[UL] Inl. Staats- en Bestuursrecht Bach1 Universiteit Leiden
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Bachelor 1 / Propedeusejaar

#16:  Auteur: Thomas BerichtGeplaatst: do 28 okt 2004 17:55
    —
MiriamvL schreef:
Het is een volwaardig democratische rechtsstaat, maar dat zegt niks over de mate van de democratie, pas als het een volledige directe democratie is zal het volk direct betrokken zijn bij de besluitvorming, dat is in een land van een omvang als Nederland niet mogelijk, maar dat maakt de democratie nog niet onvolwaardig... de *mate* van democratie is alleen minder dan het zou kunnen zijn....

Volwaardig en perfect is niet hetzelfde, en wanneer zou je van perfect kunnen spreken, wie bepaald wat perfect is? en zoals ik als zei, volledig directe democratie zou van Nederland een zooitje maken, dus dat maakt dat dan geen perfecte democratie....

Als je hier verder over wil discussieren moet je even een andere topic openen.... of verhuizen naar "Hoe democratisch is Nederland?" onder Actualiteiten...

Webmeester: hoe kunnen we de democratie discussie handig naar "Hoe democratisch is Nederland?" verplaatsen?


wie bepaalt dan wat een volwaardige democratische rechtsstaat is en wat niet?

#17:  Auteur: MiriamvL BerichtGeplaatst: do 28 okt 2004 17:59
    —
Tja, zoals ik al eerder gezegd heb: strenge, strenge moderators Laughing
Het gaat om de overzichtelijkheid, vaak als er een inhoudelijke discussie is dan gaan de ouderejaars zich er ook mee bemoeien (goed hoor jongens! wij zijn erg blij met de hulp Laughing ) en dan gaat het alleen nog maar over de democratie, terwijl het eigenlijk over het tentamen moest gaan... en er loopt nu toch al een topic over hoe democratisch Nederland is, dus da's wel handig Smile (en dan zul je zien dat ik me een tijdje geleden al afgevraagd heb hoe democratische Nederland nu werkelijk is, want ik begrijp wel wat je bedoeld, maar wat jij bedoeld maar niet echt uit of het wel of niet een volwaardige democratie is, want *iedereen* (behoudens de gebruikelijke uitzonderingen) heeft in Nederland inspraak in de besluitvorming (via representatie) en dat is wat het een volwaardige democratie maakt)

#18:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: do 28 okt 2004 18:02
    —
MiriamvL schreef:
Ja, Sov, weer meerkeuze... slechte uni he, Leiden....
Als dat zo was dan zou het voorpagina nieuws zijn bij de kranten. Oh wacht... Laughing

#19:  Auteur: MiriamvL BerichtGeplaatst: do 28 okt 2004 18:06
    —
Rolling Eyes

#20:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: do 28 okt 2004 18:11
    —
MiriamvL schreef:
Rolling Eyes
Very Happy Ik maak maar een grapje joh. Dat rapport wat vandaag is uitgekomen zou ik niet al teveel waarde aan hechten. Dat gooit alles op een grote hoop. Wink

#21:  Auteur: MiriamvL BerichtGeplaatst: do 28 okt 2004 18:15
    —
Ik heb dat rapport niet gelezen Laughing Interesseert me niet ook... Laughing

#22:  Auteur: de Webmeester BerichtGeplaatst: do 28 okt 2004 18:35
    —
Thomas schreef:
wel streng beleid hier Confused je kan toch wel een beetje over de vragen die in het tentamen voor kwamen discussieren zonder gelijk naar 10 andere threads te verhuizen. Rolling Eyes

Nabespreken is natuurlijk prima! Good

#23:  Auteur: Thomas BerichtGeplaatst: do 28 okt 2004 18:55
    —
de Webmeester schreef:
Thomas schreef:
wel streng beleid hier Confused je kan toch wel een beetje over de vragen die in het tentamen voor kwamen discussieren zonder gelijk naar 10 andere threads te verhuizen. Rolling Eyes

Nabespreken is natuurlijk prima! Good


oh ok, dan is het goed. Het lijkt me nl. wel dat je in een thread gewoon kan praten over de vragen die in dat tentamen aan de orde zijn geweest. Met een te streng beleid trek je daarnaast ook niet zoveel studenten, omdat die wel is behoefte hebben om effe off-topic te gaan. Cool

#24:  Auteur: Juul BerichtGeplaatst: do 28 okt 2004 18:56
    —
Thomas schreef:

wel streng beleid hier Confused je kan toch wel een beetje over de vragen die in het tentamen voor kwamen discussieren zonder gelijk naar 10 andere threads te verhuizen. Rolling Eyes


Dat is vooral deze moderator! Maar neem een voorbeeld aan Miriam, die motiveert waarom een topic wel hier thuishoort en opent het weer... Dat kan natuurlijk prima, zolang je het motiveert.
En ik zou denken dat juist het nabespreken van een tentamen hier wel thuishoort!
Oftewel dit is een steunbetuiging aan jou

#25:  Auteur: Thomas BerichtGeplaatst: do 28 okt 2004 19:01
    —
Juul schreef:
Thomas schreef:

wel streng beleid hier Confused je kan toch wel een beetje over de vragen die in het tentamen voor kwamen discussieren zonder gelijk naar 10 andere threads te verhuizen. Rolling Eyes


Dat is vooral deze moderator! Maar neem een voorbeeld aan Miriam, die motiveert waarom een topic wel hier thuishoort en opent het weer... Dat kan natuurlijk prima, zolang je het motiveert.
En ik zou denken dat juist het nabespreken van een tentamen hier wel thuishoort!
Oftewel dit is een steunbetuiging aan jou


dank je Juul. Dit soort steunbetuigingen doen me goed. Ik krijg het gevoel dat ik de hele wereld aan kan als ik het gevoel heb dat ik vrienden heb. Laughing Maar goed, (on-topic) ik vind het mooi dat er een forum is waar mensen hun hart kunnen luchten en met medestudenten in contact komen. Er is niks mooiers dan dat veel studenten de weg hiernaartoe weten te vinden en dat er mooie discussies uit voort komen.

#26:  Auteur: MiriamvL BerichtGeplaatst: do 28 okt 2004 20:21
    —
Ben ik het geheel mee eens! Laughing Ik zit hier al een paar maandjes, het is hier hartstikke gezellig en vooral ook nuttig en leerzaam, en ik heb geprobeerd medestudenten hier naar toe te trekken d.m.v. mijn Teletop-berichtje, en dat is gelukt, en dat is mooi! Laughing

#27:  Auteur: Aart BerichtGeplaatst: do 28 okt 2004 20:46
    —
Nou ja, 8 fout van de 20... een 6.
Ben ik wel tevreden mee aangezien ik Staats- en Bestuurrecht eigenlijk totaal niet interessant vind (ik ga dan ook de notariële kant op)

#28:  Auteur: Thomas BerichtGeplaatst: do 28 okt 2004 21:39
    —
Aart schreef:
Nou ja, 8 fout van de 20... een 6.
Ben ik wel tevreden mee aangezien ik Staats- en Bestuurrecht eigenlijk totaal niet interessant vind (ik ga dan ook de notariële kant op)


ik vind het ook niet interessant! Maarja... het moet toch afgesloten worden he Smile Ik heb verder nog geen idee welke richting ik op wil.

#29:  Auteur: Chang, Steven BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2004 9:59
    —
Thomas schreef:
heb er 4 fout van de 20. Ik ben het alleen niet eens met de vraag 12 van volgnummer 1.

Deze luidt:
Sinds wanneer kan Nederland als een volwaardige democratische rechtsstaat worden aangemerkt?

A: Sinds de vestiging van de constitutionele monarchie in 1815
B: Sinds de vestiging van het parlementaire stelsel in de periode 1848 -1868
C: Sinds de totstandkoming van algemeen kiesrecht voor mannen en vrouwen in respectievelijk 1917 en 1919
D: Nederland is nog altijd geen democratische rechtsstaat, aangezien de bevolking niet rechtstreeks bij de besluitvorming betrokken is.

Ik zat te twijfelen tussen C en D. Nu leken beide antwoorden mij niet 100% correct dus heb ik voor D gekozen. Nu staat er in het antwoordmodel dat C juist is. Mijn kritiek hierop is je mijns inziens nooit van een volwaardige democratische rechtsstaat kan spreken. Als je hier dan al van spreekt, lijkt het mij niet zo dat je een bepaald jaartal aan kan wijzen waarop dit ten volle is gerealiseerd. Ik meen ergens te hebben gelezen dat de ontwikkeling van een democratische rechtsstaat een continu proces is.

maar goed..... iemand dezelfde kritiek/andere kritiek?


ik denk dat al alhoewel de bevolking niet rechtstreeks bij de besluitvorming betrokken is, er toch sprake is van een democratie.

Het zou vreemd zijn om nederland geen democratie te noemen. Noem jij het een dictatuur????

Dus antwoord D heb je ZEKER fout. jammer.

Ik denk dat prof. Cliteur woedend zou worden als je zou zeggen: "ik denk dat nederland nog geen democratie is"

#30:  Auteur: Kirari BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2004 10:14
    —
Over wie bepaalt wanneer Nederland zo'n staat is: ik neem aan dat het de docenten en hun boeken die dat bepalen. Stel je eens voor dat alle eerstejaars met de docent gaan discussieren, dat gaat niet, dus moeten we maar naar hem luisteren.



Rechtenforum.nl -> Bachelor 1 / Propedeusejaar

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende  Laat alle berichten zien
Pagina 2 van 5

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl