DNA-databank
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Strafrecht

#1: DNA-databank Auteur: liza84 BerichtGeplaatst: do 08 dec 2005 22:59
    —
Hallo allemaal,

Ik ben Liza, eerste jaars studente Sociaal Juridische Dienstverlening.

Voor mijn studie moet ik een adviesrapport schrijven over het wel of niet aanleggen van een DNA-databank. Er moet een afweging gemaakt worden over de ethische dillema's die hier bij spelen. Welke mogelijke juridische en praktische bezwaren bestaan er? Welke juridische-inhoudelijk-technische-, maatschappelijke-en praktische aspecten spelen een rol? Graag zou ik jullie mening hierover willen horen om vervolgens een weloverwogen standpunt in te nemen.

Alvast vriendelijk bedankt!

Liza Very Happy

Moderatie: oorspronkelijke titel van het onderwerp DNA-onderzoek in strafzaken

#2:  Auteur: abraxes BerichtGeplaatst: vr 09 dec 2005 10:36
    —
Origineel zou misschien zijn:

Zuid-Koreanen klonen menselijke cel

(16 december 1998)
Wetenschappers in Zuid-Korea meldden gisteren dat ze erin zijn geslaagd om een menselijke cel te klonen. De gekloonde cel groeide uit tot een viercellig embryo. Het is daarmee de eerste bekende poging om een mens te klonen.

in hoeverre dit van invloed is op het unieke DNA moet nog blijken, overigens zou dit een bezwaar kunnen zijn tegen een DNA bank, indien DNA in de toekomst niet meer uniek is. (zie ook een film van Arnold Schwarzenegger).

Verder is er ontiegelijk veel info te vinden omtrent dit thema op het internet. Wel een leuk onderwerp trouwens. Ik denk zelf zoal aan: vergroting pakkans, misleiding, privacy, misbruik, meer veiligheid, aanpassing wetten, aanpassing bevoegdheden beide partijen rechtsgang, waardering positie deskundige enzovoort.

#3:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 09 dec 2005 15:27
    —
Vóór een databank: bruikbaar bij het oplossen van misdaden.
Tegen:
1. inbreuk op privacy