#46:  Auteur: MichèleBerichtGeplaatst: zo 14 nov 2004 21:16
    —
Vrijheid van meningsuiting: Wel of geen grenzen?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Actualiteiten

Moet vrijheid van meningsuiting onbeperkt zijn?
Ja, absoluut en volkomen
13%
 13%  [ 4 ]
Ja, met uitzondering van discriminatie
20%
 20%  [ 6 ]
Nee, vrijheid van meningsuiting mag geen vrijbrief voor belediging en bedreiging worden
66%
 66%  [ 20 ]
Nee vrijheid van meningsuiting moet worden afgeschaft
0%
 0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 30

Wedden dat ie lid is van de Bond tegen het Vloeken? Wink

Ach ja, hij verwoord het niet altijd even handig, maar op zich zegt hij natuurlijk hetzelfde als jij/wij in deze discussie.
Omdat het (net) niet buiten de grens van de wet valt, wil nog niet zeggen dat je een vrijbrief hebt om alles maar te mogen roepen!

#47:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: ma 15 nov 2004 9:39
    —
Michèle schreef:
Wedden dat ie lid is van de Bond tegen het Vloeken? Wink

Ach ja, hij verwoord het niet altijd even handig, maar op zich zegt hij natuurlijk hetzelfde als jij/wij in deze discussie.
Omdat het (net) niet buiten de grens van de wet valt, wil nog niet zeggen dat je een vrijbrief hebt om alles maar te mogen roepen!
Zullen we dan maar beginnen met de mond te snoeren van alle cabaretiers? Wat daar soms uitkomt. Sleepy

Het is natuurlijk onzin om te stellen dat van Gogh's uitspraken op het randje waren, hij is daarvoor meerdere malen vrijgesproken onder meer door het Hof A'dam. Kennelijk mocht hij dit zeggen en daarmee had hij er het recht toe om dat te doen in een democratie. Punt. Over Christenen en katholieken zijn in de afgelopen 40 jaar net zo 'vervelende' zaken geschreven.

Daarnaast is het plan van Donner om godslastering vaker in te zetten absurd, ik ben het helemaal eens met Verdonk dat hij daarmee juist het lagere tolerantieniveau van islamitische gelovigen zou belonen. D66 wil deze artikelen afschaffen, hulde voor dat voorstel. Laughing

#48:  Auteur: MrWhite BerichtGeplaatst: ma 15 nov 2004 10:04
    —
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Wetten zijn er nou eenmaal niet voor niets en vind ik het juist alleen maar goed als de burgers besluiten om daar gebruik van te maken. Het is niet dat er een heel nieuw rits aan wetten of regelgeving erbij gaat komen. Het zijn al bestaande wetten en ik neem aan dat ze er zijn voor een reden. Als dat niet het geval is dan is het hoog tijd voor de wetgever om ze te verwijderen. Ze zijn er niet bepaald voor de sier. Wink Bovendien is het veel beter dan het recht in eigen hand te nemen.

#49:  Auteur: Duch BerichtGeplaatst: ma 15 nov 2004 10:07
    —
Volgens mij is het hoog tijd dat de wetgever dat artikel tegen godslastering verwijdert. Een verbod op godslastering vind ik absurd.

#50:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: ma 15 nov 2004 11:37
    —
Duch schreef:
Volgens mij is het hoog tijd dat de wetgever dat artikel tegen godslastering verwijdert. Een verbod op godslastering vind ik absurd.
Het is niet echt verwonderlijk dat een CDA minister hoogdravend met deze artikelen komt aanzetten. Rolling Eyes

#51:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: ma 15 nov 2004 16:32
    —
van nu.nl:

Quote:
LEIDEN - Jurist en columnist Afshin Ellian vindt het pleidooi van minister Donner (Justitie) om godslastering vaker te vervolgen, zowel juridisch als politiek zeer bedenkelijk. Dat het wetsartikel tegen 'smalende godslastering' niet meer wordt gebruikt, is een teken van het Nederlandse "beschavingsniveau", zei hij maandag.

"Sinds de processen tegen W.F. Hermans en Gerard Reve hebben we afgesproken dat we dit soort artikelen niet meer gebruiken", aldus Ellian. "Ik denk dat geen enkele rechter iemand nog wegens godslastering zal willen veroordelen."

De uit Iran afkomstige Ellian, een fel criticus van de islam, vindt Donners pleidooi ook politiek een blunder. "Eigenlijk zegt hij tegen de moslimfundamentalisten: er zit wel iets in dat jullie mensen doden."

Donner

Als 'superminister' voor terrorismebestrijding had Donner volgens Ellian een "zware, strenge boodschap" aan het adres van moslimterroristen moeten laten horen. "Hij had moeten zeggen: blijf met je poten van onze schrijvers en denkers af, wij zullen onze vrijheid verdedigen. Hij moet de terroristen angst aanjagen, niet schrijvers en denkers."

Godslastering

Het wetsartikel tegen godslastering kan wat Ellian betreft onmiddellijk worden afgeschaft. Het Wetboek van Strafrecht bevat artikelen tegen belediging waar mensen die zich in hun religieuze gevoelens gekrenkt voelen, een beroep op kunnen doen, aldus de docent aan de Universiteit Leiden.

Ellian is het met minister Verdonk (Integratie) eens dat moslims in Nederland een lager incasseringsvermogen hebben. "Als je de lijst van mensen ziet die in de moslimwereld zijn omgelegd, kun je zeggen dat het incasseringsniveau erg laag is. Moslims die het moeilijk kunnen hebben dat over hun religie wordt gediscussieerd en geschreven, moeten aan de Nederlandse rechtsorde en het Nederlandse tolerantieniveau worden aangepast, en niet andersom."

#52:  Auteur: MiriamvL BerichtGeplaatst: ma 15 nov 2004 16:59
    —
Ben ik het eigenlijk best wel mee eens...

#53:  Auteur: Duch BerichtGeplaatst: ma 15 nov 2004 17:24
    —
Klinkt wel okee inderdaad.

#54:  Auteur: marcel BerichtGeplaatst: ma 15 nov 2004 20:12
    —
Inderdaad! Jezus kunnen we nu eindelijk eens stelling gaan nemen in dit land? Dat handje-klap beleid van de CDA begint me aardig de keel uit te hangen eigenlijk!

#55:  Auteur: MrWhite BerichtGeplaatst: ma 15 nov 2004 20:35
    —
Quote:
De uit Iran afkomstige Ellian, een fel criticus van de islam,

En toen stopte ik met lezen. Wink

#56:  Auteur: marcel BerichtGeplaatst: ma 15 nov 2004 20:42
    —
Quote:
Moslims die het moeilijk kunnen hebben dat over hun religie wordt gediscussieerd en geschreven, moeten aan de Nederlandse rechtsorde en het Nederlandse tolerantieniveau worden aangepast, en niet andersom."
Applause Applause Applause Applause Applause Applause

In Nijmegen schijnt een islamitische basisschool briefjes op de deur gevonden te hebben met daarop de tekst van het ''Ave Maria". Ben benieuwd of dat ook openbaar gaat worden gemaakt. Waarschijnlijk wil de advocaat van Mohammed B. dan eerst de strekking van die documenten onder ogen krijgen. Twisted Evil

#57:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: ma 15 nov 2004 21:44
    —
MrWhite schreef:
Quote:
De uit Iran afkomstige Ellian, een fel criticus van de islam,

En toen stopte ik met lezen. Wink
Dan stop je volgens mij wel heel vaak met lezen. Laughing

#58:  Auteur: MrWhite BerichtGeplaatst: di 16 nov 2004 9:36
    —
Dat is een misconceptie dat sommige mensen hebben. Smile

Quote:
Moslims die het moeilijk kunnen hebben dat over hun religie wordt gediscussieerd en geschreven, moeten aan de Nederlandse rechtsorde en het Nederlandse tolerantieniveau worden aangepast, en niet andersom."

Dat houdt dus ook in, dat je voortaan geen moskeen en islamitische scholen in de fik mag zetten. Ik hoor al een aantal mensen "Ahhh!" roepen.

Theo van Gogh dood -> school in de fik.

Wat een logica. Confused

Note: Over het algemeen dus. Smile

#59:  Auteur: MiriamvL BerichtGeplaatst: di 16 nov 2004 10:59
    —
Wat?! Eh?

#60:  Auteur: Eva BerichtGeplaatst: di 16 nov 2004 15:01
    —
Mr White wat wil je nou eigenlijk zeggen?? De duidelijkheid spat er nou niet echt vanaf...

Rechtenforum.nl -> Actualiteiten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende  Laat alle berichten zien
Pagina 4 van 9

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl