kampbewoners
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Actualiteiten

#1: kampbewoners Auteur: Suus BerichtGeplaatst: zo 09 mei 2004 14:31
    —
ik ga een essay schrijven over macht en dan met als voorbeeld vinkenslag. Daarin ga ik het eerst over macht hebben, hoe komt het dat bijvoorbeeld een predisent gezag heeft, komt dit bijvoorbeeld door zijn charisma of door zijn geloof? Dan ga ik in op het voorbeeld Vinkenslag, waardoor het komt dat deze mensen geen gezag kennen, dat ze dus naar niemand luisteren en hun eigen macht in handen hebben.
Nu vroeg ik me af of iemand weet waar ik hier informatie over kan vinden? Bijvoorbeeld een boek, waar ik informatie kan vinden over de legitimatie van macht, waardoor iemand gezag heeft.

Iemand suggesties?????

#2:  Auteur: Céline BerichtGeplaatst: zo 09 mei 2004 14:52
    —
Als je een objectief verslag wilt maken, zou ik kontact proberen te zoeken met mensen die op vinkenslag wonen of bv in een ander kamp.
Dan weet je pas hoe die mensen erover denken, want wie zegt dat ze geen gezag onderkennen???? dat is jou conclusie, maar hoe kom je daaraan? waarom denk je zo over hun. Daar kun je ook verder mee. Waarom denken veel mensen op een bepaalde manier over anderen, over anderen als over mensen van het kamp...

ken persoonlijk niemand van vinkenslag dus kan je daar niet verder mee helpen. Succes met je zoektocht!

#3:  Auteur: Juul BerichtGeplaatst: zo 09 mei 2004 15:44
    —
Ik heb wel een aantal boeken met daarin hoofdstukken over macht, hoe te verkrijgen en hoe te behouden en hoe uit te oefenen. Het zijn vooral organisatiekundige boeken, die inzicht geven in waarom bepaalde mensen meer macht hebben/krijgen/ kunnen uitoefenen dan anderen.
ALs je ze wilt lenen, pb me dan even, of ik kan je de titel geven....

#4:  Auteur: Martine BerichtGeplaatst: zo 09 mei 2004 20:19
    —
Hoi Suus,

Ik ben niet bekend met bewoners van Vinkenslag, althans niet persoonlijk, maar het lijkt ook mij te voorbarig om te zeggen dat zij in het algemeen geen gezag accepteren, aangezien zij wel in hun "interne structuur" een leider hebben (volgens mij iemand die Scheffers heet). Er is dus wel degelijk een zekere hierarchie binnen het kamp. Naar buiten toe staan de mensen zelf wel sceptisch tegenover gezagsdragers.
Overigens, of het een goed idee is om bewoners zelf te contacteren weet ik zo net nog niet...

In ieder geval veel succes met je essay.

Groetjes,

Martine.

#5:  Auteur: aran BerichtGeplaatst: zo 09 mei 2004 21:55
    —
onze grote vriend niccolo machiavelli, heeft hier was wel iets over te zeggen, ook is T.Hobbes wel handig gezien zijn hele theorie er bijna op gebaseerd om het overheidsgezag te legitimeren.

#6: Macht en gezag... Auteur: Machiel BerichtGeplaatst: ma 10 mei 2004 10:29
    —
Ik zou je aanraden eens wat te lezen in het werk van prof. A.C. Zijderveld, hoogleraar rechtsociologie aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen hier aan de EUR. Hij heeft hele leesbare stukken en boeken gepubliceerd over begrippen als "macht" en "gezag".

#7: boeken Auteur: Suus BerichtGeplaatst: di 11 mei 2004 10:38
    —
heeel erg bedankt voor jullie reacties!!

Juul, zou je de titels van die boeken kunnen geven?
Ik zou hier zeker iets mee kunnen!
Liefs



Rechtenforum.nl -> Actualiteiten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl