Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 21 mei 2024 20:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

lastige casus internationaal recht
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
benz



Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: do 24 aug 2006 14:10    Onderwerp: lastige casus internationaal recht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ruim 1 jaar geleden heb ik in Texas, Amerika een machine gekocht bij het bedrijf X. De machine kost € 29.000,-. Voor de aanschaf van de machine heb ik 50% (€ 14.500,-) vooruitbetaald. Na een jaar wachten is de machine nog steeds niet geleverd. Ik heb heel vaak geprobeerd dit bedrijf te contacteren via telefoon en e-mail, maar er wordt zelden op gereageerd. Wel heb ik e-mails waarin beloofd wordt dat de machine binnen 8 weken zou worden geleverd.

Het probleem is, naar zeggen van bedrijf X, dat het leveren naar Nederland niet mogelijk is doordat zij niet de benodigde CE certificering kunnen verkrijgen.

Uiteindelijk heb ik ze meerdere malen verzocht het bedrag van € 14.500,- terug te storten op mijn rekening. In het contract staan clausulen opgenomen die betrekking hebben op het annuleren van een order. Dit leidt ertoe dat de mogelijkheid bestaat dat ze 25% van de aankoopsom rekenen voor het produceren van de machine. Ik heb gezegd dat al deze
clausules niet op gaan omdat ze ons niet hebben verteld over de CE certificeren waardoor levering van de machine vertraging op zou kunnen lopen. Het lijkt mij dat dit een dermate
belangrijke factor is dat zij hier ons over hadden in moet lichten. Tevens is het niet logisch dat wij hiernaar zouden moeten informeren, daar bedrijf X machines levert en dit behoort tot hun mededelingsplicht! Helaas is er nog niet op gereageerd en het ziet er naar uit dat ze het compleet links laten liggen.

Inmiddels heeft mijn bedrijf schade opgelopen doordat wij die machine nodig hebben voor het veredelen van ons product. Op dit moment is er veel vraag in de markt naar dit veredeld product en wij trachten een jaar geleden daar op in te spelen.

Heeft u enig idee wat voor stappen ik nu moet nemen om het betaalde (en onverschuldigde)
bedrag terug te krijgen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: do 24 aug 2006 15:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is gebruikelijk om in een internationaal contract een rechts- en forumkeuze op te nemen, om eventuele onduidelijkheid te voorkomen. Een verkoper zal in veel gevallen zijn eigen recht, en eigen woonplaats kiezen. Ik denk dan ook dat Texaans recht van toepassing is, en je in Texas moet zijn om je recht te halen.

Een algemeen rechtsbeginsel, dat ook in Texas zal gelden, is dat overeenkomsten nagekomen moeten worden.
De overeenkomst is dat bedrijf x een machine maakt en in Nederland afleverd. Nu blijken ze dat laatste niet te kunnen, vanwege de afwezige certificering. Het is voor bedrijf x onmogelijk geworden de overeenkomst na te komen, en dus stond jij in je recht de overeenkomst op te zeggen.

Voor het voeren van een rechtszaak zul je een jurist in Texas moeten benaderen. Als bedrijf X blijft weigeren te betalen, zal er mogelijk beslag moeten worden gelegd, waarvoor je toch in Texas moet zijn.

De omzetderving omdat de machine niet tijdig is geleverd zou (mits goed onderbouwd) volgens Nederlands recht op de wederpartij kunnen worden verhaald. Hoe dat volgens Texaans recht zit, weet ik niet.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
benz



Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: do 24 aug 2006 15:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt het recht van Texas is van toepassing. Helaas is het contract afgesloten door iemand die geen besef heeft van internationaal recht. Er staat niet eens een leveringstermijn in het contract.

Zijn er eigenlijk super goede motivaties bekend voor inkomstendelving?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: do 24 aug 2006 17:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Er staat niet eens een leveringstermijn in het contract.


Maar je hebt wel:

Quote:
Wel heb ik e-mails waarin beloofd wordt dat de machine binnen 8 weken zou worden geleverd.


Dat is goed genoeg.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
paul2006

paul2006

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 15


BerichtGeplaatst: zo 17 sep 2006 13:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HI,

Ik ben zelf geen advokat en zit ook met vragen bij een andere topic.

Maar het blijk me verstandig om een poging te doen voor een akord te sluiten met de verkoper.

Probeer maar te vorstellen om de geld terug te krijgen minus de 25% volgens de contract.

2 reden daarvoor:

- hun testen of ze met kwade trouw zijn,

- meer bewijzen verzamelen voor een eventuele rechten procedure.

Persoonlijk vind ik als je het geld minus 25% terugheeft is nog goedekoper dan een procedure starten.

sorry voor de fouten, ik woon zelf in Nederland niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
elmusti



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 06 nov 2007 18:52    Onderwerp: onredelijk bezwarend Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kan je beroepen op de onredelijke bezwarende clausule (annuleringskosten van 25%) gezien het feit dat zij niet voldoen aan de certificeringskosten.

Heb jij ze ook jouw algemene voorwaarden verstuurt?

Je kunt een rechtszaak beginnen, die gaje zeker winnen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds