Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 06 mei 2024 5:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

onjuist vermelden van straatnaam in een bekeuring
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
wolkje








Berichten: 1


BerichtGeplaatst: do 04 nov 2004 13:51    Onderwerp: onjuist vermelden van straatnaam in een bekeuring Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hier even een korte vraag over een bekeuring die ik gisteren ontving.
De plaats waar ik de overtreding ben begaan is onjuist vermeld. Er staat een compleet andere straatnaam vermeld in het proces-verbaal. Wat zijn hiervan de juridische consequenties wanneer ik een een bezwaar maak tegen deze bekeuring?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: do 04 nov 2004 15:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kan wel in bezwaar gaan en dit waarschijnlijk winnen maar de OvJ zal dan gewoon in beroep gaan en de straatnaam veranderen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2004 14:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet helemaal waar, het ten laste gelegde zal immers niet overtuigd kunnen worden bewezen waardoor de rechter tot vrijspraak zal moeten komen ( Vergelijk: de politierechter in Arnhem kwam laatst tijdens een zitting die ik bijwoonde tot een dergelijke uitspraak, hier betrof het de plaatsnaam die verkeerd in het proces verbaal was opgenomen.)
volgens mij gaat de OvJ niet zo gauw in beroep hiertegen hoor ( kosten/baten). Trouwens, sinds wanneer mag in beroep de ten laste legging worden aangepast??
Het lijkt me dus wellicht goed om bezwaar aan te tekenen bij de rechtbank tegen deze boete!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2004 15:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, tuurlijk wordt ze dan vrijgesproken dat snap ik ook wel (dat bedoelde ik dus ook met winnen, ik had het even in zeer verkorte versie opgeschreven). Maar daarna kan de OvJ gewoon in beroep gaan en de straatnaam veranderen. Dat dit niet vaak gebeurt is denk ik niet waar. Tenminste, ik heb meerdere zaken bij de poltierechter gezien waarbij dit is voorgekomen en waarbij de OvJ , na vrijspraak, in beroep ging.
De tenlastelegging mag in beroep gewoon worden aangepast, zolang het geen substantieel ander feit oplevert, dus niet van bv diefstal naar moord gaan, maar een straatnaam kan dan gewoon heel simpel veranderd worden hoor. Of heb jij nog de illusie marcel, dat criminelen (niet bedoeld voor wolkje hoor! Razz ) in NL tegenwoordig nog vrij kunnen komen na vormfouten..??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2004 15:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

OK dat is dan duidelijk ( mbt de vrijspraak). Die illusie heb ik zeker niet, het ligt er volgens mij echt aan wat voor overtreding het betrof. Criminelen begaan volgens mij een misdaad, geen overtreding... maar dat terzijde.
Natuurlijk kan de OVJ in beroep gaan, ik geloof alleen niet dat dat altijd gebeurt.

Straatnaam veranderen kan wel degelijk een verandering betekenen ( stel het gaat om een snelhieds overtreding, in straat a geld 30km/u in straat b 50km/u)...

Het slagen van beroep van OM is niet bij voorbaat aan te nemen, that's all.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2004 16:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marcel schreef:
Quote:
Straatnaam veranderen kan wel degelijk een verandering betekenen ( stel het gaat om een snelhieds overtreding, in straat a geld 30km/u in straat b 50km/u)...


Natuurlijk is dit niet aan de orde want de bekeuring is uitgeschreven aan de hand van de straat waar het werkelijk gebeurde en niet aan de hand van de straat die nu fout in de tenlastelegging staat. Het enige wat dus veranderd hoeft te worden is de straatnaam en de rest klopt dan weer met elkaar.

marcel schreef:
Quote:
Trouwens, sinds wanneer mag in beroep de ten laste legging worden aangepast??


Volgens mij maakte je hierbij geen onderscheid tussen overtredingen en misdrijven, ik zie dan ook niet in wat het uitmaakt of criminelen een overtreding of een misdaad begaan. Totaal onbegrijpelijk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2004 16:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
marcel schreef:
Quote:
Straatnaam veranderen kan wel degelijk een verandering betekenen ( stel het gaat om een snelhieds overtreding, in straat a geld 30km/u in straat b 50km/u)...


Natuurlijk is dit niet aan de orde want de bekeuring is uitgeschreven aan de hand van de straat waar het werkelijk gebeurde en niet aan de hand van de straat die nu fout in de tenlastelegging staat. Het enige wat dus veranderd hoeft te worden is de straatnaam en de rest klopt dan weer met elkaar.

marcel schreef:
Quote:
Trouwens, sinds wanneer mag in beroep de ten laste legging worden aangepast??


Volgens mij maakte je hierbij geen onderscheid tussen overtredingen en misdrijven, ik zie dan ook niet in wat het uitmaakt of criminelen een overtreding of een misdaad begaan. Totaal onbegrijpelijk.


Blijft het feit bestaan dat de ten laste legging onjuist is. Wat als er diefstal inpv van moord in de tenlaste legging staat maar er is WERKELIJK een moord gepleegd? ver gezocht misschien.

De opmerking over criminelen ging gewoon over het feit dat een overtreder geen crimineel is.

Maar dat even terzijde, hoe groot is de kans volgens jou dat een beroep van OM overeind blijft? volgens mij is dat niet automatisch het geval.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2004 17:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan je verzekeren dat als het enige wat fout vermeld staat in deze tenlastelegging de straatnaam is en de OvJ de straatnaam verandert ( na een vrijspraak dus) in de goede straat, dat de kans 99,9% is dat de tenlastelleging daarna dus wel bewezen is.
Of het OM altijd in beroep zal gaan, daar kan ik niks over zeggen, daar heb ik ook niks over beweerd. Ik zeg alleen dat ik zelf heb gezien dat ze vrij regelmatig toch wel in beroep gaan. ( de kosten/baten zullen niet zo negatief zijn als alleen een simpel straatnaampje veranderd moet worden). Ze zullen misschien ook een aantal keren het erbij laten zitten dat weet ik niet ik heb daar geen statistieken over. Het is alleen zeker niet zo dat ze bij voorbaat of bijna nooit in beroep gaan.

Zoals ik al gezegd had mag er natuurlijk niet van diefstal naar moord veranderd worden of andersom. Maar men mag dan wel gewoon een nieuwe vervolging starten omdat hij dus niet al voor hetzelfde feit vrijgesproken is ( de diefstal dan dus bv).


marcel schreef:

[quote]De opmerking over criminelen ging gewoon over het feit dat een overtreder geen crimineel is.
[quote]

Nee dat weet ik, daarom had ik dus ook tussen haakjes gezet dat dit uiteraard niet over wolkje ging maar in het algemeen omdat ik uit jouw opmerking haalde dat jij nog nooit van de nieuwe wet ( tijdje geleden al)over vormfouten gehoord had, aangezien jij dacht dat de tenlastelleging niet veranderd mocht worden.

Sorry maar mijn quote-pogingen mislukken nogal vaak want ik heb dat nog niet echt onder de knie.... haha dus dan staat het verkeerde stuk weer wit en nu weer helemaal niets...nouja ik geef het op Razz
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: za 06 nov 2004 16:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als dit tot een zitting zou komen zal zo ongeveer het eerste wat de OvJ zegt zijn dat ie graag de tenlastelegging wil aanpassen. Zolang dit dus idd geen andere overtreding oplevert zal de rechter dat verzoek honoreren.
Dus Wolkje, hier heb je niet zoveel aan. Het is weliswaar onzorgvuldig dat het verkeerd staat opgeschreven in het proces verbaal, maar die fout is geen reden om onder die boete uit te kunnen komen.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: za 06 nov 2004 16:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

precies Michele.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: za 06 nov 2004 17:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

313 WvSv e.v....als toevoeging op Michèle.
Dit alles is echter zinloos als de zaak niet gewoon voorkomt...
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: ma 08 nov 2004 4:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee dat was wel ong. wat ik bedoelde bij het veranderen van ten laste legging.
Met kosten/baten bedoel ik niet direct het aanpassen van die ten laste legging, maar meer het feit of een OvJ het de moeite waard vind in beroep te gaan, ligt natuurlijk aan de aard van de overtreding ( 5 km te hard of 30 km te hard bijv.).
Overigens schijnt er op televisie een of ander programma te zijn waarbij je rechtzaken kunt volgen op sbs6 ( nog nooit gezien, toch 'ns uitzoeken! )
Daar werd het ingenomen rijbewijs van verdachte teruggegeven (vrijspraak was het oordeel), omdat de plaatsnaam verkeerd vermeld stond (overigens is dit van horen zeggen).
Ik heb geen idee of de OvJ de ten laste legging heeft willen aanpassen, maar als dat wel het geval is, is dat niet gelukt?
( iemand dit programma gezien toevallig??)
Ik vraag me af hoe dat dan zit.
Puur theoretisch zou je idd zeggen dat je niet onder de boete uitkomt, ik vraag me alleen toch even af of die theorie wel helemaal op gaat in de praktijk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
mr. crowley








Berichten: 1185


BerichtGeplaatst: ma 08 nov 2004 16:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

SBS6 en het recht: dat moet wel een ijzersterk programma opleveren. Na Breekijzer en de onvolprezen Peter 'waar is mijn snor gebleven' R. de Vries, kan ik niet wachten om dit programma te zien. Zeker inhoudelijk weet SBS mij altijd te verbazen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: ma 08 nov 2004 16:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat programma heet "de volgende zaak" komt op donderdagvond na Peter r. de Vries. Inderdaad was daar zo'n soortgelijke zaak, de OvJ werd zoals gebruikelijk gevraagd of zij nog aan of opmerkingen had voordat de rechter zou overgaan tot uitspraak. Die had ze niet...toen moest de rechter wel vrijspreken. Foutje bedankt.
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: ma 08 nov 2004 18:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En mag de OvJ dan zomaar alsnog de ten laste legging aanpassen en dan in beroep gaan? Dat lijkt mij niet wenselijk eigenlijk, op die manier is ne bis in idem wel heel gemakkelijk te omzeilen...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds