
|
#52: Re: studietijd Auteur: tikSimone
Geplaatst: vr 18 nov 2005 19:38
Guillaume58 schreef: | Ik heb nu alle vakken doorlopen. Alleen nog de scripty. Mij ontbreekt het aan inspiratie om te komen tot een goede onderzoeksvraag. | Dat lijkt me lastig als je toch ook wilt afstuderen.
|
#53: Auteur: abraxes
Geplaatst: wo 18 jan 2006 1:47
Ik las laatst in een nieuwsbrief van de OU dat de studie rechtswetenschappen van de open universiteit volgens een onderzoek hoog staat aangeschreven (1e of 2e plaats). Hoe zit dat nou precies?
|
#54: Auteur: StevenK
Geplaatst: wo 18 jan 2006 5:44
abraxes schreef: | Ik las laatst in een nieuwsbrief van de OU dat de studie rechtswetenschappen van de open universiteit volgens een onderzoek hoog staat aangeschreven (1e of 2e plaats). Hoe zit dat nou precies? |
Volgens mij pakt elke uni uit dat onderzoek een categorie waar ze goed uitkomen en wordt die categorie daarna uit marketing-technisch oogpunt dat 'belangrijkste categorie' of 'essentie van het onderzoek' benoemd.
Ik heb het idee dat het onderwijs bij de OU goed is waar het gaat om kennis vergaren; voor de ontwikkeling van de algemene juridische vaardigheden leent het afstandsonderwijs zich een stuk minder.
Daardoor is de directe link met de praktijk zeker niet optimaal; aangezien het gros van de studenten echter toch a wel wat andere ervaring heeft in de maatschappij hoeft dit niet meteen een probleem te zijn.
|
#55: Auteur: abraxes
Geplaatst: do 19 jan 2006 0:40
Quote: | Volgens mij pakt elke uni uit dat onderzoek een categorie waar ze goed uitkomen en wordt die categorie daarna uit marketing-technisch oogpunt dat 'belangrijkste categorie' of 'essentie van het onderzoek' benoemd. |
Een beetje reclame kan geen kwaad mits dit op zuivere grondslag geschiedt.
Quote: | Ik heb het idee dat het onderwijs bij de OU goed is waar het gaat om kennis vergaren; voor de ontwikkeling van de algemene juridische vaardigheden leent het afstandsonderwijs zich een stuk minder. |
Mee eens. Wel vraag ik me af of een college met 200 man nou zoveel beter is. Of een werkgroep waarbij de helft niets uitvoert of gewoon niet op komt dagen. Maar natuurlijk kan dit bij goed functioneren zeker wel positief zijn. Ik kan hier eigenlijk beter een vraag van maken: zijn jullie erg te spreken over hetgeen ik zojuist bekritiseerd heb?
Bij eerdere opleidingen heb ik vaak gekozen de studie thuis voort te zetten omdat de leerkrachten vaak niet veel meer deden, dan voorlezen (een enkele uitzondering daargelaten). Dit gaat echter niet op voor de universiteit, ik ben er van overtuigd dat daar intelligente mensen rondlopen (duh) waar ik veel van kan leren. deze interactie is in vergelijk met 'gewone' universiteiten helaas beperkter aanwezig bij de OU, iets wat ik wel mis. Daar staat tegenover dat bepaalde vaardigheden goed worden of kunnen worden ontwikkeld. Daarnaast probeer ik de vaardigheden die minder aan bod komen op een andere manier te ontwikkelen, daarbij is dit forum een uitkomst.
|
#56: onderzoeksplan Auteur: Guillaume58
Geplaatst: za 21 jan 2006 22:49
voordat ik aan de scriptie kan beginnen moet ik een onderzoeksplan indienen. Wie heeft zo een onderzoeksplan al gemaakt dat ik als voorbeeld kan gebruiken?
|
#57: Re: onderzoeksplan Auteur: StevenK
Geplaatst: za 21 jan 2006 22:58
Guillaume58 schreef: | voordat ik aan de scriptie kan beginnen moet ik een onderzoeksplan indienen. Wie heeft zo een onderzoeksplan al gemaakt dat ik als voorbeeld kan gebruiken? |
Heb je geen JV2 gehad ? En heb je niks aan de scriptie-handleiding of aan je scriptie-begeleider ?
|
#58: onderzoeksplan Auteur: Guillaume58
Geplaatst: za 21 jan 2006 23:08
JV2 heb ik gehad. De scriptiehandleiding heb ik ook. Het lijkt mij handig om een bestaand onderzoeksplan Nederlands Recht als voorbeeld te kunnen gebruiken.
|
#59: Re: onderzoeksplan Auteur: StevenK
Geplaatst: za 21 jan 2006 23:46
Guillaume58 schreef: | JV2 heb ik gehad. De scriptiehandleiding heb ik ook. Het lijkt mij handig om een bestaand onderzoeksplan Nederlands Recht als voorbeeld te kunnen gebruiken. |
En hoe had je dat dan gedacht ? Me dunkt dat je met de bagage van JV2 toch al genoeg voorbeeldinformatie hebt ? Je hebt bij dat vak op een presenteerblaadje gekregen hoe je te werk moet gaan.
Wat wil je dan bereiken met een bestaand onderzoeksplan ? Wat meer tunnelvisie creëren ?
Ik klink misschien wat lomp en ik begrijp je ongetwijfeld helemaal verkeerd, maar als je voorbeelden nodig hebt om op papier te gaan zetten wat je nu eigenlijk gaat onderzoeken en hoe je dat aan gaat pakken, hoe denk je dan die eigenlijke scriptie te gaan schrijven ?
Want, zoals je ook bij JV2 als 't goed is al hebt gemerkt, is een goed begin (in dit geval een goed onderzoeksplan) het halve werk.
|
#60: Auteur: Gijs van Breugel Need
Geplaatst: ma 23 jan 2006 13:15
Hallo,
Ik studeer sinds dit jaar weer aan de OU. Maar ik stap halverwege in omdat ik op de UvT tot 1995 heb gestudeerd. Ik heb heel veel vrijstelling gehad dus ben op ongeveer 60% van de bachelor.
Het viel me niet tegen om weer aan de slag te gaan. Ik studeer ongeveer 20 uur per week en ben begonnen met BPR. Het Ou aanbod vind ik uitstekend; grote vakken zoals ik die op de UvT (KUB) kreeg zijn opgedeeld in meerdere modules waardoor het veel overzichtelijker is en makkelijker te bevatten: bv Burgerlijk recht = Goederenrecht - Verbintenissenrecht - Ovk recht en BPR. Dus je bent veel gerichter en intensiever aan het studeren zonder je aandacht steeds te moeten verdelen tussen verschillende rechtsgebieden. En ik kan tentamen doen wanneer ik dat wil!
Verder is de leidraad uitstekend: Je bestudeert eerst gericht je studieboek, daarna ga je aan de slag met veel oefenopdrachten die je die diepte inleiden en je de valkuilen aangeven.
Kortom, tot zover gelukkig!
|
#61: onderzoeksplan Auteur: Guillaume58
Geplaatst: ma 23 jan 2006 14:31
Het lijkt me heel goed te ervaren hoe het er op een "reguliere" universiteit aan toe gaat. Inmiddels heb ik alle vakken doorlopen. Anders als jij Gijs val ik nog onder het "oude". Ik ga nog afstuderen als mr.
|
#62: Re: onderzoeksplan Auteur: Sovereign
Geplaatst: ma 23 jan 2006 19:02
Guillaume58 schreef: | Het lijkt me heel goed te ervaren hoe het er op een "reguliere" universiteit aan toe gaat. Inmiddels heb ik alle vakken doorlopen. Anders als jij Gijs val ik nog onder het "oude". Ik ga nog afstuderen als mr. | Het is een misvatting om te denken dat studenten die in de BAMA fase zitten geen mr. titel zouden mogen voeren.
|
#63: Auteur: Bram
Geplaatst: ma 23 jan 2006 19:32
maar iemand afgestudeerd als mr. mag geen BA/MA titels voeren, correct?
dus in de BA/MA structuur mag je kiezen als het ware (LLM, MA, of Mr.) en in de doctoraal structuur alleen gebruik maken van mr.?
|
#64: Auteur: StevenK
Geplaatst: ma 23 jan 2006 22:42
Bram schreef: | maar iemand afgestudeerd als mr. mag geen BA/MA titels voeren, correct?
dus in de BA/MA structuur mag je kiezen als het ware (LLM, MA, of Mr.) en in de doctoraal structuur alleen gebruik maken van mr.? |
Die poster boven je heeft laatst nog eens ergens een scan van stukje van z'n bull gepost en daar stond dat 'ie zowel LLM als mr. mocht voeren
|
#65: Auteur: Bram
Geplaatst: di 24 jan 2006 13:49
ah ok....maar dan alleen als het op de bul aangegeven staat? maw: mijn werkgever (20 jaar terug zo'n beetje) afgestudeerd als mr. mag zich nu niet LLM noemen, of heb ik het helemaal mis?
|
#66: Auteur: Sovereign
Geplaatst: di 24 jan 2006 14:31
LLM is geen beschermde titel dus die mag je sowieso voeren. Op grond van mijn bul mag ik ook 'MA' voeren.
Hoe dan ook, op grond van de wet op het hoger onderwijs zijn de BAMA en doctoraal titels gewoon uitwisselbaar; je mag dus zelf kiezen welke je gebruikt.
|
#67: Auteur: Gijs van Breugel Need
Geplaatst: di 24 jan 2006 21:44
Aan het einde van de rit gaat het er toch om je plaats te vinden. Het gaat niet altijd om de vlag die er op staat, toch?
Mijn doel is om na afstuderen RAIO te worden, dus daar gaan we voor.
Overigens mis ik de colleges niet, te massaal, weinig gericht enz.
Dit bij de OU bevalt me beter.
|
|