Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 03 mei 2024 22:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

overdraagbaarheid rechten uit een vonnis aan een derde
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MR



Leeftijd: 32
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 5


BerichtGeplaatst: do 30 mei 2013 16:44    Onderwerp: overdraagbaarheid rechten uit een vonnis aan een derde Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hi,

Ik zit met een brandende vraag waar ik niet uitkom.

Tussen bedrijf 1 en bedrijf 2 is een procedure gevoerd over het gebruik van merkrechten. In het vonnis is beslist dat bedrijf 1 onder bepaalde voorwaarden de merknaam van bedrijf 2 mag gebruiken. Buiten deze voorwaarden is dit gebruik niet toegestaan en is bedrijf 1 een boete verschuldigd aan bedrijf 2.

Stel nu dat bedrijf 2 wordt overgenomen. Kunnen dan deze rechten uit het vonnis ( tot het vorderen van de boete) worden overgenomen door een derde?

Kortom: is het mogelijk rechten uit een vonnis over te dragen aan een derde?

Zelf vermoed ik dat art. 3:83 lid 2 BW en art 431a Rv van toepassing zijn, maar hier ben ik niet zeker over. Want levert ieder vonnis een executoriale titel op, of is dit alleen in geval in meer privaatrechtelijke kwesties?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 30 mei 2013 18:42    Onderwerp: Re: overdraagbaarheid rechten uit een vonnis aan een derde Reageer met quote Naar onder Naar boven

MR schreef:
Stel nu dat bedrijf 2 wordt overgenomen.

Waarom vermeld je er niet direct bij op wat voor manier aan die bedrijfsovername juridisch vorm is gegeven? Dat is toch het eerste waar je naar moet kijken.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MR



Leeftijd: 32
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 5


BerichtGeplaatst: do 30 mei 2013 20:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat mij om de situatie waarbij bedrijf 2 failliet gaat, en dus een doorstart gaat maken / wordt overgenomen door een derde.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 30 mei 2013 22:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MR schreef:
Het gaat mij om de situatie waarbij bedrijf 2 failliet gaat, en dus een doorstart gaat maken / wordt overgenomen door een derde.

Heb je enig idee op wat voor manieren een bedrijf in het algemeen kan worden overgenomen? Heb je ondernemingsrecht gedaan?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 31 mei 2013 2:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik probeer je dus een beetje te dwingen om naar het juiste juridische kader te zoeken, of als je dat al dan niet bewust al gevonden mocht hebben, om dat expliciet te maken door het op te schrijven.

Een bedrijfsovername kan bijvoorbeeld de vorm hebben van een juridische fusie. In dat geval gaan alle rechten en plichten van bedrijf 2 over op de nieuwe rechtspersoon, die dan zonder meer ook het vonnis kan executeren jegens bedrijf 1.

Een andere mogelijkheid is een aandelentransactie. Dan verandert er eigenlijk niets: bedrijf 2 blijft als rechtspersoon gewoon bestaan, komt alleen in andere handen. Bedrijf 2 kan nog steeds het vonnis executeren jegens bedrijf 1.

Bij een faillissement zal het waarschijnlijk gaan om een verkoop van de activa, waaronder het merkrecht. Dat merkrecht wordt dus overgedragen aan een derde. Die derde kan dat merkrecht vervolgens uitoefenen jegens ieder ander, waaronder bedrijf 1.

Art. 3:83 lid 2 BW speelt voor jouw vraag volgens mij geen enkele rol, want ik zie geen vordering van bedrijf 2 op bedrijf 1. (Zo'n vordering bestaat wel als bedrijf 1 al een boete heeft verbeurd, maar dan hebben we een doodgewone op zichzelf staande vordering die doodgewoon met de andere activa kan worden overgedragen. Dit heeft niets te maken met het overdragen van merkrechten of executierechten. De truc is steeds om heel nauwkeurig en systematisch in de gaten te houden hoe de boel juridisch in elkaar steekt.)

Misschien bedoelde je art. 3:83 lid 3 BW? Dat lijkt me hier wel een heel relevant artikel. Het merkrecht bijvoorbeeld valt onder die "andere rechten". Het merkrecht is overdraagbaar, omdat art. 2.31 lid 1 BVIE dat zegt:
art. 2.31 lid 1 BVIE schreef:
Het merk kan, onafhankelijk van de overdracht van de onderneming of een deel daarvan, overgaan voor alle of een deel van de waren of diensten waarvoor het is gedeponeerd of ingeschreven.

(De zinsnede over overdracht van onderneming is wel interessant, maar lijkt mij geen bijzondere betekenis te hebben.)

Maar hoe zit het nu met het vonnis en het recht van executie. In beginsel heeft een vonnis slechts werking tussen de partijen. Het bedrijf dat de activa van bedrijf 2 overneemt was geen partij. Maar uit art. 431a Rv blijkt dat de bevoegdheid tot execute in ieder geval in bepaalde gevallen op een ander kan overgaan.

In het geval van een vordering volgt uit art. 6:142 lid 1 BW dat ter zake van de vordering verkregen executoriale titels bij overgang van de vordering meegaan. Maar er is hier dus geen vordering. (Nou ja, in het geval van een reeds verbeurde dwangsom dus wel: dat is een vordering in zoverre gaat de executuriale titel m.i. op de voet van art. 6:142 lid 1 BW over op de rechtspersoon die de activa van bedrijf 2 inclusief de vordering tot het betalen van die reeds verbeurde dwangsom opkoopt. Die vordering is dus toch niet helemaal "doodgewoon", want er is al een executoriale titel voor, zie namelijk art. 611c Rv. Wat ik eerder schreef kan dus wat relativering gebruiken, maar ik laat het maar staan.)

De vraag is dus of er een met art. 6:142 lid 1 BW vergelijkbare bepaling bestaat die ervoor zorgt dat een door de houder van een merkrecht verkregen uitspraak jegens een bedrijf 1 ook door een rechtsopvolger onder bijzondere titel jegens datzelfde bedrijf 1 ten uitvoer kan worden gelegd.

Ik ken zo'n bepaling niet. Misschien zie ik iets heel simpels over het hoofd, maar voor het moment zeg ik: de nieuwe houder van het merkrecht zal zelf naar de rechter moeten stappen als hij een probleem krijgt met bedrijf 1. (Maar ik sluit niet uit dat zo'n bepaling wel bestaat, of dat de HR ooit heeft bepaald dat "een redelijke wetsuitleg" zoiets "meebrengt".)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 31 mei 2013 2:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik ken zo'n bepaling niet. Misschien zie ik iets heel simpels over het hoofd

Dat simpele zou art. 3:82 BW kunnen zijn:
Quote:
Afhankelijke rechten volgen het recht waaraan zij verbonden zijn.

Ik vind zo snel alleen nergens terug dat de bevoegdheid tot tenuitvoerlegging van een ter zake van een bepaald goed verkregen executoriale titel een afhankelijk recht is in de zin van art. 3:82 BW. (Bovendien zou dat overlap geven met art. 6:142 lid 1 BW, al lijkt me dat geen groot probleem.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MR



Leeftijd: 32
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 5


BerichtGeplaatst: vr 31 mei 2013 12:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je hulp. Ik heb het dat hier nog steeds geen duidelijke uitspraak over is geweest.

Wel heb ik het volgende gevonden: http://books.google.nl/books?id=PRWBuoFWz_cC&pg=PA7&lpg=PA7&dq=is+een+vonnis+overdraagbaar&source=bl&ots=BDWO2DvXrH&sig=FpPLXsOzYxGSe6PFtODJAXXN_EQ&hl=nl&sa=X&ei=62CnUajREsSh0QXmhYCoBg&ved=0CFUQ6AEwBA#v=onepage&q&f=true

Zie pagina 7,8. De bron is echter wel oud.

Verder blijkt uit “GS Burgerlijke Rechtsvordering, artikel 431a Rv, aant. 6” het volgende : het artikel geldt voor iedere vorm van executie.

Naar mijn idee valt hieruit af te leiden dat alle executoriale titels kunnen worden overgedragen, dus ook een executoriale titel in de vorm van een vonnis.

Hoe denken jullie hierover?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 31 mei 2013 15:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MR schreef:
Bedankt voor je hulp. Ik heb het dat hier nog steeds geen duidelijke uitspraak over is geweest.

Wel heb ik het volgende gevonden: http://books.google.nl/books?id=PRWBuoFWz_cC&pg=PA7&lpg=PA7&dq=is+een+vonnis+overdraagbaar&source=bl&ots=BDWO2DvXrH&sig=FpPLXsOzYxGSe6PFtODJAXXN_EQ&hl=nl&sa=X&ei=62CnUajREsSh0QXmhYCoBg&ved=0CFUQ6AEwBA#v=onepage&q&f=true

Dat gaat over in een vonnis vastgelegde schuldvorderingen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds