raio selectieprocedure met analytische test op 20 april
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Stage / Praktijk ervaringen

#1: raio selectieprocedure met analytische test op 20 april Auteur: Nylrac BerichtGeplaatst: do 19 mrt 2009 14:48
    —
Hoi,

Iemand die ook maandag 20 april 's middags voor de eerste ronde in Den Haag moet zijn?

#2:  Auteur: MartijnZ BerichtGeplaatst: ma 23 mrt 2009 8:41
    —
Ja! Ik ook. Spannend heh, nu gaat het echt beginnen! Succes met de voorbereiding!

#3:  Auteur: l.s. BerichtGeplaatst: ma 23 mrt 2009 13:24
    —
Ik wil me ook graag opgeven voor deze ronde. Ik zit alleen een beetje in de knoei met het sollicitatieformulier. Als ik het afdruk is nl alleen het eerste stukje tekst wat ik getypt hebt zichtbaar. De rest 'verdwijnt' als het ware bij de afdrukversie. Hoe hebben jullie dit opgelost?

#4:  Auteur: MartijnZ BerichtGeplaatst: di 24 mrt 2009 13:57
    —
Niet.... je kunt dit niet oplossen voor zover ik weet. Ik heb geconcludeerd dat men graag een beknopt ingevuld formulier ontvangt en me aan de geboden ruimte gehouden. Op een enkele plaats heb ik gesmokkeld door de volgende regel te gebruiken.

Als ik aangenomen ben ga ik klagen over het formulier Wink .

#5: ik ook Auteur: Zeemeeuw BerichtGeplaatst: di 31 mrt 2009 18:30
    —
Ik ben er ook bij ma. de 20ste. Spannend inderdaad!

#6:  Auteur: l.s. BerichtGeplaatst: wo 01 apr 2009 18:54
    —
heb de formulieren gisteren gepost dus als het goed is, zijn ze precies op tijd binnen Smile

Hoe lang na het opsturen hebben jullie iets gehoord?

#7:  Auteur: l.s. BerichtGeplaatst: do 02 apr 2009 16:59
    —
ook voor mij de 20ste dus Smile

Weet iemand hoe lang de test duurt? En hoe bereiden jullie je precies voor?

#8: duur test Auteur: Zeemeeuw BerichtGeplaatst: zo 12 apr 2009 22:33
    —
Ik meen dat er ergens stond ong. 2,5 uur.

Voorbereiding: doornemen van in eerdere onderwerpen genoemde boeken en testjes op het internet. Eindelijk snap ik een beetje hoe syllogismen werken javascript:emoticon('Confused')

#9:  Auteur: Nylrac BerichtGeplaatst: za 18 apr 2009 18:11
    —
Ik moet er nu 's ochtends zijn ipv 's middags, jullie ook of zouden er twee rondes zijn maandag?

#10:  Auteur: Hannie BerichtGeplaatst: zo 19 apr 2009 12:32
    —
zitten er bij die test ook van die getallenreeksen bij?

#11:  Auteur: MaraB BerichtGeplaatst: ma 20 apr 2009 13:43
    —
Hoi!

Ik ben benieuwd hoe jullie testdag vandaag is verlopen. Ik moet volgende week maandag aan de bak. Ik hoor graag van jullie wat ik kan verwachten en hoe jullie het vonden.

Dank je wel!

#12:  Auteur: l.s. BerichtGeplaatst: ma 20 apr 2009 22:32
    —
Eerlijk gezegd vond ik het de test behoorlijk tegenvallen. Ik had erg veel last van de (tijds)druk en denk dat ik mede daardoor veel fouten heb gemaakt. Maar goed, eerst maar de uitslag afwachten, al verwacht ik eigenlijk niet dat ik de test gehaald heb.. Sad Ik vond het al met al erg stressvol..

#13:  Auteur: Nylrac BerichtGeplaatst: di 21 apr 2009 8:09
    —
Gisterochtend heb ik ook de test gedaan en ik vond m erg meevallen...had bij 3 van de 4 testen zelfs tijd over om nog een keer te kijken naar opgaven die ik eerder had overgeslagen. Vooral bij de laatste test, de taaltest was ik erg snel klaar. Hopelijk is dat een goed teken.....maar gelukkig horen we de uitslag deze week nog.

#14:  Auteur: MartijnZ BerichtGeplaatst: di 21 apr 2009 8:33
    —
Gistermiddag de test gemaakt. Ik vond de moeilijkheidsgraad erg afhangen van de deel-test. Begon heel lastig, eindigde makkelijk.

De eerste, analogieën, was niet te doen in de tijd. Ik had ook het idee dat de meesten die niet af hadden, de sfeer was in elk geval in één klap een stuk bedrukter Wink Op dat punt maak ik me het meeste zorgen.
De tweede, statische figuren, was beter te doen vond ik, maar ook lastig die af te krijgen binnen de tijd (net niet af). Hij werd ook duidelijk steeds moeilijker, op het einde was de tekening zo druk dat ik het niet meer voor elkaar kreeg de informatie te ordenen binnen de tijd die ik nog had. 40 items in 20 minuten, ga dan maar even rustig lijntjes tellen! Hoop wel dat ik deze redelijk gedaan heb.
De derde, syllogismen, was beter te doen. Die had ik af binnen de tijd. Maar op één correctie na was de tijd toen ook helemaal om. Ook hier dus geen tijd om echt na te denken; echt doorknallen van vraag naar vraag dus. Hier hoop ik op een hoge score.
De vierde, taalvaardigheid, was veruit het makkelijkste. Althans, die had ik af, heb ik helemaal na kunnen kijken en toen was er nog 5 minuten over. Disproportioneel veel tijd vergeleken met de eerste twee tests wat mij betreft. Ook hier hoop ik op een hoge score.

Al met al vond ik het moeilijk, vooral doordat je erg weinig tijd hebt. Je zou bijna vermoeden dat ze met een onmogelijke toetst beginnen om de groep even lekker op te schudden, kijken wie er een blackout van krijgt en gierend uit de bocht vliegt op de andere testen Evil or Very Mad.
Achteraf had ik het niet anders aangepakt, je kunt niet anders dan zo snel mogelijk van vraag naar vraag gaan en je moet toch proberen even naar een oplossing te zoeken. Vragen overslaan als je het echt niet weet is wel aan te raden, gokken daarentegen niet; je krijgt geen minpunt voor het overslaan van vragen, alleen voor fout beantwoorde vragen (de toetsvorm komt neer op goed/fout/?).
Overigens gaf de LTP persoon ook expliciet aan dat te verwachten valt dat je niet alle toetsen af zal krijgen en dat dat gezien de toetsvorm ook geen probleem hoeft te zijn. M.a.w. je zal per test een minimum norm moeten halen waarbij je score bestaat uit het aantal goed beantwoorde vragen minus het aantal fout beantwoorde vragen. Dan doe je het dus beter bij 30 beantwoord en 29 goed, dan bij 35 beantwoord en 28 goed.
Zou je mogen stellen dat je 60% goed moet hebben? Dus bij 40 vragen minimaal netto 24 goed?

De sfeer was inderdaad prettig; ontvangst met alle kandidaten rond een tafel, dan stelt Kwak zich even voor en wordt rustig uitleg gegeven en een plaatsje gezocht. Daar ligt het dus niet aan Wink

De hier en elders genoemde boekjes zijn allemaal prima, de analogieën & figuren vond ik echter moeilijker dan in het meeste oefenmateriaal (m.n. de figuren in Bloemers waren veel eenvoudiger).

Ik ben benieuwd, tweede helft van de week de uitslag. Confused

#15:  Auteur: bollletje BerichtGeplaatst: di 21 apr 2009 14:25
    —
Als non-RAIO, maar lid van Mensa, heb ik eerder dit soort IQ-test moeten afleggen.
W.b. de moeilijkheidsgraad: die is bij de meeste testen zodanig, dat de test tot in de "bovenste regionen" onderscheid oplevert. Dat betekent dus dat de drempel om de test te halen lager ligt dan "alles goed".
Wat er dus vooral getest wordt is de snelheid, die namelijk een goede indicator is van de capaciteit.
Stel je maar voor dat je midden in een rechtszaak zit en er komen van weerszijden onbekende argumenten voorbij. Je hebt niet de tijd om elk argument rustig op zijn merites te beoordelen, maar moet snel doorzien wat waar is, wat waar zou kunnen zijn, enzovoort.
En IQ-testjes zoals deze die jullie moesten maken, blijken de beste voorspeller.

#16:  Auteur: Nylrac BerichtGeplaatst: do 23 apr 2009 12:31
    —
yes! ik ben naar de volgende ronde! Smile
NB taalvaardigheid voldoe ik tot mijn verbazing net niet aan de norm....

#17: dóór! Auteur: Zeemeeuw BerichtGeplaatst: do 23 apr 2009 14:18
    —
Gefeliciteerd!!!
Ik mag ook naar het voorgesprek! Helemaal blij!

#18:  Auteur: MartijnZ BerichtGeplaatst: do 23 apr 2009 14:20
    —
Yesss, ik ben ook door!
Jullie gefeliciteerd!

Laatst aangepast door MartijnZ op do 23 apr 2009 14:26, in totaal 1 keer bewerkt

#19:  Auteur: Nylrac BerichtGeplaatst: do 23 apr 2009 14:24
    —
*delete* Wink

Laatst aangepast door Nylrac op do 23 apr 2009 14:49, in totaal 1 keer bewerkt

#20:  Auteur: Nylrac BerichtGeplaatst: do 23 apr 2009 14:26
    —
btw jullie ook gefeliciteerd!

#21:  Auteur: MartijnZ BerichtGeplaatst: do 23 apr 2009 14:28
    —
@nylrac, nee, ik stelde een onzinvraag. aan weerszijden van mij zaten mannen, dus dat was jij ongetwijfeld niet Very Happy ik had het ook al weggehaald die vraag maar je was me voor.
er waren iets teveel vrouwen om die allemaal zo voor de geest te halen, ik was ook met andere dingen bezig hihi

#22:  Auteur: Nylrac BerichtGeplaatst: do 23 apr 2009 14:51
    —
haha ja ik ook. lijkt me ook beter als je op dat moment met andere dingen bezig bent Smile
wanneer hebben jullie t voorgesprek? Ik 12 mei..met president rb Maastricht en iemand vh LTP

#23:  Auteur: Zeemeeuw BerichtGeplaatst: do 23 apr 2009 15:27
    —
Aha, dacht dat ze expres iemand uit mijn omgeving hadden uitgezocht, maar als ik jou woonomgeving en de herkomst van jouw pres. bekijk, zal het wel toeval zijn. Veel verder uit elkaar kan haast niet.

#24:  Auteur: Nylrac BerichtGeplaatst: do 23 apr 2009 15:29
    —
heb je president rb middelburg?

#25:  Auteur: anne27 BerichtGeplaatst: do 23 apr 2009 22:34
    —
Beste zeemeeuw e.a.,

Van harte gefeliciteerd. Ook ik ben door! Ik vond het wachten op de uitslag nog behoorlijk spannend. Na de eerste test zag ik er niet zoveel heil meer in, maar het is gelukt! Op naar het voorgesprek.
Ik heb het voorgesprek met een vice-president van de rechtbank Den Haag. Ik ben benieuwd! Succes weer met voorbereiden. Iemand nog tips??!

groet,

Anne27

Laatst aangepast door anne27 op do 23 apr 2009 22:39, in totaal 1 keer bewerkt

#26:  Auteur: anne27 BerichtGeplaatst: do 23 apr 2009 22:35
    —
Ik heb het gesprek trouwens ook op 12 mei.

Anne27

#27:  Auteur: MartijnZ BerichtGeplaatst: vr 24 apr 2009 10:35
    —
Mijn gesprek is met president vd rechtbank middelburg, dhr van Dijke.

Qua voorbereiding hou ik het in elk geval enigszins rustig. Ik maak denk ik ook niet echt onderscheid tussen voorgesprek/assessment/eindgesprek, dus ga me nu richten op het vervolgtraject als geheel. Het voorgesprek is in principe kort, dus het zal om een snapshot gaan van je persoon denk ik. De duidelijk ongeschikten eruit filteren zeg maar. Het zou over je motivatie kunnen gaan denk ik, ze zullen je als persoon wat willen wegen, etc. Denk dat het vooral van belang is rustig te zijn, jezelf te blijven en niet al te zenuwachtig te zijn. De meeste rechters die ik "ken" zijn eigenlijk hele relaxte, toegankelijke mannen/vrouwen. En als ze er echt op uit zijn je te pakken te nemen lukt dat uiteindelijk toch wel denk ik dan. De ervaringen van de andere RAIO's hier op het forum zijn in elk geval niet dat het voorgesprek een diepzinnige grilling is geloof ik.

Concreet ga ik de assessment boekjes de komende weken rustig doornemen, dwz Bloemers en de Jongh, en mijn motivatie, goede/slechte eigenschappen rustig nog eens op een rijtje zetten. Beetje nadenken over de geijkte vragen, dat soort dingen. Misschien nog even wat rondvragen bij mensen die ik ken die de RAIO hebben gedaan. Veel in de zon zijn om het humeur goed te houden en de stress op afstand Smile

#28:  Auteur: MartijnZ BerichtGeplaatst: di 12 mei 2009 20:09
    —
mooi! ik ben door!

het gesprek was vrij ontspannen en beantwoordde wel aan mijn verwachtingen. wie ben je als persoon, slechte eigenschappen, cv vragen, motivatie, etc. 20 minuten denk ik, uitslag meteen erna bekend (paar minuten overlegtijd). ik had me goed voorbereid en het liep daardoor ook soepeltjes

verrassing was dat mijn assessment pas 26 mei is. in de eerdere brief van LTP stond nog 15 of 16 mei. beetje vertraging dus, sprak ook een RvdR persoon die ons binnen bracht enzo en die zei dat er veel kandidaten waren.

hoe is het jullie vergaan?

#29:  Auteur: anne27 BerichtGeplaatst: di 12 mei 2009 20:37
    —
Ja, ik ben gelukkig ook door! Het was inderdaad een redelijk ontspannen gesprek. Behoorlijk algemene vragen, over loopbaan tot nu toe, persoonlijkheid, motivatie RAIO etc. Mijn assessment is ook wat later, maar valt nog mee: 19 mei.
Succes weer met voorbereiden!

groet

Anne27

#30:  Auteur: MartijnZ BerichtGeplaatst: wo 20 mei 2009 9:50
    —
Hoi Anne, hoe is je assessment gegaan? Deze week nog de uitslag?

#31:  Auteur: anne27 BerichtGeplaatst: vr 22 mei 2009 9:51
    —
Hoi Martijn,

Vandaag krijg ik het rapport per mail en kan ik eind van de middag de psycholoog er over bellen. Zij stelde deze werkwijze voor, omdat ik dan rustig het rapport kan lezen en kan bedenken of ik akkoord ga met het doorsturen ervan naar de commissie (tja, dat doe je sowieso lijkt me, omdat het rapport niet doorslaggevend is om door te gaan naar de volgende ronde). Ik begreep van andere assessmentdeelnemers dat zij het weer op een andere manier te horen krijgen. Het is dus erg verschillend per psycholoog, maar ik vind dit wel een fijne manier. Dus nog even een spannend dagje!
Over het assessment zelf: tja, een vermoeiende dag, maar wel te doen. Het scheelt enorm dat de intelligentietesten al geweest waren. Mijn programma was zo dat ik meteen 's ochtends een gesprek had met de psycholoog. Daarin kreeg ik uitleg over wat ik die dag kon verwacht en vervolgens verliep het gesprek in grote lijnen net zo als het voorgesprek, redelijk relaxed. Vervolgens krijg je op je computer in de testzaal (daar zit je met ongeveer 4 anderen, heel rustig) heel veel persoonlijkheidsvragenlijsten om in te vullen. Niet te veel bij nadenken, gewoon op eerste gevoel invullen. Tussendoor moest ik nog twee praktijksimulaties doen: een managementtweegesprek en een adviesopdracht, waarna je je advies in 30 min op papier moet zetten (zonder spellingscontrole!). Die praktijksimulaties vond ik het meest pittig, is ook het onderdeel want je niet echt in de hand hebt natuurlijk. Gewoon goed het boek van De Jongh en Kok en ook het boek van Bloemers erover lezen. Daardoor had ik wel een idee hoe het moest, en liep het volgens mij redelijk oke. Ik heb wel het gevoel dat ik het niet anders of beter kon doen, dan ik nu heb gedaan. En nu maar wachten op het advies!
Succes en ik ben benieuwd hoe het jou vergaat.

groet,

Anne27

#32:  Auteur: MartijnZ BerichtGeplaatst: ma 25 mei 2009 12:32
    —
Hoi Anne

Ok, en, goed nieuws hopelijk?

Bedankt voor het beschrijven van de dag. Een managementtweegesprek had ik niet echt verwacht denk ik, eerder een boze client o.i.d. Ben benieuwd of ik dat dan ook krijg of dat ze uit een vat met meerder opties putten om dit soort sites nog een beetje de pas af te snijden Wink De Jongh heb ik goed doorgenomen dus ik heb in elk geval gedaan wat ik moest doen. Vanochtend nog even voor mijn huidige baas aan de slag, straks even de puntjes op de i zetten. Morgen ben ik aan de beurt....

#33:  Auteur: MartijnZ BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2009 10:31
    —
Oei, het wordt hier wel stil langzaam aan... Zit je nog in de ronde Anne?

Ik had gister mijn assessment. Massa's persoonlijkheidsvragen (iets van 250 vragen?), rollenspel, interview psycholoog en adviesopdracht. Wat er uit die vragenlijsten komt, ik ben benieuwd, de andere onderdelen gingen voor mijn gevoel wel goed, alhoewel het niet zo makkelijk is er echt een goed oordeel over te vellen.

Het was trouwens wel apart, ik was de enige RAIO kandidaat die op assessment was gisteren op locatie Eindhoven. Er waren 5 andere mannen, maar die kwamen vanuit ROC Eindhoven, afdeling automatisering Smile

Het rollenspel was zoals hier eerder wel eens is verteld een gesprek waarin ik van een onbekende collega iets gedaan moest krijgen.

De adviesopdracht was adviseren over een locatie waar een bepaalde show moest gaan plaatsvinden. Heel veel informatie die je in 3/4 uur moet doornemen (cijfers, criteria, memo's, etc.) gesprek van 1 kwartier waarin ze uiteraard jouw keuze niet direct steunen Wink , vervolgens in 30 minuten het definitieve advies op papier zetten. Erg pittig om het gesprek binnen de tijd voor te bereiden en wederom erg pittig om het in een half uur op papier te zetten.
Het interview ging zoals verwacht erg in op persoonlijkheid, ervaringen in het verleden, etc. Het was vrij ontspannen inderdaad, maar ze vroeg zeker stevig door.

Ik word morgen gemaild met de rapportage, vervolgens 's middags telefonisch nagesprek met de rapporterend psycholoog.

We zullen zien!

#34:  Auteur: anne27 BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2009 20:01
    —
Hoi Martijn,

het is inderdaad behoorlijk stil geworden, maar ik ben er nog! Ik heb een positief advies gekregen van het LTP! Superblij mee. Ik heb het rapport nu thuis gestuurd gekregen, maar nog niets gehoord van de selectiecommissie. Ik neem aan dat ik nog wel weer officieel een brief krijg voor het eindgesprek. Spannend!
Jij succes nog even met het wachten op het rapport, ik ben benieuwd.

groet,
Anne27

#35:  Auteur: MartijnZ BerichtGeplaatst: vr 29 mei 2009 9:23
    —
Hoi Anne,

Nou, ik ben ook tot de laatste ronde doorgedrongen hoor! Smile
Psych oordeel was positief en ik herkende me er nog in ook! Wink

Nu nog even stevig voorbereiden voor de laatste dag. Het zou nu wel heel zuur zijn om nog af te vallen!!

Volgens mijn originele brief zou ik 9 juni moeten komen, maar ik weet niet zeker of dat nog klopt want mijn assessment was 10 dagen later dan in die brief stond. Heb jij je brief al gehad mbt de laatste ronde?

#36:  Auteur: Silke BerichtGeplaatst: zo 14 jun 2009 14:30
    —
En hoe gaat het nog in de selectieprocedure?

#37:  Auteur: MartijnZ BerichtGeplaatst: ma 15 jun 2009 15:36
    —
aangenomen! Very Happy

#38:  Auteur: Nobility BerichtGeplaatst: ma 15 jun 2009 15:37
    —
Gefeliciteerd Very Happy

#39:  Auteur: RechtenMike BerichtGeplaatst: ma 15 jun 2009 17:22
    —
Gefeliciteerd!

Ik moet zelf a.s. donderdag naar de raio-commissie......

Hoe was de laatste ronde???
Wat moet ik me voorstellen van de juridische casus en wat voor soort vragen kreeg je van de commissieleden??

#40:  Auteur: Silke BerichtGeplaatst: ma 15 jun 2009 17:53
    —
Proficiat!! Very Happy

En inderdaad, hoe verliep die laatste ronde?

Anne hoe ging het bij jou?
En succes donderdag Mike!

En verder nog mensen die nog in de procedure zitten?

Overigens studeer ik zelf bijna af, maar twijfel nog om nu te solliciteren of om toch eerst nog wat werkervaring op te doen. Maar ik ben wel al heel geinteresseerd in jullie ervaringen bij de toelating, vandaar dat ik hier meelees.

#41:  Auteur: anne27 BerichtGeplaatst: di 16 jun 2009 8:53
    —
Ik moet nog voor het eindgesprek, dus nog even in spanning.
Martijn, van harte gefeliciteerd! En nog tips voor het gesprek?

groet,
Anne27

#42:  Auteur: MartijnZ BerichtGeplaatst: di 16 jun 2009 12:41
    —
Bedankt voor de felicitaties.

De gesprekken waren kritisch maar zeker niet onprettig. Ging over de juridische vraag, mijn motivatie, visie op de rechterlijke macht en dergelijke. 2x half uur à 3 kwartier. Ze vroegen stevig door, dus met een algemeen verhaal kom je er niet. Je moet echt weten waarom je dit wel etc.

De juridische vraag was een keus uit 3 en dan in een half uur een antwoord geven. Algemeen-juridisch, dus aan je wettenbundel heb je niets, op algemeen inzicht antwoorden. Ik raad jullie aan in 5 à 10 minuten snel een layoutje van je antwoord te schetsen en dan je antwoord uit te werken. Je hebt geen tijd voor een tweede poging of hele mooie zinnen maken.

Als je je goed hebt voorbereid (motivatie, psych rapport, etc) en het nieuws en/of de algemene vakbladen goed volgt (NRC/NJB/Trema of iets dergelijks) kom je een heel end!

@silke, je zou niet de enige zijn die jong/vers uit de collegebanken wordt aangenomen. Als je stevig in je schoenen staat en je weet wat je wil maak je best een kans.

Succes allemaal! Ik wacht nu op de plaatsingsgesprekken en de ondehrandelingen over mijn loon Wink

#43:  Auteur: JJ2733 BerichtGeplaatst: wo 17 jun 2009 12:54
    —
Beste allen,

Omdat ook ik de laatste weken een aantal keer op dit forum heb gekeken en de tips erg nuttig vond, ik ben ook net aangenomen ( Surprised ) wil ik hierbij eveneens een kleine bijdrage leveren.

In omgekeerde volgorde:

Het eindgesprek:

Zoals ik elders al op dit forum heb gelezen, inderdaad eerst een keuze uit 3 vraagstellingen. Ik vond de mijne (strafrecht) best pittig, maar even logisch nadenken en je komt er wel.
Tijdens het gesprek werd er even op ingegaan. In het antwoord op een aspect van de vraag zat ik er behoorlijk naast. Dat was geen probleem. Ter plekke werd me al verteld dat men voornamelijk je schrijfstijl, betoogopbouw en denktrant wil leren kennen. Zie het dus niet als een examenvraag.

Tijdens het mijn eerste gesprek kwam mijn maatschappelijke belangstelling aan de orde. Dit kun je nauwelijks voorbereiden. Zorg wel dat je het nieuws goed hebt bijgehouden. De sfeer van het gesprek is vriendelijk-zakelijk. Er wordt wel flink doorgevraagd. Maar dat had ik niet anders verwacht.

Het tweede gesprek, voornamelijk over de motivatie en de positie van een rechter in de maatschappij, was nog iets pittiger. Het heeft geen zin van tevoren mooie formuleringen te bedenken waarom je rechter wil worden, daar prikt men direct door heen. En met je eerste antwoord is men altijd ontevreden voor mijn idee (al dan niet gespeeld).

Net zoals in mijn voorgesprek heb ik veel voorbeelden gebruikt uit eerdere werk, studie en bestuurservaring. Dat is denk ik het voordeel van (iets) ouder zijn: je hebt wat meer zelfkennis kunnen opbouwen.

Het assessment:

Dat vond ik zelf een vrij relaxte dag. De persoonlijkheidsvragenlijsten heb ik naar eer en geweten ingevuld. De adviesopdracht was niet al te moeilijk (luister naar je gesprekspartners!) en het gesprek met een 'collega' is best pittig (de acteur speelde in mijn geval een stugge ambtenaar). Maar ook hier geldt, luister en observeer goed, dan heb je met een paar gerichte vragen zijn 'probleem' herkend, en kun je samen aan een oplossing werken. Vooral het boek van De Kok en De Jong vond ik handig in de voorbereiding op deze dag. Een van de auteurs heeft bovendien een deel van mijn assessment gedaan, de waarde van het boek nogmaals onderstrepend.

Het voorgesprek:

Vond ik best pittig. Ik werd vaak onderbroken en er werd me best wat voor de voeten geworpen: 'Ik zie nog niet helemaal waarom u juist voor deze functie solliciteert'.. Ik heb veel voorbeelden gebruikt en ben gewoon mezelf gebleven.
Het wachten op de uitslag op de gang is zenuwslopend, maar tegen mijn verwachting in was men erg positief over mij.

De intelligentietesten:

Zoals elders op dit forum beschreven. Je hebt te weinig tijd en de moeilijksgraad neemt na een x aantal opgaven steeds wat toe. Concentreer je en doe je best, bereid je met Bloemers ed. voor en meer kun je er niet aan doen.

Succes!

#44:  Auteur: anne27 BerichtGeplaatst: wo 17 jun 2009 18:02
    —
Hallo allemaal!

Ik ben aangenomen!!! Superblij Smile
Ik vond de eindgesprekken wel vermoeiend en intensief, maar verder goed te doen. De casus viel me honderd procent mee, het gaat erg om de manier waarop je een betoog opzet. Over de inhoud is bij mij amper gesproken. De gesprekken gingen met name over: maatschappelijke betrokkenheid, motivatie, hoe denk je over de positie van de rechter, over het nieuws (vooral juridisch) en volgens mij wordt vooral je persoonlijkheid 'getest'.
Ik ga vanavond feesten!

groet,
Anne27

#45:  Auteur: thomasm BerichtGeplaatst: wo 17 jun 2009 18:10
    —
Gefeliciteerd! Geniet van je feest!
Iemand trouwens een idee wanneer er iets over de plaatsing bekend wordt?

#46:  Auteur: MartijnZ BerichtGeplaatst: wo 17 jun 2009 18:40
    —
hoi Anne, jij ook gefeliciteerd! wordt vast een leuke tijd die RAIO, collega van me (rechter te maastricht) is altijd enthousiast over het circuitje waarin de raio's draaien.

over plaatsing weet ik niets, ik heb ook nog geen bericht van SSR gehad. jullie moeten snel je voorkeur doorgeven, duurt het zo kort mogelijk! Wink

zitten jullie eigenlijk nog in de plaatsing van oktober? er waren geluiden over dat er mogelijk teveel kandidaten waren en dat er misschien naar april werden doorgeschoven.

#47:  Auteur: MartijnZ BerichtGeplaatst: wo 17 jun 2009 18:41
    —
p.s. dat zei die mevrouw Santokhi.

#48:  Auteur: Ramonkey BerichtGeplaatst: wo 17 jun 2009 21:40
    —
allen die aangenomen zijn gefeliciteerd Smile
wij (lichting 2009-I) kregen eind januari de plaatsing te horen. Het maakt niets uit hoe snel je die voorkeuren opgeeft...ze wachten tot de lichting vol is en dan kijken ze naar plaatsing...helaas Wink

tot ergens in zutphen begin oktober of wie weet eerder op de rechtbank Utrecht
groetjes!

#49:  Auteur: MartijnZ BerichtGeplaatst: do 18 jun 2009 8:23
    —
hoi Ramon, ja ik weet het. op zich ook wel eerlijk natuurlijk.
ik begreep van iemand die ook aangenomen is gisteren dat de ronde vol is of bijna vol. haar konden ze nl. niet garanderen dat ze in oktober mocht beginnen. de RvdR zei al eerder dat het een grote ronde was met waarschijnlijk teveel geschikte kandidaten. m.a.w. ik hoop dat de ronde deze week gevuld is geraakt en dat ze dan een beetje opschieten met die plaatsing en het allemaal wat eerder rond is. zoals bij jullie 2 maanden van te voren weten of je je huis moet verkopen, een nieuwe creche moet vinden en dergelijke, is, kort gezegd, kl*t* Wink

los daarvan kan ik niet wachten te beginnen!!!

#50:  Auteur: MartijnZ BerichtGeplaatst: do 18 jun 2009 17:44
    —
8 juli arbeidsvoorwaardengesprek.

#51:  Auteur: Taina BerichtGeplaatst: do 18 jun 2009 22:51
    —
Door naar ronde twee (25 juni). Smile

Wat betreft het volraken van de opleiding (okt. 09 lichting): bij mijn bevestigingsbrief van de afspraak voor het voorgesprek, zat een tweede brief.

Inhoud: alle kandidaten die tussen 15 juni t/m 16 juli een positief advies tot benoeming krijgen, zullen NIET allemaal kunnen starten op 1 oktober. Bij besluit van het Presidium van de SRM zal "op grond van de beschikbare gegevens worden bepaald wie voor benoeming per 1 oktober 2009 voor vervulling van de nog openstaande plaatsen in aanmerking komen" .

Daarnaast hebben de kandidaten met positief advies, maar zonder plek op 1 oktober " zonder verdere selectie recht op een opleidingsplaats voor de RAIO-opleiding per 1 april 2010" .

Met het vriendelijke verzoek reeds nu al aan te geven indien je sowieso per 1 april zou willen starten, bij eventueel positief advies.

Laatst aangepast door Taina op vr 19 jun 2009 14:58, in totaal 1 keer bewerkt

#52:  Auteur: MartijnZ BerichtGeplaatst: vr 19 jun 2009 12:14
    —
Taina schreef:
bij mijn bevestigingsbrief van de afspraak voor het voorgesprek, zat een tweede brief

Ahah, dat verheldert de boel! Bedankt.

Succes met de verdere selectierondes!

#53:  Auteur: MartijnZ BerichtGeplaatst: do 23 jul 2009 9:57
    —
Weet iemand al iets over de plaatsing?!
Ze houden het wel spannend zeg!!

#54: plaatsing Auteur: W.J. BerichtGeplaatst: do 23 jul 2009 12:01
    —
Nee, ook nog niets gehoord maar:

Handboek raioregelingen 2009:
" Uiterlijk 2 maanden voor aanvang opleiding: plaatsingsbesluit. Het raio-stagebureau maakt de toegewezen standplaats telefonisch aan de raio bekend. De raio krijgt vervolgens zo spoedig mogelijk een schriftelijk besluit. P&O SSR maakt daarna schriftelijk de plaatsing bekend aan de gerechtsbesturen en hoofden van de parketten. "

dus waarschijnlijk krijgen we uiterlijk volgende week telefonisch bericht.

#55:  Auteur: MartijnZ BerichtGeplaatst: do 23 jul 2009 13:28
    —
Ja, ik hoopte op een weekje eerder Crying or Very sad

#56:  Auteur: anne27 BerichtGeplaatst: do 23 jul 2009 17:39
    —
Ik hoop maar dat het ook echt volgende week is...
Ik heb namelijk pas op 5 augustus het arbeidsvoorwaardengesprek, terwijl ik ook per 1 oktober ga beginnen!

#57:  Auteur: MartijnZ BerichtGeplaatst: vr 24 jul 2009 10:19
    —
Arg Confused was je met vakantie Anne? Dat is namelijk wel heel laat!

#58:  Auteur: anne27 BerichtGeplaatst: di 28 jul 2009 16:50
    —
Ik heb mijn plaatsingsbrief gekregen en ik ben er blij mee!

Laatst aangepast door anne27 op vr 09 okt 2009 18:13, in totaal 2 keer bewerkt

#59:  Auteur: MartijnZ BerichtGeplaatst: wo 29 jul 2009 9:16
    —
Wat was je derde voorkeur Anne? Wel fijn dat het iets van je lijstje was!

Ik ben heel benieuwd, gister was mijn brief er nog niet, dus ik neem aan vandaag wel!

Edit: geen brief, dus maar even gebeld. Roermond ben ik geplaatst. Stond niet op mijn lijstje, maar had ik serieus rekening mee gehouden gezien het gesprek en ik vind het ook niet erg dat ik daar geplaatst ben.

Rechtenforum.nl -> Stage / Praktijk ervaringen

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl