11-jarige wil rechtszitting bijwonen. Kan dat?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Stage / Praktijk ervaringen

#1: 11-jarige wil rechtszitting bijwonen. Kan dat? Auteur: vast en goed BerichtGeplaatst: wo 29 jan 2014 10:35
    —
Mijn zoon van 11 jaar wil graag een keer een rechtszitting bijwonen. Wat raden jullie af/aan? Hoe weet ik welke zaken geagendeerd zijn, en welke daarvan openbaar? Is een civiele zaak (voor hem) interessant of juist een strafzaak? Ik woon vlakbij Den Haag en Rotterdam.

#2:  Auteur: hilde12 BerichtGeplaatst: wo 29 jan 2014 12:51
    —
Dan moet hij nog een jaartje wachten, je moet namelijk 12 zijn.
Of toestemming van de rechter krijgen, maar dat zal alleen in heel speciale gevallen zijn.

Zie hier:
http://www.rechtspraak.nl/Organisatie/Rechtbanken/Den-Haag/Bezoekinformatie/Pages/Bijwonen-zittingen.aspx

#3:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 29 jan 2014 14:26
    —
hilde12 schreef:
Dan moet hij nog een jaartje wachten, je moet namelijk 12 zijn.
Of toestemming van de rechter krijgen, maar dat zal alleen in heel speciale gevallen zijn.

Zie hier:
http://www.rechtspraak.nl/Organisatie/Rechtbanken/Den-Haag/Bezoekinformatie/Pages/Bijwonen-zittingen.aspx

Interessant dat publieke zittingen niet vrij toegankelijk zijn voor mensen jonger dan 12. Het lijkt mij dat een rechter niet snel toestemming zal weigeren aan een 11-jarige die graag een keer een zitting wil bijwonen. (Ik denk nu even niet aan strafzaken met gruwelijke details.)

#4: Re: 11-jarige wil rechtszitting bijwonen. Kan dat? Auteur: BartL BerichtGeplaatst: wo 29 jan 2014 14:40
    —
vast en goed schreef:
Mijn zoon van 11 jaar wil graag een keer een rechtszitting bijwonen. Wat raden jullie af/aan? Hoe weet ik welke zaken geagendeerd zijn, en welke daarvan openbaar? Is een civiele zaak (voor hem) interessant of juist een strafzaak? Ik woon vlakbij Den Haag en Rotterdam.


In aanvulling op de al gegeven antwoorden. Denk ook eens aan een bestuursrechtzaak. Die zijn vaker inhoudelijk interessanter en minder procedureel dan civiele zaken en misschien meer gepast dan strafzaken. Verder kan even bellen naar de rechtbank en de vraag voorleggen of er nog interessante zaken zijn je misschien een stap verder brengen. Die vraag zijn ze wel gewend.

#5:  Auteur: hilde12 BerichtGeplaatst: wo 29 jan 2014 15:07
    —
bona fides schreef:
hilde12 schreef:
Dan moet hij nog een jaartje wachten, je moet namelijk 12 zijn.
Of toestemming van de rechter krijgen, maar dat zal alleen in heel speciale gevallen zijn.

Zie hier:
http://www.rechtspraak.nl/Organisatie/Rechtbanken/Den-Haag/Bezoekinformatie/Pages/Bijwonen-zittingen.aspx

Interessant dat publieke zittingen niet vrij toegankelijk zijn voor mensen jonger dan 12. Het lijkt mij dat een rechter niet snel toestemming zal weigeren aan een 11-jarige die graag een keer een zitting wil bijwonen. (Ik denk nu even niet aan strafzaken met gruwelijke details.)


Denk juist dat ze dat niet snel doen, denk dat ze niet voor niets de 12 jaar als grens houden.

#6:  Auteur: vast en goed BerichtGeplaatst: do 30 jan 2014 12:39
    —
Oké, allemaal bedankt voor het meedenken! Ik gooi het thuis in de groep.

#7:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 30 jan 2014 18:32
    —
vast en goed schreef:
Oké, allemaal bedankt voor het meedenken! Ik gooi het thuis in de groep.

De rechtbank bellen is misschien ook een goed idee.

#8:  Auteur: Regin BerichtGeplaatst: vr 31 jan 2014 13:30
    —
De beperking voor kinderen onder 12 jaar geldt alleen voor strafzittingen. Andere zittingen, mits voor iedereen toegankelijk, zijn ook toegankelijk voor kinderen.

Quote:
Iedereen vanaf 12 jaar kan en mag een openbare strafzitting bijwonen. (...) De zittingen [van de politierechter] zijn toegankelijk voor meerderjarigen.

#9:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 31 jan 2014 23:41
    —
Regin schreef:
De beperking voor kinderen onder 12 jaar geldt alleen voor strafzittingen. Andere zittingen, mits voor iedereen toegankelijk, zijn ook toegankelijk voor kinderen.

Quote:
Iedereen vanaf 12 jaar kan en mag een openbare strafzitting bijwonen. (...) De zittingen [van de politierechter] zijn toegankelijk voor meerderjarigen.

Bij de vraag & antwoord van het algemene deel van rechtspraak.nl vind ik echter:
Quote:
Mag iedereen een zitting bezoeken?

Iedereen vanaf 18 jaar mag een zitting bijwonen. Personen onder de 18 jaar mogen dit alleen na toestemming van de rechter en onder begeleiding van een volwassene.

Wat betekent "openbaar" nu eigenlijk...
art. 4 lid 1 Wet RO schreef:
Tenzij bij de wet anders is bepaald, zijn, op straffe van nietigheid, de zittingen openbaar.



Rechtenforum.nl -> Stage / Praktijk ervaringen

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl