Wat zijn mijn rechten?
#16: Auteur: BenIPAQ
Geplaatst: ma 01 sep 2008 11:36
Zo, alle documenten zijn ingeleverd bij Vestia. Ik heb ze persoonlijk kunnen overhandigen aan degene die over de zaak gaat. Eind september zou ik meer te horen krijgen...
|
#17: Auteur: BenIPAQ
Geplaatst: di 14 okt 2008 16:32
Zo, hallo allemaal, weer even een Update:
Er is een hoop gebeurd. Nico, de hoofdhuurder heeft op 2 oktober de huur opgezegd bij Vestia. Het is dus zo dat ik nu in principe mijn 6 maanden behoor te krijgen. Ik heb dus nog 6 maanden om in dit huis te mogen wonen.
Maar...nadat Nico de huur heeft opgezegd heb ik contact met Vestia opgenomen. Ik kreeg daar te horen dat ze met mij geen verder contact wilden hebben en dat alles via de huurder zou lopen. Uit verder contact met Nico (die nu helemaal geen huurder meer is) bleek dat ook hij niets over mij te horen heeft gekregen van Vestia. Wat nu?
Wanneer gaan mijn 6 maanden in?
Moet ik iets ondertekenen?
Moet ik nu de huur gaan betalen?
Vestia laat opeens niets van zich horen en dat terwijl ik een zeer nette mail heb gestuurd aan de directe contactpersoon die mij ook had gevraagd al mijn eigen bewijsmateriaal in te dienen bij Vestia.
Hier een kopie van mijn mailtje naar Vestiamedewerker, Jos Versteeg:
Quote: | Geachte Jos Versteeg,
Van Nico Bevers heb ik te horen gekregen dat hij de huur aan de Delfgaauwstraat 48 A heeft opgezegd, waardoor de huurovereenkomst automatisch met mij wordt voortgezet voor de komende zes maanden. Ik heb echter nog een aantal vragen. Allereerst is mij niet duidelijk of er nu een contract moet worden ondertekend door mij. Daarnaast hoor ik graag van u wanneer de zes maanden waarop ik recht heb precies in gaan of zijn gegaan. Hierop heeft noch Nico Bevers, noch uw collega bij Vestia mij een antwoord kunnen geven.
Graag hoor ik van u een antwoord op deze vragen.
Met vriendelijke groet, |
Wat moet ik doen?
Alvast ontzettend bedankt!
|
#18: Auteur: BenIPAQ
Geplaatst: wo 15 okt 2008 23:58
#19: Auteur: arizona
Geplaatst: do 16 okt 2008 7:23
JetKroket schreef: | De onderhuurovereenkomst wordt in geval van beëindiging van de huurovereenkomst tussen huurder (N.) en verhuurder (Vestia) automatisch voortgezet door de verhuurder (Vestia). Vestia treedt in de plaats van N. Je dient de huur aan Vestia te betalen.
Vestia kan binnen 6 maanden nadat jij huurder van Vestia bent geworden, de kantonrechter verzoeken om te bepalen dat de huur met ingang van een in het vonnis te bepalen tijdstip zal eindigen. Alleen de rechter kan de huurovereenkomst ontbinden. De wet geeft 4 gronden voor zo’n beëindiging. Zie BW 7: 269, lid 2. |
Als ik dit goed begrijp dan hoef je niets te doen, behalve je huur betalen aan Vestia. Als zij je eruit willen hebben dan moeten zij naar de kantonrechter en wel binnen 6 maanden geteld vanaf 2 oktober. Je "hebt" dus niet zomaar recht op 6 maanden daar wonen; zij hebben 6 maanden de tijd om je eruit te laten zetten.
Als dit klopt (wacht even op bevestiging van andere forumleden) dan zou je voor de zekerheid een brief kunnen sturen aan Vestia waarin je aangeeft dat je aanneemt dat jij op grond van artikel 7:269 lid 1 BW vanaf 2 oktober jl. bij hun huurt. Je zou ook kunnen verwijzen naar de bewijsstukken die je hen eerder hebt overhandigt, hoewel het volgens mij beter zou zijn om die stukken officieel dus bijv. aangetekend aan ze op te sturen (net als deze brief overigens).
Je zou alleen misschien beter even kunnen nagaan of je volgens de wet echt kans maakt op voortzetting van de huurovereenkomst. Als dat niet zo is, kun je je energie misschien beter steken in het zoeken van nieuwe woonruimte.
Toevoeging: ik zou je overigens aanraden om de persoonsgegevens uit je bericht te verwijderen (namen, adres).
|
#20: Auteur: JetKroket
Geplaatst: do 16 okt 2008 10:57
Quote: | Als ik dit goed begrijp dan hoef je niets te doen, behalve je huur betalen aan Vestia. Als zij je eruit willen hebben dan moeten zij naar de kantonrechter en wel binnen 6 maanden geteld vanaf 2 oktober. Je "hebt" dus niet zomaar recht op 6 maanden daar wonen; zij hebben 6 maanden de tijd om je eruit te laten zetten. |
Juist. Voor de eerste van de maand de huur betalen aan Vestia en op je lauweren rusten. Het bedrag dat je dient over te maken is het bedrag dat je met N. hebt afgesproken in de (onder)huurovereenkomst met N.
Let op bewijs: vermeldt op de overschrijving ‘huur woning xxxstraat nr. x te Rotterdam, november 2008’. Heb je voor oktober (nog) niet betaald, doe dit dan ogenblikkelijk.
|
#21: Auteur: BenIPAQ
Geplaatst: do 16 okt 2008 18:56
Bedankt voor de reacties. N. heeft vandaag nog contact gehad met Vestia. Vestia ziet N. nog steeds als hoofdhuurder tot en met de maand november. Ik kan tot die tijd gewoon blijven zitten.
Ook heeft Vestia gezegd dat ze N. volgende week zullen gaan terugbellen en zullen meedelen wat er met mij zal gaan gebeuren. Ik ben benieuwd.
|
#22: Auteur: JetKroket
Geplaatst: vr 10 apr 2009 15:34
Mag ik aannemen dat de huurovereenkomst niet is ontbonden?
|
|