Oneigenlijk gebruik van informatie op forum
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Informatie en technologie

#1: Oneigenlijk gebruik van informatie op forum Auteur: eyvink BerichtGeplaatst: zo 12 okt 2008 9:49
    —
Iemand heeft printscreens gemaakt van mijn forum en deze op haar forum geplaatst. Ik sta hier uiteraard niet achter en heb ook geen toestemming gegeven. Kan ik hier iets aan doen en zo ja, hoe pak ik dit aan?

Het gaat om dit bericht:
http://www.borstvoeden.info/site/onderwerpen/columns/wissen-op-persoonlijke-willekeur.html

#2:  Auteur: Arnoud Engelfriet BerichtGeplaatst: zo 12 okt 2008 11:40
    —
Ik kan maar moeilijk zien wat er aan de hand is. Een printscreen zou een geldige vorm van citeren kunnen zijn, en dat mag in het kader van een discussie. Als je wilt laten zien wat iemand zegt en de presentatie (opmaak) is belangrijk, dan is een printscreen een prima manier daarvoor. Bij een forum zie je nog wel eens bergen smileys, kleurtjes en andere zaken.

Kortom: waarom doet zij dit en wat is daar volgens jou mis mee?

Arnoud

#3:  Auteur: eyvink BerichtGeplaatst: zo 12 okt 2008 12:03
    —
niemand in de draadjes wil op dat forum staan. De printscreens zijn van een ander forum dan waar ze zijn geplaatst. En ze staan in wat zij een 'column' noemen, niet in een discussie. Ook staan er foto's van gezinsleden van onze leden. Zij willen ook niet op dat forum staan met hun gezicht of de gezichten van hun kinderen. Er is verzocht om de foto's en de printscreens te verwijderen omdat ze geen toestemming hebben gekregen ze te plaatsen. Op de vraag de foto's te verwijderen is met nee geantwoord.

#4:  Auteur: Arnoud Engelfriet BerichtGeplaatst: zo 12 okt 2008 17:52
    —
Ook in een column mag je citeren, en als dat nodig is ook met een screenprint. Maar het moet wel nodig zijn om dat beeld te gebruiken (plus foto's). Kan het echt niet met alleen een stukje tekst?

Op grond van portretrecht kunnen de gefotografeerden eisen dat hun gezichten weggepoetst worden uit de screenprints.

Arnoud

#5:  Auteur: eyvink BerichtGeplaatst: zo 12 okt 2008 18:03
    —
Natuurlijk kunnen ze het doen alleen met tekst. Ik heb de beheerder van die site ook gevraagt om de fotos weg te halen. Alleen dat willen ze niet doen. Daar zit het probleem. Ik geloof niet dat de foto's iets toevoegen. En idd, net wat je zegt, ze kunnen ze ook zwart maken. Maar ze willen dus van geen kant meewerken. Ze doen dit om ons een hak te zetten, tenminste dat is de opzet. Mij boeit het niet, maar mensen van mijn forum, willen niet met hun gezicht bij hun op de website.

#6:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 12 okt 2008 18:38
    —
Ik vraag me af of de geportretteerden wel een redelijk belang hebben om zich tegen publicatie op de andere website te verzetten, als diezelfde foto's nu eenmaal al op internet staan.

De schrijver van de tekst en de maker van de foto's kan op basis van het auteursrecht misschien wel verwijdering vragen, maar ik kan me goed voorstellen dat een beroep op het citaatrecht gewoon slaagt.

Het lijkt mij eenvoudiger om het te vergeten en voortaan niet zo snel je foto op internet te zetten.



Rechtenforum.nl -> Informatie en technologie

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl