Hallo allemaal,
Hier een vraag in het kader van het betalen van de Eigen Bijdrage in het kader van een WMO-PGB uitkering.
Als gevolg van mijn ziekte MS wordt ik langzaam steeds verder invalide. Daarom moest ik vorig jaar gebruik maken van de WMO-regeling die er is: een aanpassing in de badkamer (douchestoel, verwijderen douchebak, antisliptegels en een beugel aan de muur) en ik kreeg een PGB voor het aanschaffen van een invalidevoertuig.
Ik heb daar een voertuig anders dan een scootmobiel voor gekocht, te weten een Segway, want die kan ik meenemen in de auto. Dit met goedkeuring van de gemeente.
Bij het aanvragen van deze zaken, heb ik een WMO-consulente van de gemeente thuis gehad, die me herhaaldelijk wees op het feit, dat ik "een eigen bijdrage" moet betalen voor dat voertuig. Omdat ik verder geen ervaring heb met het aanvragen van dergelijke zaken, dacht ik dat het hier om een eenmalige eigen bijdrage ging. Maar nu blijkt dat het CAK mij aanslaat voor een maandelijkse eigen bijdrage van Euro 112,= en dat blijk ik nu meer dan 30 maanden te moeten betalen !!!
Ik heb een uitkering en zou niet weten hoe ik dat moet gaan betalen. Maar hoe kan het zijn, dat je een voorziening aanvraagt en dat ik tijdens deze procedure geen enkele keer duidelijk gewezen ben op dit feit. Ik heb geen contract hiervoor ondertekent, niets. Ik ben in bezwaar gegaan, maar men neemt het niet als zodanig in behandeling en dit zonder motivatie. Mag dit zomaar?
Zou iemand mij kunnen adviseren over de wijze waarop ik dit nu moet vervolgen? Want ik zie het echt niet zitten om dit ruim 3 jaar te moeten betalen. Tevens blijkt nu dat ik niet alleen voor de "scootmobiel", zoals de CAK het aangeeft, moet betalen maar ook voor de aanpassingen in de badkamer. Terwijl ik ervan in de veronderstelling was dat dit een voorziening "in naturä" is, aldus de WMO-consulente van de gemeente.
Ik moet uitkijken dat ik er geen heel lang verhaal van maak, maar ik weet echt niet meer wat ik moet doen om hier onderuit te komen. Ja, de Segway inleveren, want zodra je geen gebruikt meer maakt van de voorziening hoef je niet meer te betalen. Maar de badkamer slopen, zie ik ook niet zitten.
Graag jullie advies en verwijzing naar jurisprudentie en wetteksten. Alvast heel hartelijk bedankt!
|