Ombouwen Xbox (inbouwen van een modchip)
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Ombouwen Xbox (inbouwen van een modchip) Auteur: Ingeborg BerichtGeplaatst: zo 20 feb 2005 19:16
    —
Hoi

Ik kreeg van een vriend van mij een vraag over het ombouwen van XBoxen. Hij las op de site van BIG online dat het ombouwen van Xboxen illegaal is maar hij denkt dat het ombouwen van Xboxen met als doel opensource software eropdraaien (en dus niet gekopieerde spelletjes erop spelen) niet verboden is. Aangezien het ombouwen van Playstation ook al verboden is (er is volgens mij al een keer een rechtszaak over geweest) lijkt mij dat het niet uitmaakt of je een Xbox ombouwt met het doel om er opensource software op te draaien of gekopieerde spelletjes op te spelen, het ombouwen zelf is gewoon illegaal.
Volgens mij is het verboden op grond van art. 32a Auteurswet. Ik kan hem er niet van overtuigen dat dit inderdaad illegaal is. Weet iemand hier meer over?
Dus kort gezegd: het ombouwen van Xboxen (inbouwen van een modchip) met als doel het draaien van opensource software (software die je rechtenvrij mag gebruiken)

#2: Re: Ombouwen Xbox (inbouwen van een modchip) Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: zo 20 feb 2005 20:02
    —
Ingeborg schreef:
Hoi

Ik kreeg van een vriend van mij een vraag over het ombouwen van XBoxen. Hij las op de site van BIG online dat het ombouwen van Xboxen illegaal is maar hij denkt dat het ombouwen van Xboxen met als doel opensource software eropdraaien (en dus niet gekopieerde spelletjes erop spelen) niet verboden is. Aangezien het ombouwen van Playstation ook al verboden is (er is volgens mij al een keer een rechtszaak over geweest) lijkt mij dat het niet uitmaakt of je een Xbox ombouwt met het doel om er opensource software op te draaien of gekopieerde spelletjes op te spelen, het ombouwen zelf is gewoon illegaal.
Volgens mij is het verboden op grond van art. 32a Auteurswet. Ik kan hem er niet van overtuigen dat dit inderdaad illegaal is. Weet iemand hier meer over?
Dus kort gezegd: het ombouwen van Xboxen (inbouwen van een modchip) met als doel het draaien van opensource software (software die je rechtenvrij mag gebruiken)

De vraag is of je met die mod de bestaande code wijzigt, of dat je geheel andere code er voor in de plaats zet. In het eerste geval is het een inbreuk, in het tweede niet.

#3:  Auteur: Luie Kafka BerichtGeplaatst: zo 20 feb 2005 23:41
    —
In dit geval gaat het om volledig nieuwe code.
De modchip die in een XBOX kotm zorgt er voor dat LINUX gedraait kan worden.
En zoals iedereen weet heeft Linus Thorvald zijn OS volledig vrij en open source gemaakt.

Of te wel het zou mijns inziens moeten mogen, maar pin me er niet op vast, ik weet (nog) niks van de auteurswet etc.



Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl