Rechten een zware studie?
#16: Auteur: Sovereign
Geplaatst: do 23 sep 2004 17:31
Martine schreef: | Zo'n onzin heb ik echt nog nooit gehoord!  | Nou Leiden is nog slechter, dat is de enige universiteit die van de visitatiecommissie een dikke onvoldoende kreeg voor de opbouw en inhoud van het onderwijsprogramma. Maastricht had onder meer een veel te lichte propedeuse plus nog wat andere zaken waar wel wat aan bij te schaven viel. Maar goed, trek het je niet te veel aan.
|
#17: Auteur: It's me ... Peetje!
Geplaatst: vr 24 sep 2004 15:26
Ik moet eerlijk zeggen dat ik na mijn HBO studie management, economie en recht wel heel erg moet wennen. Ik volg nu het vrijstellingenprogramma aan de Universiteit in Nijmegen, maar doordat ik dus ook derdejaars vakken krijg, is het best zwaar. Dus het programma niet nog eens zwaarder maken a.u.b.!!
Ook al heb ik maar 4 vakken dit eerste half jaar, ik ben de twee dagen dat ik vrij ben de hele dag bezig om alles maar weer bij te houden en te lezen. Vooral de arresten (dat hoefde op het HBO niet) nemen veel tijd in beslag. Maar goed we zullen het na de eerste tentamenperiode in december en januari wel zien.
|
#18: Auteur: Haspel
Geplaatst: vr 24 sep 2004 18:31
Ik vind het wel zwaar, niet moeilijk. Het is echt onwijs veel lezen, iets wat ik absoluut niet gewend ben. Na 3 jaar nooit huiswerk gemaakt te hebben valt me dit wel rauw op mijn dak. Maar ja, even doorbijten en dan komt het wel goed. Het niveau valt me wel erg mee, vind het totaal niet moeilijk.
|
#19: Auteur: MiriamvL
Geplaatst: ma 04 okt 2004 14:00
Ik begin de zware kant ervan erg duidelijk in te zien...
Mensen bekend met Beginselen van de Democratische Rechtsstaat van Burkens e.a.? Wat een snertboek! Ze herhalen alles een keer of 20, alleen dan in steeds lastigere bewoording en met meer gezwets er omheen, waardoor je na het doorploegen van een hoofdstuk feitelijk niet meer weet dan ervoor... grr..
Om nog maar niet te spreken over de teksten van de oude filosofen (die worden wel opeens veeeel duidelijker nadat de docent de achtergrond er bij verteld!)
Maar het is wel heeel errug leuk!! (vooral de discussie over een komma in de wettekst, hoe de tekst dan geinterpreteerd moet worden )
|
#20: Auteur: Denise
Geplaatst: ma 04 okt 2004 21:08
Ja het is mij welbekend!! Is inderdaad een stom boek! Ik heb het zo'n 5 keer doorgeploegd en toen had ik mn staatsrecht pas binnen! Ben blij dat ik er nu eindelijk vanaf ben...
|
#21: Auteur: Arno
Geplaatst: wo 20 okt 2004 10:23
Ik vind rechten geen zware studie. Inderdaad, je behoort veel te lezen, maar als je dat niet doet maar bijvoorbeeld een samenvatting leest, is het alsnog goed te doen, behoudens enkele uitzonderingen. Misschien komt dit ook wel omdat ik aan de UL studeer, die kennelijk niet zo goed is aangeschreven
Ik vind het jammer dat ik dit idee heb van de rechtenstudie omdat ik graag goed wil zijn in wat ik doe, maar ik wordt totaal niet geïnspireerd op deze manier. Zelfs nu ik in mijn laatste jaar zit heb ik het idee dat ik nog niet 'genoeg' weet.
|
#22: Auteur: Flash
Geplaatst: wo 20 okt 2004 10:54
Dat komt omdat je straks in de praktijk nog een hele hoop gaat leren Arno! Het recht is te omvattend om tijdens je studie alles al te leren. Daarbij moet je je over je universiteit niet zo druk maken hoor! Ik studeer aan de UvA die ook vrijwel overal slecht staat aangeschreven maar ook ik kom ongetwijfeld wel goed terecht hoor!
|
#23: Auteur: V. van den Bos
Geplaatst: wo 20 okt 2004 11:29
Denise schreef: | Ja het is mij welbekend!! Is inderdaad een stom boek! Ik heb het zo'n 5 keer doorgeploegd en toen had ik mn staatsrecht pas binnen! Ben blij dat ik er nu eindelijk vanaf ben... |
Hmzz, moesten jullie dat boek lezen voor STAATSRECHT? Ik heb dat boek moeten lezen voor INLEIDING publiekrecht....voor staatsrecht mochten we toch echt aan het wat zwaardere werk van Van der Pot - Donner, handboek van het nederlandse staatsrecht.
Btw, Burkens leest inderdaad wat rot, een goede vervanger hiervoor is bijv. beginselen van het Nederlandse staatsrecht van Belinfante / De Reede. Dit boek leest een stuk prettiger..
|
#24: Auteur: MiriamvL
Geplaatst: wo 20 okt 2004 11:38
Da's nu verleden tijd Arno, ik werd gisteravond door mijn werkgroepdocent gewaarschuwd dat het tentamen inleiding staats- en bestuursrecht dit jaar moeilijker zijn dan de tentamens van de voorgaande jaren 'omdat het selectieve karakter van de propedeuse versterkt moet worden' van de visitatiecommissie... of hij probeerde ons gewoon bang te maken... in ieder geval krijgen we wel vijf vragen meer, dus en moeilijker en meer werk..
|
#25: Auteur: MiriamvL
Geplaatst: wo 20 okt 2004 11:42
V. van den Bos schreef: |
Hmzz, moesten jullie dat boek lezen voor STAATSRECHT? Ik heb dat boek moeten lezen voor INLEIDING publiekrecht.... |
Bij ons ook INLEIDING staats- en bestuursrecht (of eigenlijk alleen staats-, voor bestuurs- gaan we nog even in 5 weken een ander boek doorploegen
|
#26: Auteur: V. van den Bos
Geplaatst: wo 20 okt 2004 12:01
dat deden ze op de EUR dus ook.
|
#27: Auteur: MiriamvL
Geplaatst: wo 20 okt 2004 12:05
Wat is het verschil tussen inleiding staats-en bestuursrecht en inleiding publiekrecht?
|
#28: Auteur: Juul
Geplaatst: wo 20 okt 2004 12:07
Jullie reageren beetje op de verkeerde persoon! Denise zei dat ze dat had gehad voor staatsrecht.... Los van of ik weet of het klopt, krijgen we nu misverstanden
|
#29: Auteur: Duch
Geplaatst: wo 20 okt 2004 12:07
V. van den Bos schreef: | Hmzz, moesten jullie dat boek lezen voor STAATSRECHT? Ik heb dat boek moeten lezen voor INLEIDING publiekrecht....voor staatsrecht mochten we toch echt aan het wat zwaardere werk van Van der Pot - Donner, handboek van het nederlandse staatsrecht. |
Tjsa, fijn boek is dat hè?! NOT! Het leest echt voor geen meter. O.a. omdat het meer een encyclopedisch werk is dan een boek. Gelukkig zijn ze het (weer) aan het herzien. Mijn scriptiebegeleider is (met anderen natuurlijk) mee bezig. Ik heb er goede hoop op dat het daar leesbaarder van wordt.
|
#30: Auteur: MiriamvL
Geplaatst: wo 20 okt 2004 12:20
Juul schreef: | Jullie reageren beetje op de verkeerde persoon! Denise zei dat ze dat had gehad voor staatsrecht.... Los van of ik weet of het klopt, krijgen we nu misverstanden |
Hoezo? Ik zei alleen maar, als persoon die over het betreffende boek was begonnen, dat *bij ons* het voor inleiding s & br was, en V. van den Bos meldt dat hij het ook voor inl. pub.r. (is ong. inl. s & br) moest lezen, hangt nog steeds in het midden of Denise dat voor *inleiding* s & br of *s &br* moest lezen... en ze kan daar nog steeds op antwoorden
Ondertussen ben ik benieuw of inl. s & br = inl. pub.r. of dat inl. pub. r. = inl. s & br + misschien inl. straf(proces)recht ofzo...
Duidelijk?
|
|