Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 04 mei 2024 9:03
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

studiebelasting rechtenstudie
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tralal990000



Leeftijd: 35
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): Ava

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: di 30 nov 2010 10:22    Onderwerp: studiebelasting rechtenstudie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedemorgen studenten,

Ik heb een aantal vragen over een rechtenstudie. Ik heb een propedeuse op het hbo behaald in economische richting en ben nu tijdelijk gestopt met studeren. Mijn droom is altijd geweest om rechten te studeren en ik zou volgend jaar graag beginnen met de rechtenstudie.

Ik heb vrij weinig verstand van de universiteit en ik vroeg mij af hoeveel tijd per week je op school te vinden, dus echt colleges en groepen? heb vaak gelezen dat dit vrij minimaal is maar een aantal uur per week maar dat kan ik niet geloven.

Hoe zit het met thuiswerken hoeveel uur ben je hier mee bezig gemiddeld?

Ook ben ik zwanger en mijn vraag is of deze studie te combineren is met het moederschap qua tijd en moeilijkheidsgraad.

Alvast bedankt

groetjes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: di 30 nov 2010 10:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het aantal contacturen valt inderdaad mee. Je hebt wat dat betreft veel vrije tijd. Er wordt echter veel zelfstandigheid verwacht. Het lezen van literatuur en het maken van opdrachten zal ervoor zorgen dat je zeker de eerste maanden gewoon vijf volle dagen aan de bak moet. Op het moment dat je handigheid krijgt en dat bepaalde vakken je liggen gaat het sneller.

In het begin investeren loont, achterstanden in het begin loop je bijna niet meer in, omdat je dan vaak basiskennis ontbeert (hoewel in jouw geval dat minder voor de hand ligt met je propedeuse).
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
advocaatjeleefjenog



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 185


BerichtGeplaatst: wo 01 dec 2010 18:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben eerstejaars voltijd en heb nu 8 à 10 contacturen per week. Daar komen ongeveer 10 à 15 zelfstudieuren bij. Samen dus 20 à 25 uur per week. Dat is weinig, maar meer tijd heb je meestal niet nodig (behalve voor tentamens, dat is erg veel).

Inderdaad wordt veel zelfstandigheid gevraagd. Ik heb zelf het voordeel dat ik van Montessori af kom en dus al een behoorlijke zelfdiscipline heb opgebouwd. De weinige uren kunnen zeker een valkuil worden als je weingi discipline hebt.

Per week moet je tussen de 50 en de 100 bladzijden lezen (soms rond de 150), wat veel tijd kost (ook het samenvatten van gelezen stof kost veel tijd maar is echt aan te raden. Je redt het niet als je 1 week voor een tentamen nog een heel boek moet gaan doorlezen). Het is zeker moeilijk om achterstanden in te halen, vanwege de grote hoeveelheid lees- en samenvatwerk. Natuurlijk zijn er altijd kant en klare samenvattingen te koop, maar die zijn niet altijd even betrouwbaar (onvolledig, fouten etc.).

De studie is tot nu toe goed te doen. Ik weet niet wat jouw sterke kanten zijn (talen, wiskunde, economie), maar een goede kennis van het Nederlands en goed kunnen analyseren zijn dingen die je echt nodig gaat hebben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rianne999



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 134


BerichtGeplaatst: do 02 dec 2010 21:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De contacturen verschillen heel erg per universiteit volgens mij. Ik ben nu ook eerstejaars in Nijmegen en heb dit 1e semester 14 contacturen per week en af en toe nog een keer 2 uur erbij. Volgend semester heb ik het ene blok 16 a 18 contacturen en het 2e blok 10 a 12 contacturen.

Verder moet ik eerlijk zeggen dat ik de eerste weken een beetje laks ben geweest en ik dacht dat het allemaal nog niet zo veel was... ben toen dus niet gelijk begonnen met het bijhouden van alle boeken lezen en loop dus nu best achter. Scheelt dat ik mijn propedeuse hbo-rechten vorig jaar heb gehaald en ik de meeste basiskennis al wel heb. Ik heb wel gewoon altijd alle opdrachten voor de werkgroepen bijgehouden en daar de stof van gelezen als ik het niet snapte, dus wat dat betreft weet ik het meeste wel.

Het is bij ons qua tentamens wel erg fijn verdeeld. Heb 17 december tentamen inleiding, dus behalve het maken van de opdrachten voor werkgroepen, concentreer ik me nu vooral op dat vak. Dan ben ik tot 31 januari vrij en heb ik alleen halverwege januari nog een tentamen staats/bestuursrecht, dus daar kan ik me dan mooi vanaf 17 december mee bezig houden. De andere 2 vakken lopen nog één blok door, dus na mijn tentamen in januari ben ik nog 2 weken vrij en kan ik dat bijwerken.

Het scheelt dus enorm dat wij met de kerstvakantie erbij gewoon 6 weken ''vrij'' zijn. Voor mij vooral erg lekker omdat ik dus nog een beetje achterloop met lezen.

Verder heb ik ook wat samenvattingen gekocht, omdat ik de tijd niet had ze allemaal zelf te maken. Ze zijn niet altijd helemaal super goed, ontbreken wel eens dingetjes of ze zijn van een eerdere druk, maar toch vind ik het fijn werken, ik lees de stof en daarna de samenvatting en schrijf er ontbrekende dingen bij. Scheelt toch veel tijd dan als je ze helemaal zelf maakt.

Het aantal uren zelfstudie hangt er dus ook heel erg vanaf hoe snel je leest, of je gelijk samenvattingen erbij maakt e.d. Als ik alle opdrachten voor één werkgroep goed en uitgebreid maak, dan ben ik er best een tijdje zoet mee, vooral omdat je tussendoor nog vaak even de bijbehorende stof opzoekt en leest als je het niet weet. Ligt dus ook heel erg aan jezelf.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds