Afstand doen van rechtsmiddelen
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Strafrecht

#1: Afstand doen van rechtsmiddelen Auteur: Elena1979 BerichtGeplaatst: ma 24 okt 2016 13:08
    —
Goedemiddag allen,

Voor mijn studie inleiding formeel strafrecht aan de Open Juridische Hogeschool heb ik een vraag over het aanwenden van een rechtsmiddel. Stel dat een verdachte ter terechtzitting afstand doet van zijn recht om hoger beroep in te stellen, kan dit dan nog worden herroepen? Ik zal mijn vraag even toelichten aan de hand van een voorbeeld:

De verdachte meende zichzelf te kunnen verdedigen ter terechtzitting in eerste aanleg. Verdachte was erg gestrest tijdens de terechtzitting en begreep op het moment dat hij afstand deed niet precies wat dit inhield. Twee weken later krijgt hij toch spijt van zijn beslissing en wil hij terugkomen op hetgeen hij aan het einde van de rechtszitting heeft aangegeven. Er van uitgaande dat hoger beroep in principe mogelijk was kan de verdachte dan nog op zijn beslissing terug komen en er alsnog voor kiezen om in hoger beroep te gaan?

Kan de verdachte aangeven dat er sprake is van bijzondere omstandigheden waardoor verdachte heeft gedwaald omtrent de inhoud van het vonnis of de betekenis van zijn verklaring?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij het beantwoorden van deze vraag.

Alvast hartelijk dank in ieder geval!

Met vriendelijke groeten,

Elena
Student aan de Open Juridische Hogeschool

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 25 okt 2016 0:01
    —
Eerst dus zelf een poging doen. Ik kan me niet voorstellen dat je hier niets over kunt vinden in je studiemateriaal. Wellicht een voetnoot naar een arrest dat je dan kunt opzoeken in je arrestenbundel of op www.rechtspraak.nl of misschien een databank waartoe je via de Hogeschool toegang hebt.

#3:  Auteur: Elena1979 BerichtGeplaatst: di 25 okt 2016 6:48
    —
Als ik hier iets over had kunnen vinden in mijn studiemateriaal dan had ik de vraag niet gesteld. Dit forum is o.a.voor het stellen van vragen toch? Dat heb ik dus gedaan. Wie zegt dat ik niet eerst een poging heb gedaan om het antwoord te vinden? Als dat het beste antwoord is wat je kunt geven, antwoord dan niet!

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 25 okt 2016 8:02
    —
Dit is geen huiswerkforum.

#5:  Auteur: RB_1969 BerichtGeplaatst: di 25 okt 2016 10:12
    —
Het doen van afstand van het recht in hoger beroep te gaan tegen een vonnis houdt in dat, naar bekend mag worden verondersteld, de zaak en het vonnis van de eerste rechter niet alsnog aan het oordeel van een hogere rechter zullen worden onderworpen, hetgeen meebrengt dat het vonnis onherroepelijk wordt en niet meer kan worden aangetast. Dit is slechts anders indien bijzondere omstandigheden aanleiding geven tot het oordeel dat de gedane afstand niet kan gelden als afstand ex artikel 381, eerste lid van het Wetboek van Strafvordering (HR NJ 2001, 695).

2 minuten zoeken, nu mag je zelf verder .......



Rechtenforum.nl -> Strafrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl