partneralimentatie en samenwonen
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: partneralimentatie en samenwonen Auteur: sterren BerichtGeplaatst: di 07 mrt 2006 21:27
    —
Een vraagje,

Mijn vriend en ik willen gaan samenwonen. Hij betaald partneralimentatie omdat zijn ex in de bijstand zit.
Kan het zo zijn omdat wij nu 2 verdieners worden dat de bijstand kan eisen dat hij meer alimentatie moet gaan betalen?
En zoja hoe kunnen wij berekenen wat de hoogte van dit bedrag word?

Wie weet hoe dit zit?
Alvast bedankt!
Sterre

#2:  Auteur: peetjepeet BerichtGeplaatst: do 16 mrt 2006 15:42
    —
Ze kunnen het vragen, maar als er gewoon betaalt wordt komen ze niet gauw voor een herziening.

tegen partneralimentatie kun je goed tegenin gaan, aangezien jullie de gemeente aansprakelijk kunnen stellen voor het meewerken aan de blijvende bijstand van mevrouw.Gemeentes hebben de plicht om bijstandgerechtigden weer aan het werk te krijgen. en niet de ex-partner als een "extra potje"te laten fungeren.Daarbij is er al een bedrag afgesproken en mevrouw heeft hier van kunnen leven, dus het is niet nodig.(dit is anders bij kinderalimentatie)

De definitie van partneralimentatie is: tijdelijke ondersteuning, een bedrag voor de vrouw waar ze ten tijde van het huwelijk (contract) ook van leefde waardoor de man zijn carriere kon opbouwen en de vrouw achter het aanrecht staat en dus niet de "mogelijkheid "had om te werken. deze wet moet mijnsinziens verboden worden maar goed ik heb het niet voor het zeggen.in ieder geval de periode van 12 jaar vind ik erg lang.(of dit moet gerechtelijk anders vastgelegd zijn)

Mocht de vrouw toch gaan werken, dan stopt de partneralimentatie. totdat zij het via een gerechtelijke procedure het weer probeert te krijgen(via de gemeente krijgt zij er niks van, ook dit kun je melden! )zaak is dan om dat gerecht zo uit te stellen dat zij die maanden moet "overleven"" en dus de noodzaak in het geding komt in haar situatie. en met een beetje mazzel ben je er dan vanaf en kan ze ook geen herziening meer aanvragen omdat de noodzaak niet meer aanwezig is.

Mocht er iemand op het forum hier niet mee eens zijn dan lees ik dit graag.

p.s ben geen jurist in opleiding, maar " ervaringsdeskundige" Laughing



Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl