Mohammed cartoons
#31: Auteur: Eva
Geplaatst: ma 06 feb 2006 1:08
tikSimone schreef:
Quote: | Het plaatje is aanstootgevend in die zin dat het gewoon niet toegestaan is de profeet af te beelden. |
Niet is toegestaan volgens de islam, maar niet iedereen in de wereld is moslim. En diegenen kunnen dus gerust de profeet mohammed afbeelden. Waar gaat het over?, gelukkig leven wij in een land waar vrijheid van meningsuiting wel is toegestaan en je dus wel mohammed mag tekenen. Wat is er mis met een beetje satire? Wordt premier Balkenende niet ongeveer elke week in een of andere krant afgebeeld in een spotprent, die misschien nog wel veel kwetsender zijn dan de afgebeelde Deense cartoons. Hoor je daar ooit iemand over? Zie je dan opeens aanhangers van het CDA kranten in de fik steken en gebouwen aanvallen??
En dan nog iets moois, ik hoorde een Turkse journalist op tv zeggen dat het tekenen van Mohammed echt veel te ver gaat en onnodig kwetsend is. Maar daarna vertelde hij dat je de paus uiteraard wel gewoon mag tekenen in een spotprent want dat is maar een gewone sterfeling. Kwetst dat dan niet talloze westerse gelovigen?? Beetje dubbele standaard he.
Van mij mogen ze allemaal getekend worden in spotprenten, mohammed, christus, jezus, de paus ,joden, atheisten, whatever, wat is er mis met een beetje humor en satire.
Ik vond overigens sommige cartoons zeker treffend en geslaagd.
|
#32: Auteur: tikSimone
Geplaatst: ma 06 feb 2006 1:39
Quote: | Niet is toegestaan volgens de islam, maar niet iedereen in de wereld is moslim. |
Klopt. Maar er zijn wel veel moslims die daar dus aanstoot aan nemen. Net zoals de katholieken het misschien niet prettig vinden wanneer God "onheilig" wordt afgebeeld.
Een beetje wellevendheid naar een ander (ook al zie je er zelf geen kwaad in) is toch niet te veel gevraagd? Dat getuigt gewoon van prettige manieren.
|
#33: Auteur: bona fides
Geplaatst: ma 06 feb 2006 2:03
Is het eerder niet eens tijd voor de geestelijke leiders in die landen om volwassen te worden? Als de gevoeligheid daar zo blijft als nu kunnen we wel vergeten om ooit vredelievend samen te wonen op deze wereld.
(En massaal laten zien dat "veel mensen hier" geen greintje begrip hebben voor de lange tenen die ze nu tonen kan wellicht een klein beetje helpen, ook al kost het nog wat extra ambassades.)
Braaf inschikken vind ik eigenlijk juist een teken dat we de islamitische wereld niet als onze gelijke beschouwen, maar als een klein verwend kind.
Laatst aangepast door bona fides op ma 06 feb 2006 2:06, in totaal 1 keer bewerkt
|
#34: Auteur: tikSimone
Geplaatst: ma 06 feb 2006 2:04
Jij wilt net zo de wil doorzetten als de radicalen die ambassades in de fik steken. Zo wordt het niks.
|
#35: Auteur: bona fides
Geplaatst: ma 06 feb 2006 2:12
Geen enkele menselijke relatie kan iets worden als één kant voortdurend dreigt te ontploffen om het minste of geringste. Hoe wil je het dan oplossen? Vergeten we die cartoons dan is er over een maand wel weer iets anders (in het "gunstigste" geval een aanslag waardoor men weer juichend over straat kan).
|
#36: Auteur: Michèle
Geplaatst: ma 06 feb 2006 10:22
Wat dacht je van de westerse kant die voortdurend moord en brand schreeuwt? De onverdraagzaamheid heeft hier zo onderhand net zo goed een hoogtepunt bereikt, met de politiek voorop. Waar 2 vechten hebben 2 schuld.
|
#37: Auteur: Duch
Geplaatst: ma 06 feb 2006 11:20
tikSimone schreef: | Duch heeft het mooi gezegd, vind ik. |
Dank je!
Michèle heeft gelijk in die zin dat beide zijden even moeten dimmen. Ik erger me dood aan arabieren die ambassades in de fik steken. Dat kan echt niet. En Denen met de dood bedreigen slaat ook nergens op. Ik twijfel zeer aan de motieven van de imams die de cartoons verspreid hebben. Ik kan me ook ongeveer wel voorstellen wat ze erbij verteld kunnen hebben. Laat het duidelijk zijn. Ik ben zeer verontwaardigd, boos en bezorgd over de reacties in o.a. het Midden Oosten. Dat betekent echter niet dat we hier maar net zo radicaal moeten reageren. Het enige wat je kan doen is proberen je hoofd koel te houden en proberen redelijk te blijven. Ik zie anders niet hoe tot een goede oplossing gekomen kan worden.
|
#38: Auteur: Eva
Geplaatst: ma 06 feb 2006 13:07
Maar wat is er zo radicaal aan het plaatsen ( en herplaatsen ) van een paar spotprenten. Dat is in onze westerse wereld toch gewoon toegestaan en heel normaal. Er worden al jaren wekelijks spotprenten gepubliceerd, maar nu het over de islam gaat is het opeens erg???
Ik ben het verder helemaal met bona fides eens dat geestelijk leiders in die landen en sommige moslims eens op moeten houden met zo overgevoelig op alles te reageren. Let it be! Reageer dan op een ludieke manier, teken ook een spotprent over ons ofzo!
|
#39: Auteur: Duch
Geplaatst: ma 06 feb 2006 13:18
Dat heeft de AEL gedaan, en nu heeft een joodse organisatie aangifte gedaan. Maar los daarvan, met het plaatsen van spotprenten in zijn algemeenheid is niets mis, maar het is onder deze omstandigheden niet zo handig. Het plaatsen van die prenten (waarvan je dus weet dat mensen zich daardoor enorm beledigd voelen) met als enige doel het demonstreren van onze persvrijhheid is gewoon dom. Er zijn voldoende andere middelen voorhanden. Sommige oproepen vind ik weldegelijk radicaal.
|
#40: Auteur: Suijkerbuijk
Geplaatst: ma 06 feb 2006 14:05
Eigenlijk ben ik het wel met de deense regering eens dat dit geen zaak is van de politiek, en dat als er sprake is van belediging dat een zaak is voor de rechter.
Is er geen moslimorganisatie die de spotprenten aan zou kunnen vechten op grond van onrechtmatige daad?
Geert Wilders heeft zich door het publiceren van de prenten op zijn site in ieder geval al naar voren geschoven als gedaagde voor een dergelijke actie.
|
#41: Auteur: mr. crowley
Geplaatst: ma 06 feb 2006 14:11
Ik ben het met Duch eens. Het nu nog een keer plaatsen van die cartoons dient toch niet meer het doel waarvoor die cartoons in eerste instantie zijn getekend. Het enige wat je nu bereikt, is dat je nog meer olie op het vuur gooit.
Dat neemt niet weg dat een tekenaar het recht heeft te tekenen wat hij wil. Al kun je je natuurlijk wel afvragen of het in deze tijd nu wel zo verstandig is om steeds te provoceren.
|
#42: Auteur: Duch
Geplaatst: ma 06 feb 2006 14:20
Vice-President Franco Frattini schreef: | As European Commissioner responsible for integration policy as well as the promotion and respect of fundamental rights, integrating communities with different religions, cultures and political affiliations is an objective that I strive for in my everyday activities. This is an objective that flows from the liberal principles that govern the European Union and its institutions, and indeed the life and history of our continent. I can understand the feelings of indignation, frustration and sadness of the Muslim communities over the last few days as they viewed the cartoons published by a Danish newspaper. Such events do not facilitate dialogue between faiths and cultures and provide barriers to the integration process to which the Member States of the Union are committed.
However, one of the founding principles of our Europe is freedom of expression, including the right to criticise.
A difference of opinion, even if it is bitter and disrespectful, often feeds into free polemic debate, in which satire plays a full part. We often discuss matters, sometimes passionately or even rudely, not only in our Parliaments or in the press, but in all manner of public arenas. This is the rule now, replacing armed and violent conflict, using words and ideas to create a society bound by the rule of law.
It is my duty to enter this debate to remind us all that there are delicate issues, particularly in relation to religion and those ideals that are sacred to us. Consequently, I personally regard the publication of the cartoons as somewhat imprudent, even if the satire used was aimed at a distorted interpretation of religion, such as that used by terrorists to recruit young people to their cause and turning them into fanatics, sometimes to the point of sending them into action as suicide bombers.
However, I am not offering these common sense remarks with even the remotest intention of justifying the reactions that are currently being expressed against Denmark and others, including the European Union. Quite the contrary, it should be crystal clear to all that violence, intimidation, and the calls for boycotts or for restraints on the freedom of the press are completely unacceptable and will not bring about a constructive discussion between communities. Indeed, no dialogue is possible with those who would threaten fundamental human rights, nor with those who would resort to terror. The fact is that deprivation of freedom has always generated suffering and sorrow, so we must defend freedom even when that means letting those we disagree with have their say. Preserving freedom is the foundation for dialogue.
Bron: De EU homepage |
Ik kan me hier wel in vinden in die zin dat het het westers standpunt redelijk goed verwoord. Ik vraag me wel af of deze reactie genoeg aandacht besteed aan de impact van het geheel voor moslims, en wat daarmee te doen.
|
#43: Auteur: Eva
Geplaatst: ma 06 feb 2006 14:48
mr crowley schreef:
Quote: | Dat neemt niet weg dat een tekenaar het recht heeft te tekenen wat hij wil. Al kun je je natuurlijk wel afvragen of het in deze tijd nu wel zo verstandig is om steeds te provoceren.
|
Maar dat is dan hetzelfde als toegeven aan terreur. Dus bijv. weggaan uit Irak omdat er anders mensen onthoofd worden. Als je dus geen spotprenten meer gaat tekenen over de islam omdat ze zich anders misschien beledigd voelen dan ontken je het hele recht op vrijheid van meningsuiting. Straks kunnen we dus niks meer doen want anders voelt een bepaalde groep ( of dat nou moslims of joden of christenen zijn, maakt geen verschil) zich beledigd. Ik hecht nogal veel waarde aan vrijheid van meningsuiting en vind dat bijna alles is toegestaan zolang je maar geen oproep doet tot agressie of geweld. En dat deden de cartoons niet dus waar zeuren ze over. Volgens mij kunnen ze zelf wel lachen als er spotprenten worden gemaakt over homo's die van gebouwen worden gegooid ofzo. Dat is toch weer van een heel andere aard dan dit.
Dat sommige moslims nu een oproep doen om de tekenaars van de cartoons te laten doden zegt echt genoeg over hunzelf en dat zal de reputatie van moslims zeker geen goed doen.
|
#44: Auteur: Duch
Geplaatst: ma 06 feb 2006 15:07
Iets niet publiceren omdat het mensen beledigt is iets heel anders dan iets niet publiceren omdat die mensen dreigementen uiten. Het enkele feit dat er niet massa's arabieren verkeerde dingen roepen en doen betekent niet dat je dan dus moet doorgaan met provoceren. Je kan nu weldegelijk stoppen met publiceren van die prenten, onder gelijktijdige stellingname dat bepaalde reacties echt niet kunnen en als onredelijk en stupide van de hand gewezen moeten worden.
|
#45: Auteur: Eva
Geplaatst: ma 06 feb 2006 15:13
Ik bedoel ook niet dat je de cartoons nu moet blijven herplaatsen om te laten zien dat je het niet eens bent met de reactie van sommige moslims. Ik bedoel dat je in het algemeen niet iets niet moet gaan tekenen, wat gewoon onder de vrijheid van meningsuiting valt, omdat andere overgevoelige mensen dit als provocerend beschouwen.
|
|