Huurtoeslag opeens terug vanwege opgaaf personen
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina Vorige  1, 2  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Fiscaal recht

#16:  Auteur: pleitnota BerichtGeplaatst: za 21 nov 2015 4:34
    —
Vandaag een brief gehad met terugbetaling huurtoeslag. Ik moet het bedrag van ruim 2300 terugbetalen. Ik heb het gevoel dat de belastingdienst mij expres tegenwerkt.

Wat heb ik al gedaan:

- Bezwaar gemaakt met daarbij alle gegevens die nodig waren om aannemelijk te maken dat ik recht heb op huurtoeslag:
Begeleidende brief, fotos van de studio, uitleg lokatie, verhuurdersverklaring dat het hier gaat om een ruimte waar huurtoeslag over is ondertekend, stuk van het contract, afschrijvingen van mijn bankrekening periodiek met het genoemde bedrag.
- Inspecteur stuurde mij in maand een brief met een korte beschrijving over iets geheel iets anders. Eerst was het over dat er teveel woonden op het adres nu gaat het om dat er een contract (ondergetekend) ontbreekt met kale huurprijs. Ik heb per ommegaande het volledige contract gestuurd met kale huur prijs, begeleidende brief en de servicekosten.
- Nu lijkt het zonder opgaaf van reden afgewezen (mijntoeslagen).


Ik wordt er helemaal gek van! Mensen die hier voor mij hebben gewoond hebben gewoon huurtoeslag gekregen. Ik voldoe ook aan de inkomenseis en de vermogenseis. Ik heb alles gedaan (volgens/aanraden de belastingtelefoon) van foto's tot aan contracten en meer dan 20 euro aan aangetekende brieven gestuurd naar Heerlen. Het kost een hele hoop tijd meer dan 10 uur aan uitzoekwerk terwijl ik huurtoeslag gerechtigd ben. Mocht ik het niet zijn geweest was ik wel een andere kamer gaan zoeken. Hebben jullie zo een zelfde ervaring met de belastingdienst hierover? Wat moet ik doen ik ben radeloos!

#17:  Auteur: Firestarter BerichtGeplaatst: za 21 nov 2015 13:50
    —
Het is me niet goed duidelijk hoe de status nu is.
- Je moet huurtoeslag ten onrechte terugbetalen.
- Vervolgens heb je hiertegen gemotiveerd bezwaar gemaakt, waarbij je bewijsstukken hebt overlegd.
- De Belastingdienst stelde dat je (nog) geen bezwaar kon maken, omdat er sprake is van een niet voor bezwaar (en beroep) vatbaar besluit.
- Nu moet je de toeslag van EUR 2.300,- terugbetalen.

De overheid moet handelen conform de Algemene Wet Bestuursrecht (AWB), die praktisch onleesbaar is. Volgens mij kunnen in jouw situatie de volgende bepalingen relevant zijn.
De overheid heeft een onderzoeksplicht en motivatieplicht. Uit je verhaal maak ik op, dat de "besluiten" hier niet aan voldoen (wat op zichzelf reden kan zijn om bezwaar te maken). Aan de andere kant heb je zelf een informatieplicht (je moet de overheid dus voorzien van de relevante informatie).
Je kunt alleen bezwaar (en beroep) instellen tegen een "besluit". De overheid gebruikt nogal graag de term "een niet voor bezwaar (en beroep) vatbaar besluit". Ik begrijp zelf niet hoe de overheid een brief kan sturen, die dan toch geen besluit is.
Als de overheid niet tijdig een besluit neemt, bijvoorbeeld nadat je bezwaar maakt, kun je de overheid in gebreke stellen, waarna de overheid nogmaals 2 weken de tijd krijgt om te besluiten en als ze dit niet doen, kun je beroep instellen (een beroep wordt behandeld door de bestuursrechter en hiervoor ben je griffierechten verschuldigd).

Misschien heb je in deze situatie de volgende mogelijkheden:
1) Een nieuw bezwaar indienen (misschien staat hier iets over in de laatste brief die je ontving), tegen het besluit dat je de toeslag terug moet betalen. Wat vanzelfsprekend niet nodig is als je al eerder rechtsgeldig bezwaar hebt gemaakt.
2) De Belastingdienst in gebreke stellen voor het niet tijdig in behandeling nemen van je eerdere bezwaar en als ze deze nog steeds niet tijdig afhandelen beroep instellen.
3) De media opzoeken, bijvoorbeeld door op een internetforum de schandalige manier beschrijven hoe je benadeeld wordt. Wat ook goed werkt is de mensen in je omgeving hierover vertellen.
4) Contact op nemen met de Belastingwinkel, die gratis juridisch advies geeft bij problemen met de Belastingdienst.

Een klacht indienen, is zinloos: de overheid heeft weliswaar de plicht om klachten te behandelen, maar als ze dat niet doen, heb je daartegen geen rechtsmiddel. Je kan een niet-behoorlijk behandelde klacht wel vervolgen bij de Nationale Ombudsman, die als missie heeft klachten afhandelen (lees: in de doofpot stoppen), zodat het vertrouwen in de overheid hersteld wordt.

#18:  Auteur: pleitnota BerichtGeplaatst: zo 22 nov 2015 1:55
    —
Dank voor je antwoord. Je samenvatting van de status is correct. Motiveringsbeginsel dacht ik uit het bestuursrecht. In beschikking van de inspecteur had hij er wel aan voldaan. Hij schreef contract ontbreekt de ondertekening en kale huurprijs. Dit is nu voldaan.

Vandaag er aan gezeten om een bezwaarbrief op te stellen gericht op 2 beschikkingen. Ik heb gezorgd dat de brief aantekent naar Heerlen is gegaan.

Bezwaar was op:

beschikking 1: terugvorderingsbeschikking
beschikking 2: mutatie van huurtoeslag van 217 euro pm naar 0

ik heb daarin gemotiveerd dat ik een bezwaar heb lopen. 2 stuks zelfs dat eerst het aantal mensen dat woonachtig was op het adres reden was tot afwijzing huurtoeslag en vervolgens bij het contract de handtekeningen ontbraken en een kale huurprijs. Ik heb iig al uitstel van betaling aangevraagd. Verder heb ik erin gezet dat mijn huisgenoten niet als medebewoners moeten worden gezien en dat bewoners in dit huis hiervoor die aan de inkomens en vermogenstoets voldeden ook huurtoeslag gerechtigd waren en dat ik dat op dit moment volgens de huidige regels ook ben.

#19:  Auteur: pleitnota BerichtGeplaatst: do 17 dec 2015 18:57
    —
Er is antwoord: de beslissing op bezwaar is gehonoreerd.

antwoord:

ze hebben mij nu op het juiste adres ingeschreven, de huisgenoten uit mijn huishouden verwijderd en heb nu dus gewoon officieel huurtoeslag toegekend gekregen. Dus het loont zeker om bezwaar te maken. Alleen een hele heisa om het voor elkaar te krijgen, ben een half jaar bezig geweest met aannemelijk maken. Met verschillende keren een brief over en weer en de belastingtelefoon bellen (wat zeker wel helpt om het te versnellen, denk ik)

De huur wordt vastgesteld naar de KALE huurprijs die in het contract staat. W/G/E worden niet gesubsidieerd. De overige kosten denk aan kosten van gemeenschappelijke ruimten voor 12 euro.


Iedereen bedankt voor het meedenken en antwoorden!

#20:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: do 17 dec 2015 19:07
    —
Goed bericht.
Uiteraard is er geen recht op huurtoeslag over gas/water/licht.

#21:  Auteur: pleitnota BerichtGeplaatst: do 14 apr 2016 15:07
    —
Helaas zijn we nog niet klaar. Vandaag een bericht van de overheid dat de toeslag weer op 0 is komen te staan. Wordt er onderhand wel moe van.
Het kan te maken hebben met dat er 2 mensen zijn verhuisd en 2 nieuwe dus hebben ingeschreven op de BGA. Ik heb wel aan de belastingdienst alles uitgelegd hoe het zit en ook hebben ze gewoon deze situatie goedgekeurd!

Zodra ik meer weet zal ik posten.

#22:  Auteur: pleitnota BerichtGeplaatst: do 14 apr 2016 17:47
    —
Ik ben erachter waarom dit is. Het is inderdaad vanwege mutaties in de GBA. Het systeem gaat dan automatisch over tot de 0 euro toeslag. Het bellen met de belastingtelefoon is dan voldoende om dit te corrigeren. Een aantekening wordt er gemaakt en het wordt daarna handmatig weer aangepast.

#23:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: vr 15 apr 2016 11:07
    —
Gelukkig weer opgelost. Het GBA heet tegenwoordig trouwens BRP. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/persoonsgegevens/inhoud/basisregistratie-personen-brp.

#24:  Auteur: pleitnota BerichtGeplaatst: vr 15 apr 2016 11:48
    —
Dank voor de tip!

blijkt al sinds 6 januari 2014 te zijn
https://nl.wikipedia.org/wiki/Basisregistratie_Personen

#25:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: vr 15 apr 2016 11:50
    —
pleitnota schreef:
Dank voor de tip!

blijkt al sinds 6 januari 2014 te zijn
https://nl.wikipedia.org/wiki/Basisregistratie_Personen


Ja, dat weet ik.

#26:  Auteur: ksan BerichtGeplaatst: ma 16 mei 2016 23:41
    —
pleitnota schreef:
Helaas zijn we nog niet klaar. Vandaag een bericht van de overheid dat de toeslag weer op 0 is komen te staan. Wordt er onderhand wel moe van.
Het kan te maken hebben met dat er 2 mensen zijn verhuisd en 2 nieuwe dus hebben ingeschreven op de BGA. Ik heb wel aan de belastingdienst alles uitgelegd hoe het zit en ook hebben ze gewoon deze situatie goedgekeurd!

Zodra ik meer weet zal ik posten.


Ik zou tegen iedere "beslissing" van de belastingdienst bezwaar indienen want het systeem waarin alle telefoontjes worden genoteerd, inclusief wat er is besproken en toegezegd door de belastingdienst, wordt automatisch na 2 maanden geleegd.



Rechtenforum.nl -> Fiscaal recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina Vorige  1, 2  Laat alle berichten zien
Pagina 2 van 2

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl