Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 12 mei 2024 20:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

rechten na scheiding
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vader



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 9


BerichtGeplaatst: vr 17 feb 2006 16:04    Onderwerp: rechten na scheiding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedemiddag,

Ik zit met het volgende probleem en ik zou graag willen weten wat mijn mogelijkheden zijn :

Na de scheiding met mijn ex zijn er allerlei mondelinge afspraken gemaakt :
- Kinderen zijn bij haar ingeschreven
- Mijn ex zou zorgen voor een stabiele situatie voor de kinderen.
- Ik zelf heb 1x in de 2 weken de kinderen in het weekend en iedere week donderdag en vrijdag.

Deze afspraken waren gemaakt en prompt een 2 maanden later gaat mijn ex in opleiding bij het Marechaussee. Wat inhoud dat ze van maandag t/m vrijdag op de kazerne verblijft, 2.5 uur reizen van haar woonplaats.

Vanaf deze tijd lopen de zaken erg raar, ik mag van haar niet de hele week voor mijn kinderen zorgen. Volgens haar zou dat teveel zijn i.v.m. mijn vriendin, welke mijn kinderen al 2 jaar kennen en waarmee ik nu 6 maanden samenwoon.
Met lede ogen moet ik dan aanzien dat de kinderen bij haar moeder verblijven en dat ik dan deze op woensdag na mijn werk kan ophalen zodat ik met ze kan eten op bed kan doen enz, terwijl ik dit iedere dag kan doen omdat ik gunstige werktijden heb.
De opleiding van mijn ex duurt nu nog 14 maanden en ik vindt dat zij met haar keuze de kinderen behoorlijk in de steek laat.
Het is helaas moeilijk om afspraken te maken, in mijn ogen geef ik haar alle ruimte omdat ik nu zelfs in mijn weekend haar de kinderen 1 dag extra laat zien omdat ik dat belangrijk vindt voor mijn kinderen.
Dit alles wordt blijkbaar niet gezien en als ik vraag of het goed is als ik de kinderen eerder bij haar moeder ophaal, dan is het altijd moeilijk.

Wat kan ik doen/ondernemen om meer grip op deze zaak te krijgen? Mijn ex heeft de zorgtaak van de kinderen op zich genomen maar kan dit helemaal niet waarmaken en ik mag niet als zij weg is de kinderen de hele week opvangen.

Als er 2 ouders zijn en 1 valt er weg, dan lijkt het mij toch logisch dat de andere ouder deze taak overneemt??

Alvast bedankt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 17 feb 2006 16:34    Onderwerp: Re: rechten na scheiding Reageer met quote Naar onder Naar boven

vader schreef:
Als er 2 ouders zijn en 1 valt er weg, dan lijkt het mij toch logisch dat de andere ouder deze taak overneemt??

Alvast bedankt

Hoe is het gezag geregeld bij de scheiding ? Tegenwoordig is het gebruikelijk dat beide ouders gezamenlijk het gezag voortzetten na een scheiding. In dat geval kun je nu naar de rechter stappen met een verzoek volgens BW 1:251 om het gezag aan jou toe te kennen; ook kun je op grond van 1:253a de geschilpunten aan een rechter voorleggen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
vader



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 9


BerichtGeplaatst: vr 17 feb 2006 16:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi steven,

Allereerst bedankt voor je reactie.

Het is een standaard scheiding geweest, waarbij de kinderen op het woonadres van mijn ex staan ingeschreven en ik degene ben die ze om de 2 weken in het weekend heb. (met als mondelinge afspraak iedere donderdag en vrijdag van de week)
Bij mijn weten hebben we beide ouderlijk gezag over de kinderen. Deze wet is toch in 1995 gemaakt, dat beide ouders het gezag hebben over de kinderen??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 17 feb 2006 16:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

vader schreef:
Hoi steven,

Allereerst bedankt voor je reactie.

Het is een standaard scheiding geweest, waarbij de kinderen op het woonadres van mijn ex staan ingeschreven en ik degene ben die ze om de 2 weken in het weekend heb. (met als mondelinge afspraak iedere donderdag en vrijdag van de week)
Bij mijn weten hebben we beide ouderlijk gezag over de kinderen. Deze wet is toch in 1995 gemaakt, dat beide ouders het gezag hebben over de kinderen??

Yep, zie 1:251, lid 2.

Persoonlijk zou ik beginnen met de 253a route om de partner te dwingen mee te werken aan een situatie die het beste is voor de kinderen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
vader



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 9


BerichtGeplaatst: vr 17 feb 2006 19:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is eigenlijk al iets wat ik al langer probeer.
Echter mijn ex is geweldig in het opleggen van regeltjes naar mij toe, maar voor haar zelf worden alle regels gebogen, die ze overigens zelf bepaalt.

Hiernaast vraag ik me af wat in het belang is voor mijn kinderen. Als mijn ex klaar is met haar opleiding zal ze ploegendiensten moeten werken en waarschijnlijk ook ver van huis. Ik vraag me dan af wanneer ik de kinderen nog zie, want ze zal in de eerste plaats haar moeder inschakelen.
Komt er dus op neer dat iedereen zich aan haar werkschema mag gaan aanpassen.

Ook heb ik er een hard hoofd in, omdat alle gemaakte afspraken in het verleden nooit zijn nagekomen en met een wazig argument van tafel zijn geveegd. Dit maakt mij dan ook erg zorgelijk voor de toekomst als mijn ex klaar is met de opleiding.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
vader



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 9


BerichtGeplaatst: vr 17 feb 2006 19:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

oh ja steven, wat bedoel je precies met de 253a route??

Alvast een prettig weekend en bedankt voor je info
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 17 feb 2006 19:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

vader schreef:
oh ja steven, wat bedoel je precies met de 253a route??

Zie boven: artikel 1:253a geeft aan dat wanneer er problemen zijn over hoe het gezag uitgeoefend wordt, je de rechter in kunt schakelen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
vader



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 9


BerichtGeplaatst: za 18 feb 2006 20:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi steven,

Als ik deze procedures in gang wil zetten, hoe kan ik dat dan het beste aanpakken. Ik moet zeker eerst naar een advocaat???

Groeten vader
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 18 feb 2006 21:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

vader schreef:
Hoi steven,

Als ik deze procedures in gang wil zetten, hoe kan ik dat dan het beste aanpakken. Ik moet zeker eerst naar een advocaat???

Ja, er staat 'rechtbank' en daar is de hoofdregel dat je niet in persoon kunt procederen, maar je 'procureur moet stellen'.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
vader



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 9


BerichtGeplaatst: zo 19 feb 2006 21:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

beste Steven,

Ik wil je het volgende nog even laten weten naar aanleiding van een telefoongesprek met mijn ex van vanavond :

Deze week hebben mijn kinderen herfstvakantie. Ik heb de woens, donder en vrijdag vrij genomen. Dit betekent dat op Maandag en Dinsdag de kinderen naar een oppas moeten. Ik had in gedachten dat ze dan maandag bij mijn moeder konden zijn en dinsdag bij mijn ex schoonmoeder, eerlijk verdeeld toch.
Echter ging mijn ex totaal door het lint, zij vond dat ik geen rekening met haar hield en wil dat de kinderen op maan en dinsdag bij haar moeder zijn, ook omdat haar moeder de kinderen mist (die ze afgelopen vrijdag nog uit school had gehaald). Toen ik hierop zei dat de kinderen dat graag zo wilde (eigenlijk willen ze niet naar mijn ex schoonmoeder) en dat het dus zo eerlijk verdeeld was reageerde ze :

Dat ze het hier niet mee eens was en dat ze naar de rechtbank zou stappen omdat zij haar kinderen in mijn weekend te kort zou zien !!!!
En dat als zij in de toekomst meer vrij zou zijn dat ze geen rekening met mij of mijn moeder zou houden om de kinderen te zien.

Je zult begrijpen dat ik ondertussen aardig boos ben omdat ik de taken eerlijk verdeel en dat ik aan de telefoon met een mond vol tanden stond.


Als je nu mijn situatie heb gelezen, wat acht je dan de kans van slagen???
Ik begrijp dat dit moeilijk is om te zeggen en ik zal hierop ook niet vanuit gaan, maar denk je dat ik een redelijk kans maak???

Groeten vader
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 19 feb 2006 22:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De kans van slagen kun je beter door een ervaren familierechtjurist laten inschatten. En zorg dan ook dat je er één zoekt die daadwerkelijk achter de vader-belangen staat, omdat je in de praktijk toch wel vaak een predispositie ten voordele van de moeder ziet.

Ik kan je wel de tip geven om de rest van je gesprekken met je ex via www.tapecall.net te voeren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
vader



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 9


BerichtGeplaatst: ma 20 feb 2006 9:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Steven schreef :

De kans van slagen kun je beter door een ervaren familierechtjurist laten inschatten. En zorg dan ook dat je er één zoekt die daadwerkelijk achter de vader-belangen staat, omdat je in de praktijk toch wel vaak een predispositie ten voordele van de moeder ziet.


Hoi steven,

Bedankt voor je informatie en het snel reageren.

Hoe kom ik erachter bij een advocatenkantoor of deze of gene achter de vader belangen staat??? Heb je nog wat tips voor me waar ik bv op moet letten als ik een familierechtjurist benader?

Groeten

Vader
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: ma 20 feb 2006 10:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

vader schreef:
Hoe kom ik erachter bij een advocatenkantoor of deze of gene achter de vader belangen staat??? Heb je nog wat tips voor me waar ik bv op moet letten als ik een familierechtjurist benader?

Je kunt vragen naar de verhouding tussen het aantal zaken waar ze de vader c.q. de moeder vertegenwoordigen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
vader



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 9


BerichtGeplaatst: ma 20 feb 2006 11:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog een vraagje Steven,

De link die je gaf om telefoongesprekken op te nemen, is dit rechtsgeldig om te doen en kan dit als bewijs worden aangedragen??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: ma 20 feb 2006 13:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

vader schreef:
Nog een vraagje Steven,

De link die je gaf om telefoongesprekken op te nemen, is dit rechtsgeldig om te doen en kan dit als bewijs worden aangedragen??

In het civiele recht is alles geoorloofd, maar het is de rechter die bewijs op waarde schat.

De rechter is ook vrij om in het feit dat je heimelijk een gesprek opneemt iets negatiefs te zien.

Het is dus afhankelijk van de inhoud en context van het gesprek of het verstandig is het gesprek als bewijs aan te dragen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds