Duitse afnemer weigert te betalen: welk recht(er)?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Internationaal privaatrecht

#1: Duitse afnemer weigert te betalen: welk recht(er)? Auteur: ArieKanarie BerichtGeplaatst: za 08 dec 2012 13:08
    —
Hallo allemaal,

Stel een Duitse klant weigert om geleverde goederen vanuit Nederland te betalen. Volgens mij is volgens art. 4 lid 1 onder a Rome I in dat geval het recht van het land waar de verkoper zijn gewone verblijfplaats heeft van toepassing. In dit geval is dat dus Nederland.

Gelet op het feit dat het om een overeenkomst tussen twee ondernemingen gaat is het Weens Koopverdrag van toepassing (Nederland en Duitsland hebben beiden het verdrag geratificeerd). Volgens art. 62 WKV dient de koper aan zijn verplichting te voldoen om het geld over te maken.

Dan kom ik tot de vraag welke rechter zich mag buigen over deze zaak. Volgens art. 2 Brussel I is dat het gerecht van de lidstaat van gedaagde. In dit geval is de Duitse rechter bevoegd. Volgens art. 5 lid 1 onder a is het van belang waar de verbintenis is uitgevoerd en volgens sub b is dat de plaats waar geleverd is. Er is in Duitsland geleverd, dus opnieuw is Duits recht van toepassing, tenzij anders bedongen ex art. 23 Brussel I.

Conclusie: Nederlands recht is van toepassing en de Duitse rechter is bevoegd. Klopt dit? Of maak ik ergens een fout?

#2:  Auteur: marja.verstralen BerichtGeplaatst: za 08 dec 2012 19:58
    —
Ik heb het even nagezocht; volgens mij klopt het helemaal. Kleine toevoeging: Nederlands recht is van toepassing, behoudens andere rechtskeuze overeenkomstig art. 3 lid 1 Vo Rome I.

#3:  Auteur: dr.dunno BerichtGeplaatst: za 08 dec 2012 20:10
    —
Mogelijk wel, maar ik mis in dit verhaal nog beantwoording van de vraag of er door partijen voorwaarden over en weer zijn overeengekomen, specifiek onder meer of het CIGS van toepassing is (zal in dit geval wel materieel, temporeel en formeel van toepassing zijn), het eventueel deels of geheel buiten toepassing verklaren van het Weens Koopverdrag via art. 6 CISG, een eventuele keuze van forum en toepasselijk recht.

Voordat je aan het overige toekomt, moet je echt deze vragen beantwoord hebben. Is op beide het antwoord ontkennend, dan pas kom je toe aan de standaardrijtjes.

#4:  Auteur: ArieKanarie BerichtGeplaatst: zo 09 dec 2012 15:09
    —
Beiden bedankt voor het antwoord. Naar mijn weten zijn partijen geen voorwaarden met elkaar overeengekomen. Ook is er geen sprake van een rechts- of forumkeuze. Vandaar dat ik deze stappen heb overgeslagen. In ieder geval wil ik opmerken ik uw attente kanttekeningen goed kan waarderen.



Rechtenforum.nl -> Internationaal privaatrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl