Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 19 mei 2024 17:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

scriptie bestuursrecht
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mabel



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: za 02 sep 2006 22:54    Onderwerp: scriptie bestuursrecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo allemaal,

Het is zover. Dit jaar begin ik aan mijn afstudeerscriptie. Ik ben zeer geinterresseerd in het rechtsgebied Staats/bestuursrecht en denk er aan mijn scriptie te doen over een onderwerp dat hier mee te maken heeft. Het onderwerp waar ik aan denk is Gemeentelijke Herindeling. Mijn gemeente zit er namelijk midden in. dit onderwerp trok met name mijn aandacht omdat inwoners van mijn gemeente middels een referendum opgeroepen werden te kiezen bij welke gemeente zij wilden horen (gouda of nieuwerkerk). Vele mensen vonden het moeilijk een gemeente te kiezen, met name door gebrek aan voorlichting. zelf vroeg ik mij ook af welke keuze het best zou zijn. Ik ben ook benieuwd naar de juridische consecuenties van een dergelijke fusie..

Deze richting wil ik op... Wink

Wat vinden jullie van dit onderwerp??
en kunnen jullie mij helpen met het formuleren van een probleemstelling???


dat zou ik zeer op prijs stellen...

groetjes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mr. NN



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 87


BerichtGeplaatst: zo 03 sep 2006 12:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst, gemeentelijke herindeling lijkt me toch zeker een staatsrechtelijke onderwerp, en geen bestuursrecht.

Ik zou je willen adviseren om je eerst eens goed in te lezen op je onderwerp. Blader hiervoor de relevante hoofdstukken in het Handboek van het Nederlands gemeenterecht (Dölle/Elzinga m.m.v. Engels) bijvoorbeeld eens door.

Voorbeeldje van een mogelijke vraagstelling:
Wat zijn de consequenties van een gemeentelijke herindeling?
Deze algemene vraag zou je dan kunnen onderverdelen in:
Waarom gaat men over tot herindeliong?
Wat zijn de gevolgen voor de inwoners?
Wat zijn de gevolgen voor de betrokken gemeenten?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: zo 03 sep 2006 12:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me een interessant onderwerp. Ik vraag me echter af of de meest interessante vragen juridisch van aard zijn. Mijn zeer beperkte kennis van dit onderwerp vertelt mij dat er veel problemen zijn die een sociologische achtergrond hebben. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld dat een nieuwe gemeente geen echt centrum heeft, of dat het politiek gezien noodzakelijk kan zijn om bv. een College van B&W te hebben bestaand uit personen uit de verschillende samenstellende delen van de nieuwe gemeente. Een ander voorbeeld is dat mensen uit de 'oude' gemeenten helemaal niet de 'nieuwe' gemeenten willen vormen.

Hmz, nu ik er zo over nadenk zou een vraagstelling kunnen zijn: onder welke omstandigheden in gemeentelijke herindeling te rechtvaardigen? De premisse is dat het erg veel voeten in aarde heeft (dat moet niet moeilijk te bewijzen zijn). Een deelvraag zou kunnen zijn wat de consequenties van herindeling zijn. Ik neem immers aan dat er gewenste gevolgen zijn die rechtvaardigend werken.

Een ander punt is nog dat 'de consequenties van' pas iets zegt als je invult voor wie dan. Voor de burgers? Voor de gemeentelijke ambtenaren? Voor het bestuurlijk functioneren van de gemeente?

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Ik geloof dat ik meer vragen stel dan antwoorden geef, maar ik hoop dat je zo iets beter een keuze kan maken.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mabel



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: zo 03 sep 2006 15:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst wil ik jullie bedanken voor de reacties...
Ik realiseer me dat dit onderwerp inderdaad niet geheel juridisch van aard is. Al kan je niet om het "juridische" heen. Ik ben vooral benieuwd naar de manier hoe een fusie in zijn werk gaat en welke (juridische) consequenties deze heeft voor zowel de gemeente in haar geheel als voor de individuele bewoner. In jullie reacties halen jullie dit ook aan.
Uit ervaring (stages) weet ik dat gemeenten behoorlijk kunnen verschillen op het gebied van regelgevingen (verordeningen etc). Natuurlijk zijn er overlappingen, maar hoe gaat men om met de verschillen???

verder leek het mij een goed idee de fusie waar mijn gemeente midden inzit een centrale plaats te geven in de scriptie...

Ik ben mij er van bewust dat dit onderwerp zeer breed is en dat er verschillende kanten aan zitten. sociologisch, organisatorisch, juridische etc. Dit is ook wat mij aantrok aan dit onderwerp. Ik ben op dit moment nog aan het oriënteren, dus mijn excuses als ik wat vaag overkom... Ik dank jullie dan ook voor jullie bijdrage. I want more Laughing reacties zijn van harte welkom Wink

groetjes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: zo 03 sep 2006 17:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat een divers onderwerp verkeerd is. Wat ik wilde benadrukken is dat zoiets het des te belangrijker maakt om keuzes te maken. Dat kan je pas als je een beetje ingelezen bent, maar doe dat het liefst zo snel mogelijk. Afbakenen is in het begin erg belangrijk om te voorkomen dat je gaat 'zwemmen'.

Dat je je eigen gemeente een belangrijke plaats geeft leukt me erg interessant omdat de problemen voor jou dan een gezich krijgen. Pas echter wel met een onderscheid maken tussen wat er in jouw gemeente gebeurt en wat algemene patronen zijn. Maar dat hoef ik je natuurlijk eigenlijk niet te zeggen Wink Embarassed

Als je (meer weet en dan) specifiekere vragen hebt, denk ik graag met je mee...
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mabel



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 18:48    Onderwerp: scriptie gemeentelijke herindeling Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo,

Ik heb mij een beetje verdiept in het onderwerp Gemeentelijke herindeling en ik denk een hoofdvraag gevonden te hebben. deze is: Leidt gemeentelijke herindeling tot een groter bestuurlijk vermogen? ik wil daarbij een aantal gemeenten onderzoeken die al een herindeling achter de rug hebben. Ik wil onder andere onderzoeken of de schaalvergroting de dienstverlening, bestuur etc ten goede is gekomen..

ik betrek mijn gemeente in de scriptie door te voorspellen hoe mijn gemeente het zal doen in de toekomst (heel speculatief, maar interessant)

heeft iemand misschien tips.. een ideeen om mee te nemen in mijn onderzoek? Pray

Alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds