Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 17 mei 2024 3:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

overstappen van ou naar deeltijd
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
russel



Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 26


BerichtGeplaatst: ma 11 dec 2006 11:48    Onderwerp: overstappen van ou naar deeltijd Reageer met quote Naar onder Naar boven

Iemand raadde mij aan om over te stappen van de OU naar de deeltijdopleiding in Tilburg. Ik moet dan wel Colloqium Doctum doen, maar volgens haar was dat niet zo moeilijk. Wellicht tellen tentamens van de OU wel mee.

Wie heeft dit gedaan en hoe is de overstap ervaren? Volgens deze kennis is deeltijd makkelijker, de colleges geven je al een beeld van het tentamen en veel wat op de colleges verteld wordt is tevens tentamenvragen. Eventueel kun je hetzelfde college nog op een andere dag weer volgen. Zij nam de colleges op, werkte ze uit thuis, bestuurdeerde ze en haalde haar tentamens zonder de boekwerken door te worstelen omdat dat juist veel tijd kost. Idd vind ik het lezen van de boeken veel tijd vergen. In 4 jaar kan ik dan klaar zijn en dat is wel interessant.

Wat mij wel bezig houdt, ik ben een havo klantje en wellicht wat slimmer geworden in de loop der jaren door werkervaring, maar is het tempo dan ook te doen, ik werk part-time, dus tijd heb ik wel, maar het moet niet mijn leven overheersen.....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: ma 11 dec 2006 12:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

vrijstelling ingevolge vijf bij de Open Universiteit in het kader van het propedeutisch examen in de rechtsgeleerdheid behaalde certificaten. Zie je dat het toelatingsexamen bestaat uit relevante vakken welke bij goed resultaat in de studie kunnen worden ingezet? Ik heb zelf geen ervaring met het systeem van de uvt maar het ziet er allemaal gunstig uit.

Overigens vraag ik me af of de door jou gekenschetste studiemethode ertoe leidt dat je een goed wetenschapsbeoefenaar zal worden.

Maar ik zal je nooit het advies geven een van de meest vooraanstaande universiteiten van Nederland te verlaten
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: ma 11 dec 2006 12:25    Onderwerp: Re: overstappen van ou naar deeltijd Reageer met quote Naar onder Naar boven

russel schreef:
de colleges geven je al een beeld van het tentamen en veel wat op de colleges verteld wordt is tevens tentamenvragen.
Zij nam de colleges op, werkte ze uit thuis, bestuurdeerde ze en haalde haar tentamens zonder de boekwerken door te worstelen omdat dat juist veel tijd kost. Idd vind ik het lezen van de boeken veel tijd vergen. In 4 jaar kan ik dan klaar zijn en dat is wel interessant.

Kun je dan niet beter gewoon een LLM in de VS kopen ? Dan weet je net zo veel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: ma 11 dec 2006 13:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rolling Eyes Misschien past een ander vak jou beter.
Recht is ook (willen) worstelen. Eerst met de boeken, dan met een zaak.
Je moet zelf lezen en ook je eigen samenvatting maken. Wat niet wil zeggen dat je geen oog mag werpen op de samenvatting gemaakt door iemand anders. Je komt er zo echt niet! Je wordt een slecht jurist en hier koop je niets voor.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
M




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 275


BerichtGeplaatst: ma 11 dec 2006 15:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik hoop van harte dat het nergens echt mogelijk is om simpel een bachelor diploma te behalen door een beetje uit je neus te vreten. Het gaat uiteindelijk wel erom dat je een bepaalde basiskennis bezit als je die bachelor behaalt. En dat je weet hoe je door wettenbundels heenkomten weet hoe je het een en ander moet aanpakken.

Ik denk overigens dat wat die kennis zegt je niet even 1 op 1 moet overnemen. Wellicht zullen er een paar mensen zijn die fluitend op deze manier (helaas) er doorheen komen, maar voor de grote meerderheid geldt dat waarschijnlijk niet. Dus grote kans dat je straks alsnog boeken zit door te werken.

Is het een kwestie van dat je moeite hebt met volledige zelfdiscipline zoals je aan de OU hard nodig hebt, dan is het iets meer "schoolse" van colleges volgen wel een aanrader.

Heb alleen niet de illusie dat het in deeltijd in Tilburg veel makkelijker zal zijn dan nu. Ik denk dat je daar je hoop beter niet op vestigen kunt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: ma 11 dec 2006 18:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Opmerking: ik vind het onterecht dat hier allerlei frustraties over luie studenten op TS geprojecteerd worden.
Er wordt een legitieme vraag gesteld over het verschil tussen beide universiteiten en lesmethoden.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 11 dec 2006 19:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het toch ook wel legitiem om op te merken dat het in NL niet mogelijk zou mogen zijn om zonder de boeken in te kijken door de tentamens van een academische studie heen te struikelen. Natuurlijk helpt het om het papiertje in bezit te hebben, maar de essentie van een studie is toch dat je er wat van opsteekt. Een studie moet je niet gelijk willen stellen aan tentamentraining.

Het is natuurlijk wel zo dat het volgen van colleges je erg kan helpen bij het doorwerken van de boeken. Je kunt dan bijvoorbeeld ter voorbereiding van het college de stof eerst "vluchtig" doorlezen, zodat tijdens het college dan hopelijk alles in elkaar valt. Of je probeert door de colleges een goed idee van de stof te krijgen, waarna het lezen van de boeken een stuk sneller kan. Colleges worden niet voor niets gegeven, natuurlijk helpen ze.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: ma 11 dec 2006 19:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En een rechtenstudie doen zonder dat het je leven beheerst is onmogelijk Mr. Green

Of zijn wij raar? Wink
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 11 dec 2006 23:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Miriam: nee

En v.w.b. de overstap OU naar deeltijdstudie in Tilburg en de eventuele extra tijd die dat kost: daar is lastig wat over te zeggen, omdat ik je studietempo aan de OU niet ken en niet weet hoe veel tijd je in Tilburg zoet zult zijn met colleges volgen.

Alleen maar uit boeken werken lijkt me saai. Colleges voegen het nodige toe aan wat je leest (of laten je soms beseffen dat je iets niet goed tot je hebt laten doordringen of het verkeer hebt begrepen). Bovendien vormen ze een soort herhaling van wat je al hebt gelezen en dat laat alles nog wat beter bezinken.

Mijn eigen deeltijdstudie is prima te combineren met deeltijd (80%) baan. Maar ja, op die paar slimmerikjes met veel aanleg na zul je het nooit voor niets krijgen; het kost altijd redelijk wat tijd, temeer omdat de teksten helemaal in het begin nou niet echt het soepelste leeswerk vormen en je nog het fundament moet leggen voor later.

Wat wil je eigenlijk met je studie?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: ma 11 dec 2006 23:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
@Miriam: nee

En v.w.b. de overstap OU naar deeltijdstudie in Tilburg en de eventuele extra tijd die dat kost: daar is lastig wat over te zeggen, omdat ik je studietempo aan de OU niet ken en niet weet hoe veel tijd je in Tilburg zoet zult zijn met colleges volgen.

Alleen maar uit boeken werken lijkt me saai.

Maar daar hebben we rf.nl toch voor ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 11 dec 2006 23:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RF brengt soms toch meer verwarring dan duidelijkheid hoor Wink
Maar ik moet er wel bij zeggen dat me tijdens college heel vaak kwesties die hier gepost zijn te binnen schieten, dus wat je leert blijft door RF wel een stuk beter hangen.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 1:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
@Miriam: nee


Is dat nee in "het kan ook zonder je leven te beheersen", "het kan niet zonder je leven te beheersen" of "wij zijn niet gek"? Very Happy
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 8:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wij zijn niet gek. En: het is hartstikke leuk als het je leven beheerst!
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 10:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is toch iets anders dan overheersen. Ik zou ook niet willen dat er niets anders in mijn leven was dan werk en studie..

Dat je na verloop van tijd een beetje een vakidioot wordt is iets anders, en ook wel grappig Smile . Maar zo lang ik nog niet de algemene voorwaarden bij mijn bioscoopfilmpje doorneem valt dat ook wel mee. Mr. Green
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
M




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 275


BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 11:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klinkt inderdaad alsof TO gewoon eens goed moet nadenken of hij/zij de ondersteuning van colleges belangrijk vindt. Door colleges en aantekeningen hoef je denk ik ietsje minder intensief de boeken in dan zonder die colleges. Maar ik vermoed dat het qua tijd gelijk zal blijven opgaan.

Misschien ook weer eens gaan nadenken waarom je ooit bij de OU begonnen bent ipv een deeltijdstudie aan een universiteit te volgen. En dan te bepalen voor jezelf of die redenen van toen voor jou nu nog steeds zo sterk gelden of dat je er anders over bent gaan denken en/of omstandigheden anders zijn.

Iets als dit is een persoonlijke keuze. Maar als je enige motivatie is dat je dan bijna geen boek meer hoeft in te kijken, dan denk ik dat het niet heel realistisch is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds