Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 28 mei 2024 6:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

erkenning en omgangsregeling
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
scorpion



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2007 13:54    Onderwerp: erkenning en omgangsregeling Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo,
ik heb een vraag: kunt u mij misschien advies geven want ik kom er zelf niet uit.

ik heb zal eerst even de situatie beschrijven waarin ik heb gezeten en nu op dit moment zit. IK ben een alleenstaande moeder en heb samen met mijn ex een dochtertje van 8 maand.Toen ik ontdekte dat ik zwanger was, was de relatie tussen mij en mijn ex net voorbij en zou hij terug gaan naar zijn familie en geboorteland Curacao. Ik wist al heel snel dat ik niet met hem verder wou omdat ik er achter kwam hoe hij in elkaar stak en dat hij heel veel schulden had gemaakt. Hij heeft 2 jaar in Nederland gewoont. We hebben ongeveer 2 en halve maand een relatie gehad. Ik ben nog met hem meegeweest naar curacao om hem terug te brengen naar zijn familie.Ik wist dat hij en zijn familie streng tegen abortus waren en hierdoor heb ik mijn periode in Curacao hem nog niks verteld, omdat ik wist dat ik uiteindelijk toch er alleen voor kwam testaan en niet met hem verder wilde en nog niet wist wat ik zou gaan doen.
Toen ik in Curacao was behandelde hij mij erg slecht. Liet mij iedere dag
bij zijn familie achter, waar ik haast geen nederlands mee kon spreken, en hij ging vervolgens naar zijn vrienden, kwam savonds laat thuis en wou dan nog op stap.Ik zag hem dus amper en hij pakte wel steeds mijn geld om bijvoorbeeld een auto te huren, terwijl hij geen rijbewijs of geld had. Eten voor de familie kocht hij ook via mijn geld, het ging allemaal langs mij heen omdat het via een erg snikkie manier ging. Ik ben uiteindelijk eerder terug gegaan naar nederland dan gepland, omdat ik het niet meer trok. Terug in Nederland heb ik besloten om mijn kindje te houden en toch mijn verantwoordelijkheid ervoor te dragen.Ik heb hem verteld dat ik zwanger was.
Hij maakte steeds beloftes terug te komen naar nederland, ik heb hem ook gezegt dat onze relatie wel voorbij was.Inmiddels heeft dit meer dan een jaar geduurt dat hij terug kwam en was mijn kindje al bijna 6 maand oud. Hij heeft altijd de achternaam gehad van de eerste man van zijn moeder, wat niet zijn biologische vader is.In dat jaar dat hij op curacao heeft gezeten heeft hij zijn naam laten veranderen, en de biologische achternaam van zijn vader gekregen, een ander paspoort, nieuwe achternaam en nieuw sofinummer, en nu hangen al zijn gemaakte schulden ergens in de lucht.Hij kan een nieuwe start maken en heeft inmiddels gewoon weer studiefinanciering via het IBG, sinds hij weer in nederland is.Toen hij nog op curacao zat belde hij mij en smeekte of ik geld wou sturen want hij en zijn familie hadden niks te eten zei hij, ik heb dit niet gedaan.Pas later kwam ik erachter dat hij al die tijd nog gewoon studiefinanciering kreeg, dus ook die periode dat ik daar was, terwijl hij mijn geld opmaakte.Toch heb ik hem laten weten dat zijn kindje ook was geboren, toen zij dus 6 maand was kwam hij terug. Ik heb er lang over nagedacht maar ik vond het toch wel belangrijk dat mijn dochtertje en mijn ex de kans moesten krijgen, voor haar om haar vader te leren kennen en voor hem om langzaam aan een band met zijn dochtertje op te kunnen bouwen.Ik had een bezoeksregeling met hem persoonlijk afgesproken bij mijn moeder thuis, want vertrouwde hem niet bij
