Schoolrecht
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Schoolrecht Auteur: Josiano BerichtGeplaatst: do 22 jan 2009 10:48
    —
Hallo,

Ik ben Geanonimiseerd en ik zit op het esdal college in emmen.

Hier kreeg ik onlangs een papier onder mijn neus gedrukt waarin ik in mijn vrije tijd de pauzes moet surveilleren. Ook moet ik nadat ik een hele pauze in de school heb gelopen en ik naar mijn les moet moet ik ook nog helpen met het schoonmaken van de kantine. Ik vind dat dit het werk is van een concierge en niet van een leerling die op school zit om te leren en niet om schoon te maken. Er is ook een sanctie op gezet als je niet komt opdagen.

Hoe zit het precies in de wet mag mijn school mij wel dwingen om dit werk te doen als het geen straf is en ik niets verkeerds heb gedaan?

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

mvg

Geanonimiseerd

#2:  Auteur: Nobility BerichtGeplaatst: do 22 jan 2009 14:24
    —
Hoi Josiano,


In principe behoort dit tot de basiswerkzaamheden van een concierge, inderdaad maar dat betekent nog niet dat het alleen voor de concierge is.

Ook ik, en ik denk veel andere mensen, hebben in hun schoolperiode moeten schoonmaken. Dit ligt hem wel in de frequentie, ik bedoel dat je het gezamenlijk als klas deed en je had bijvoorbeeld als bovenbouw een rooster zodat het niet vaak voorkwam.

Mijn vraag aan jou is dus, moet je het vaak doen? Er zit wel een verschil tussen een keertje opletten/schoonmaken of het bijvoorbeeld elke schooldag voor het komende jaar.

En nog een andere, meer praktijkgerichte vraag ..het gaat hier toch niet om het uitvoeren van een straf Razz ?

#3: Re: Schoolrecht Auteur: Chantalle BerichtGeplaatst: do 22 jan 2009 14:49
    —
Josiano schreef:

Ook moet ik nadat ik een hele pauze in de school heb gelopen en ik naar mijn les moet moet ik ook nog helpen met het schoonmaken van de kantine.


Moet je helpen schoonmaken tijdens de les?

Quote:
Hoe zit het precies in de wet mag mijn school mij wel dwingen om dit werk te doen als het geen straf is en ik niets verkeerds heb gedaan?


Dit is een lastige vraag. Mijn gevoel zegt dat je niet gedwongen mag worden als je niet wil of kan helpen, maar dit kan ik niet juridisch onderbouwen...

Wat is de sanctie als je niet komt opdagen? En wat gebeurt er als je vantevoren (bijv. bij de mentor, decaan of directeur o.i.d.) aangeeft dat je dit niet wilt? Wordt dit gezien als "niet komen opdagen" en geldt dan de sanctie? Of kun je afspreken dat je niet meer hoeft te surveilleren en schoon te maken? Wat vinden je ouders hiervan?

#4: Re: Schoolrecht Auteur: komodo BerichtGeplaatst: do 22 jan 2009 15:22
    —
Chantalle schreef:

Quote:
Hoe zit het precies in de wet mag mijn school mij wel dwingen om dit werk te doen als het geen straf is en ik niets verkeerds heb gedaan?


Dit is een lastige vraag. Mijn gevoel zegt dat je niet gedwongen mag worden als je niet wil of kan helpen, maar dit kan ik niet juridisch onderbouwen...


Ik zou zeggen dat je daartoe in feite wel gedwongen kan worden, overmacht daargelaten. Als je de site van de school bezoekt, dan blijkt dat het gaat om een school waar iedereen in klas 1 t/m 4 een week per jaar een soort corvee dienst moet doen. Ik denk dat dit ook in het schoolregelement zal staan, en daarin zullen de rechten en plichten van de leerlingen beschreven staan. En ik vermoed, dat zolang dat niet het karakter van kinderarbeid of nog erger heeft, je je als leerling daaraan te onderwerpen hebt. Want als je op een school zit, heb je een overeenkomst met die school en zo iets als een schoolregelement zal ongetwijfeld bij die overeenkomst horen.

Dan moet je dat natuurlijk wel bij aanmelding hebben gekregen, maar bij mijn scholen (en ik heb er een stuk of 5 gehad in mijn schooltijd) was dat ook zo.

Ik denk dat je er aan vastzit, tenzij je een overmacht situatie hebt zoals een lichamelijke beperking.

#5: Re: Schoolrecht Auteur: Freak BerichtGeplaatst: do 22 jan 2009 17:14
    —
komodo schreef:
Ik denk dat je er aan vastzit, tenzij je een overmacht situatie hebt zoals een lichamelijke beperking.


Wellicht een chronisch mentaal gebrek aan interesse en wil hiervoor? Wink

Wat ik me wel afvraag, wanneer heeft iets het karakter van kinderarbeid?

En wat het schoolregelement betreft, het lijkt mij dat regels hierin over corvee niet per see geldend zijn. Immers, een school is er om te onderwijzen, en zolang je niet op de huishoudschool zit (of hoe dat tegenwoordig mag heten als het nog bestaat) draagt corvee weinig aan dat doel bij.

#6: Re: Schoolrecht Auteur: komodo BerichtGeplaatst: do 22 jan 2009 17:50
    —
Freak schreef:
komodo schreef:
Ik denk dat je er aan vastzit, tenzij je een overmacht situatie hebt zoals een lichamelijke beperking.


Wellicht een chronisch mentaal gebrek aan interesse en wil hiervoor? Wink

Wat ik me wel afvraag, wanneer heeft iets het karakter van kinderarbeid?

En wat het schoolregelement betreft, het lijkt mij dat regels hierin over corvee niet per see geldend zijn. Immers, een school is er om te onderwijzen, en zolang je niet op de huishoudschool zit (of hoe dat tegenwoordig mag heten als het nog bestaat) draagt corvee weinig aan dat doel bij.


De school is er om te onderwijzen, maar heeft ook een opvoedkundige taak, zelfs in het voortgezet onderwijs. Zoiets als corveedienst past daar goed in. Het is niet structureel, hij hoeft niet elke dag de rest van het jaar een x aantal uur onbetaalde arbeid te verrichten. Daarbij is het ook niet onredelijk te noemen om van leerlingen te vragen (in de zin van eisen) dat je meedoet met dit soort dingen. Het komt er een beetje op neer dat je (de OP dan) met leren dat het leven a) niet altijd leuk is en b) soms ook verdomd oneerlijk. Maar goed, ik moet ook wel eens iets doen wat ik niet wil, en dat gebeurt dan toch.... Wink

#7: Re: Schoolrecht Auteur: RonnyJ BerichtGeplaatst: do 22 jan 2009 17:51
    —
Freak schreef:
komodo schreef:
Ik denk dat je er aan vastzit, tenzij je een overmacht situatie hebt zoals een lichamelijke beperking.


Wellicht een chronisch mentaal gebrek aan interesse en wil hiervoor? Wink

Wat ik me wel afvraag, wanneer heeft iets het karakter van kinderarbeid?

En wat het schoolregelement betreft, het lijkt mij dat regels hierin over corvee niet per see geldend zijn. Immers, een school is er om te onderwijzen, en zolang je niet op de huishoudschool zit (of hoe dat tegenwoordig mag heten als het nog bestaat) draagt corvee weinig aan dat doel bij.


Dan zou een school dus ook geen diciplinaire straffen mogen uitdelen? (Ik denk dat je wel moet meenemen dat een school, zeker tegenwoordig, er niet alleen is om te onderwijzen. Leerlingen krijgen ook een stukje opvoeding mee op scholen.)



Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl