Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 19 mei 2024 13:40
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

spoedhulp bij terugvordering van woning voor moeder en kind
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lhilvers



Leeftijd: 57
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: do 28 jul 2005 23:33    Onderwerp: spoedhulp bij terugvordering van woning voor moeder en kind Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit word een moeilijke doe je best...

Na het verbreken van de relatie en allebij getekend voor huurcontract wil geen van beide het huis uit.

Echter er is en kind in het spel van 2 jaar die volledig door de moeder verzorgt wordt door de moeder.

Die heeft om de boel te sussen enkele weken bij vrienden gebivakeerd maar het kind kon niet aarden en is terug naar het huurhuis gegaan.

Geld heeft zij niet en geen gezamelijke rekening is er niet en door de gezamelijke inschrijving is er ook geen kans op een uitkering.

De man wil het huis niet uit en heeft nu het kind bij zijn zus ondergebracht zodat moeder niet met kind hoeft te zeulen>>>??? en moeder kan niet meer terug vanwegen det toenemende spanning en beginnend geweld. Maar heeft geen familie (dood) en geen geld en geen woonruimte/

Kan zij doormiddel van een kort geding een spoedoplossing krijgen en het huis weer voor haar en haar kind krijgen?
Wat kan ze nu doen?

Ik ben benieuwt wat er aan te doen is
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Werner




Geslacht: Man



Berichten: 67


BerichtGeplaatst: vr 29 jul 2005 1:56    Onderwerp: huis en kind Reageer met quote Naar onder Naar boven

De casus komt niet op alle onderdelen even helder over. Wat moet ik nu met de zin "De man wil het huis niet uit en heeft nu het kind bij zijn zus ondergebracht zodat moeder niet met kind hoeft te zeulen>>>???". Die vraagteken roepen ook weer van diezelfde dingen op.

Zie ik het goed dan gaat het om de vraag aan wie het huurrecht van de woning moet worden toegekend wanneer een samenleving als in deze casus kennelijk aan de orde wordt verbroken.

Familierecht en kinderen: regel 1: het belang van het kind staat altijd voorop. Deze regel geeft al voor een deel antwoord op de vraag. Als het belang van het kind meebrengt dat het in de woning blijft, dan zal die woning worden toegewezen aan de verzorgende ouder.

Zie ik het goed, dan is er geen sprake van een huwelijk. Welnu, dan is moeder van rechtswege met het eenhoofdig gezag belast, tenzij er uitdrukkelijk gezamenlijk gezag is vastgelegd. Dat laatste leid ik niet uit de casus af.

Dan wordt de casus al wat simpeler: moeder is van rechtswege met het eenhoofdig gezag en de verzorging van het kind belast. Het belang van het kind vergt de beschikbaarheid van de woning. Dus gaat de woning meer dan waarschijnlijk naar de vrouw. Anders gezegd: de man moet het veld ruimen.

Blijf ik toch zitten met die merkwaardige zin. Die gaat toch geen roet in het eten gooien?

Voorlopig antwoord op de vraag:

Ja, de vrouw kan door middel een kort geding bewerkstelligen dat zij het enkele recht van bewoning (en huur) van de betreffende woning krijgt.

Voorzover ik in de casus moet lezen dat de vrouw ook haar kind inmiddels is kwijt geraakt doordat de man dit bij een derde heeft ondergebracht, is de gezagsverhouding bepalend. Is de ongehuwde moeder met het gezag belast? Dan is het door de man en zijn famalilie aan het gezag van de vrouw onttrekken van het kind een (ernstig) strafbaar feit. Dat onttrekken is dus ook onrechtmatig. Dus in kort geding afgifte van kind aan de vrouw vorderen. Bij dit laatste moet ik wel de opmerking maken dat daarmee niet te lang gewacht moet worden, want dan loopt de vrouw het risico dat de man het gezag gaat vragen en zich gaat beroepen op bestendiging van de huidige situatie. Tempo maken dus.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
lhilvers



Leeftijd: 57
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: vr 29 jul 2005 9:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie ik het goed dan gaat het om de vraag aan wie het huurrecht van de woning moet worden toegekend wanneer een samenleving als in deze casus kennelijk aan de orde wordt verbroken.

Ja

Moeder en vader hebben gezamenlijk gezag, maar als moeder zonder geld de straat op moet met kind is dat niet verstandig.
Ex partner heeft de financieele machtspositie en zegt letterlijk dat ze dan maar niet had moeten weggaan ..ze hoeft niet weg...
Maar vanwegen zijn baan kan hij het kind niet verzorgen en heeft kind bij zijn zus onder gebracht.

Dit alles om niet het huis uit te hoeven.


Quote:
Ja, de vrouw kan door middel een kort geding bewerkstelligen dat zij het enkele recht van bewoning (en huur) van de betreffende woning krijgt.



Wat zullen de kosten hiervan zijn, en hoe kan ze dit snel regelen
Er is geen geld; niks
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 29 jul 2005 10:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog afgezien van de wazigheid van het verhaal moet je met deze vraag zeker niet naar een studentenforum komen.

Stap naar een advocaat, bureau voor rechtshulp of zoiets.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: vr 29 jul 2005 10:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Wat zullen de kosten hiervan zijn, en hoe kan ze dit snel regelen
Er is geen geld; niks


Er kan via een advocaat beroep worden gedaan op door de overheid gefinancieerde rechtsbijstand. Er zal meestal toch een eigen bijdrage noodzakelijk zijn, de hoogte daarvan is afhankelijk van het inkomen.
Voor een te voeren kort geding zal toch een advocaat benaderd moeten worden. Mogelijk kan een rechtswinkel bij u in de beurt u verwijzen naar een advocaat.


Laatst aangepast door Suijkerbuijk op vr 29 jul 2005 10:36, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
lhilvers



Leeftijd: 57
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: vr 29 jul 2005 10:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

het is een praktijkgevalletje "sollen met kinderen en moeders" en die zijn nu eenmaal niet helder; die moeten helder gemaakt worden.

de reden dat ik hier post is dat het misschien wel interesant kan worden en leerzaam voor beide partijen.

Ik zal hem updaten na bezoek van advokaat 14.00 uur, gesponsert door mij, want als er geen inkomen is kun je aanvragen wat je wil.
Iedereen stuurt haar van het kasje naar de muur en daarin kunnen we veel knappe koppen als denktank in gebruiken.

Ik vind het advies van nr 1 erg helder en we gaan kijken of hij gelijk heeft.


Tot vanmiddag
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
lhilvers



Leeftijd: 57
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: vr 29 jul 2005 17:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals belooft mijn korte verslag ben net terug en een 90 euro verder.

We hebben alles doorgenomen en weten de weg is die we moeten inslaan.
Het eerste wat we aannemelijk moeten maken is dat zij met kind ook dit huis kan onderhouden.

Nu is het zo dat zij op aanraden van de bijstand zich heeft laten inschrijven op een ander adres om zo in aanmerking te komen voor geld. Nu wordt het voor het houden van het huis (huurcontract is wel nog intact) weer iets moeilijker.

Maar goed ze heeft ook een goed vak geleerd en heeft werkruimte “thuis” dus nog meer reden om terug te keren.

Zo zie je maar het een vernietigt het ander weer en is dit dus een van de oorzaken dat mensen in een zwerversbestaan belanden. Het is zo gebeurd.

Conclusie en knelpunten

1. kun je een inkomen aantonen
2. heeft het kind recht op een woning
3. woning staat op beide namen
4. veel papieren ophalen thuis dus dat wordt lastig.
5. schulden die nu gemaakt worden door nalaten van betalingen door man.
6. dreigende agressie naar vrouw toe na het ontvangen van brief advocaat.
7. hoe snel kan dit geregeld worden moeder loopt met kind onder de arm van vriendin naar vriendin.
8. De kosten kortgeding rechtbank ! A 300 euro zijn voor de vrouw en die heeft geen geld, dit wordt dus nergens vergoed, wel de advocaatkosten. (dus ik neem deze kosten voor mijn rekening) maar wat als je niemand hebt?
9. Na uitspraak kijken hoe snel meneer zijn koffers pakt?
10. Alimentatie

Heeft iemand nog een tipje?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
lhilvers



Leeftijd: 57
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: wo 07 sep 2005 22:22    Onderwerp: vorderingen... nee Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Er is inmiddels nog steeds geen kortgeding aangespannen tot mijn grote ergenis. Er is in mijn vakantie dus op mijn vriendin ingepraat om toch wat onderling te regelen.
Uiteindelijk hebben de advokaten besloten om de afspraak te maken om samen de woning te laten delen tot dat een van de partijen een ander huis heeft gevonden..??

Wat natuurlijk niet lukte

Was dat niet de situatie waaruit ze wilde vluchten door huiselijk geweld etc.
Dit heb ik inmiddels weer terug gedraait maar nu komt dus probleem 2.
Om recht op het huis te hebben moet ze ingeschreven staan op het adres ..en om de uitkering te behouden mag dat niet..gaan we weer.

Iedere dag komt ze nu om 7 uur smorgens binnen en blijft totdat de man weer uit zijn werk komt dus van samenwonen is hier geen spraken.
Maar voor de socisiale dienst is dit gewoon fraude.

De logeeradressen die zij tot haar beschikking heeft kunnen niet moeder kind huisvesten zodoende is de kleine weer thuis.

Wat nu is voorgesteld is dat zijn zich weer terug gaat schrijven op het oude adres en haar uitkering verliest tot de uitspraak van het kortgeding.
Ze heeft dus tot deze tijd geen geld voor verzorging kind en zichzelf.
Haar werkruimte zit aan het huis maar ze kan door de stress niet meer normaal functioneren en heeft onder werktijd de verzorging van het kind.

Man daarintegen heeft een huis een baan en alle financieele vrijheid

lang leven recht!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds