Is pixelgarantie overbodig?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina 1, 2  Volgende  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Is pixelgarantie overbodig? Auteur: abraxes BerichtGeplaatst: do 26 jul 2007 21:10
    —
Gesteld wordt dat bij de aanschaf van een bepaald soort monitor een gering aantal niet in leven zijnde pixels de conformiteit van de zaak niet aantast. Men zou zich tegen een dergelijk euvel kunnen verzekeren. Maar is het beeldscherm met een paar niet levende pixels werkelijk conform Question

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 26 jul 2007 21:14
    —
Dat hangt onder meer af van de mededelingen van de verkoper. Als er expliciet is overhandeld over een pixelgarantie, dan zal de koper die deze garantie niet heeft genomen zich in ieder geval niet kunnen beroepen op non-conformiteit.

#3:  Auteur: Arnoud Engelfriet BerichtGeplaatst: do 26 jul 2007 21:20
    —
Dode pixels? Kom op zeg, het is geen 2004 meer. Toen was dat nog een onderscheidend kenmerk. Maar vandaag? Omruilen die handel. Met de huidige stand der techniek mag ik als koper gewoon verwachten dat er nul dode (sub)pixels in mijn scherm zitten.

Arnoud

#4:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: do 26 jul 2007 21:24
    —
bona fides schreef:
Dat hangt onder meer af van de mededelingen van de verkoper. Als er expliciet is overhandeld over een pixelgarantie, dan zal de koper die deze garantie niet heeft genomen zich in ieder geval niet kunnen beroepen op non-conformiteit.

Helemaal mee eens (overigens is half GoT hier al over vol geschreven).

Als een verkoper zegt 'enkele defecte pixels is normaal voor dit apparaat , dan kun je niet aanvoeren dat er bij een pixeldefect sprake is van non-conformiteit. Zegt de verkoper er niets over dan resteert nog de vraag naar de kennis van de materie bij de koper. Wanneer ik een TFT koop kan ik als rechtgeaarde nerd niet met succes argumenteren dat ik een pixelperfect paneel mocht verwachten.

Overigens is in mijn ogen het grootste pijnpunt dat het er alle schijn van heeft van pixelgarantieverkopers de schermen met een pixeldefect verkopen aan andere kopers, wanneer zij geen pixelgarantie kopen.

#5:  Auteur: abraxes BerichtGeplaatst: do 26 jul 2007 22:12
    —
Bedankt. In 2001 gaf een geschillencommissie dit oordeel. De beslissing van de commissie bevestigt vorenstaande, namelijk dat de verkoper inderdaad expliciet blijk dient te geven van de mogelijkheid dat er enige pixels ten dode zijn opgeschreven, en dat zulks de conformiteit geenszins raakt. Dat de verkoper mededeling heeft gedaan, moet de verkoper wel kunnen bewijzen. Nochtans rijst de vraag of de inbreng van Arnoud geen verschil teweeg brengt. De technologie is ondertussen sterk verbeterd. Zo'n toch wel prijzige verzekering voor iets wat gezien huidige stand van zaken als exceptioneel moet worden beschouwd, riekt dat niet naar bedrog of iets dergelijks? Smile

#6:  Auteur: Arnoud Engelfriet BerichtGeplaatst: do 26 jul 2007 22:41
    —
Bij wasmachines of breedbeeldtelevisies proberen ze je ook rustig "extra garantie" aan te smeren voor na de eerste twee jaar.

De enige reden om zoiets te doen, is omdat het eenvoudiger wordt als je een probleem blijkt te hebben met je apparatuur. Hoe veel zin heb je in een debat over consumentenkoop en wat je mocht verwachten met een verkoper die op cursus geleerd heeft begrip te tonen en excuses aan te bieden maar er helaas niets aan kan doen.

Arnoud

#7:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 26 jul 2007 23:27
    —
In mijn vorige reactie heb ik bewust gezwegen over de vraag wat je mag verwachten als er niets over eventuele dode pixels is gezegd (en er ook verder geen aanwijzingen zijn). Grappig genoeg geeft deze geschillencommissie aan dat je in dat geval al sinds de tweede helft van 2000 mag verwachten dat alle pixels leven. Dat zal nu 7 jaar later wel niet veranderd zijn.

Misschien reden om monitoren waarvoor een pixelgarantie wordt aangeboden maar helemaal niet te kopen, of in ieder geval de kosten van die garantie bij de prijs van de monitor op te tellen in de vergelijking met andere monitoren.

#8:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: vr 27 jul 2007 8:44
    —
abraxes schreef:
Nochtans rijst de vraag of de inbreng van Arnoud geen verschil teweeg brengt. De technologie is ondertussen sterk verbeterd. Zo'n toch wel prijzige verzekering voor iets wat gezien huidige stand van zaken als exceptioneel moet worden beschouwd, riekt dat niet naar bedrog of iets dergelijks? Smile

Volgens de diverse normen die gehanteerd worden bij het produceren en controleren van TFT panels is er ruimte voor defecten. Wel is het zo dat er inmiddels fabrikanten zijn zelf 'pixelperfect' panelen leveren, waarbij expliciet die normen opzij worden gezet.

Overigens is genoemd computerconsument oordeel uiterst dubieus, omdat de ingeschakelde deskundige zijn oordeel heeft gebaseerd op het bestuderen van schermen in een showroom. Hierbij is eraan voorbij gegaan dat een ondernemer geen pixeldefecte schermen in zijn showroom zal plaatsen, net zo min als een autoverkoper een auto met een deuk in de showroom plaatst.

#9:  Auteur: abraxes BerichtGeplaatst: vr 27 jul 2007 11:11
    —
Dat moet dan denk ik ISO-norm 13406-2 zijn. De norm bevat een klasse I, waarin geen dode pixels mogen voorkomen. Zoek ik op de Samsung site dan kom ik de ISO norm niet tegen in de zoekfunctie. Deze wordt ook niet aangehaald bij de productspecificatie van bijvoorbeeld dit product. Zuid-Korea mag nul dode pixels Samsung schermen verwachten. Of zou dit de in Nederland geldende ISO voor Samsung TFT schermen zijn? Ook al is het geen juridische norm, de norm lijkt me wel van juridische waarde in het geval dat een verkoper een klasse I scherm niettemin met pixelgarantie probeert te verkopen.

#10:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 27 jul 2007 12:02
    —
StevenK schreef:
Overigens is genoemd computerconsument oordeel uiterst dubieus, omdat de ingeschakelde deskundige zijn oordeel heeft gebaseerd op het bestuderen van schermen in een showroom. Hierbij is eraan voorbij gegaan dat een ondernemer geen pixeldefecte schermen in zijn showroom zal plaatsen, net zo min als een autoverkoper een auto met een deuk in de showroom plaatst.

Dus net zoals de koper van een auto op basis van wat hij in de showroom ziet mag verwachten dat een auto vrij is van deuken, mag de koper van een monitor op basis van wat hij in de showroom ziet verwachten dat een tft-scherm vrij is van dode pixels. De showroom is er om de koper te laten zien wat hij koopt, niet om hem iets mooiers voor te spiegelen dan wat in de doos zit.

Een gemiddelde consument hoeft, i.t.t. een rechtgeaarde nerd, zich er volgens mij ook niet van bewust te zijn dat tft-schermen soms met dode pixels worden verkocht. Natuurlijk tenzij hij daarvoor bij de koop wordt gewaarschuwd.

#11:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: vr 27 jul 2007 12:25
    —
bona fides schreef:
Dus net zoals de koper van een auto op basis van wat hij in de showroom ziet mag verwachten dat een auto vrij is van deuken, mag de koper van een monitor op basis van wat hij in de showroom ziet verwachten dat een tft-scherm vrij is van dode pixels. De showroom is er om de koper te laten zien wat hij koopt, niet om hem iets mooiers voor te spiegelen dan wat in de doos zit.

Een gemiddelde consument hoeft, i.t.t. een rechtgeaarde nerd, zich er volgens mij ook niet van bewust te zijn dat tft-schermen soms met dode pixels worden verkocht. Natuurlijk tenzij hij daarvoor bij de koop wordt gewaarschuwd.

Precies !

#12:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 27 jul 2007 14:12
    —
Heeft een rechtgeaarde nerd bij consumentenkoop dezelfde rechten als de gemiddelde consument? Of hoeft de verkoper van een tft-scherm met dode pixels de gemiddelde consument wel, maar een rechtgeaarde nerd niet van een nieuw scherm voorzien?

In het algemeen speelt het kennisniveau van een persoon die partij is bij een overeenkomst een rol bij de uitleg van die overeenkomst. Maar is dat bij consumentenkoop ook het geval?

#13:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: vr 27 jul 2007 14:48
    —
bona fides schreef:
In het algemeen speelt het kennisniveau van een persoon die partij is bij een overeenkomst een rol bij de uitleg van die overeenkomst. Maar is dat bij consumentenkoop ook het geval?

De 'consumentenkoop' kent geen specifieke regels ten aanzien van conformiteit; het enige wat er specifiek aan is, is dat in de overeenkomst niet ten nadele van de wettelijke regels voor koop afgeweken mag worden.

#14:  Auteur: abraxes BerichtGeplaatst: vr 27 jul 2007 21:00
    —
Ik dacht altijd, een beeldscherm koop ik niet van een onlinewinkel. Maar voor wat betreft het niet willen betalen van pixelgarantie is het -afhankelijk van het type verzekering- toch wel een optie.

#15:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 27 jul 2007 21:22
    —
Koop dan wel bij een winkel die is aangesloten bij een geschillencommissie.



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina 1, 2  Volgende  Laat alle berichten zien
Pagina 1 van 2

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl