Beeindiging contract sportschool
#16: Auteur: tikSimone
Geplaatst: za 24 okt 2009 16:19
Dat is ook mijn bezwaar, maar nietigheid inroepen zou m.i. niet altijd gehonoreerd moeten worden, omdat de wet duidelijk voorschrijft wat nietig is en wat vernietigbaar is.
|
#17: Auteur: bona fides
Geplaatst: za 24 okt 2009 16:32
tikSimone schreef: | Dat is ook mijn bezwaar, maar nietigheid inroepen zou m.i. niet altijd gehonoreerd moeten worden, omdat de wet duidelijk voorschrijft wat nietig is en wat vernietigbaar is. |
Wat is "ook" jouw bezwaar? Ik weet niet goed waar je op reageert.
Nogmaals:
bona fides schreef: | Nietigheid inroepen = vernietigen. |
Zie rechtspraak, zie literatuur. Het inroepen van de nietigheid is een rechtshandeling waarmee een (andere) vernietigbare rechtshandeling wordt vernietigd.
|
#18: Auteur: tikSimone
Geplaatst: za 24 okt 2009 22:31
Mijn bezwaar is dat het wat minder gesofistikeerd klinkt.
|
#19: Auteur: bona fides
Geplaatst: za 24 okt 2009 23:13
Ah ok. Dan is het dus een mooie oplossing om te spreken van het inroepen van de nietigheid. Door de nietigheid in te roepen vernietig je, lijkt mij het idee te zijn.
Als een rechtshandeling nietig is, hoef je slechts een beroep te doen op de nietigheid (i.p.v. deze in te roepen). (Strikt genomen is zelfs dat al meer dan nodig is, want nietigheid moet de rechter ambtshalve constateren. Een "beroep" op de nietigheid is dus eigenlijk niet eens nodig. Wel zullen de feiten moeten worden gesteld waaruit de nietigheid volgt.)
|
|