#16:  Auteur: M.E.MBerichtGeplaatst: wo 08 mrt 2006 0:41
    —
Stemplicht
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Actualiteiten

Moet de stemplicht weer worden ingevoerd?
Ja
20%
 20%  [ 5 ]
Nee
76%
 76%  [ 19 ]
Geen mening
4%
 4%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 25

Michèle, is het echt zo'n stom voorstel? Laughing

#17:  Auteur: M.E.M BerichtGeplaatst: wo 08 mrt 2006 0:47
    —
Ok, een beter idee en nog eerlijker:

Voordat de stem geldig is eerst een toets maken en vervolgens het resultaat daarvan als zwaarte van de stem nemen. Zo kan iedereen stemmen en bepaal je zelf hoeveel je stem waard is.

#18:  Auteur: Xman83 BerichtGeplaatst: wo 08 mrt 2006 0:50
    —
tja ik vind ook dat elke stem die gedaan wordt door iemand die er onvoldoende van afweet een verloren stem is.

Maar ik heb liever dat het verloren stemmen zijn dan dat ze niet gedaan zijn. Het feit dat ze wel gaan stemmen zegt dat ze gebruik maken van de mogelijkheden die democratie ze geeft.

Het zou deze mensen dan in hun vrijheid aantasten als ze niet mogen stemmen. stemmen opzich (ookal weet je niet waarop) geeft mensen een beter gevoel dan dat ze niet mogen stemmen. Dat zou tot grote woede lijden doordat mensen zich, en terrecht, buitengesloten voelen.

#19:  Auteur: M.E.M BerichtGeplaatst: wo 08 mrt 2006 0:57
    —
Ja misschien heb je wel gelijk..

Daarbij komt ook dat de kiezer natuurlijk niet al te kritisch moet zijn, anders wil straks niemand meer de politiek in. Verder is het voor de politici ook erg handig. Een 'domme' kiezer lijkt mij makkelijker te beinvloeden of juist weer niet.

#20:  Auteur: M.E.M BerichtGeplaatst: wo 08 mrt 2006 1:22
    —
Nog één stapje verder..







Als er nou vereisten waren om in aanmerking te komen voor 't stemrecht (IQ bijvoorbeeld) dan was Bush misschien nooit gekozen en .....

#21:  Auteur: Gwenny BerichtGeplaatst: wo 08 mrt 2006 1:45
    —
Hi,

Een (wettelijk)verplichte quiz zou wat mij betreft wat ver gaan. Daarintegen kunnen inhoudelijke vragen wat betreft de keuze voor een politieke partij de kiezer tot nadenken brengen zodat deze wellicht bewuster een stem uitbrengt.

Gwen

#22:  Auteur: Xman83 BerichtGeplaatst: wo 08 mrt 2006 1:59
    —
is het dan misschien niet een goed idee om dan gewoon de 3 meest belangrijke punten van een partij boven de kieslijsten in het stemhokje te plaatsen?

lijkt mij wel een goed idee. Dan ziet een kiezer die zich eerder niet verdiept heeft mogelijk toch van 'hee, maar dat wil ik helemaal niet/wel'. En is niet zo 'inspannend' als een quiz.

Hoewel ik een (mini) quiz ook wel een goed idee vind

Dus: geen stemplicht maar wel korte info in het stemhokje

#23:  Auteur: Michèle BerichtGeplaatst: wo 08 mrt 2006 10:14
    —
M.E.M schreef:
Michèle, is het echt zo'n stom voorstel? Laughing


Haha, nou blij dat je erom kan lachen. Maar inderdaad, ik vind het een absurd voorstel, in alle bescheidenheid. Net zoals de andere suggesties die hier geopperd worden.

Bij democratie gaat het niet alleen om het drukken op die knop, maar ook om het nadenken. Ik geloof echter niet dat je met quizjes of andere sancties, de ontwikkeling van anderen en de redenen waarom ze stemmen kan en mag opdringen volgens de voorwaarden die jij toevallig belangrijk vindt.
Wie denk je dat je bent om voor anderen te bepalen hoe en waarom zij moeten stemmen? (Niet zozeer jij M.E.M., maar 'men', de gevestigde orde, de elite, whoever.)

Democratie gaat over vrijheid. Een stemplicht druist daar al tegenin, en de voorstellen die hier worden gedaan nog erger. Het is jammer dat jullie jezelf heel wat vinden en menen dat je stem dus eigenlijk zwaarder zou moeten wegen dan die van een 'dom' iemand. Wie of wat dat dan ook precies moge betekenen. Maar ik zou willen voorstellen om je mening dan in de politieke arena te gaan verkondigen, en tijdens de campagne met die domme mensen in discussie gaan waarom ze beter niet op blauwe ogen kunnen stemmen. Misschien steken ze er nog wat van op?

Dat lijkt me hoe het hoort, dat is het spel en ook de uitdaging van politiek en democratie.

#24:  Auteur: Suijkerbuijk BerichtGeplaatst: wo 08 mrt 2006 10:27
    —
Quote:
Dus moet er bij het verzaken van de stemplicht / zakken voor de quiz een sanctie volgen. Ontneming van het Nederlanderschap ligt natuurlijk voor de hand

En wat moeten we dan met al die blanke boerenkool-etende, voetballiefhebbende nieuwe allochtonen?


De grootste sanctie op niet gaan stemmen: degenen die niet stemmen verliezen hun recht om te klagen.

#25:  Auteur: Duch BerichtGeplaatst: wo 08 mrt 2006 11:32
    —
Michèle schreef:
Haha, nou blij dat je erom kan lachen. Maar inderdaad, ik vind het een absurd voorstel, in alle bescheidenheid. Net zoals de andere suggesties die hier geopperd worden.


Inderdaad! Good

Stemplicht vind ik een slecht idee omdat dat enkel proteststemmen uitlokt. Stemquizzen zijn om meerdere redenen te absurd voor woorden. Wie mag bijvoorbeeld beslissen wat een goede reden is en wat je wel en niet moet weten van een kandidaat? Wie maakt de quiz? En veel belangrijker: Sinds wanneer houdt democratie in dat sommigen mogen bepalen dat anderen om de verkeerde reden op een bepaald persoon stemmen? Dat kan dus niet. Niet als je serieus meent dat eenieder in beginsel net zoveel invloed moet hebben op het proces. Ook niet als je niet enorm goed kan verdedigen waarom mensen die je 'dom' vindt over mensen mogen heersen die je 'slim' vindt. Ga maar eens uitleggen dat sommigen blijkbaar zo dom zijn dat ze overheerst mogen worden, en dat dat nou democratie is. Je kan vinden dat mensen vanwege de verkeerde redenen op iemand gestemd hebben, maar omdat nu eenmaal niet te verdedigen is dat IQ de doorslag zou moeten geven, of zo'n beetje welk ander criterium ook, begrijp je er niets van als je meent dat je objectief kan aantonen dat mensen 'het verkeerd' hadden.

En om diezelfde reden is een quiz dus idioter dan het op het eerste gezicht lijkt. Nogmaals: Wie mag er dan bepalen welke kennis vereist is? En hoe verdedig je dat?

Onze democratie houdt noodzakelijkerwijs in dat burgers naar eigen inzicht stemmen of thuisblijven. Iedere selectie op kennis in inzicht is daarmee uit den boze. Zodra een burger geacht wordt een volwaardig wilsbesluit te kunnen nemen, mag hij in beginsel naar eigen inzicht stemmen of thuisblijven. Ook als anderen denken dat hij het 'fout' heeft. Wie het daar niet mee eens is, is in feite een aristocraat.

#26:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 08 mrt 2006 11:41
    —
Suijkerbuijk schreef:
Quote:
Dus moet er bij het verzaken van de stemplicht / zakken voor de quiz een sanctie volgen. Ontneming van het Nederlanderschap ligt natuurlijk voor de hand

En wat moeten we dan met al die blanke boerenkool-etende, voetballiefhebbende nieuwe allochtonen?

Dat laat ik aan Verdonk over Twisted Evil

#27:  Auteur: Irene24 BerichtGeplaatst: wo 08 mrt 2006 15:43
    —
M.E.M schreef:
Ik vind het geen democratie dat mijn stem even veel waard is als die van een nietsnut die niets van politiek weet laat staan van de partij waar ie op gestemd heeft enkel omdat de lijsttrekker leuk, vrouw, blond, surinaams of dierenvriend is.

Stemmen is een recht voor iedereen. Tenminste, als je de nederlandse nationaliteit hebt. In feite is het dus niet voor elke bewoner van Nederland en om die reden vind ik het kiesrecht van wat 'dommere' burgers best ontnomen mag worden. Of geef ze een vertegenwoordiger die namens die hele groep één stem uitbrengt. Idea


Stemmen is idd een recht. Dat er dan mensen gaan stemmen die weinig kaas gegeten hebben van de politiek, dat heb je toevallig al jaaaaren. Daar kun je niks aan doen, er zijn nu eenmaal mensen die het niks interesseert, maar ben blij dat ze gaan stemmen.
Liever dat ze stemmen dan dat ze thuis blijven en maar klagen...

Kijk eens naar België, daar hebben ze nog een stemplicht!

Maar waar ik me meer over 'verbaas', is dat mensen de ene keer dit stemmen en 4 jaar later weer wat anders, om dan nog eens 4 jaar later op weer een andere partij te stemmen. Alleen omdat er wordt geroepen dat het zo slecht gaat en de hele massa (die zich dan blijkbaar niet goed in de politiek verdiept, waardoor ze makkelijk te beïnvloeden zijn) zich om laat praten...
En ja, ik ben 'constant'...

#28:  Auteur: Suijkerbuijk BerichtGeplaatst: wo 08 mrt 2006 17:18
    —
Quote:
Maar waar ik me meer over 'verbaas', is dat mensen de ene keer dit stemmen en 4 jaar later weer wat anders, om dan nog eens 4 jaar later op weer een andere partij te stemmen. Alleen omdat er wordt geroepen dat het zo slecht gaat en de hele massa (die zich dan blijkbaar niet goed in de politiek verdiept, waardoor ze makkelijk te beïnvloeden zijn) zich om laat praten...
En ja, ik ben 'constant'...


Als tegenwind: behalve degenen die voor zichzelf een duidelijke keuze hebben gemaakt om een politieke partij te steunen, zijn er ook die steeds dezelfde partij kiezen omdat "ze daar de vorige keer ook op stemden" en die de reden daarvoor al uit het oog zijn verloren.
En de groep die om de 4 jaar anders stemt, hoeft het niet zo te zijn dat ze zich baseren op de mening van de massa. Het kan telkens een weloverwogen keuze zijn.
Belangen kunnen veranderen. In mijn studententijd heb ik gestemd op de partij die het meest in het vaandel had voor studenten. Op dit moment zijn hypotheekrente-aftrek en lastenverlichting voor mij interessant. En over vier jaar? Misschien kinderopvang. Of misschien zelfstandig ondernemerschap.

#29:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: wo 08 mrt 2006 23:01
    —
Je goed recht. Ikzelf probeer in elk geval bij het bepalen van de keuze verder te kijken dan mijn eigen belang en meer te denken in termen van algemeen belang. Maar ja, ik ben dan geloof ik ook een van de weinige personen die niet piept over belasting betalen (heb ik nl. geen enkele moeite mee ... het geld moet toch ERGENS vandaan komen??)

Heb me overigens behoorlijk geergerd aan de affiches waarin werd opgeroepen om te gaan stemmen. Iets in de trant van: "Vind u het ook zo leuk om te stemmen bij t.v. spelletjes? Doe dan op 7 maart ook mee voor de Gemeenteraadsverkiezingen".

Nou ja ...... Confused

#30:  Auteur: Eva BerichtGeplaatst: do 09 mrt 2006 0:05
    —
Oh dat vond ik juist wel een goede reclame!! Je wordt toch helemaal gek van al die programma's tegenwoordig waarbij je kunt stemmen!!

Maar kan anders iemand niet even een poll maken met wat iedereen gestemd heeft?? Dat is toch anoniem en dan kan je zien welke partijen onder de bezoekers van het rechtenforum populair zijn. Ben best benieuwd of dat overeenkomt met de uitslag.



Rechtenforum.nl -> Actualiteiten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende  Laat alle berichten zien
Pagina 2 van 3

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl