Recht op afdekken foto bij kopietje paspoort banken?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#16: Re: Recht op afdekken foto bij kopietje paspoort banken? Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2013 18:43
    —
Twosocks schreef:
Wellicht dat jij het niet belangrijk vindt hoe er met jouw persoonsgegevens omgesprongen wordt. Ik en vele anderen met mij vinden dat wel belangrijk.

Ik vind dat wel belangrijk, maar jij handelt hier als een koppige querulant die er juridisch flink naast zit. De wet kent ING de plicht toe om de persoonsgegevens vast te leggen het recht om hiervoor een kopie te maken.

Stuur anders een mailtje naar het CBP, wellicht neem je van hen wel iets aan (maar ik ben bang dat je meer vertrouwen stelt in internetconspiracykwakzalvers).

#17: Re: Recht op afdekken foto bij kopietje paspoort banken? Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2013 18:43
    —
bona fides schreef:
De wet kent ING de plicht toe om de persoonsgegevens vast te leggen het recht om hiervoor een kopie te maken.

... en het recht ...

#18: Re: Recht op afdekken foto bij kopietje paspoort banken? Auteur: Twosocks BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2013 20:25
    —
bona fides schreef:
Twosocks schreef:
Wellicht dat jij het niet belangrijk vindt hoe er met jouw persoonsgegevens omgesprongen wordt. Ik en vele anderen met mij vinden dat wel belangrijk.

Ik vind dat wel belangrijk, maar jij handelt hier als een koppige querulant die er juridisch flink naast zit. De wet kent ING de plicht toe om de persoonsgegevens vast te leggen het recht om hiervoor een kopie te maken.

Stuur anders een mailtje naar het CBP, wellicht neem je van hen wel iets aan (maar ik ben bang dat je meer vertrouwen stelt in internetconspiracykwakzalvers).

Quote:
jij handelt hier als een koppige querulant

Dit is een subjectieve vaststelling en onnodig beledigend, cq respectloos.....
Quote:
die er juridisch flink naast zit
Is dat niet te wijten aan onduidelijke wetgeving, tegenstrijdigheden en misleidende informatieverstrekking? Ik vraag hier om verduidelijking... Daar is dit forum toch voor?

Quote:
De wet kent ING de plicht toe om de persoonsgegevens vast te leggen het recht om hiervoor een kopie te maken.
Erg kort door de bocht! Hoe zit het bijvoorbeeld met het afdekken van de pasfoto en met het verstrekken van misleidende informatie?

Quote:
Stuur anders een mailtje naar het CBP, wellicht neem je van hen wel iets aan
Ik zal het CBP uiteraard ook nog eens mijn vragen voorleggen. Echter, ik heb al eens geconstateerd dat zij ook wel eens de mist ingaan. Bijvoorbeeld een standpunt innemen, dit schriftelijk meedelen en 3 dagen later van standpunt veranderen en het tegenovergestelde beweren.... Het CBP blindelings vertrouwen doe ik dus ook niet.....

Quote:
(maar ik ben bang dat je meer vertrouwen stelt in internetconspiracykwakzalvers)
Zeer subjectieve vaststelling. Ik ben niet alleen kritisch tav informatie van ING, CBP en mensen hier, maar uiteraard ook naar stellingen en informatie van minder professionele websites met een idealistische instelling... Als je naar mijn eerste post kijkt kun je zien dat ik bepaalde stellingen wel degelijk verifieer...

Wat betreft je betiteling van internetconspiracykwakzalvers, vind ik dat ook onnodig beledigend voor die mensen.. Ze stellen eea aan de kaak, waarbij ze soms zéér interessante feiten blootleggen. Dat het niet altijd even betrouwbare informatie is, ben ik terdege van bewust. Echter dat is bij de informatie van officiële instellingen en bedrijven ook niet altijd het geval!

Het zou je sieren als je wat minder hoog van de toren zou blazen.... Je weet vast veel van wetgeving, echter ook niet alles en je bent zeker niet onfeilbaar! Uiteindelijk ben je ook maar een mens, net als wij allemaal....
Dat ik niet gelijk op mijn knieën val uit respect, als jij hier een stelling poneert, heeft mede te maken met het feit dat ik niet zomaar alles voor waar aanneem zonder dit te toetsen....

Tenslotte: Ik heb de indruk dat het je irriteert als iemand het niet direct met je eens is..... Erg onprofessioneel..... Het hanteren van beledigende uitspraken is nooit wijs.....

#19: Re: Recht op afdekken foto bij kopietje paspoort banken? Auteur: Twosocks BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2013 21:52
    —
bona fides schreef:

Jij bent wettelijk verplicht zodra ING gebruik maakt van haar recht.

Is het niet zo dat de wetgever hier bedoeld dat het bedrijf of instelling aan een wettelijke verplichting moet voldoen, willen ze kunnen eisen dat ik meewerk? Ik vind je interpretatie wel erg ruim....

#20: Re: Recht op afdekken foto bij kopietje paspoort banken? Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2013 22:02
    —
Twosocks schreef:
Is dat niet te wijten aan onduidelijke wetgeving, tegenstrijdigheden en misleidende informatieverstrekking? Ik vraag hier om verduidelijking... Daar is dit forum toch voor?

Het ligt aan misleidende shady websites waaraan om onduidelijke redenen meer geloof wordt gehecht dan aan officiële sites. En hoe goed het hier jou ook mogen worden uitgelegd, helpen doet het niet.

Maar zoals ik al zei, voordoe gerust je tijd met dit soort zaken.

#21: Re: Recht op afdekken foto bij kopietje paspoort banken? Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2013 22:03
    —
Twosocks schreef:
bona fides schreef:
Jij bent wettelijk verplicht zodra ING gebruik maakt van haar recht.

Is het niet zo dat de wetgever hier bedoeld dat het bedrijf of instelling aan een wettelijke verplichting moet voldoen, willen ze kunnen eisen dat ik meewerk? Ik vind je interpretatie wel erg ruim....

Waarom denk je dat de wet expliciet de mogelijkheid noemt van het maken van een kopie! Rolling Eyes

#22: Re: Recht op afdekken foto bij kopietje paspoort banken? Auteur: Twosocks BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2013 22:27
    —
bona fides schreef:

Waarom denk je dat de wet expliciet de mogelijkheid noemt van het maken van een kopie! Rolling Eyes

Waarom denk je dat de wet de mogelijkheid geeft tot verzet en vereist dat ik voor de verwerking mijn ondubbelzinnige toestemming heb verleend?

Waarom denk je dat de overheid specifiek een websitepublicatie creëert die uitlegt dat banken niet verplicht zijn tot het maken van een kopie? En nog een die uitlegt dat een bedrijf of instelling een kopie niet mag eisen?

Wat betreft jouw interpretatie van deze laatste publicatie, heb ik inmiddels een vraag ingezonden naar rijksoverheid, om hierin duidelijkheid te scheppen.
Quote:
Een bedrijf of instelling mag niet van u eisen dat u uw identiteitsbewijs laat kopiëren, tenzij u er wettelijk toe verplicht bent.

Bedoeld men hier niet dat het bedrijf of instelling aan een wettelijke verplichting moet voldoen? Er is namelijk nu een jurist die beweert dat de bank, gebruikmakend van haar recht om een kopie te mogen maken, mij een wettelijke verplichting kan opleggen en daardoor wel mag eisen dat ik meewerk daaraan, doordat er door de bank een wettelijke verplichting wordt gecreëerd. Dit lijkt mij niet de bedoeling! Het gaat om de tekst: "Tenzij U er wettelijk toe verplicht bent."

Wellicht is het verstandig om indien nodig de tekst aan te passen en aan te geven dat het gaat om een wettelijke verplichting van het bedrijf of instelling.
"Tenzij het bedrijf of instelling er wettelijk toe verplicht is." Lijkt mij duidelijker!

URL: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/ben-ik-verplicht-om-een-kopie-van-mijn-identiteitsbewijs-te-geven-aan-een-bedrijf.html

#23: Re: Recht op afdekken foto bij kopietje paspoort banken? Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2013 22:30
    —
Twosocks schreef:
Wat betreft jouw interpretatie van deze laatste publicatie, heb ik inmiddels een vraag ingezonden naar rijksoverheid, om hierin duidelijkheid te scheppen.

Tja, vraag vooral niet of een financiële instelling een kopie mag maken in het kader ter vervulling van haar wettelijke identificatieplicht. Je zou zomaar een antwoord kunnen krijgen dat je niet bevalt.

#24: Re: Recht op afdekken foto bij kopietje paspoort banken? Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2013 22:31
    —
bona fides schreef:
Twosocks schreef:

Tja, vraag vooral niet of een financiële instelling een kopie mag maken in het kader ter vervulling van haar wettelijke identificatieplicht. Je zou zomaar een antwoord kunnen krijgen dat je niet bevalt.

Oeps, ik zie nu dat je in de toelichting wel aangeeft dat het om een bank gaat. Dan zou het goed moeten gaan.

#25: Re: Recht op afdekken foto bij kopietje paspoort banken? Auteur: Twosocks BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2013 22:37
    —
bona fides schreef:
Twosocks schreef:

Het ligt aan misleidende shady websites waaraan om onduidelijke redenen meer geloof wordt gehecht dan aan officiële sites. En hoe goed het hier jou ook mogen worden uitgelegd, helpen doet het niet.

Maar zoals ik al zei, voordoe gerust je tijd met dit soort zaken.

Ik baseer me nauwelijks op info van "shady websites" en verifieer zo mogelijk alle stellingen.

ING gaf foute info! Dat kan ik bewijzen! Ik heb het zwart op wit!
De info van rijksoverheid, is mijns inziens ook soms onduidelijk en vatbaar voor foute interpretatie. Ook mij eigen ervaringen met CBP zijn niet altijd even goed. Hun standpunten zijn soms achterhaald. Niet erg, allemaal menselijk, maar wek hier niet de indruk dat het allemaal de fout is van een "shady website", want dat is pertinent niet zo!

#26: Re: Recht op afdekken foto bij kopietje paspoort banken? Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2013 23:01
    —
Twosocks schreef:
Niet erg, allemaal menselijk, maar wek hier niet de indruk dat het allemaal de fout is van een "shady website", want dat is pertinent niet zo!

De overheid zal je niet hebben verteld dat banken geen kopie mogen maken. Hooguit heb jij dat er zelf van gemaakt. De overheid zal je ook niet hebben verteld dat contractbreuk strafbaar is.

Uit de MvT:
Quote:
Artikel 33

Een instelling dient de nodige aandacht te besteden aan het vastleggen van de gegevens van de cliënt. De gegevens uit het cliëntenonderzoek worden immers vastgelegd om in die gevallen waar dat aan de orde is, een melding te verrichten aan het meldpunt, of te kunnen voldoen aan een bevel van een opsporingsinstantie. Om op een efficiënte wijze te voldoen aan de verplichting tot het vastleggen van gegevens wordt in dit artikel de mogelijkheid geboden een afschrift van het document aan de hand waarvan de identificatie heeft plaats gevonden, vast te leggen. Deze verwerking van persoonsgegevens valt onder de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). De grondslag voor de toelaatbaarheid van de verwerking van persoonsgegevens door een instelling, ligt in artikel 8, sub c, van de Wbp.

#27:  Auteur: Twosocks BerichtGeplaatst: vr 22 mrt 2013 18:05
    —
Van de Publieksvoorlichter Informatie Rijksoverheid heb ik de volgende mail ontvangen:
Quote:
Hieronder volgt een reactie op uw e-mail, waarin u aangeeft dat de ING bank dreigt uw rekeningen te blokkeren als u geen kopie van uw paspoort laat maken. U heeft begrepen dat banken niet verplicht zijn om een kopie van het paspoort te maken. U vraagt hoe dit nu precies zit.

Banken en financiële dienstverleners zijn niet verplicht om een kopie of een scan van uw identiteitsbewijs te maken. Financiële instellingen zijn wel verplicht de gegevens van uw identiteitsbewijs te controleren en vast te leggen. Dit staat in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (WWFT).

Banken dienen de identiteit vast te stellen en op een toegankelijke manier vast te leggen. Zij hoeven dit (het vastleggen van de gegevens) niet te doen dmv het maken van een kopie, het kan dus ook op een andere manier op grond van de wet. Veel instellingen hebben echter als beleid dat zij de id-gegevens vastleggen d.m.v. het maken van een kopie. Dit komt niet voort uit de wet, maar uit interne richtlijnen.

Verder heeft u de mogelijkheid om op de kopie te schrijven dat het een kopie betreft, voor wie het bedoeld is en de datum waarop u de kopie afgeeft. U kunt ook uw pasfoto afschermen of onzichtbaar maken.

De ING heeft inmiddels gereageerd op mijn bezwaar. Zij blijven weigeren om mij mijn pasfoto af te laten dekken. Ik heb hierover inmiddels een klacht ingediend bij het CPB.

Over dit onderwerp is er o.a. ook een publicatie te vinden van een advocatenbureau:

Quote:
Bijzondere gegevens

Omdat het maken van een kopie van een identiteitsdocument onder de Wet Bescherming Persoonsgegevens valt, moet er hiervoor een grondslag zijn. Bekend is de wettelijke plicht van de werkgever om een kopie van het identiteitsbewijs van zijn werknemers te bewaren. Een andere grondslag kan zijn, de uitvoering van een overeenkomst. De voorwaarde die daarin is opgenomen is dan het maken van een kopie. Het College BP heeft nu vastgelegd dat die voorwaarde geen betrekking mag hebben op de bijzondere persoonsgegevens die op het identiteitsbewijs voorkomen, zoals het BSN (Burger Service Nummer). Die mag alleen (mee-)gekopieerd worden als het gaat om de uitvoering van een wettelijke plicht. Hetzelfde geldt voor het kopiëren van foto's.
Als een bedrijf dus een kopie wil maken van (bijvoorbeeld) je paspoort en het gaat daarbij alleen om de uitvoering van een overeenkomst die je met dat bedrijf gesloten hebt en in de voorwaarden is opgenomen dat die kopie noodzakelijk is, dan zou je dus je BSN en je pasfoto mogen afdekken (tenzij er tevens sprake is van een wettelijke plicht).

Bron: http://www.btu-advocaten.nl/nieuws/kopie-identiteitsbewijs-niet-zomaar

In de richtlijnen van het CBP, "Identificatie en verificatie van persoonsgegevens", http://www.cbpweb.nl/downloads_rs/rs_kopie-identiteitsbewijs.pdf, staat vermeld op pagina 13, art. 4.1:

Quote:
De Wbp kent een aantal categorieën persoonsgegevens die in beginsel niet mogen worden verwerkt. Daarvan een kopie of scan maken is dus eveneens verboden.

Bij een verzoek om legitimatie en eventueel een ‘kopietje paspoort’ is met name het begrip ‘ras’ van belang. Dit begrip moet ruim worden uitgelegd en omvat zowel iemands nationaliteit als kenmerken waaruit zijn of haar etnische afkomst kan worden afgeleid, zoals bij een pasfoto. Daarom mag een pasfoto niet zomaar worden gekopieerd.

Bij het vragen om een legitimatie moeten bedrijven en organisaties in de private sector zich houden aan het verbod op het verzamelen en gebruiken van rasgegevens en nummers als een BSN. Als geen uitzondering bestaat op het verbod op het verzamelen van deze gegevens, moeten deze bij het maken van een kopie of scan altijd worden afgeschermd of onleesbaar worden gemaakt.

#28:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: za 23 mrt 2013 1:12
    —
Twosocks schreef:
Veel instellingen hebben echter als beleid dat zij de id-gegevens vastleggen d.m.v. het maken van een kopie. Dit komt niet voort uit de wet, maar uit interne richtlijnen.

De persoon die dat schreef weet dus niet waar hij het over heeft. De wet staat het expliciet toe dat instellingen dit doen. Zie de Memorie van Toelichting waaruit ik hierboven citeer. Kan het duidelijker?
Memorie van Toelichting schreef:
Om op een efficiënte wijze te voldoen aan de verplichting tot het vastleggen van gegevens wordt in dit artikel de mogelijkheid geboden een afschrift van het document aan de hand waarvan de identificatie heeft plaats gevonden, vast te leggen.

#29:  Auteur: Twosocks BerichtGeplaatst: za 23 mrt 2013 13:27
    —
bona fides schreef:
Twosocks schreef:
Veel instellingen hebben echter als beleid dat zij de id-gegevens vastleggen d.m.v. het maken van een kopie. Dit komt niet voort uit de wet, maar uit interne richtlijnen.

De persoon die dat schreef weet dus niet waar hij het over heeft. De wet staat het expliciet toe dat instellingen dit doen. Zie de Memorie van Toelichting waaruit ik hierboven citeer. Kan het duidelijker?
Memorie van Toelichting schreef:
Om op een efficiënte wijze te voldoen aan de verplichting tot het vastleggen van gegevens wordt in dit artikel de mogelijkheid geboden een afschrift van het document aan de hand waarvan de identificatie heeft plaats gevonden, vast te leggen.

Artikel 33, waar U naar verwijst, biedt de mogelijkheid tot het vastleggen d.m.v. een kopie, niet de verplichting. Het is dus aan bedrijven cq instellingen zelf om te bepalen welke keuze zij maken. Zij kunnen er voor kiezen om een kopie te maken. In dat geval is er sprake van "intern beleid, cq richtlijnen".

Quote:
Een andere grondslag kan zijn, de uitvoering van een overeenkomst. De voorwaarde die daarin is opgenomen is dan het maken van een kopie.

Dit is de situatie die van toepassing is bij ING.

Quote:
Het College BP heeft nu vastgelegd dat die voorwaarde geen betrekking mag hebben op de bijzondere persoonsgegevens die op het identiteitsbewijs voorkomen, zoals het BSN (Burger Service Nummer). Die mag alleen (mee-)gekopieerd worden als het gaat om de uitvoering van een wettelijke plicht. Hetzelfde geldt voor het kopiëren van foto's.

Er wordt dus onderscheid gemaakt tussen een wettelijke plicht en een verplichting dmv voorwaarden in een overeenkomst.
Een wettelijke plicht tot het maken van een scan cq kopie is er niet, dat mag inmiddels wel duidelijk genoeg zijn!

Quote:
De persoon die dat schreef weet dus niet waar hij het over heeft.
Mijns inziens heeft de persoon wel degelijk door waar hij/zij het over heeft, wellicht dat uw interpretatie niet geheel correct is!

Quote:
De wet staat het expliciet toe dat instellingen dit doen.

Ja, correct. En? Wat is uw punt? Er wordt nergens beweerd dat het niet zo is!

De stand van zaken zoals ik die momenteel zie:
Banken mogen kennelijk via hun algemene voorwaarden een kopie verlangen.
Zij mogen niet eisen dat de bijzondere persoonsgegevens die op het identiteitsbewijs voorkomen, zoals pasfoto en het BSN (Burger Service Nummer), (mee-)gekopieerd worden!

Sterker nog: Zij mogen de "bijzondere gegevens" niet eens kopiëren!

#30:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: za 23 mrt 2013 13:33
    —
Wanneer gaat ING nu eindelijk eens je bankrekeningen opheffen?

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende  Laat alle berichten zien
Pagina 2 van 4

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl