Verplicht uitje van twee lange dagen.
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: Verplicht uitje van twee lange dagen. Auteur: MarcW BerichtGeplaatst: do 14 dec 2023 12:59
    —
Volgend is de situatie: Franse werkgever organiseert een uitje ver weg van de werkplek Amsterdam, in Parijs. De werkgever zegt dat de eerste vergadering verplicht is. Dat is iets van 'welke kant wij als bedrijf op gaan het komende jaar'. Aanwezigheid verplicht. Vervolgens, indien je niet naar het niet verplichte gedeelte wil gaan, 'mag je op eigen gelegenheid terug reizen', wat erg moeilijk is als je ten eerste afhankelijk bent van openbaar vervoer, en ten tweede gratis een retour trein ticket krijgt, terwijl de eigen terugreis indien je eerder weg wil zelf geregeld en betaald moet worden. Daarna wordt je dus geacht naar het feest te komen, en naar de groepsactiviteit de volgende dag.

Bij elkaar is het dus 's morgens om half vier opstaan, en de volgende dag om acht uur 's avonds thuis komen. Het is eigenlijk een hele vieze truc. Je verplicht de vergadering, maar ontsnappen daarna kan bijna niet, dus eigenlijk zijn de twee dagen verplicht.

Kan je dit weigeren? Wat zouden de consequenties zijn van niet komen opdagen? Ziekmelden? In de communicatie naar de werknemer staat expliciet dat dit verplicht is, waarna er een soort verhaal komt van 'iedereen vindt dit leuk we tellen de dagen af', met ander woorden, mensen met andere verplichtingen of mensen die dit minder vinden bestaan niet of kunnen hun verdere loopbaan vergeten. Persoonlijk vind ik het echt smérig, sorry voor de woorden.

#2: Re: Verplicht uitje van twee lange dagen. Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 15 dec 2023 19:28
    —
MarcW schreef:
Volgend is de situatie: Franse werkgever organiseert een uitje ver weg van de werkplek Amsterdam, in Parijs. De werkgever zegt dat de eerste vergadering verplicht is. Dat is iets van 'welke kant wij als bedrijf op gaan het komende jaar'. Aanwezigheid verplicht. Vervolgens, indien je niet naar het niet verplichte gedeelte wil gaan, 'mag je op eigen gelegenheid terug reizen', wat erg moeilijk is als je ten eerste afhankelijk bent van openbaar vervoer, en ten tweede gratis een retour trein ticket krijgt, terwijl de eigen terugreis indien je eerder weg wil zelf geregeld en betaald moet worden. Daarna wordt je dus geacht naar het feest te komen, en naar de groepsactiviteit de volgende dag.

Het lijkt mij dat je werkgever dit netjes heeft geregeld.

Misschien kun je vragen of de boeking van je retourticket kan worden aangepast.

Quote:
Kan je dit weigeren? Wat zouden de consequenties zijn van niet komen opdagen?

Dat lijkt me niet verstandig. Je kunt vragen of er voor jou een uitzondering kan worden gemaakt op het verplcihte bijwonen.

Quote:
Ziekmelden?

Ten onrechte ziek melden lijkt me voldoende grond voor ontslag op staande voet.

#3: Re: Verplicht uitje van twee lange dagen. Auteur: MarcW BerichtGeplaatst: zo 17 dec 2023 14:06
    —
bona fides schreef:
Het lijkt mij dat je werkgever dit netjes heeft geregeld.


Okay dan ga ik een andere baan zoeken!

#4: Re: Verplicht uitje van twee lange dagen. Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 20 dec 2023 0:51
    —
MarcW schreef:
bona fides schreef:
Het lijkt mij dat je werkgever dit netjes heeft geregeld.


Okay dan ga ik een andere baan zoeken!

Een enkeltje Parijs-Nederland kopen is misschien eenvoudiger?

#5: Re: Verplicht uitje van twee lange dagen. Auteur: MarcW BerichtGeplaatst: wo 20 dec 2023 17:51
    —
bona fides schreef:
MarcW schreef:
bona fides schreef:
Het lijkt mij dat je werkgever dit netjes heeft geregeld.


Okay dan ga ik een andere baan zoeken!

Een enkeltje Parijs-Nederland kopen is misschien eenvoudiger?


Nee, je begrijpt het niet, je zit dan echt niet in Parijs centrum of zo maar in een voorstad in the middle of nowhere, waar je totaal niet weet hoe je weer terug in Parijs überhaupt zou moeten komen. Dus die 'dan mag je zelf teruggaan', is gewoon een farce keuze. En om 17.00 's middag is het pas afgelopen, of er dan nog op tijd treinen rijden als je nog later op Gare de Nord aankomt?

En ik vind dit dermate onbeschoft en hypocriet van mijn werkgever, dat ik nu zelf doei doei zeg. Maar jij vind het allemaal prima geregeld, dus geeft weer aan dat ik de roepende in de woestijn ben, als ik hier tegen protesteer. Alle kaarten zitten in zijn handen, hij kan me dwingen. Dan is er maar 1 oplossing, de pleitriek maken!

(Overigens vragen of er een mogelijkheid was om me hier aan te onttrekken, of op een of andere manier terug te keren naar Amsterdam met een groep die er ook een zin in had of zo. Al lang gevraagd, reactie alsof ze water zien branden. Aantekening: Einde carrière! In je jaarlijkse beoordeling.)



Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl