Beperkt recht
#16: Auteur: tikSimone
Geplaatst: wo 28 apr 2010 21:29
Bona fides, op basis van de informatie uit Tekst & commentaar begrijp ik je conclusie (het deel "Dus ..." etc) niet. Want dat zou dan niet uitmaken. Vruchtgebruik kan ook als er een vergoeding tegenover staat, immers. Het gegeven dat Martijn een geldsom betaalt zegt dan toch niets over het een of het ander.
|
#17: Auteur: bona fides
Geplaatst: wo 28 apr 2010 23:47
tikSimone schreef: | Bona fides, op basis van de informatie uit Tekst & commentaar begrijp ik je conclusie (het deel "Dus ..." etc) niet. Want dat zou dan niet uitmaken. Vruchtgebruik kan ook als er een vergoeding tegenover staat, immers. Het gegeven dat Martijn een geldsom betaalt zegt dan toch niets over het een of het ander. |
Bezwarende titel -> verbintenisrechtelijk; de verplichting tot betalen maakt deel uit van / vloeit voort uit de overeenkomst tot vestiging van het beperkte recht.
Erfpachtcanon -> goederenrechtelijk; de verplichting tot betalen maakt deel uit van / vloeit voort uit het beperkte recht.
|
#18: Auteur: tikSimone
Geplaatst: za 01 mei 2010 11:10
Maar voor de casus weten we niet of dat het geval is.
De casus meldt alleen dát Martijn jaarlijks een geldsom betaalt.
Quote: | "Ten behoeve van Martijn is een beperkt recht gevestigd op een stuk grond van Michael. Martijn betaalt hiervoor jaarlijks een geldsom. Op grond van dit beperkte recht mag Martijn het stuk grond als parkeerterrein gebruiken. Dagelijks parkeren hier 10 mensen tegen betaling van hun auto." |
Het zou daarom zowel vruchtgebruik als erfpacht kunnen zijn.
|
#19: Auteur: bona fides
Geplaatst: za 01 mei 2010 12:06
tikSimone schreef: | Maar voor de casus weten we niet of dat het geval is. |
Vandaar dat mijn conclusie die je niet begreep luidde: "Dus als "Martijn betaalt hiervoor jaarlijks een geldsom." deel uitmaakt van het beperkte recht, dan gaat het om erfpacht."
Als ik iets voorwaardelijk formuleer, bedoel ik het niet onvoorwaardelijk.
|
|