Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 16 mei 2024 21:50
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

opzegging zorgverzekering
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: do 16 mrt 2006 22:47    Onderwerp: opzegging zorgverzekering Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goeieavond,

Een aardige vraag: 23 februari is aangetekend de opzegging van de zorgverzekering van drie personen verstuurd. Hoe het kan ben ik nog niet uit, maar pas 13 maart is deze uitgereikt bij de verzekeringsmaatschappij. Nu accepteert de verzekeringsmaatschappij echter de opzegging niet. Voorzover ik weet gaat het om de datum waarop de zending is verstuurd, maar iemand die hier meer over weet?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 17 mrt 2006 0:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben bang dat art 3:37 lid 3 BW je hier niet helpt. In beginsel geldt de datum van ontvangst. Dat lijdt hier geen uitzondering nu de trage bezorging geen omstandigheid is die de verzekeringsmaatschappij betreft.

TPG Post aansprakelijk stellen zal ook niet werken. Het is overigens niet vreemd dat aangetekend verzenden trager is dan normale post, maar ik ben het met je eens als je 2,5 weken wel erg lang vindt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: vr 17 mrt 2006 0:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vertraging lijkt erin te zitten dat ontvanger (= FBTO) steeds niet thuis was en de zending niet kon worden uitgereikt. Morgen maar eens gaan bellen hoe dat zit.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 17 mrt 2006 0:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In dat geval kan er volgens mij een uitzondering bestaan op de datum van ontvangst.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1998


BerichtGeplaatst: vr 17 mrt 2006 0:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vraag me trouwens af of je in dit geval kansloos bent. Mijn kennis van wet- en regelgeving is niet voldoende om mijn onderstaande gedachte te kunnen onderbouwen, maar ik geef hem toch.

Als de persoon/instantie weigert een aangetekend stuk in ontvangst te nemen (of er is niemand op het bezorgadres aanwezig die het stuk aan kan nemen) dan komt het aangetekende stuk in bewaring bij een postkantoor. Het postkantoor is dan beheerder van het aangetekende stuk.
De postbezorger heeft de (wettelijke) plicht om het aangetekende stuk meermalen aan de geadresseerde aan te bieden, en de geadresseerde schriftelijk op de hoogte te stellen van het feit dat er een poststuk op het postkantoor op hem ligt te wachten.
Ik geloof zelfs dat de postbezorger de plicht heeft de verzender van het aangetekende stuk op de hoogte te stellen wanneer na een bepaalde tijd het poststuk nog niet door de geadresseerde in ontvangst genomen is.

Nu is de vraag: Is de verzekeringsmaatschappij nalatig geweest in het (niet op tijd) aannemen van het poststuk, of is de postbezorger tekort geschoten in het attenderen van de geadresseerde.

Als bovenstaande helder kan worden, dan kan je denk ik ook een partij aansprakelijk proberen te stellen.

Mocht de verzekeringsmaatschappij als reden van weigeren aanwenden dat zij geen aangetekende post in ontvangst nemen, dan is het raadzaam om de polisvoorwaarden er nog ens op na te gaan, of dat ook daadwerkelijk het geval is.


Ik hoop dat je wat met bovenstaande kan.

Gwen
_________________
Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 17 mrt 2006 2:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
In dat geval kan er volgens mij een uitzondering bestaan op de datum van ontvangst.

Ja, voortdurend niet thuis zijn en niet op het postkantoor afhalen valt wel onder de 2e volzin van 7:37 lid 3. De Hoge Raad zegt in Van Rhee/ING (NJ 1998, 897):
Quote:
Met betrekking tot aangetekende brieven geldt meer in het bijzonder dat de afzender daarvan, wanneer de geadresseerde stelt dat de brief hem niet (tijdig) heeft bereikt, dient te bewijzen dat hij de brief aangetekend en naar het juiste adres heeft verzonden, en bovendien aannemelijk dient te maken dat de brief (tijdig) aan de geadresseerde is aangeboden op de wijze die daartoe ter plaatse van bestemming is voorgeschreven.

Er staat me overigens iets bij van 3 dagen die ergens bij worden geteld als de ontvanger niet thuis is en de brief niet bij het postkantoor ophaalt. Maar dat lijkt niet in overeenstemming te zijn met bovenstaande overweging.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: vr 17 mrt 2006 16:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aangetekende brieven worden niet naar het postkantoor gebracht, maar gaan terug naar het sorteercentrum en worden dus drie dagen later weer opnieuw aangeboden. Via internet kan ik dat zien vanaf 10 maart, voor de periode daarvoor moet een formulier naar TPG worden gestuurd. Maar ik hoor straks wat er uit het telefoongesprek met FBTO komt.

Overigens is een andere die dag aangetekend verstuurde opzegging naar CZ al op 25 februari aangekomen dus er bestaan grote verschillen in hoe men met de post omgaat. Zeker omdat het in beide gevallen om postbussen gaat.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 17 mrt 2006 19:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vreemd, ik las gisteren juist in een arrest dat de postbode instructie heeft om, als de ontvanger niet thuis is, een briefje achter te laten met vermelding van het postkantoor waar de brief is af te halen. Inmiddels is kennelijk de werkwijze van de postbode verandert. Op zich is daar niets mis mee, maar je kunt het nu de ontvanger toch nauwelijks meer toewerpen dat hij niet thuis was. Hij heeft 3 dagen lang helemaal de mogelijkheid niet om van de inhoud kennis te nemen.

Idee van de ontvangsttheorie is dat als de geadresseerde na ontvangst de brief ongeopend laat liggen, dit aan hem is toe te rekenen. Vooronderstelling daarbij lijkt me dat er wel steeds de mogelijkheid is om de brief te openen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: za 18 mrt 2006 0:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In dit geval is hij dus meerdere keren "niet thuis" geweest, waarschijnlijk. Maar dat gaan we indien nodig via TPG uitzoeken. Vandaag met FBTO gebeld en moesten het verzendbewijs faxen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: vr 31 mrt 2006 21:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

FBTO schaamde zich zodanig voor het feit dat aangetekende post zo lang is blijven liggen, dat de opzegging alsnog is aangenomen. Dat is overigens maar goed ook, want anders waren we toch wel wat gaan doen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1998


BerichtGeplaatst: vr 31 mrt 2006 22:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gefeliciteerd met de voorspoedige afloop Applause.

Gwen
_________________
Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds