Testament en demente vader, vrouw/partner efgename geworden
#16: Auteur: Nemine contradicente
Geplaatst: zo 10 sep 2006 23:56
Paul als je voorkeur uitgaat naar het plaatsen van berichten in het Engels is dat ook geen probleem. Dan zal ik ze wel achteraf voorzien van een vertaling indien noodzakelijk.
|
#17: Auteur: paul2006
Geplaatst: ma 11 sep 2006 18:21
Dank je wel,
Een ook bedank allemaal.
Ik ben al in kontact met een advokat en ik zaal binnenkort naar Nederland moeten gaano om dit zaak starten.
|
#18: Auteur: Volento Deo
Geplaatst: ma 11 sep 2006 22:52
Heel erg veel succes! Het zou fijn zijn als je ons op de hoogte hield.
|
#19: Auteur: Eva
Geplaatst: wo 13 sep 2006 20:32
paul 2006 schreef:
Quote: | 2. er zijn geen dingen in het testament die niet in de samenlevingovk staan.
Dus, blijkbaar niets te doen daarmee.
|
Nee dat bedoel ik niet precies. Ik bedoel juist dat als die dingen die in het samenlevingscontract staan die gevolgen hebben voor de nalating niet in het testament nog eens opgeschreven zijn dat er dan misschien iets mee te doen is. Maar ik moet er meteen bij zeggen dat ik erg weinig af weet van het samenlevingscontract op zich, ik weet niet eens of je daar wel dingen in kunt regelen die gevolgen hebben voor je nalating. Ik denk het wel aangezien het juist gebruikt wordt bij het kopen van een huis bijv. maar hoe dat precies zit weet ik niet. Ik kan er ook heel weinig over vinden, omdat er geen aparte wettelijke regeling voor is.
Wat betreft de legitieme portie heb je, of het testament, helemaal gelijk. Het is helaas zo dat jij slechts een voorwaardelijke vordering daarvoor hebt. Je kunt deze pas opeisen als de nieuwe vrouw opnieuw gaat trouwen of als ze overlijdt. En zij kan dan inderdaad in de tussentijd alles opmaken. Ik vind dit ook een hele kromme gang van zaken, maarja ik maak de wetten niet helaas. De wetgever vond het nogal belangrijk dat de achterblijvende partner verzorgd overblijft waardoor de kinderen achteraan moeten sluiten en geduld moeten hebben.
|
#20: Auteur: paul2006
Geplaatst: vr 15 sep 2006 11:48
EVA,
Als het juist is, het grootste gevolg van de testament tov de samenlevingsovk is dat omdat mijn vader nog getrouwd was de nalating zou verdeeld worden tussen alle erfgenamen. Met te onterfing van mijn familie in het testament, de erfenis gaat voor de partner.
Wat betreft de wilsonbekwamheid, bij een snelle onderzoek aan de jurisprudentie, het blijkt een moeilijk zaak want meestal uitspraken zijn als ongegrond beschouwd.
De notaris desondanks medische rapporten kan altijd zeggen dat "toen" hij het testament makte, zijn klient wel bewust was van alle gevolgen enz, enz,...
Dit punt verschil van het land waar ik woont. Volgens het wet hier de notaris is geen deskundig en kan dus niet evaluerem als iemand wel of niet wilsbekwam is. Voraal als hij geconfronteerd is met duidelijke medische raporten.
|
#21: Auteur: paul2006
Geplaatst: vr 15 sep 2006 12:09
Iemand heeft boven gezegd dat het mogelijk zou zijn om in het engels te posten.
Ik weet dat texten met fouten klinken niet mooi, maar in de andere kant als ik "de engelse bariere" niet doorbreek word mijn behersing van de nederlands taal nooit beter.
|
#22: Auteur: tikSimone
Geplaatst: vr 15 sep 2006 13:21
Off topic: Paul, ik vind je Nederlands heel begrijpelijk en goed, hoor!
|
#23: Auteur: Volento Deo
Geplaatst: vr 15 sep 2006 20:30
tikSimone schreef: | Off topic: Paul, ik vind je Nederlands heel begrijpelijk en goed, hoor! |
Ben ik helemaal mee eens
|
#24: UP Auteur: paul2006
Geplaatst: wo 27 sep 2006 18:44
|