mij thuis en ik had er bewust voor gekozen om hem niet mijn telefoonnummer te geven en mijn adres geheim te houden.Hij mocht haar 1 keer in de 3 weken zien, en dan van half 11 tot half 1, dus 2 uurtjes, omdat mijn dochtertje daarna gewoon moest slapen en hardstikke moe was.Hij heeft haar nu 4 keer
gezien, de eerste keer was hij op tijd, de tweede keer te laat, de derde
keer begon hij dikke discussies dat hij het niet eens was met de
beozksregeling en dat hij haar vaker wilde zien, en kwam hij zijn afspaken niet na, en de vierde keer was het weer een dikke discussie. Het is dus nog maar 1 keer echt goed gegaan. Hij realiseerd zich niet dat hij blij mag zijn dat hij de kans krijgt om zijn dochter te leren kennen en dat je dit contact langzaam aan moet opbouwen. Hij heeft totaal geen
verantwoordelijkheidsgevoel, is zelf wat dat betreft nog en kind, laat staan dat hij voor zijn kind kan zorgen. na de vierde keer kreeg ik een brief van een advocaat die hij in handen had genomen met hierin het verzoek dat hij haar 1 keer in de 2 weken een weekend mee wou hebben, hij woont in almere en ik in groningen. de helft van de feestdagen en de helft van de vakanties, en
hierbij het kind ook wou erkennen.
ik heb inmiddels ook een advocaat in handen genomen en die heeft nu
gereageert met dat zijn client de nieuwe naam van deze meneer niet kent
alleen de oude naam en dat er een bezoeksregeling is dus dat hij niet verder in wil gaan op de verdere inhoud van de brief.Mijn vraag is nu: wat kan ik doen om het erkennen tegen te gaan, want als ik hiermee in stem staat hij juridisch sterker en heeft hij een betere kans op omgang met het kind.Misschien kunt u mij nog meer tips en advies geven, dat zou wel heel plezierig zijn want ik weet me er geen raad meer mee.Ik besef heel goed dat een kind recht heeft op haar vader ook te leren kennen en die kans heb ik ook gegeven, maar op deze manier lijkt het me geen oplossing. Ik moet er niet aan denken om mijn kind uit handen te geven aan iemand die absoluut niet voor een kind kan zorgen, geen zelfdiscipline heeft, in een ongestructureerd wereldje leeft en totaal geen verantwoordelijkheidsgevoel heeft.
Ik hoop snel iets hoor!
_________________________________________________________________
toch hoor ik van iedereen dat erkenning bijna niet is tegen te gaan,alleen
de advocaten waar ik niet in aanmerking voor kom, omdat ik een uitkering heb, zeggen dat het wel tegen is te gaan. weten jullie misschien op grond van welke redenen je erkenning tegen kan gaan, en zijn hier bijvoorbeeld ook truckjes voor ofzo?en op grond van welke redenen kan je een bezoeksregeling tegengaan. want zoals ik het nu heb begrepen moet je kind dan al mishandeld zijn.dit is niet het geval, maar ik ga er wel geestelijk en lichamelijk aan onderdoor en dat heeft weer gevolgen op mijn dochtertje, omdat het allemaal emotioneel heel veel energie kost
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mieke2

mieke2

Leeftijd: 71
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 305


BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2007 15:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo scorpion,
Dat is nogal een verhaal dat je hier komt vertellen. En zeker niet de beste situatie voor een jonge moeder met een jonge baby.

Volgens Artikel 204 van het BW, boek 1 is voor erkenning van jouw baby jouw schriftelijke toestemming vereist. En dat is ook logisch, lijkt me. Mogelijk biedt ook Artikel 205, lid 3 hier voorlopig nog uitkomst.

Maar dan nog (als jij niet meewerkt) kan de vader de Nederlandse rechter verzoeken om mogelijk te maken dat hij zijn kind alsnog officieel kan erkennen, met alle rechten en plichten die daarbij horen voor het vaderschap. Zo te lezen bestaat de kans dat jouw ex-vriend dat inderdaad, samen met z'n advocaat, zou proberen.
Op zo'n zitting kun je je uiteraard tegen zijn verzoek verweren. Maar dan zul je wel met een aantal sterke argumenten en redenen moeten komen.

Dus: je hebt hier een lang verhaal "vol ellende" geschreven, waaruit een aantal specifieke punten naar voren komt over de persoonlijkheid en het gedrag van je ex-vriend die inderdaad tot de vraag leiden: hoe wenselijk is het dat hij een regelmatige bezoekregeling krijgt waarbij hij jullie piepjonge dochtertje ook voor uren of zelfs dagen meeneemt naar z'n eigen huis (of waarheen dan ook)? Als jouw verhaal klopt dan zou ik zeggen: totaal niet! Niet mits onder toezicht, en dat nog jarenlang (zoals bijv. in een zgn. omgangshuis.
Daarom zul je er, in overleg met je advocaat, aan moeten werken om zoveel mogelijk van wat je hier aan kritiek op hem beschreef ook te kunnen bewijzen. Want komt het tot een zitting waarbij hij de rechter vraagt de erkenning te regelen, dat moet je stérk staan bij die rechter.

Overigens ben ik net als jij van mening dat het doorgaans het allerbeste is als babies, peuters, kleuters, kinderen de kans krijgen regelmatig ook die andere ouder te zien, te spreken, ermee te spelen enzovoorts. Ook als zo'n vader of moeder bijvoorbeeld een strafblad zou hebben, in het algemeen gesproken. Voor de kansen op "hechting" van het kind en voor de ontwikkeling van z'n zelfvertrouwen en het weten "wie" hij (zij) is, is sociaal contact met de biologische ouders stomweg enorm belangrijk. Daar heb je gelijk in, en het siert je dat je je ex-vriend tot dusver helemaal vrijwillig die mogelijkheid hebt gegeven. Maar laat je niet intimideren door de snelheid waarmee hij nu i.p.v. de vinger die je hebt uitgestoken, je hele hand wil nemen. En zorg er voor dat ook je moeder zich niet door hem onder druk gezet en geïntimideerd gaat voelen.


Sterkte!
_________________
...free as a bird...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mieke2

mieke2

Leeftijd: 71
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 305


BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2007 15:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

P.S.
Zoals ik m'n antwoord schreef lijkt het misschien alsof ik de erkenning van zijn vaderschap ondergeschikt zou willen maken aan zijn, zo te lezen, gebrek aan vaderlijke capaciteiten en zorg.
Maar dat is het niet primair. Wat m.i. voorkomen moet worden in jullie geval is dat hij, doordat hij de officiële vader zou worden, automatisch alle "rechten" kan uitoefenen die het vaderschap hem dan verleent. Tot in het uiterste geval aan toe, als jij niet meer zelf voor je dochter zou kunnen zorgen, dat hij haar voor 100% onder zijn hoede krijgt. Dat lijkt me ongewenst. En net als vele Nederlanders heb ik weinig vertrouwen in onderzoeken van de Raad voor de Kinderbescherming in zo'n situatie. Dus voorkomen is beter dan genezen. En zie dus voor elkaar te krijgen dat zijn gedrag in het verleden en heden en hoe hij in het leven staat, in ieder geval de eerstkomende paar jaar voldoende reden zullen vormen om hem niet de volledige zorg over jullie jonge kind te geven. Niet anders dan onder betrouwbaar toezicht.

En laat alsjeblieft hier even weten of je iets aan deze antwoorden had. Waarbij ik hoop dat er ook nog een paar echte (bijna) juristen zullen reageren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2007 19:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste scorpion,

Je stelt een aantal vragen en ik zal proberen ze met behulp van boeken en wet zo goed mogelijk te beantwoorden, maar bedenk goed dat de mensen op dit forum geen advocaat zijn. We kunnen je echter wel handvaten bieden die je mee zou kunnen nemen in het overleg met je advocaat.

Je kunt de artikelen die ik hieronder noem heel gemakkelijk opzoeken/inzien via deze link.

Zoals Silverback al schreef kan je ex niet erkennen zonder jouw toestemming. Hij is wel de biologische vader (hij heeft het kind verwekt), maar niet de juridische vader in jouw geval.

Wanneer hij het kind zou erkennen wordt hij dat wel, met alle rechten en plichten die daarbij horen. Het naar de rechter lopen ter vaststelling van het vaderschap is geregeld in 1:207 BW. Maar: de enige mensen die om zo’n vaststelling kunnen vragen zijn jij en je kind. Zie daarvoor het eerste lid onder a en b.

De enige manier voor je ex om de rechter te betrekken in het vraagstuk van de erkenning is voor hem de weg van 1:204 lid 3. De erkenning moet, om toegewezen te worden jouw belangen bij een ongestoorde verhouding met het kind of de belangen van het kind niet schaden. Dat is een afweging die de rechter zal maken en ik weet niet hoe daarbij gekeken wordt. Het lijkt me echter verstandig om sowieso bij te houden wat je hierboven schreef over de gang van zaken tijdens deze relatie en rond de bezoeken.

Of de weg van de erkenning wel of niet lukt, je ex kan vragen om omgang. Iemand die alleen de verwekker van het kind is moet zich daarbij baseren op art. 1:377 f BW. Dat artikel zegt dat de rechter op verzoek een omgangsregeling kan vaststellen tussen het kind en degene die in een nauwe persoonlijke betrekking staat tot het kind. De rechter kan het verzoek afwijzen, indien het belang van het kind zich tegen toewijzing verzet of indien het kind, dat twaalf jaar of ouder is, bezwaar maakt. In verband met dit artikel moet je ook 377 a lezen. Zoals in lid 3 staat zijn redenen om de omgang te ontzeggen:
Quote:
a. omgang ernstig nadeel zou opleveren voor de geestelijke of lichamelijke ontwikkeling van het kind, of
b. de ouder kennelijk ongeschikt of kennelijk niet in staat moet worden geacht tot omgang, of
c. het kind dat twaalf jaren of ouder is, bij zijn verhoor van ernstige bezwaren tegen omgang met zijn ouder heeft doen blijken, of
d. omgang anderszins in strijd is met zwaarwegende belangen van het kind.

In jouw geval kan de jurisprudentie je nog wel te hulp komen, omdat er in jouw geval geen sprake is geweest van wat ze noemen “family life”. Ter verduidelijking: je kunt je voorstellen dat een man die jaren heeft samengewoond met een vrouw en haar kind (dus niet het zijne) omgang wil met het kind wanneer dit stel uit elkaar gaat. Dat is echter een heel andere situatie dan de jouwe.

Ik citeer hier nu even uit mijn handboek (Personen- familierecht, huwelijksvermogensrecht en erfrecht van Van Mourik en Nuytinck):

Quote:
De Hoge Raad overwoog dat voor de ontvankelijkheid van het verzoek van een biologische vader tot het vaststellen van een omgangsregeling tussen hem en zijn kind is vereist dat de verzoeker behalve het biologisch vaderschap ook bijkomende omstandigheden stelt waaruit voortvloeit dat er tussen hem en het kind een band bestaat die kan worden aangemerkt als ‘vie familiale/family life’ in de zin van art 8 EVRM, zodat voor een onderzoek naar de eventuele gerechtvaardigheid van een omgangsregeling plaats is. Het enkele feit dat de vader het kind heeft verwekt is dus niet voldoende om aan te nemen dat tussen hem en het kind een als ‘vie familiale/family life’ in de zin van 8 EVRM aan te merken betrekking bestaat.


Als een bron voor deze bewering wordt o.a. HR 10 november 1989, NJ 1990, 628 genoemd.

Je kunt je afvragen in hoeverre het voortzetten van de het omgangsregeling verstandig is in verband met je eventuele toekomstige procespositie. Dat laat ik aan jou en je advocaat.

Ook raad ik je aan, juist omdat je in je eentje het ouderlijk gezag hebt, iets formeel te regelen voor het geval jou wat overkomt.

Tot slot: het is misschien wel aardig om kennis te hebben van artikel 1:394 BW Wink

Quote:
De verwekker van een kind dat alleen een moeder heeft, alsmede de man die als levensgezel van de moeder ingestemd heeft met een daad die de verwekking van het kind tot gevolg kan hebben gehad, is als ware hij ouder verplicht tot het voorzien in de kosten van verzorging en opvoeding van het kind dan wel, na het bereiken van de meerderjarigheid van het kind, tot het voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie overeenkomstig de artikelen 395a en 395b. Nadien bestaat deze verplichting slechts in geval van behoeftigheid van het kind.


En helemaal tot slot, naar aanleiding van je opmerkingen over de advocaten en wat ze kunnen bereiken: ze werken allemaal met dezelfde wet, dus in principe moet iedereen hetzelfde voor jou kunnen bereiken.

Veel succes gewenst.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds