Studieboeken: een mega investering
#1: Studieboeken: een mega investering Auteur: MiriamvL
Geplaatst: ma 04 sep 2006 22:22
tikSimone schreef: | Ook deze werkende vindt de studentenkorting heel interessant hoor.
|
Logisch! Collegegeld, boeken, readers... het kost allemaal een klein fortuin...
Vooral boeken is elke keer weer een mega investering..
Moderatie: oorspronkelijk een reactie in Tijdschriftprijzen: studentenkorting zinvol?
|
#2: Auteur: RemcoJansen
Geplaatst: ma 04 sep 2006 22:27
MiriamvL schreef: | tikSimone schreef: | Ook deze werkende vindt de studentenkorting heel interessant hoor.
|
Logisch! Collegegeld, boeken, readers... het kost allemaal een klein fortuin...
Vooral boeken is elke keer weer een mega investering.. |
Boeken een investering? Ik leen de verplichte studieboeken uit de UB, je moet ze dan wel tijdig reserveren. Heeft me een hoop euris bespaard.
Vaak moet je uit een studieboek slechts enkele hoofdstukken bestuderen, vaak is het dan goedkoper om daarvan kopietjes te maken.
|
#3: Auteur: MiriamvL
Geplaatst: ma 04 sep 2006 22:35
Nee hoor... Wij lezen vrijwel altijd het hele boek... En de studieboeken worden bij ons niet uitgeleend... Daarbij vind ik het ook gewoon prettig het boek te hebben, kan je nogeens iets nazoeken/ -lezen.. Maar het kost wel veel geld..
|
#4: Auteur: Volento Deo
Geplaatst: ma 04 sep 2006 22:44
MiriamvL schreef: | Maar het kost wel veel geld.. |
Vandaag weer in mijn ribben gevoeld
|
#5: Auteur: bona fides
Geplaatst: ma 04 sep 2006 23:12
MiriamvL schreef: | Daarbij vind ik het ook gewoon prettig het boek te hebben |
Ik ben ook erg blij met mijn 5e druk van Corstens die qua kleurzetting en vormgeving zo mooi bij de 4e druk past.
|
#6: Auteur: tikSimone
Geplaatst: di 05 sep 2006 7:54
Volento Deo schreef: | Vandaag weer in mijn ribben gevoeld  |
Ik mis er eentje.
|
#7: Auteur: MiriamvL
Geplaatst: di 05 sep 2006 8:07
bona fides schreef: |
Ik ben ook erg blij met mijn 5e druk van Corstens die qua kleurzetting en vormgeving zo mooi bij de 4e druk past. |
Hihi Precies, dat soort dingen, een boek van 50 euro, amper 1,5 jaar na koop is het ding niet meer bruikbaar en word je geacht de 5e druk aan te schaffen... Dat is echt typisch voor rechten..
Ik denk dat je in Leiden zo'n 200 euro per trimester kwijt bent aan boeken, en nog 100 euro aan readers, werkboeken, syllabi
|
#8: Auteur: RemcoJansen
Geplaatst: di 05 sep 2006 9:22
MiriamvL schreef: | bona fides schreef: |
Ik ben ook erg blij met mijn 5e druk van Corstens die qua kleurzetting en vormgeving zo mooi bij de 4e druk past. |
Hihi Precies, dat soort dingen, een boek van 50 euro, amper 1,5 jaar na koop is het ding niet meer bruikbaar en word je geacht de 5e druk aan te schaffen... Dat is echt typisch voor rechten..
Ik denk dat je in Leiden zo'n 200 euro per trimester kwijt bent aan boeken, en nog 100 euro aan readers, werkboeken, syllabi  |
In Nijmegen gebeurt dat ook zo! Het liefst schrijven de docenten hun eigen boeken voor, kunnen zij lekker vangen. En dan uiteraard elk jaar een nieuwe druk... geen wonder dat Kluwer rijk wordt...
|
#9: Auteur: Volento Deo
Geplaatst: di 05 sep 2006 10:55
Vijfde druk van Corstens zal vanaf vandaag ook weer te bewonderen zijn in mijn boekenkast (ook naast de 4de druk ). Deze zal echter wel gesponsord worden door een engeltje
|
#10: Auteur: bona fides
Geplaatst: di 05 sep 2006 11:13
MiriamvL schreef: | Ik denk dat je in Leiden zo'n 200 euro per trimester kwijt bent aan boeken, en nog 100 euro aan readers, werkboeken, syllabi  |
Semesters vanaf dit jaar...
Tentamenrooster al gezien? 10 ECTS Strafrecht op 18-12-2006, 10 ECTS Int. Recht op 19-12-2006.
En als je nog 2e jaarsvakken moet: 10 ECTS Verbintenissen op 20-12, 10 ECTS Economie op 21-12.
Terwijl de hele tentamenperiode een week of 5 duurt!?
|
#11: Auteur: MiriamvL
Geplaatst: di 05 sep 2006 17:41
Ja, echt heel handig weer (ik moet economie nog doen) *zucht*
En dan in januari in het midden van de maand nog een tentamen, en de rest van de maand uit mijn neus eten want het is natuurlijk weer tekort om bijv. stage te lopen oid.. En de hertentamens zijn dan, welgeteld, een half jaar later... (hoewel ik dit jaar grootste plannen heb om gewoon weer alles in een keer te halen... die hers in augustus beviel toch niet zo goed...)
|
#12: Auteur: MiriamvL
Geplaatst: di 05 sep 2006 17:42
Overigens klopt het wel, wat ik ben nu 300 euro per semester aan boeken kwijt
|
#13: Auteur: tikSimone
Geplaatst: di 05 sep 2006 22:38
bona fides schreef: | Ik ben ook erg blij met mijn 5e druk van Corstens die qua kleurzetting en vormgeving zo mooi bij de 4e druk past. |
Haal dat vak dan ook in 1 keer, man
|
#14: Auteur: MiriamvL
Geplaatst: di 05 sep 2006 22:48
Dat zie je verkeerd Simone.. Kijk, in 2004 hadden we Inleiding straf- en strafproces, in 2005 kwam de nieuwe druk van Corstens, in 2006 volgt het (vervolg)vak Straf- en strafprocesrecht waar je weer die nieuwe Corstens voor nodig hebt.... Ik denk dat ik het stiekem toch bij de oude houd...
|
#15: Auteur: tikSimone
Geplaatst: di 05 sep 2006 22:51
Aha, zit het zo. Wij hadden voor Inleiding een ander boek dan voor Formeel.
En verder grijp ik natuurlijk graag elke kans bona fides even te plagen.
|
#16: Auteur: bona fides
Geplaatst: di 05 sep 2006 22:59
Ik geloof dat Simone het wel begreep
|
#17: Auteur: Plussus
Geplaatst: wo 06 sep 2006 14:02
Als studieboeken een grote investering zijn ... dan komt dat lijkt mij vooral doordat je aan het begin van het studiejaar ineens een groot bedrag moet ophoesten.
Is het interessant als je gespreid zou kunnen betalen? Dan zou je het boekenbedrag b.v. in een aantal maandelijkse afschrijvingen kopen.
In de discussie omtrent tijdschriftprijzen komt een vergelijkbaar probleem om de hoek ... de tijdschriften zijn wel interessant, maar de prijs is aan de hoge kant. Je geld komt elke maand binnen en je wilt ook in de eerste maand van je studie minimaal dagelijks iets eten.
|
#18: Auteur: MiriamvL
Geplaatst: wo 06 sep 2006 15:07
Ja, dat zou echt handig zijn... Ik koop nu ook alleen de spullen die ik meteen nodig heb, dingen die ik pas in het tweede deel van het semester nodig heb koop ik pas tegen die tijd...
|
#19: Auteur: Volento Deo
Geplaatst: wo 06 sep 2006 23:07
Dat kan ook zeer nadelig werken in de (nabije) toekomst. Omdat er toch niets meteen uit je zak verdwijnt, kan een student(e) in de verleiding raken om erg veel uit te geven (zoals extra boeken of elke keer een nieuwe druk dat eigenlijk niet echt nodig is). Zo veel dat hij/zij later in de moeilijkheden komt om het bedrag terug te betalen (ondanks dat dat gebeurd in termijnen).
|
#20: Auteur: Plussus
Geplaatst: wo 06 sep 2006 23:14
OK ... maar het probleem van financieel plannen zal je de rest van je leven houden in dat geval.
Ik zou me kunnen voorstellen dat je het beter in de hand houdt als je ergens kunt zien wat je nog te betalen saldo is. B.v. elke keer als je op een site inlogt zie je wat je nog te betalen hebt.
Voordeel van een beetje spreiding in je betalingen is dat je niet plots zwaar blut bent ... nadeel dat je kans hebt dat je jezelf rijk rekent.
|
#21: Auteur: Volento Deo
Geplaatst: wo 06 sep 2006 23:15
In ieder geval zou een mogelijkheid daartoe mooi zijn. Voor de rest mag een student dan zelf beslissen of hij/zij er gebruik van maakt.
|
#22: Auteur: Plussus
Geplaatst: do 28 sep 2006 21:49
Tja ... voorlopig hangt het geheel even op de techniek. Eenmalige incasso is geen probleem, en in 1x incasseren bij een automatische incasso kan ook prima. Maar een bedrag in delen incasseren is technisch op dit moment nog niet even simpel geregeld.
Zodra dat onder de knie is ... gaat er zeker zoiets komen.
|
#23: Auteur: tikSimone
Geplaatst: do 28 sep 2006 23:24
Vraag maar even na hoe de EUR het doet. Collegegeld kan immers ook in delen worden geincasseerd. Je kunt toch gewoon "eenmalige" incasseringsopdrachten voor in de toekomst ingeven?
|
#24: Auteur: Plussus
Geplaatst: vr 29 sep 2006 0:50
Dat klopt op zich wel ... maar die moet je dan allemaal met de hand ingeven. En handwerk maakt het zo duur dat er dan verlies wordt geleden.
Met de kortingsregeling uit de Wet op de vaste boekenprijs lijkt alles heel leuk ... maar er is ook een wettelijke verplichting om alles met administratieve bewijzen te kunnen onderbouwen bij een eventuele controle door de overheid.
Als je alles bij elkaar optelt (investeren in software, administratie, etc.) is de minimale winst die er was al verdampt.
|
#25: Auteur: Volento Deo
Geplaatst: vr 29 sep 2006 7:12
Ja maar het is leuk voor de arme student
|
#26: Auteur: RemcoJansen
Geplaatst: vr 29 sep 2006 9:45
Plussus schreef: | Dat klopt op zich wel ... maar die moet je dan allemaal met de hand ingeven. En handwerk maakt het zo duur dat er dan verlies wordt geleden.
Met de kortingsregeling uit de Wet op de vaste boekenprijs lijkt alles heel leuk ... maar er is ook een wettelijke verplichting om alles met administratieve bewijzen te kunnen onderbouwen bij een eventuele controle door de overheid.
Als je alles bij elkaar optelt (investeren in software, administratie, etc.) is de minimale winst die er was al verdampt. |
Je zou bijna medelijden met Plusses en andere boekhandels krijgen. Voor de introductie van de euro was een studieboek betaalbaar, maar nu kost een gemiddeld juridisch handboek minstens 50 à 60 euri.,,,dit zijn absurde prijzen. Dat de prijzen zeer gestegen zijn, bevestige mij de medewerkster van Jongbloed in Leiden (echt een dametje trouwens).
Er wordt momenteel genoeg verdiend aan studieboeken, zeker nu Kluwer veel boeken drukt op dat dunne 'bijbel' papier (bijv. Constitutioneel Recht van Kortmann).
|
#27: Auteur: Plussus
Geplaatst: vr 29 sep 2006 10:13
Die boeken zijn misschien "duur" te noemen ... maar wat er aan het einde overbleef was al niet veel ... en nu de korting met de hele administratieve verplichting ook bij komt is het ROI (oftewel rendement) gewoon 0,0.
Voor de uitgever verandert er niks ... dat is de lachende derde.
Dit jaar alleen al zijn er minimaal zeven boekhandels die de verkoop van school- en studieboeken gestaakt hebben, simpelweg omdat er helemaal niets meer mee te verdienen is.
|
#28: Auteur: MiriamvL
Geplaatst: vr 29 sep 2006 14:15
RemcoJansen schreef: |
Er wordt momenteel genoeg verdiend aan studieboeken, zeker nu Kluwer veel boeken drukt op dat dunne 'bijbel' papier (bijv. Constitutioneel Recht van Kortmann). |
Van dat faxpapier bedoel je? Dat glibberige spul waardoor het een kleine eeuwigheid duurt voordat je marker opgedroogt is en waardoor je allemaal vlekken krijgt als je te snel omslaat (Bijbelpapier is dat waar de collegebundels op gedrukt worden... gelukkig maar, anders sjouw je je helemaal een breuk )
|
#29: Auteur: ergo sum
Geplaatst: vr 29 sep 2006 15:04
MiriamvL schreef: | (Bijbelpapier is dat waar de collegebundels op gedrukt worden... gelukkig maar, anders sjouw je je helemaal een breuk ) |
Dat is toch vloeipapier!?
|
#30: Auteur: MiriamvL
Geplaatst: vr 29 sep 2006 15:13
Heb jij dan nog nooit een bijbel opgerookt?
|
#31: Auteur: Michèle
Geplaatst: vr 29 sep 2006 15:21
#32: Auteur: Dahliya
Geplaatst: zo 01 okt 2006 22:21
Mijn vader heeft een hele boekenkast vol met boeken/wettenbundels gekocht. Wat jammer was is dat de boeken niet in alfabetische volgorde staan. Trouwens ik kan geen letter meer zien aan het einde van de dag zie ik echt dubbel.....
|
#33: Auteur: Gwenny
Geplaatst: zo 01 okt 2006 22:30
Had hij soms geld teveel? Volgens mij kost het een fortuin om ineens een kast vol boeken aan te schaffen.
Wel handig zo'n privebibliotheek .
|
#34: Auteur: Dahliya
Geplaatst: ma 02 okt 2006 21:36
Gwenny schreef: | Had hij soms geld teveel? Volgens mij kost het een fortuin om ineens een kast vol boeken aan te schaffen.
Wel handig zo'n privebibliotheek .
Gwen |
haha hij had geen geld teveel...aangezien ik zijn enige dochter ben heeft hij heel wat voor mij over.
|
#35: Auteur: Gwenny
Geplaatst: di 03 okt 2006 0:06
Ah op die manier . Jeetje..........
Gwen
|
#36: Auteur: Michèle
Geplaatst: di 03 okt 2006 9:07
Het feit dat studieboeken zo'n gigantische investering zijn, geeft mij ook weer extra motivatie om ze dan maar goed te lezen ook!
|
#37: Auteur: Dahliya
Geplaatst: di 03 okt 2006 19:54
Michèle schreef: | Het feit dat studieboeken zo'n gigantische investering zijn, geeft mij ook weer extra motivatie om ze dan maar goed te lezen ook!
 |
Idd ik hoef er niet voor te werken en heb die motivatie niet. Mijn motivatie is dat als ik niet studeer mijn moeder gaat dreigen met bepaalde wrede maatregelen. Dan moet je denken aan het beslag leggen van mijn laptop, telefoon en bankpasje.
|
#38: Auteur: Plussus
Geplaatst: di 03 okt 2006 22:34
Vindt je het niet jammer dat je dan al die boeken hebt staan waar je blijkbaar niets mee doet??
Dat terwijl er massa's studenten zijn die elk vrij uur moeten werken om het hoofd boven water te kunnen houden.
Een grote investering in je kast ... maar geen motivatie ... jammer.
|
#39: Auteur: JBA
Geplaatst: wo 04 okt 2006 0:18
Dahliya schreef: | Michèle schreef: | Het feit dat studieboeken zo'n gigantische investering zijn, geeft mij ook weer extra motivatie om ze dan maar goed te lezen ook!
 |
Idd ik hoef er niet voor te werken en heb die motivatie niet. Mijn motivatie is dat als ik niet studeer mijn moeder gaat dreigen met bepaalde wrede maatregelen. Dan moet je denken aan het beslag leggen van mijn laptop, telefoon en bankpasje.  |
Probleem is dat als je wél studeert, je ook niet zoveel hebt aan dat bankpasje, als ik zo deze thread volg....
|
#40: Auteur: Dahliya
Geplaatst: wo 04 okt 2006 21:13
JBA schreef: | Dahliya schreef: | Michèle schreef: | Het feit dat studieboeken zo'n gigantische investering zijn, geeft mij ook weer extra motivatie om ze dan maar goed te lezen ook!
 |
Idd ik hoef er niet voor te werken en heb die motivatie niet. Mijn motivatie is dat als ik niet studeer mijn moeder gaat dreigen met bepaalde wrede maatregelen. Dan moet je denken aan het beslag leggen van mijn laptop, telefoon en bankpasje.  |
Probleem is dat als je wél studeert, je ook niet zoveel hebt aan dat bankpasje, als ik zo deze thread volg....  |
Nou mijn ritueel is als ik al mijn colleges gevolgd heb de stad in ga en heel wat inkopen doe. En ik heb elke dag wel iets nieuws en soms trek ik het niet eens aan. Dit begint een probleem te worden omdat ik mijn huiswerk hierdoor niet maak.
|
#41: Auteur: Dahliya
Geplaatst: wo 04 okt 2006 21:34
Plussus schreef: | Vindt je het niet jammer dat je dan al die boeken hebt staan waar je blijkbaar niets mee doet??
Dat terwijl er massa's studenten zijn die elk vrij uur moeten werken om het hoofd boven water te kunnen houden.
Een grote investering in je kast ... maar geen motivatie ... jammer. |
Nou zeg...wat kan ik eraan doen dat bepaalde mensen hun hoofd niet boven water kunnen houden. Ga een inzamelingsactie houden als je het zo met ze te doen hebt?!
|
#42: Auteur: tikSimone
Geplaatst: wo 04 okt 2006 22:34
Of je vraagtzo iemand om tegen betaling voor jou de boeken op alfabetische volgorde te zetten?
|
#43: Auteur: MiriamvL
Geplaatst: wo 04 okt 2006 22:39
Voor Plussus of Dahliya?
|
#44: Auteur: tikSimone
Geplaatst: wo 04 okt 2006 22:40
Nee voor Dahliya. Plussus redt zichzelf wel ...hihi...
|
#45: Auteur: MiriamvL
Geplaatst: wo 04 okt 2006 22:43
Alfabetische volgorde... is dat op schrijver of titel?
Ik zit nog steeds te twijfelen over of ik een nieuwe druk Corstens ga bestellen... Dat levert wel weer een nieuwe Jongbloed-boekenlegger op voor de collectie... zeer handig
|
#46: Auteur: tikSimone
Geplaatst: wo 04 okt 2006 22:45
Tippie voor wie wil besparen: ga gewoon flink werken en dan mag je je boekeninvestering weer opvoeren bij de belastingaangifte. Hoe meer je verdient, hoe goedkoper het boek wordt
|
#47: Auteur: MiriamvL
Geplaatst: wo 04 okt 2006 22:48
Ja maar je mag het niet opvoeren als je stufi krijgt, en zonder stufi moet je wel weer héél veel werken om genoeg te hebben om van te leven...
|
#48: Auteur: tikSimone
Geplaatst: wo 04 okt 2006 22:51
Tja, ellek foordeel hep se nadeel.....
Overigens beschouw ik die uitgave aan studieboeken als een prima investering. Een betere bestemming voor het geld dan kleding of CD's ofzo, maar ja, da's persoonlijk, natuurlijk. Zal wel de invloed van Erasmus zijn
|
#49: Auteur: MiriamvL
Geplaatst: wo 04 okt 2006 22:55
Ik vind het ook een goede investering, ik houd ook veel van mijn boeken Maar 't is wel een grote investering... en op het moment van afrekenen enigszins pijnlijk... Maar ja... als je dan zo'n vers boek uit z'n plasticje haalt....
|
#50: Auteur: Plussus
Geplaatst: wo 04 okt 2006 23:08
Dan is het idee om in termijnen te betalen toch nog niet zo onaardig.
|
#51: Auteur: MiriamvL
Geplaatst: wo 04 okt 2006 23:16
Nee, zou ik echt super vinden! E 600,- aan boeken per jaar.. delen door 12 maanden (bijv.) = E 50,- p.m. of spreiden over 6 maanden, kan je nog 6 maanden "vrijwillig" boeken kopen , dan is het E 100,- per maand, da's goed te behappen..
|
#52: Auteur: Volento Deo
Geplaatst: do 05 okt 2006 0:29
Maar 600 euries aan boeken per jaar betaal je toch sowieso niet in 1 keer? Per trimester (of semester) schaf je de boeken aan. Dat neemt echter niet weg dat het alsnog best een groot bedrag is dat je in één keer moet betalen.
|
#53: Auteur: D Error
Geplaatst: vr 06 okt 2006 13:47
Tsja, boeken zijn duur, dit semester weer voor 400 euri boeken, 150 aan readers enni moet straks nog es 258 euro neertellen voor Burgelijkrecht tekst en commentaar. Das 800 euri`s voor het eerste semester.... Gelukkig hoef ik hierna nog maar een semester..... Heb 3 boekenplanken vol literatuur... zo´n 5000 euro met elkaar schat ik......... zijn vele vakanties! hahahaha
Tip voor iedereen hier.....begin met geven van jurisch advies aan bedrijven en particulieren, maar houdt het hobbiematig.... Heb je geen gedonder met belasting en het verdiend goed! Doe het al zo´n 3 jaar, heb meerdere vaste klanten en je leert veel. Heb afgelopen maandag mijn eerste rechtzaak gewonnen bij de rechtbank in Maastricht! Staat goed op de CV en kan weer wat uren schrijven!
|
#54: Auteur: tikSimone
Geplaatst: vr 06 okt 2006 19:08
Goede tip. Moet je wel zeker weten dat je goed genoeg bent. Jij blijkbaar wel, getuige het winnen. Feli!
|
#55: Auteur: bona fides
Geplaatst: vr 06 okt 2006 22:10
D Error schreef: | Tip voor iedereen hier.....begin met geven van jurisch advies aan bedrijven en particulieren, maar houdt het hobbiematig.... Heb je geen gedonder met belasting en het verdiend goed! |
Zodra je winst maakt valt zo'n activiteit per definitie buiten de hobbysfeer.
Maar ik zal niet klikken hoor .
|
#56: Auteur: D Error
Geplaatst: vr 06 okt 2006 23:15
tikSimone schreef: | Goede tip. Moet je wel zeker weten dat je goed genoeg bent. Jij blijkbaar wel, getuige het winnen. Feli! |
Thanks! Was een geweldige ervaring, had wel eerder een paar keer voor de huurcommissie gestaan, maar dit was anders en een stuk formeler! Leuk om te doen!
ja, je moet ook durf tonen en doorzettingsvermogen hebben en er uren in willen steken maar wie niet waagt die niet wint!
|
#57: Auteur: D Error
Geplaatst: vr 06 okt 2006 23:17
bona fides schreef: | D Error schreef: | Tip voor iedereen hier.....begin met geven van jurisch advies aan bedrijven en particulieren, maar houdt het hobbiematig.... Heb je geen gedonder met belasting en het verdiend goed! |
Zodra je winst maakt valt zo'n activiteit per definitie buiten de hobbysfeer.
Maar ik zal niet klikken hoor . |
Klopt, dus creatief boekhouden......kosten opvoeren is de truk hahahaha
|
#58: Auteur: Gwenny
Geplaatst: za 07 okt 2006 0:04
Creatief boekhouden staat synoniem voor fraude. Jij wil dus niet een togaberoep uit gaan oefenen?
Maar des al niet te min gefeliciteerd met je overwinning.
Gwen
|
#59: Auteur: bona fides
Geplaatst: za 07 okt 2006 1:22
Gwenny schreef: | Creatief boekhouden staat synoniem voor fraude. Jij wil dus niet een togaberoep uit gaan oefenen? |
Met het opvoeren van de studiekosten kom je natuurlijk wel een eindje. Ik weet alleen niet of je deze als onderdeel mag zien van de winst uit overige werkzaamheden, of dat je ze apart moet aftrekken (in dat geval minus de drempel).
|
#60: Auteur: Mirjam28
Geplaatst: za 07 okt 2006 11:18
Volgens mij moet je de inkomsten opvoeren als inkomsten uit overige werkzaamheden. Vakliteratuur is dan een aftrekpost. Ik heb het even nagekeken bij mijn aangifte van vorig jaar.
In het aangifteprogramma staat het als volgt:
Opbrengsten uit overige werkzaamheden: € ......
Minus: Aftrekbare kosten en lasten: € ...... -
= Inkomsten uit overige werkzaamheden: € ......
|
#61: Auteur: tikSimone
Geplaatst: za 07 okt 2006 12:46
Gwenny schreef: | Creatief boekhouden staat synoniem voor fraude. Jij wil dus niet een togaberoep uit gaan oefenen? |
Nee hoor (zie o.a. hier), al hebben mensen er vaak wel die associatie.
Net zoals belastingontwijking nog geen belastingONTDUIKING is.
|
#62: Auteur: D Error
Geplaatst: za 07 okt 2006 18:38
hahahaha, jullie nemen ook alles letterlijk! Was aan het dollen.
Sta gewoon geregistreerd bij Kvk, heb een belastingnummer en alles, en de eerste 3 jaar hoef je geen belastingen af te dragen, maar wel een goede administratie te voeren, heb nog ongeveer anderhalf jaar te gaan en voordat die termijn afgelopen is, hoop ik al mijn stage te lopen, ben nu met mijn master bezig namelijk!
Daarvoor deed ik het ``+- 1,5 jaar, hobbymatig``, zwart dus....., maar zo beginnen meeste bedrijfjes, gewoon thuis en langzaam aan wordt t legaler.
Enni ff voor de duidelijkheid, fraude is iets wat ik 100% afkeur!
|
#63: Auteur: Gwenny
Geplaatst: za 07 okt 2006 18:46
Geweldig dit .
Goed man!! Dat je zo bezig bent. Ik moet zeggen dat het inspirerende invloed heeft/kan hebben .
Gwen
|
#64: Auteur: D Error
Geplaatst: za 07 okt 2006 19:05
Geweldig, ik inspireer graag mensen, heb voorheen ook een juridisch economische HBO-opleiding afgerond, vandaar dat het voor mij niet een al te grote stap was om bedrijfje op te starten, maar toch het blijft een sprong in het diepe!
Als je echt een blik in de praktijk wilt werpen en weten hoe je toekomstige werkveld eruit gaat zien en of je dit leuk vind, dan is het een aanrader om te doen!
Ben sinds ik ermee ben begonnen, alleen maar gemotiveerder geworden!
|
|