Verdrag van montreal of verdrag van warschau?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Internationaal privaatrecht

#1: Verdrag van montreal of verdrag van warschau? Auteur: priyazinta BerichtGeplaatst: wo 07 nov 2012 1:03
    —
HELP! Ik heb net het tentamen minor dood en letsel gemaakt op de erasmus universiteit.

Er was ongeveer zo'n vraag: De Nederlandse Mieke woont en werkt drie maanden in Thailand. Ze besluit met het vliegtuig van Phuket rechtsstreeks naar de jungle Chiang Mai te vliegen. De vervoerder, de luchtvaartmaatschappij alles en iedereen is Thais. Er gaat tijdens de reis wat mis met het vliegtuig en Mieke loopt schade op.

Is het verdrag van montreal of het verdrag van warschau nu wel of niet op haar van toepassing?

En de tweede vraag was kan ze de zaak aanhanging maken voor de rechter in Nederland?

Ik begrijp er nog steeds niets van....Sad

#2:  Auteur: marja.verstralen BerichtGeplaatst: zo 25 nov 2012 17:29
    —
Mijn antwoord op vraag 1:
- Nee, het verdrag van Montreal is niet van toepassing, want Thailand is geen partij bij het verdrag en art. 1 lid 2 van het verdrag bepaalt, dat wanneer je binnen één land reist het verdrag niet van toepassing is.

Het antwoord op vraag 2 weet ik echt niet. Omdat Thailand geen partij is bij het verdrag van Montreal is art. 33 lid 1 dat de bevoegdheid van de rechter bepaalt ook niet van toepassing. Ik denk dat de bevoegde rechter wordt bepaald naar Thais IPR.



Rechtenforum.nl -> Internationaal privaatrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl