Murat. D
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Strafrecht

#1: Murat. D Auteur: Eva BerichtGeplaatst: do 15 apr 2004 22:28
    —
Wat vinden jullie, moet Murat D volgens jeugdrecht of volgens volwassenenrecht berecht worden???

(Misschien beetje moeilijk als je de preciese achtergronden niet kent maar toch interessant om te horen)

#2:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: do 15 apr 2004 22:37
    —
Tja ik weet het eigenlijk niet. Ik denk ook dat ik alleen maar gevoelsmatig kan redeneren over dit onderwerp.

Mijn gevoel zegt dat hij gewoon als volwassene berecht dient te worden. Die jongen heeft die leraar doelbewust doodgeschoten. Hij heeft het geweer meegenomen, is rustig de aula ingelopen en heeft hem in neergeschoten.

Hij wist dus naar mijn mening erg goed waar hij mee bezig was en ik vind het dan ook niet terecht als hij volgens het jeugdrecht (wat uiteindelijk soepeler is) berecht zou worden.

#3:  Auteur: Michèle BerichtGeplaatst: do 15 apr 2004 23:09
    —
Andere kant is dat het jeugd(straf)recht de belangen van de jongere zwaarder laat wegen. Is maatschappelijk misschien minder bevredigend, maar kan voor het individu in kwestie wel een belangrijke invloed op de rest van zijn leven hebben.
Maar ja, hij heeft wel iets ontzettend fout gedaan. Crying or Very sad

#4:  Auteur: Warda BerichtGeplaatst: do 15 apr 2004 23:16
    —
Ja maar r is toch niet voor niets n jeugdrecht? N hij is minderjarig...

xxx Warda


Laatst aangepast door Warda op vr 16 apr 2004 19:11, in totaal 1 keer bewerkt

#5:  Auteur: Kafka BerichtGeplaatst: do 15 apr 2004 23:44
    —
Minder jarig? Minder jarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja!

#6:  Auteur: Denise BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2004 0:13
    —
Ik vind dat hij volgens het jeugdrecht berecht moet worden.
En daarbij krijgt hij volgens het "volwassenenrecht" ook niet zoveel, omdat hij minder toerekeningsvatbaar en zwakbegaafd is verklaard (als ik goed heb geluisterd naar de nieuwslezeres vandaag). Dus bevredigend voor de maatschappij zal het toch nooit zijn, ik ken mensen die hem het liefste voor de rest van zn leven opgesloten zien (waarop ik daar keihard op in ga maar goed).

Ik geloof dat OM 5 jaar + dwangverpleging had geëist? En via jeugdrecht kan hij max 2 jaar krijgen (want dan issie 18 ) Of ben ik niet goed op de hoogte en zit ik hier onzin te verkondigen? Maar iig: ik vind jeugdrecht.

Liefs,

Denise

#7:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2004 8:34
    —
Maar waarom is hij minder toerekeningsvatbaar en zwakbegaafd dan???
Ik vond dat hij toch wel zeker wist wat hij deed. En ik denk niet dat hij omdat hij op zijn donder had gehad van een leraar ineens zijn emoties niet meer aan kon!

Stel je voor dat je iedere leraar die je op je donder geeft moet gaan neerknallen....dan blijven er weinig leraren over denk ik....

#8:  Auteur: Diana BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2004 11:13
    —
Wat is de bedoeling van iemand straffen? En hoe lang zal hij op een TBS behandeling moeten wachten?

Wanneer wordt Murat 18? Iemand enig idee?

Op het moment van het plegen van zijn daad was hij minderjarig en ze hebben hem ook te pakken kregen toen hij nog minderjarig was. Dus ik zie het berechten-als-een-volwassenen niet helemaal voor me.

Ik geloof dat het maximale bij jeugd 1 jaar is. Maar ik vraag me af of een gevangenisstraf voor Murat wel het beste is. Hij kan duidelijk niet met zijn gevoelens omgaan en dat zal hem zeker aangeleerd moeten worden, wil hij in onze maatschappij kunnen functioneren zonder in de toekomst nog een slachtoffer te maken.

Er is een reden waarom de leeftijdsgrens bij 18 ligt. Er zijn ook kinderen van 16 die volwassener in gedachten en doen zijn dan een 20-jarige, maar nog wordt die 20-jarige als volwassenen bestraft en andersom.

En om op de vraag van Flash terug te komen: daar zal wel onderzoek naar gedaan zijn door een deskundige, die doorgaans zou moeten weten hoe hij zoiets onderzoekt. En als we niet op een onderzoek van zo'n deskundige kunnen vertrouwen??? wat dan, we kunnen moeilijk het tot dertig tellen gaan invoeren Wink

#9:  Auteur: Ramonkey BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2004 11:59
    —
Dianaa schreef:

Wanneer wordt Murat 18? Iemand enig idee?

Op het moment van het plegen van zijn daad was hij minderjarig en ze hebben hem ook te pakken kregen toen hij nog minderjarig was. Dus ik zie het berechten-als-een-volwassenen niet helemaal voor me.


Je bekijkt het teveel vanuit feitelijk opzicht. Dat hij daadwerkelijk minderjarig was op het moment van pleging en arrestatie is niet doorslaggevend om hem niet te vervolgen als een volwassene. De ernst van het gepleegde delict, de maatschappelijke onrust die het delict teweeg heeft gebracht en de persoon van de dader zijn dat wel.

#10:  Auteur: Eva BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2004 12:06
    —
@Dianaa: Wat je zegt klopt niet helemaal want een volwassene van 20 jaar die heel kinderlijk is, achter loopt zeg maar die kan dus ook volgens het jeugdrecht berecht worden ( dit kan tot 21 jaar) en iemand die dus heel volwassen is op 16 jarige leeftijd kan dus als volwassene berecht worden.

Volgens jeugdrecht kan hij 2 jaar krijgen of max 6 jaar tbs waarbij om de 2 jaar gekeken moet worden naar verlenging.
En inderdaad wat Ramonkey al zegt je moet naar die 3 dingen kijken bij de vraag of het volgens volwassenenrecht/jeugdrecht moet.

De strafmaat maakt misschien in principe niet zoveel uit maar ik denk dat het voor de familie van het slachtoffer en de maatschappij wel belangrijk zal zijn dat hij volgens normaal recht berecht wordt.

#11:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2004 18:06
    —
Ik ben het inderdaad met Ramonkey en Eva eens! (de UvA-posse Razz ). Iemand doden is wel eventjes wat anders dan een donald duck jatten bij de sigarenboer of het vernielen van een auto ofzo. De aard van de misdaad is veel ernstiger (ondanks dat alle misdaad verkeerd is natuurlijk...)

#12:  Auteur: Diana BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2004 18:26
    —
Eva schreef:
De strafmaat maakt misschien in principe niet zoveel uit maar ik denk dat het voor de familie van het slachtoffer en de maatschappij wel belangrijk zal zijn dat hij volgens normaal recht berecht wordt.


Normaal recht? Jeugdrecht is ook normaal recht. En als we bij alles naar de familie van het slachtoffer en de maatschappij moeten luisteren, kunnen we net zo goed de doodstraf invoeren (wat gelukkig niet mogelijk is).

Ik besef heus wel dat er iemand dood is en dat dit zeer ernstig is, maar ik denk niet dat je dat door een gevangenisstraf oplost. We moeten het gevaar wegnemen en door iemand even een aantal jaar op te sluiten . . . dat is slechts een korte termijnoplossing. Ik wil graag een langere termijn oplossing, wat mijns inziens via het jeugdrecht prima te bereiken is.

#13:  Auteur: Denise BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2004 18:46
    —
Er is toch niet voor niets JEUGDrecht? Ik vind het sowieso belachelijk om de "maatschappij" tevreden te stellen, want recht is recht, hoe krom soms ook.

En daarbij geloof ik in een "2e kans". Hallo, het is een kind hoor! Hij is nu pas 17 geworden, dus zou tot en met zn 18e geloof ik opgesloten kunnen worden.

Liefs,
Denise

#14:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2004 18:50
    —
Het heeft wat mij betreft ook weinig te maken met het tevreden stellen van de maatschappij. Maar sommige misdaden zijn gewoon dermate erg dat je niet meer naar de leeftijd van een persoon moet kijken. Gebeurt dit alles per ongeluk, dan kan ik me er nog iets bij voorstellen maar hij heeft in koude bloede iemand vermoord!

Hij mag van absoluut een tweede kans krijgen....over 5 jaar....

#15:  Auteur: Denise BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2004 18:59
    —
Zal ik eens iets heel fouts zeggen:
zover ik heb begrepen heeft die onderdirecteur die Murat het leven behoorlijk zuur zitten maken, hij was altijd de lul. Ik snap dat je dan erg pist ben. Een andere juf, waar ie wel goed mee op kon schieten, zei dat hij een erg aardige jongen was. Die onderdirecteur had dus gewoon de pik op onze Murat. Ik snap dat je dan op een gegeven moment erg kwaad wordt. Onder invloed van drugs en alcohol naar een wapen pakken en iemand neerschieten is dan niet de goede manier, maar ik kan me wel goed voorstellen dat je dan errug boos bent.

Maar ja de gemiddelde NL'er roept nu, weer zo'n buitenlander, laat m in de cel wegrotten ofzo. En DAT is nu precies de verkeerde instelling.

Misschien komt dit een beetje fout over, maar het is gewoon niet zwart-wit!!

Liefs,
Denise



Rechtenforum.nl -> Strafrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende  Laat alle berichten zien
Pagina 1 van 6

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl