#16:  Auteur: MichèleBerichtGeplaatst: di 26 okt 2004 18:13
    —
Doorstromen Mastersprogramma na HBO rechten, ja of nee?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13  Volgende  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Juridische masters

Doorstromen Mastersprogramma na HBO rechten, ja of nee?
Ja
47%
 47%  [ 47 ]
Nee
24%
 24%  [ 24 ]
Rechten hoort sowieso niet thuis op HBO
28%
 28%  [ 29 ]
Totaal aantal stemmen : 100

Ik denk dat de verschillen tussen WO en HBO gewoon te groot zijn, hoe je het ook wendt of keert. Deze verschillen zijn hierboven al uitgebreid besproken. Natuurlijk zijn er overeenkomsten tussen de studies, en de HBO-studenten zijn ook niet dom. (Ik heb zelf geen HBO gedaan, maar ken wel mensen die het wel doen en ben gaandeweg wat meer hierover te weten gekomen tijdens de studie.)
HBO en WO sluiten nou eenmaal niet vlekkeloos op elkaar aan. Dat maakt de één niet beter of slechter dan de ander, maar vereist wel een gedegen overlap. Ook om dat gekoesterde 'academisch niveau' (jeukwoord) te behouden, want er is al genoeg afgeknabbeld.

#17:  Auteur: Michèle BerichtGeplaatst: di 26 okt 2004 18:16
    —
Ik ben na het stemmen wel verbaasd dat er zoveel mensen van mening zijn dat rechten niet thuishoort op het HBO?! Shocked
Valt me eigenlijk een beetje tegen, waarom zouden daar geen goede (praktijk)juristen gekweekt kunnen worden? Niet iedere rechtenstudent hoeft een toga aan te (kunnen) trekken als ie z'n papiertje heeft?!

#18:  Auteur: Kafka BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 14:58
    —
Ik denk dat veel mensen (met mij) denken dat rechten een academische studie is en geen praktische studie.
Als je Economie gaat studeren aan het HBO leer je heel veel vaardigheden, aan de Uni veel kennis.
Maar welke (praktijk)vaardigheden heb je nodig als goed jurist???
Schrijven en pleiten. Meer niet.
Nou dat kan ik ook wel in minder als 4 jaar leren hoor.
En als ze het HBO gaan "opleuken" (wat een jeukwoord) met academische vaardigheden dan wordt daarmee de WO-rechtenstudie minder waard. (En die is al zo weinig waard als je aan bepaalde universiteiten hebt gestudeerd)

#19:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 15:29
    —
Kafka schreef:
En die is al zo weinig waard als je aan bepaalde universiteiten hebt gestudeerd)
Oei. Laughing

#20:  Auteur: Eva BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 15:51
    —
Daar gaan we weer...... Laughing Surprised Very Happy

#21:  Auteur: It's me ... Peetje! BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 17:54
    —
Marcel, ik maak ook niet de vergelijking MER en HBO recht qua inhoud van de studie, maar van het niveau van de studie. Het lijkt me toch enigszins logisch dat het niveau redelijk gelijk is op het HBO. Maar goed, dat is dan ook mijn mening.

#22:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 20:18
    —
Michèle schreef:
Ik ben na het stemmen wel verbaasd dat er zoveel mensen van mening zijn dat rechten niet thuishoort op het HBO?! Shocked
Valt me eigenlijk een beetje tegen, waarom zouden daar geen goede (praktijk)juristen gekweekt kunnen worden? Niet iedere rechtenstudent hoeft een toga aan te (kunnen) trekken als ie z'n papiertje heeft?!


Ben het helemaal met je eens hoor Michèle, tuurlijk kan rechten gewoon aan de HBO gedaan worden. De werkgevers weten zelf wel welke capaciteiten een werknemer nodig heeft en zullen daar dan ook wel hun keuze voor een HBO-afgestudeerde of een WO-afgestudeerde op aanpassen!

Eva schreef:
Daar gaan we weer......


Nee hoor! De discussie over de kwaliteiten van de Uni's is al op meerdere plaatsen gaande, dus ik verwijs hierbij iedereen die daarover iets te melden heeft daarheen! Very Happy (even in mijn hoedanigheid als strenge moderator sprekende Wink )

#23:  Auteur: Osewoudt BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 20:27
    —
Kafka schreef:
Maar welke (praktijk)vaardigheden heb je nodig als goed jurist???
Schrijven en pleiten. Meer niet.
Nou dat kan ik ook wel in minder als 4 jaar leren hoor.


Sorry, kon het niet laten

#24:  Auteur: marcel BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 23:37
    —
Sovereign schreef:
Dat is dus per definitie niet waar anders zou er geen schakeljaar vereist zijn. Wink

Daarnaast hebben de HBO rechten opleidingen niet het volledige curriculum zo opgezet dat er alleen rechtenvakken worden aangeboden,


Kijk, daar gaat het dus over, of dat schakeljaar wel nodig is, veel van de stof die daarin wordt aangeboden dreigt nl. herhaling te worden.
En HBO-Recht, dus niet MER oid, volgt puur juridisch gerichte vakken.

#25:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: do 28 okt 2004 0:06
    —
marcel schreef:

Kijk, daar gaat het dus over, of dat schakeljaar wel nodig is, veel van de stof die daarin wordt aangeboden dreigt nl. herhaling te worden.
Hoe kom je op die gedachte? Het feit dat je wat verbintenissenrecht of strafrecht hebt gehad wil niet zeggen dat het vergelijkbaar is uitgediept en behandeld zoals dat op de universiteit gebeurt.

Quote:
En HBO-Recht, dus niet MER oid, volgt puur juridisch gerichte vakken.
Met boeken op de Juridische Hogeschool in Tilburg (kernfase) die betrekking hebben op "Bedrijfsethiek voor het HBO" en "Leren interviewen" heb ik daar zo mijn twijfels bij. In de brochure staat kennelijk eveneens dat juridische vakken voor 75% het curriculum bepalen. Hoe ziet de K-fase op de HAN er trouwens uit?

#26: Master rechten na andere WO bachelor Auteur: sam BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2004 17:19
    —
Aan de UvA kan je nu ook na een andere WO bachelor dan een juridische een master rechten doen. Je moet dan wel een eenjarig schakelprogramma volgen. Met deze master, waarna je wel meester wordt, kan je geen togadragend beroep uitoefenen, verder zijn er geen beperkingen.
Ik overweeg dit te gaan doen, na een technische WO bachelor aan Wageningen Universiteit. Wat denken jullie dat de waarde zal zijn van het volgen van alleen de master rechten?[/img]


Laatst aangepast door sam op vr 29 okt 2004 17:45, in totaal 1 keer bewerkt

#27: Re: Master rechten na andere WO bachelor Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2004 17:36
    —
sam schreef:
Aan de UvA kan je nu ook na een andere dan een juridische WO bachelor een master rechten doen. Je moet dan wel een eenjarig schakelprogramma volgen.
Dit is een grap, toch? Shocked

#28:  Auteur: sam BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2004 17:50
    —
Zeker niet Smile

#29: Re: Master rechten na andere WO bachelor Auteur: Arno BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2004 18:04
    —
sam schreef:
Wat denken jullie dat de waarde zal zijn van het volgen van alleen de master rechten?


0? Laughing

Net als sovereign kan ik me ook niet voorstellen dat dit serieus mogelijk is! Een steek in het hart van elke rechtenstudent, vermoed ik! Als ik klaar ben met studeren wil ik wel trots kunnen zijn op mijn diploma (zelfs op een diploma van de UL Razz) !
Alleen een master rechten volgen voor de interesse is misschien nog leuk, maar je moet niet denken dat de kwaliteit van je rechtenopleiding dan gelijk is aan die van 'echte' rechtenstudenten. Ik zie totaal niet in waarom je zomaar een paar jaar zou kunnen skippen! En als het dan toch gebeurt wil ik dat ik na mijn rechtenstudie ook even snel arts ofzo kan worden! Grrrrr Mad
Maar om even te reageren op het doorstromen van bachelor HBO rechten naar master rechten: ik zou het jammer vinden als dit kan. Begrijp me goed, als de kwaliteit van de opleiding hetzelfde is heb ik er geen problemen mee, maar ik geloof niet dat dat zo is. Ik ben dan ook bang dat de eenvoudige doorstromingen naar de rechtenstudie niet ten goede zullen komen van het gezag van de rechtsspraak.

#30:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2004 18:36
    —
sam schreef:
Zeker niet Smile
Heb je een link naar de UvA site waar dit staat? Die site blinkt niet echt uit qua helderheid en ik heb geen zin om lang te zoeken. Wink



Rechtenforum.nl -> Juridische masters

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13  Volgende  Laat alle berichten zien
Pagina 2 van 13

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl