Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 07 jul 2025 14:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

buitengerechtelijke incassokosten
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jdb1

Leeftijd: 81
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: ma 12 sep 2005 20:52    Onderwerp: buitengerechtelijke incassokosten Reageer met quote Naar onder Naar boven

De factormaatschappij Fa-med van mijn tandarts stuurt mij plots een aanmaning en eist betaling van ? 66,90 (oorspronkelijke nota) plus ? 0,43 (wettelijke rente) en ? 37,- buitengrechtelijke incassokosten. Tevens zeggen ze dat ze op 11 augustus een herinnering hebben gestuurd en op 23 juni de oorspronkelijke nota. De nota en de herinnering heb ik (hand op het hart) nooit ontvangen (zijn niet aangetekend aan mij verstuurd). Ik herinnerde me, toen ik de aanmaning kreeg, natuurlijk wel dat ik op 14 juni bij de tandarts was geweest en die nog niet betaald had want geen rekening ! Ik ben tov Famed nog nooit achterstallig geweest (dokter, parodontoloog) en ben een trouwe betaler al 14 jaar lang. De Fa-med opgebeld en dit allemaal medegedeeld, trouwe klant en zo.. altijd goed voor z'n geld, maar verder dan een aanbod van Fa-med om de incasso kosten te halveren kwam het niet. Dat heb ik niet geaccepteerd, maar wel meteen de 66,90 en de 0,43 betaald.
Ik vind dat 18,50 nog steeds niet in verhouding tot het oorspronkelijke bedrag staan, bovendien, wat heb ik fout gedaan ? Het schijnt dat het de Fa-med wel degelijk om die (nog niet gemaakte) buitengerechtelijke kosten (boete) te doen is.

Je zou bijna gaan geloven dat ze belang hebben bij het niet versturen van fakturen en herinneringen omdat ze dan middels aanmaningen (en wat botte bluf) meteen 60 procent meer kunnen vangen op de gemiddelde tandartsvordering. Hoeveel ouderen/zwakkeren zullen niet meteen geintimideerd betalen als ze zo bot worden aangepakt ? Ik voel me nu ook bedreigd door zo'n grote factormaatschappij. Wat kan ik (nog) doen ?

Maar misschien zie ik het te zwart..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 12 sep 2005 23:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wacht maar eerst eens af of ze er nog verder een gevolg aan geven.
jdb1

BerichtGeplaatst: di 13 sep 2005 0:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Wacht maar eerst eens af of ze er nog verder een gevolg aan geven.

bedankt, zal ik doen..
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 13 sep 2005 13:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de rechtspraak zijn buitengerechtelijke incassokosten onder druk komen te staan. De huidige stand van zaken is dat buitengerechtelijke incassokosten alleen worden toegewezen als deze betrekking hebben op werkzaamheden die niet behoren tot het voorbereiden van processtukken, of ter instructie van de zaak. Voor deze handelingen is immer een vergoeding via het gemachtigdensalaris mogelijk.
Het sturen van enkele aanmaningen valt onder het voorbereiden van processtukken.
Er moet echter wel door de gedaagde partij worden aangegeven dat er geen werkzaamheden hebben plaatsgevonden die vergoeding van buitengerechtelijke incassokosten rechtvaardigen.

Ik stel voor de deurwaarder een brief te sturen met de volgende inhoud (aan te passen naar believen):
"Geachte heer/mevrouw,
Na juridische bijstand te hebben geraadpleegd, bericht ik u met betrekking tot uw schrijven d.d. @ als volgt.
De oorspronkelijke nota en de herinnering welke uw opdrachtgever mij respectievelijk per 23 juni en 11 augustus zou hebben toegestuurd heb ik nimmer ontvangen. Uw schrijven was daarmee het eerste betalingsverzoek dat ik ontving.
De hoofdsom heb ik na ontvangst van uw schrijven voldaan. De door u in rekening gebrachte buitengerechtelijke incassokosten zal ik niet voldoen om de volgende reden.
Allereerst ben ik nimmer in verzuim geraakt aangezien ik nimmer eerder een betalingsverzoek heb ontvangen. Tevens heb ik van u slechts een enkele aanmaning ontvangen, hetgeen volgens recente rechtspraak niet afdoende is om aanspraak te maken op buitengerechtelijke incassokosten.
Ik verzoek uw opdrachtgever dan ook genoegen te nemen met de aan u betaalde hoofdsom, en geen verdere stappen tot incasso te nemen. Mocht u desondanks toch tot dagvaarding overgaan, dan zal ik mijn juridische bijstand verzoeken uw vordering op bovengenoemde gronden aan te vechten."

Er zullen waarschijnlijk geen verdere stappen worden ondernomen. Bij dagvaarding zullen door Fa-Med eerst betekeningskosten ad +/- € 80,- en griffierechten ad € 58,-- moeten worden betaald, om eventueel een bedrag van € 37,00 te incasseren.
jdb1

BerichtGeplaatst: di 13 sep 2005 15:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
Ik stel voor de deurwaarder een brief te sturen met de volgende inhoud (aan te passen naar believen):
"Geachte heer/mevrouw,
etc. etc.

Bedankt Suijkerbuijk voor je heldere antwoord, ik zal die brief zeker gebruiken als de zaak een vervolg krijgt.

Ik moet echter nog wel iets verduidelijken: de zaak ligt nog bij de faktormaatschappij, nog niet bij de deurwaarder. De procedure bij de Fa-med is: faktuur, bij niet betalen een Herinnering tot betaling en daarna bij nog niet betalen een Aanmaning.

Op die aanmaning staat in mijn geval:

"Wij bieden u, alvorens tot overdracht aan de deurwaarder over tegaan, een laatste mogelijkheid het openstaande bedrag te betalen. Het door u te betalen bedrag is inmiddels verhoogd met 15% incassokosten met een minimum van EUR 37,00 plus de verschuldigde wettelijke rente.

Oorspronkelijke vordering 66,90
Buitengerechtelijke incassokosten 37,00
Wettelijke rente 0,43
tot op heden voldaan 0,00
Totaal te betalen 104,33 "

Kan een faktormaatschappij al buitengerechtelijke kosten claimen als ze de zaak nog niet "uit handen hebben gegeven" ?
Suijkerbuijk

BerichtGeplaatst: di 13 sep 2005 16:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Kan een faktormaatschappij al buitengerechtelijke kosten claimen als ze de zaak nog niet "uit handen hebben gegeven" ?

De faktormaatschappij treedt in deze op als incassobureau. Alleen de ambtshandelingen zoals de betekening van de dagvaarding zullen zij door de deurwaarder laten doen.
In tegenstelling tot normale incassobureaus, die voor hun opdrachtgevers incasseren, nemen faktormaatschappijen vaak de vordering van hun klant over. Ze incasseren dan voor hen zelf.
jdb1

BerichtGeplaatst: di 13 sep 2005 21:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
Quote:

De faktormaatschappij treedt in deze op als incassobureau. Alleen de ambtshandelingen zoals de betekening van de dagvaarding zullen zij door de deurwaarder laten doen.
In tegenstelling tot normale incassobureaus, die voor hun opdrachtgevers incasseren, nemen faktormaatschappijen vaak de vordering van hun klant over. Ze incasseren dan voor hen zelf.

Ik denk dat je gelijk hebt. Het wordt dan eerder tijd voor de brief dan ik eerst dacht ! Toch gaan ze wel erg kort door de bocht: faktuur, herinnering, aanmaning, dagvaarding ? m.a.w de deurwaarder zal geen buitengerechte pogingen meer doen ?

Ik krijg nog een nieuwe originele faktuur van hun toegestuurd (hebben ze via e-mail beloofd), op het moment dat ik die binnen heb, stuur ik de brief zoals je uiteenzette. Van wat er daarna gaat gebeuren hou ik dit draadje op de hoogte. Bedankt !
Suijkerbuijk

BerichtGeplaatst: di 13 sep 2005 22:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Toch gaan ze wel erg kort door de bocht: faktuur, herinnering, aanmaning, dagvaarding ?

Dat zal zeker de indruk zijn als je de faktuur en de herinnering niet hebt ontvangen. Iemand die deze wel heeft ontvangen, en dus op drie betalingsverzoeken niet heeft gereageerd, zal waarschijnlijk ook niet na een tweede of derde aanmaning gaan betalen.

Quote:
m.a.w de deurwaarder zal geen buitengerechte pogingen meer doen ?

Klopt, de deurwaarder komt alleen om de hoek kijken om de dagvaarding te betekenen en om een eventueel vonnis te incasseren.
jdb1

BerichtGeplaatst: wo 14 sep 2005 0:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
Quote:
Toch gaan ze wel erg kort door de bocht: faktuur, herinnering, aanmaning, dagvaarding ?

Dat zal zeker de indruk zijn als je de faktuur en de herinnering niet hebt ontvangen. Iemand die deze wel heeft ontvangen, en dus op drie betalingsverzoeken niet heeft gereageerd, zal waarschijnlijk ook niet na een tweede of derde aanmaning gaan betalen.

Quote:
m.a.w de deurwaarder zal geen buitengerechte pogingen meer doen ?

Klopt, de deurwaarder komt alleen om de hoek kijken om de dagvaarding te betekenen en om een eventueel vonnis te incasseren.

Bedankt heer Suijkerbuijk, geen vragen meer.

Vond dit nog op juridisch.nl van 23-2-2004:

"Dat is waar. Toch valt het me op dat het vaak voorkomt. Ik heb zelf ook een aantal keer moeten horen dat de aanmaningen waren verzonden terwijl dit toch echt niet zo was. Famed is zo'n bedrijf dat ik nauwlettend in de gaten hou tegenwoordig. Het is natuurlijk lekker verdienen die pakweg 20 euro extra "

Is inmiddels 37 euro, schijnt dus meer voor te komen..
isz

Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: do 15 sep 2005 21:00    Onderwerp: Incassokosten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je niet hebt getekend voor het betalen van de incassokosten dan zijn die voor de opdrachtgever.
jdb1

BerichtGeplaatst: vr 16 sep 2005 0:47    Onderwerp: Re: Incassokosten Reageer met quote Naar onder Naar boven

isz schreef:
Als je niet hebt getekend voor het betalen van de incassokosten dan zijn die voor de opdrachtgever.

Hoe bedoel je dat ? Als je naar de tandarts gaat vraagt hij je niet de betalingsvoorwaarden van de faktormaatschappij te tekenen.. Confused Hoe zie jij dat ?
Suijkerbuijk

BerichtGeplaatst: vr 16 sep 2005 9:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Gewoon onjuist.

Buitengerechtelijke incassokosten kunnen op grond van artikel 6:96 lid 2 sub c BW als redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte op een wederpartij worden verhaald. Er is enkel nodig dat de wederpartij in gebreke is met het voldoen van een vordering. Dit normale dagelijkse praktijk.

Deze manier van het verhalen van een deel van de met incasso gemoeide kosten is gewoonweg noodzakelijk. Anders zouden kleine vorderingen nooit geincasseerd kunnen worden, omdat de kosten die daarmee verbonden zijn het bedrag van de vordering overtreffen. Een calculerend mens zou dan kleine eenmalige facturen gewoon niet meer betalen.
jdb1

BerichtGeplaatst: za 17 sep 2005 22:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De beloofde opnieuw op te sturen originele nota is niet gekomen, wel een 2e aanmaning voor de resterende 37,00 euro. Ik stuur maandagochtend de volgende aangetekende brief en wacht dan hun vervolgstappen af.

Aan: Famed B.V.
xxxxx
xxxxxxxxx
Afz: jdb1

Betreft: Uw nota met nummer XXXXXXXXXXXXX

Geachte heer/mevrouw,

Na tevens juridisch advies te hebben ingewonnen, bericht ik u met betrekking tot uw aanmaning inzake bovengenoemde nota d.d. 8 september 2005 als volgt :

1. De oorspronkelijke nota en de herinnering, welke u mij respectievelijk per 23 juni en 11 augustus zou hebben toegestuurd, heb ik nimmer ontvangen. Uw aanmaning van 8 september was daarmee het eerste betalingsverzoek dat ik ontving. De ontvangstdatum was zaterdag 10 september.

2. Op 12 september heb ik telefonisch en op uw website gereclameerd en is mij per e-mail bevestigd, dat u een nieuw origineel van bovengenoemde nota zou toezenden. Vrijdag 16 september om 16.30 uur heb ik hierover gebeld. Uw medewerkster bevestigde verzending op 12 september, normaliter had ik die dus woensdag 14 september ontvangen moeten hebben. Echter tot op dit moment, zaterdag 17 september 18.00 uur, nog niets ontvangen (al weer). Ik sluit een hiaat in uw (interne) verwerking derhalve niet uit, daar alle andere post wel normaal op mijn adres bezorgd wordt.

3. De hoofdsom en de wettelijke rente, heb ik, na ontvangst van uw aanmaning, onmiddellijk voldaan. De wettelijke rente is uit coulance overwegingen betaald, het houdt geen erkenning van schuld mijnerzijds aan de late betaling in.

4. De door u in rekening gebrachte buitengerechtelijke incassokosten zal ik niet voldoen om de volgende redenen :

4.1 Allereerst ben ik nimmer in verzuim geraakt, aangezien ik nimmer eerder een betalingsverzoek heb ontvangen.

4.2 Tevens betwist ik, dat u daadwerkelijk buitengerechtelijke incassokosten hebt gemaakt. Ik heb van u slechts een enkele aanmaning ontvangen, hetgeen volgens recente rechtspraak niet afdoende is om aanspraak te maken op buitengerechtelijke incassokosten.

5. Ik verzoek u dan ook, genoegen te nemen met de aan u betaalde hoofdsom plus wettelijke rente en geen verdere stappen tot incasso te nemen.

Mocht u desondanks toch tot dagvaarding overgaan, dan zal ik uw vordering op bovengenoemde gronden aanvechten. Ik behoud mij hierbij het recht voor, mij juridisch te laten bijstaan.

Hoogachtend,

jdb1

als jullie dingen zien die beter niet of anders kunnen laat even weten.
jdb1

BerichtGeplaatst: za 17 sep 2005 23:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
Deze manier van het verhalen van een deel van de met incasso gemoeide kosten is gewoonweg noodzakelijk. Anders zouden kleine vorderingen nooit geincasseerd kunnen worden, omdat de kosten die daarmee verbonden zijn het bedrag van de vordering overtreffen. Een calculerend mens zou dan kleine eenmalige facturen gewoon niet meer betalen.

Dat is juist Suijkerbuijk. Echter het tegenovergestelde komt ook voor nl. "calculerende incassobedrijven" die mensen trachten te intimideren om zo een riante vergoeding voor incassokosten te innen, waarvoor ze zo goed als geen moeite ( cq kosten) voor hebben gemaakt.
Het rapport "Voorwerk 2" tracht hier volgens mij grenzen aan te stellen. Hoe zie jij dat ?
Suijkerbuijk

BerichtGeplaatst: za 17 sep 2005 23:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ik stuur maandagochtend de volgende aangetekende brief

Ziet er goed uit.

Quote:
Hoe zie jij dat ?

Rapport Voorwerk II stelt hele duidelijke bedragen, die ook door alle rechtbanken (in ieder geval sector kanton) worden gehanteerd. Ook bij verstekvonnissen worden bovenmatig gevorderde bedragen door de rechter ambtshalve aangepast aan VoorwerkII.
Het rapport stelt de redelijk te vorderen incassokosten vast aan de hand van een staffel op basis van de hoogte van de vordering. Met de daadwerkelijk verrichte werkzaamheden wordt geen rekening gehouden.
Een vordering van € 20,-- waar tientallen malen achterna gebeld en geschreven wordt krijgt € 37,-- vergoeding, terwijl een vordering van € 4.500 waar eenmaal een herrinnering achterna gestuurd wordt en daarna gedagvaard een vergoeding van € 600,-- meekrijgt.
De gerenomeerde incassobedrijven hanteren allemaal Voorwerk II. Ik kan mij niet voorstellen dat er veel bureaus zijn die hiervan afwijken.

Voor de liefhebbers een link naar de staffel uit Voorwerk II: http://www.rechtspraak.nl/Naar+de+rechter/Landelijke+regelingen/Sector+kanton/Liquidatietarieven+rechtbank+sector+kanton.htm
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds