modder
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Staatsrecht

#1: modder Auteur: ella BerichtGeplaatst: wo 12 sep 2007 11:22
    —
Welke rechtsnorm verbiedt TK-leden om met modder naar de Afdeling Bestuursrechtspraak te gooien?

#2:  Auteur: abraxes BerichtGeplaatst: wo 12 sep 2007 23:02
    —
Mishandeling denk ik.

#3:  Auteur: jacq BerichtGeplaatst: do 13 sep 2007 8:34
    —
abraxes schreef:
Mishandeling denk ik.


Mr. Green

groet,
jacq

#4:  Auteur: EdwardB BerichtGeplaatst: vr 14 sep 2007 8:06
    —
De rechtstaat is op vier pijlers gebouwd:

  • Het legaliteitsbeginsel
  • Grondrechten
  • Onpartijdige en onafhankelijker rechter
  • Machtenscheiding


De Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State behoort tot de rechtsprekende macht, terwijl kamerleden tot de wetgevende macht behoren. In het kader van de machtenscheidinng is het dus onwenselijk dat kamerleden zich uitlaten over zaken die nog bij de Afdeling voorliggen. Er ontstaat dan immers een extra druk op de rechterlijke macht vanuit de kamer die - op termijn - de positie van de rechter in gevaar kan brengen.

Is dat ook ergens vastgelegd in een geschreven rechtsnorm? Voor wat betreft de debatten in de Tweede Kamer lijkt mij dat gedeeltelijk het geval; zie art. 58 lid 2 van het Reglement van Orde van de Tweede Kamer. Dat luidt:

Quote:

Indien een lid of een minister beledigende uitdrukkingen gebruikt, de
orde verstoort, zijn plicht tot geheimhouding schendt of instemming betuigt
met dan wel aanspoort tot onwettige handelingen, wordt hij door de
Voorzitter vermaand en in de gelegenheid gesteld de woorden die tot de
waarschuwing aanleiding hebben gegeven, terug te nemen.


In sommige gevallen zullen 'moddergooien' en ' beledigende uitdrukkingen' samenvallen. In andere gevallen niet, maar er lijkt ook een ongeschreven rechtsnorm te zijn die Tweede Kamerleden verplicht met respect te debatteren.

Overigens, je zou misschien ook kunnen stellen dat het moddergooien tever van het te behandelen onderwerp afstaat, om het als voorzitter van de Tweede Kamer toe te laten. Zie Art. 58 lid 1 RvO TK.



Rechtenforum.nl -> Staatsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl