[UL] B2 Staats- en bestuursrecht
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Nederlands Recht Voltijd

#16:  Auteur: Nobility BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2010 10:09
    —
Jep, hier nog een lotgenootje.

Vorig jaar op de Eur ivm Criminologie dus dit wordt mijn eerste keer. Gemengde gevoelens, ik ken mensen met een 9 maar ook mensen die het vak op nieuw moesten volgen.

Maar heb het inleidend vak in de eerste met een 8 afgesloten, verder ook al internationaal + europees recht, burgerlijk procesrecht, en geschiedenis van het publiekrecht afgesloten (eerste semester, bachelor 3 vakken). Ik vond dat een goede introductie van Staats- en Bestuursrecht (B2). Jij hebt die vakken ook gedaan dus daarmee heb je zeker een voordeel Patricia Wink

Zelf ga ik me niet wagen aan slimstuderen troep.

Ik moet ook nog Rechsfilosofie doen in mei. Twee vakken, totaal gaat het om 30 studiepunten (RF telt dubbel voor criminologie/rechten)

#17:  Auteur: BiancaJ BerichtGeplaatst: do 15 apr 2010 14:22
    —
Ik vind Staats en bestuursrecht zooooo saai... Tis nu de derde keer dat ik het ga doen en dat is puur omdat ik me er niet toe kan zetten dit vak goed voor te bereiden, drama! Heb ook nog filosofie maar daar heb ik niet zo´n probleem mee. Iemand nog tips ?!

#18:  Auteur: Patricia20 BerichtGeplaatst: do 29 apr 2010 15:12
    —
Ik ben lekker bezig nu. Slimstuderen valt erg tegen. Ik ben eigenlijk vooral bezig met de Silverslagen. Daar staan heel veel verwijzingen in naar het boek en zo studeer ik met een boek en verslag en vervolgens een open wetboek om tabjes in te doen, verwijzen en arceren etc. Ook ben ik druk bezig met alle arresten. Allemaal tabjes erin Groen voor staatsrecht, blauw voor bestuursrecht. Arresten allemaal samengevat in 1 a 2 regels. Ben ik nog mee bezig. Gaat lekker zo. Voorderest leer ik nog wat rijtjes uit mijn hoofd zoals opera etc.

Ik vind het makkelijker dan vorig jaar. Maar dat komt omdat er heel veel overlap is met name met Europees en interantionaal recht (B3 vakken)

Ik doe ook rechtsfilosofie maandag. Maar daar heb ik al zoveel voor gedaan de laatste weken. Alleen komend weekend en maandagochtend nog even stampen moet genoeg zijn.

Nou ik ga weer verder. Zit heerlijk in de tuin met dit mooie weer. Hoe pak jij het zo'n beetje aan Nobility?

#19:  Auteur: Nobility BerichtGeplaatst: do 29 apr 2010 15:59
    —
Wij hebben precies dezelfde tentamens.

Ik moet ook nog de arresten samenvatten Razz

Mijn strategie is alles doornemen/herhalen tot het weekend (de boeken zelf, hoorcolleges en werkgroepen). En dan na het tentamen van rechtsfilosofie alleen nog alle arresten herhalen en vooral heeel, heeel veeel oefententamens maken. Het maakt zeker een verschil dat we vakken zoals internationaal, europees en (deels) burgerlijk procesrecht hebben gehad.

Het is heel slecht maar ik ben het tentamen aan het onderschatten. Mijn eerste tentamen ooit was inleiding staats & bestuursrecht en dat vond ik zoooo makkelijk, maar goed ik ken ook mensen die s & b echt als struikelblok zien dus ik vind het moeilijk in te schatten.

Ik maak me eerder zorgen om rechtsfilosofie omdat het een veel abstractere manier van beantwoorden is, heb ik al gemerkt tijdens de papers. Ik weet ook niet wat ik er van moet verwachten. Heb je nog tips voor RF? En hoe pak jij het aan?

En ja het mooie weer is verleidelijk. Ik kijk naar buiten vanuit mijn raam maar als ik buiten ga zitten wordt mijn hoofd zo: Embarassed , zo rood als een tomaat.

#20:  Auteur: Patricia20 BerichtGeplaatst: do 29 apr 2010 16:11
    —
Wat ik heb gehoord is dat filosofie vooral veel oefenen is met formuleren. Je moet echt altijd een aantal begrippen noemen om je punten te scoren

Bijvoorbeeld. De wet volgens Aquino is gebaseerd op de eeuwige wet (de wil van god). Met hierin de onvergankelijke en universele waarden van goed en kwaad. De mens heeft hier slechts in beperkte mate kennis van in de vorm van de natuurwet, door middel van de rede en het geweten. In dit geweten klinkt de stem van God. Ons geweten is echter niet onfeilbaar en de mens heeft de neiging tot de zonde en daarom hebben we de menselijke wet nodig (wet en jurisprudentie). De menselijke wet moet aanzetten tot de deugd en afhouden van de ondeugd. Naast deze wetten kennen we de Goddelijke wet (Bijbel) , de openbaring van het woord van God om ons te helpen in de beperkte kennis die we hebben van de eeuwige wet, via de natuurwet.

Zoiets dus. Maak je tentamen eerst in het klad. Prop het in de juiste regels 7 of 15 en schrijf het op.

#21:  Auteur: Nobility BerichtGeplaatst: do 29 apr 2010 16:17
    —
Bedankt voor de tip, dat wordt oefenen dus Very Happy !!! Nog succes met leren!!!

#22:  Auteur: Patricia20 BerichtGeplaatst: do 29 apr 2010 16:52
    —
Let er overigens op dat het om regels gaat en dus niet om zinnen.

#23:  Auteur: Nobility BerichtGeplaatst: do 29 apr 2010 17:25
    —
Patricia20 schreef:
Let er overigens op dat het om regels gaat en dus niet om zinnen.

Bedankt, ik begrijp waar je op doelt Wink Trouwens heb je alle boeken nog 1x gelezen of heb je samenvattingen gemaakt? Ik bedoel RF Smile

Gewoon nieuwsgierig omdat iedereen heb op zijn of haar eigen manier doet.

#24:  Auteur: Patricia20 BerichtGeplaatst: do 29 apr 2010 19:18
    —
Ik heb een hoorcollege samenvatting HC 2 tot en met 10 op mijn laptop gemaakt. 50 pagina's ofzo. Ook heb ik een tentamentraining van SSL gevolgd. Dit omdat ik niet zo goed wist, wat ik met dit vak moest. Deze aantekeningen vormen ook een uittreksel van alle stof en de docent/student heeft precies aangegeven wat belangrijk is enzo. Ook hebben we oude tentamens geoefend.

Ik heb ook nog een silverslag om vlak voor het tentamen nog even door te nemen.

De boeken heb ik voor de colleges een beetje doorgebladerd. Maar verder eerlijk gezegd niet. Als je interesse heb kan ik het wel voor je op de mail zetten.

#25:  Auteur: Nobility BerichtGeplaatst: do 29 apr 2010 19:40
    —
Graag, ik zal je even mijn e-mail PM'en voordat ik naar KoninginneNach ga. Smile

#26:  Auteur: Nobility BerichtGeplaatst: ma 03 mei 2010 16:01
    —
En hoe is Rechtsfilosofie gegaan? Razz

Ik vind het heel moeilijk in te schatten omdat er overal open vragen waren, je een puntenwaardering krijgt naar aanleiding van je antwoord, en het heel erg gaat afhangen van hoe flexibel degene is die het nakijkt. Sommige mensen zijn strenger dan andere mensen.

#27:  Auteur: Patricia20 BerichtGeplaatst: ma 03 mei 2010 17:44
    —
Ik vond het best nog wel pittig. Die kennisvragen waren nog wel redelijk te doen. Maar de inzichtsvragen ik heb echt geen idee. Ben blij dat ik nog een herkansingsmogelijkheid achter de hand heb.

#28:  Auteur: Nobility BerichtGeplaatst: ma 03 mei 2010 18:23
    —
Ik zat vooral te stoeien met de vraag waarom rechtvaardigheid wordt gezien door Plato als absoluut en niet verschillend van tijd tot plaats.

Ik weet wel wat rechtvaardigheid is qua staat/individu. Ik weet ook de terminologie van absoluut/onveranderlijke dingen dus die heb ik allemaal gegeven.

Maar ik kon de vertaalslag niet maken waarom "juist" rechtvaardigheid volgens Plato absoluut en onveranderlijk was. Ik kon het gewoon niet goed onder woorden brengen. Ik hoop met de basis nog een paar puntjes te sprokkelen maar verder heb ik in die vraag weinig vertrouwen. Ik heb daar geantwoord dat andere dingen zoals goed en kwaad ook absoluut is in elke cultuur, ongeacht tijd en plaats dus dat het ook moet opgaan voor rechtvaardigheid.

Wat heb jij daar geantwoord?

#29:  Auteur: Patricia20 BerichtGeplaatst: di 04 mei 2010 8:18
    —
Ik had iets uitgewerkt over de ideeën en dat rechtvaardigheid de enige weg naar geluk was. Vond het behoorlijk pittig. Alleen de laatste vraag was makkelijk. Wat had jij als elementen van de natuurwet en die 3 elementen bij Hobbes van de kennisvragen. Bij de laatste had ik sociale tirannie.

Viel me overigens op dat veel mensen al binnen 1.5 uur weg gingen. Terwijl ik na een uur net klaar was met de kennisvragen.

#30:  Auteur: Nobility BerichtGeplaatst: di 04 mei 2010 12:18
    —
Ja ik was ook pas 15.15 klaar, waarschijnlijk omdat ik alles heel goed wil verwoorden.

Bij Hobbes als drie oorzaken had ik wedijver, wantrouwen en nog eentje. Embarassed

En bij Aquino had ik dat de natuurlijke wet het spreekwoordelijke engeltje is dat op ons schouder zit, de stem van ons geweten. De stem is eigenlijk van God omdat hij ons een leidraad geeft in het leven. Ook omdat alleen God perfect is en mensen worden gezien als incompleet. Ongeveer zoiets rond die lijn.

Bij Mill had ik ook sociale tirannie, die lag voor de hand.

Ik heb vandaag besloten om Staats en Bestuursrecht in juni te doen, dan heb ik voldoende tijd om mezelf voor te bereiden. Ik heb nu niet het gevoel er "klaar" voor te zijn. Vooral omdat ik een week daarvoor nog een andere criminologie toets moest doen en een paper. Wel jammer maar ik bereid me OF goed voor, of helemaal niet.

Nog succes met leren en laat me weten hoe het gegaan is.

O ja, en wat een drama is dat U-SiS zeg Rolling Eyes Met twee studies al mijn cijfers door elkaar, heel onoverzichtelijk ...

Rechtenforum.nl -> Nederlands Recht Voltijd

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende  Laat alle berichten zien
Pagina 2 van 6

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl