Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 8:00
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

sexuele intimidatie
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
anoniem-anoniem








Berichten: 1


BerichtGeplaatst: za 21 mei 2005 14:50    Onderwerp: sexuele intimidatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik was gister op mijn werk (ah) en toen zat ik een beetje met een meisje(collega) te stoeien en heb ik wat sexsistische opmerken genoemd en daarna liep ze huilend weg .

nou kwam ik net op me werk en had ik een gesprek met mijn managers erover en die zeiden dat de moeder van dat meisje aangifte wou doen enzo
en ik ben nu op me werk tijdelijk geschorst en gaan ze kijken wie er wat van heeft gezien en wat er allemaal is gezegd bla bla

weet iemand wat ik nu mischen het beste kan doen en me vertellen wat voor gevolgen aangifte van sexuele intimidatie voor mij is
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: za 21 mei 2005 15:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het staat de leden vrij om in deze situatie advies te geven, maar ik houd me ver van enig advies.
Als je meer informatie kunt (en wilt) geven zou het zo kunnen zijn dat er iemand hier een advies kan geven.
Ik denk echter dat je, als er inderdaad aangifte wordt gedaan, advies moet vragen bij een professional...
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2005 5:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb begrip voor Nemine contradicente zijn standpunt. Ik geef advies, opzettelijke vertoning van zulk gedrag (sexuele intimidatie) valt mij zeer zwaar. Of daar hier nu sprake van is kan ik niet absoluut met een ja beantwoorden. Wanneer er sprake is van opzet dan keur ik dit alles nadrukkelijk af, misschien zelfs ook wanneer er geen sprake is van opzet. Toch wil ik ook dit onderwerp vanuit juridisch perspectief gezien, kunnen beoordelen.


Seksuele intimidatie valt onder de noemer van onplezierige arbeidsomstandigheden. Je voelt je niet meer veilig op de eigen werkplek. Seksuele intimidatie valt om die reden sinds 1994 onder de ARBO-wet.

Artikel 4, lid 2 stelt dat de werkgever binnen het algemene arbobeleid een beleid dient te voeren met betrekking tot het beschermen van werknemers tegen seksuele intimidatie en tegen agressie en geweld.

Artikel 1 geeft de volgende omschrijving van seksuele intimidatie: "ongewenste seksuele toenadering, verzoeken om seksuele gunsten of ander verbaal, non-verbaal of fysiek gedrag van seksuele aard waarbij tevens sprake is van een van de volgende punten:

onderwerping aan dergelijk gedrag wordt hetzij expliciet hetzij impliciet gehanteerd als voorwaarde voor de tewerkstelling van een persoon;
onderwerping aan of afwijzing van dergelijk gedrag door een persoon wordt gebruikt of mede gebruikt als basis voor beslissingen die het werk van deze persoon raken;
dergelijk gedrag heeft het doel de werkprestaties van een persoon aan te tasten en/of een intimiderende, vijandige of onaangename werkomgeving te creëren, dan wel heeft tot gevolg dat de werkprestaties van een persoon worden aangetast en/of een intimiderende, vijandige of onaangename werkomgeving wordt gecreëerd

--------------------------------------------------------------------------------

Seksuele intimidatie op het werk staat voor allerlei vormen van seksueel getinte aandacht die ongewenst, eenzijdig en opgelegd is. Seksuele intimidatie verziekt de werksfeer en zorgt voor een onaangename en dreigende werkomgeving.

Om dit soort misstanden te kunnen bestrijden zijn werkgevers verplicht een beleid te voeren om hun werknemers zo veel mogelijk te beschermen tegen seksuele intimidatie en de nadelige gevolgen ervan.


Er is te veel gebeurd, degene die u lastig valt is niet aanspreekbaar of voor rede vatbaar. Dan kunt u een klacht indienen. Steeds meer bedrijven hebben een speciale klachtenregeling voor seksuele intimidatie. Maar ook als er geen regeling is, kunt u een klacht indienen. Bij uw directe chef, bij personeelszaken, het management of de directie of bij uw bedrijfsarts.
-------------------------------------------------------------------------------------
Ik geef deze informatie puur objectief. Wanneer er sprake is van sexuele intimidatie lijkt het in beginsel een kwestie te zijn die zich binnen de werk sfeer in de vorm van klacht en eventuele verdere maatregels beperkt. Ook staat bij onbegrip de deur naar de commissie gelijke behandeling open. Verder zal van belang zijn de omgangsvormen van de betrokken partijen.

Nu jij geschorst bent, geeft de werkgever blijk van naleving volgens arbo gestelde regelgeving en / of andere beweegredenen. Hoe dit verder uitpakt is afhankelijk van verschillende factoren waaronder mede als weergegeven in dit schrijven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2005 17:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat pakt je werkgever eigenlijk wel gelijk heel goed op, vind ik. Voor hoe lang ben je geschorst?

Wat er uiteindelijk uitkomt hangt af van wat dat "stoeien" is geweest en wat jij hebt gezegd en hoe jij het hebt gezegd en omdat je dat niet deelt is dat lastig in te schatten. Ook zal het w.s. afhangen van hoe jij je opstelt in het vervolgtraject.

Zou echter maar zo spoedig mogelijk contact opnemen met een advocaat of je vakbond ofzo.

Verder lijkt het me zinnig na te denken over of jij evt. in die werkomgeving verder zou kunnen werken als al je collega's van dit gedrag weten (want zoiets gaat wel als een lopende vuurtje rond).

En de belangrijkste vraag eigenlijk (overigens met een kanttekening, want zoals gezegd: ik ken de feiten niet): waar heb je dit gedrag voor nodig?

Succes!
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2005 18:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gevonden op de website van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Quote:
Seksuele intimidatie

Seksuele intimidatie op het werk staat voor allerlei vormen van seksueel getinte aandacht die ongewenst, eenzijdig en opgelegd is. Seksuele intimidatie verziekt de werksfeer en zorgt voor een onaangename en dreigende werkomgeving.

Om dit soort misstanden te kunnen bestrijden zijn werkgevers verplicht een beleid te voeren om hun werknemers zo veel mogelijk te beschermen tegen seksuele intimidatie en de nadelige gevolgen ervan.
Over dit onderwerp is beschikbaar:
Seksuele intimidatie: algemene informatie voor werknemers
Seksuele intimidatie: algemene informatie voor werkgevers

Dossier:
Seksuele intimidatie

_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2005 18:15    Onderwerp: Re: sexuele intimidatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

anoniem-anoniem schreef:
dat de moeder van dat meisje aangifte wou doen


Waarvan wilde de moeder van dat meisje aangifte doen?
Aangifte van (poging tot) aanranding, (poging tot) verkrachting of ergens anders van?
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2005 18:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedoelde TS niet wat voor hem de strafrechtelijke gevolgen kunnen zijn indien aangifte wordt gedaan? Waarvan aangifte wordt gedaan is inderdaad nog niet helemaal duidelijk...
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2005 18:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En dan zal de dame in kwestie toch zelf aangifte moeten doen?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2005 19:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Afhankelijk van de leeftijd van het meisje, denk ik...
(Al doet "collega" dan wel denken aan 16+.)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Andrei




Geslacht: Man



Berichten: 10


BerichtGeplaatst: di 19 jul 2005 0:54    Onderwerp: sexuele intimidatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat het meisje wegliep heeft vermoed ik, met andere zaken te maken dan met jou opmerkingen. De meiden van deze tijd zijn echt niet op hun mondje gevallen. Kijk om je heen hoe open en toegangelijk ze zijn.

Er is zelfs een kwestie voorgelegd aan de rechter inzake een man die op een avond bij een vrouw naar binnen sloop, zich voordeed als haar vriend en gevreeen heeft met haar. De vrouw liet dit in haar slaap, althans in een bepaalde omstandigheid toe. De OVJ beschreef dit in zijn betoog alsvolgt:
de man heeft op of omstreeks...zijn penis in de vagina van de vrouw gebracht, geduwd en gehouden, haar gevingerd , de schaamstreek betast etc, haar slipje uitgetrokken, tegen haar gezegd schuif eens een beetje op het is niet makkelijk hier, met zijn rechterbeen haar linkerbeen ophoog getild etc. en ga maar door. Hij er goed vanaf gekomen.

Dus ik jou geval zou ik het gezonde verstand gebruiken en zaken tot de juiste proportie brengen. In elk geval aangeven dat je het niet zo bedoelde.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 19 jul 2005 6:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Andrei, het meisje liep wel huilend weg en de starter van dit topic geeft zelf toe dat het niet alleen opmerkingen waren ("stoeien"). Ik vind dat je dit soort gedrag niet moet bagatelliseren en je onderbouwing klopt al helemaal niet. De "juiste proportie" is, dat hij er wel degelijk wat mee bedoelde, anders maakte hij wel een ander soort opmerkingen. In elk geval werd de dame in kwestie er erg overstuur van. en dat is wat telt

V.w.b. je opmerking over die strafzaak haal ik even een post van Nemine van maart dit jaar aan:

Quote:
Ter informatie;

Bij de artikelen 243 en 247 Sr. staat, voor zover in dezen van belang, het begrip "lichamelijke onmacht" centraal. Hieronder wordt volgens vaste rechtspraak verstaan een toestand van fysieke weerloosheid die zijn oorzaak vindt in een bij het slachtoffer zelf bestaand lichamelijk onvermogen tot handelen. Daaronder valt in ieder geval een toestand van vaste slaap.

Relevante jurisprudentie

1. Rechtbank Leeuwarden 10 december 1998, RN 1999, 1093, Ontucht tijdens slaap, taakstraf.
2. Hoge Raad 3 november 1998, RN 1999, 1092 Verkrachting tijdens de slaap.
3. Hoge Raad 24 maart 1998, 106832, NJ 1998, 534 Misleiding slaapdronken slachtoffer*

*( De pleger doet zich aan het slachtoffer voor als haar vriend. De vrouw is half slapend half wakker en in haar "slaapdronken" toestand staat zij toe dat de pleger gemeenschap met haar heeft. Misleiding in deze zin is geen dwingen in de betekenis van artikel 242 Wetboek van Strafrecht. Er volgt vrijspraak.)

_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds