Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 13:13
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

overdragen auteursrecht
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yentle



Leeftijd: 53
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 16


BerichtGeplaatst: do 16 jul 2009 21:25    Onderwerp: overdragen auteursrecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag allemaal,

Ik zou graag willen weten of ik mijn auteursrecht over kan dragen.
Ik vond deze link op internet: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/vvv/maker/#overdragen
en denk dus dat het moet kunnen.

Ik heb meegeschreven aan een taalmethode voor de basisschool (taalactief 3) en wil al mijn rechten overdragen aan iemand.

Ik vroeg me af of er uitzonderingen zijn?
Ik ben benieuwd naar de reacties!

groetjes, Yentle
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: do 16 jul 2009 21:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat kan, kwestie van een tekstje met de goede toverformule. Maar waarom wil je de rechten afstaan? Het betekent namelijk dat jij die tekst nooit meer ergens anders mag gebruiken, weg is weg. Je kunt ook alleen maar die school toestemming geven om het werk te gebruiken, dan ben jij vrij om er later nog andere dingen mee te doen.

Arnoud
(die van die link)
_________________
ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Yentle



Leeftijd: 53
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 16


BerichtGeplaatst: do 16 jul 2009 22:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wil het geld niet meer, omdat ik er alleen maar gezeik mee krijg met het uwv. Ik ben een dief van mijn eigen portemonnee, dan kan ik beter iemand anders er blij mee maken.

Wat bedoel je concreet met: nooit meer ergens anders mogen gebruiken?
Het gaat om een taalmethode voor de basisschool waar iets van tien auteurs aan meegewerkt hebben.

Wat voor nadelen kan mij dit opleveren? Ik weet namelijk niet precies hoe je het bedoelt..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: vr 17 jul 2009 10:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het nadeel dat het je kan opleveren, is dat als je over twee jaar een andere basisschool wilt helpen, je deze tekst niet meer mag gebruiken. Hij is dan niet meer van jou en je moet vanaf dan toestemming vragen aan deze school als je er iets mee wilt doen. Ook al ben je co-auteur ervan.

Oftewel: weg is weg, ook al heb je nog een kopietje op je harde schijf.

Arnoud
_________________
ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Yentle



Leeftijd: 53
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 16


BerichtGeplaatst: vr 17 jul 2009 15:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Het nadeel dat het je kan opleveren, is dat als je over twee jaar een andere basisschool wilt helpen, je deze tekst niet meer mag gebruiken. Hij is dan niet meer van jou en je moet vanaf dan toestemming vragen aan deze school als je er iets mee wilt doen. Ook al ben je co-auteur ervan.

Oftewel: weg is weg, ook al heb je nog een kopietje op je harde schijf.

Arnoud


De basisscholen in Nederland kloppen bij de uitgever aan en die verkoopt ze aan de basisscholen.
Ik doe verder niets meer in het basisonderwijs, dus die andere consuqenties heb ik geen last van...

Ik zal er nog eens goed over nadenken, in ieder geval bedankt voor het reageren!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 17 jul 2009 23:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt het gewoon verkopen; geen probleem.
Je ziet dat nog wel eens in de communicatie. Als je bijvoorbeeld een ontwerper inschakelt voor je nieuwe huisstijl, dan wil je ook meteen wat regelen voor het auteursrecht, zodat dat bij jou komt te liggen. Dat kan gewoon.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Yentle



Leeftijd: 53
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 16


BerichtGeplaatst: vr 17 jul 2009 23:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

oke!

heel fijn dat jullie reageren!

Wie moet zo'n overdracht op papier zetten? een jurist?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 17 jul 2009 23:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat kunnen partijen in principe zelf doen, zolang de tekst maar helder is.
Maar Arnoud kan dat ongetwijfeld ook goed voor je regelen.

Je zou overigens wel de vergelijking (oftewel: het rekensommetje) kunnen maken wat het auteursrecht je oplevert als je het nu verkoopt en wat het oplevert als je het houdt. Als de taalmethode heel breed ingezet gaat worden kan dat nog wel eens interessant zijn, maar ik durf er verder niets over te zeggen, omdat ik die tarieven niet ken.

Heeft de uitgever niet geprobeerd het auteursrecht af te kopen?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: za 18 jul 2009 10:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind in artikel 2 Aw niet terug dat de akte moet worden ondertekend door beide partijen. Arnoud, jij zegt dat dit wel moet. Waarom?

Het verschil in formulering bij wetteksten is vaak dat de zinsnede "tussen partijen opgemaakte" eraan is toegevoegd als tweezijdige ondertekening nodig wordt geacht. Die zie ik niet in art 2 Aw.

Ik zou dus denken dat de akte moet worden ondertekend door de vervreemder. De verkrijger moet de overdracht aanvaarden maar dat kan ingevolge artikel 3:37 vormvrij.

Aangezien Arnoud zin kennis op dit rechtsgebied zeer groot is (getuige al zijn publicaties) zal ik wel ergens de mist in gaan. Kan iemand mij rechtzetten of heb ik gelijk?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: za 18 jul 2009 11:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat ik veel publiceer, wil nog niet zeggen dat ik altijd gelijk heb. Smile

Het punt bij aktes van overdracht is dat overdracht een meerzijdige rechtshandeling is. Om dus bewijs te hebben van de wil van beide partijen, is een handtekening van beiden in ieder geval voldoende.

Eén handtekening zou volgens artikel 2 genoeg zijn maar dan zit de overdrager wel met een bewijsprobleem dat de overdracht aanvaard is. (Aan de andere kant, wanneer zou dit spelen?)

Arnoud
_________________
ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 18 jul 2009 12:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is één handtekening wel genoeg?
art. 2 lid 2 Aw schreef:
De levering vereist voor gehele of gedeeltelijke overdracht, geschiedt door een daartoe bestemde akte. De overdracht omvat alleen die bevoegdheden waarvan dit in de akte is vermeld of uit de aard of strekking van de titel noodzakelijk voortvloeit.

art. 156 lid 1 Rv schreef:
Akten zijn ondertekende geschriften, bestemd om tot bewijs te dienen.

Het gaat zoals gezegd om een meerzijdige rechtshandeling, dus ik zou denken dat beide partijen moeten tekenen. Art. 2 lid 2 Aw zou anders duidelijk moeten maken welke partij in ieder geval moet tekenen.

edit: Spoor/Verkade/Visser denken dat ondertekening door de vervreemder volstaat. Zij verwijzen naar Hof Den Bosch 19 mei 1993, BIE 1994, 117:
Hof schreef:
4.3. Hatefa heeft bij memorie van grieven een aan haar gerichte brief van Adriaans van 21 april 1992 overgelegd waarin laatstgenoemde bevestigt dat Hatefa het exclusieve auteursrecht heeft verkregen van dessin nr. 138601, zoals gekocht met faktuur 8801 van 4 januari 1988.
Naar het voorlopig oordeel van het Hof dient deze brief - anders dan Kwantum meent - beschouwd te worden als een onderhandse akte in de zin van artikel 2 Aw, omdat daaruit blijkt dat de ondertekenaar Adriaans heeft bedoeld auteursrecht over te dragen.

Art. 2 lid 2 Aw heeft veel weg van art. 3:95 BW, waarover ik in de Groene Serie Privaatrecht vind:
Quote:
Volgens de MvA II, Parl. Gesch. Boek 3 NBW, p. 395, volstaat ondertekening door de vervreemder, mits de overdracht door de verkrijger wordt aanvaard; deze aanvaarding is vormvrij. Aldus ook de Hoge Raad, onder verwijzing naar de juist genoemde MvA II, in HR 29 juni 2001, NJ 2001, 662 (Meijs qq/Bank of Tokyo-Mitsubishi; m.nt. W.M. Kleijn) voor wat betreft de akte van cessie.

Dus cia76 heeft gelijk. (En Arnoud dus ook.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bertvanloo



Leeftijd: 80
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 196


BerichtGeplaatst: di 21 jul 2009 21:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als vraagsteller een van de 10 (tien) auteurs is - als er dus sprake is van gedeeld auteursrecht - wat wil hij dan (alleen) overdragen?

En wat met het gezeik van het UWV? Zijn de voorzieningen in Nederland niet goed genoeg om ook eens iets belangeloos voor een ander te doen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 21 jul 2009 22:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bertvanloo schreef:
Als vraagsteller een van de 10 (tien) auteurs is - als er dus sprake is van gedeeld auteursrecht - wat wil hij dan (alleen) overdragen?

Er is pas sprake van een gemeenschappelijk auteursrecht van gezamenlijke auteurs als de verschillende elementen van het werk niet scheidbaar zijn (HR 25 maart 1949, NJ 1950, 643). Vermoedelijk is dat hier niet het geval. Dat betekent dat iedere auteur een zelfstandig auteursrecht heeft op (zijn deel van) de tekst.

Mocht er toch sprake zijn van een gemeenschappelijk auteursrecht van gezamenlijke auteurs, dan heeft iedere auteur een aandeel in dat gemeenschappelijke auteursrecht. Zo'n aandeel is overdraagbaar. Levering van een aandeel in een auteursrecht geschiedt op overeenkomstige wijze en met overeenkomstige gevolgen als is bepaald met betrekking tot levering van dat auteursrecht (art. 3:96 BW), dus ook via een daartoe bestemde akte.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 22 jul 2009 0:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Yentle, naar aanleiding van de opmerking van Bert en jouw

Quote:
Ik wil het geld niet meer, omdat ik er alleen maar gezeik mee krijg met het uwv. Ik ben een dief van mijn eigen portemonnee, dan kan ik beter iemand anders er blij mee maken.


Bedoel je daarmee dat het niet veel uitmaakt omdat je anders toch gekort wordt op een uitkering en dat netto niet uitmaakt? Bestaat er geen plicht inkomen te vergaren als je dat kunt? (oftewel: krijg je geen moeilijkheden met dat uwv als ze er achter komen dat je dat auteursrecht om niet hebt overgedragen?)
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds