Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 06 mei 2024 9:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

blote eigendom en huurtoeslag
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vilai



Leeftijd: 66
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: di 24 apr 2007 21:57    Onderwerp: blote eigendom en huurtoeslag Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste forumgebruikers,

Wellicht weet iemand een antwoord op het volgende probleem:

In december jl. is mijn moeder overleden. Er zal voor de kinderen na verkoop van de nagelaten woning ca. € 50.000 per persoon te verdelen zijn. Mijn oudste broer heeft voor een periode van drie jaar testementair het recht van bewoning van het ouderlijk huis verkregen (pa is vooroverleden). Ik krijg per maand € 174,- huurtoeslag. Deze zal ik de komende drie jaar niet meer krijgen terwijl ik ook de toeslag over 2006 zal moeten terugbetalen. Daarnaast zal ik ook IB box 3 moeten gaan voldoen. Alles bij elkaar een strop van € 8.000,- terwijl ik de komende drie jaar geen cent zal zien.
Zou ik, teneinde het een en ander te 'vermijden', de erfenis kunnen verwerpen waarna vervolgens de anderen mij (na de verkoop van het huis) middels schenkingen van ongeveer € 2.600,- per jaar hetgeen terugbetalen wat zij door de verwerping extra hebben ontvangen. Voor de successierechten is dit geen probleem want er wordt i.c. dan zelfs iets meer afgedragen dan bij aanvaarding. De door de anderen extra te betalen IB box 3 neem ik ook voor mijn rekening.

Een antwoord zie ik graag tegemoet. Peter.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 721


BerichtGeplaatst: di 24 apr 2007 22:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je bedoelt dat door de Belastingdienst zou worden aangenomen dat die 50.000 zich vanaf 2006 in jouw vermogen bevindt, terwijl je in feite het geld pas in 2010 zal krijgen omdat dan pas de woning te gelde zal kunnen worden gemaakt? Interessante kwestie. Ik vraag me af of dat zo is. Ik heb er helaas geen antwoord op paraat.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 24 apr 2007 22:47    Onderwerp: Re: blote eigendom en huurtoeslag Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om te beginnen maak ik eerst een groot voorbehoud. Ik heb zelf vooral vraagtekens over hoe dit echt werkt...

vilai schreef:
Daarnaast zal ik ook IB box 3 moeten gaan voldoen. [...] De door de anderen extra te betalen IB box 3 neem ik ook voor mijn rekening.

Ik vraag me af of het te erven bedrag nu al in box 3 valt, als het pas in 2010 beschikbaar komt. Ik zou denken dat in box 3 slechts opeisbare vorderingen vallen. Helaas vind ik dit niet duidelijk terug in de wet, art 5.3 lid 2 sub f Wet IB 2001 heeft het over "overige vermogensrechten, met waarde in het economische verkeer"...

Voor het bepalen van de huurtoeslag wordt kennelijk gekeken naar het heffingvrij vermogen in box 3. De vraag is dus of de erfenis daar nu al onder valt.

Ik vraag me af of de oplossing die je in gedachten hebt zou werken. Als de erfenis nu al onder art 5.3 lid 2 sub f Wet IB 2001 valt, dan lijken me de jaarlijks schenkingen die je afspreekt ook "waarde in het economische verkeer" te hebben. Dan maakt het allemaal niet veel uit (al is het misschien eenvoudiger voor de belastingdienst te verbergen).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 24 apr 2007 23:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met het nodige voorbehoud, want ik ben net met erfrecht bezig, dus echt geen deskundige:

Volgens mij kun je het zo doen dat je je erfenis verwerpt, maar wel tegelijkertijd wel je legitieme portie voorbehouden (let op: dit moet je als separate handeling doen! Zie bijv.artikel 63 van boek 4 BW) . Je krijgt dan nog geen geld, maar je hebt een vordering op de erfgenamen. Jouw deel van de erfenis gaat dan overigens wel over naar de volgende in lijn (kind, zie voor de volgorde van de erfgenamen 4:10 BW). De vordering wordt per jaar verhoogd met de wettelijke rente, waarbij telkens de hoofdsom in aanmerking wordt genomen (dus niet rente op rente). Je moet wel binnen 5 jaar na het overlijden (of binnen een door de erfgenamen genoemde redelijke termijn) aanspraak maken op de legitieme portie. Onderling zouden jullie kunnen afspreken dat de vordering pas na die 3 jaar wordt voldaan.

Maar ja, dat moet je dus even met een deskundige overleggen. De notaris zal er wel het nodige van weten. Mij lijkt het een hoop gedoe voor Eur 8.000,-, mede omdat je bij een vordering altijd maar moet afwachten of je het geld krijgt.

Gaat je broer werkelijk in dat huis wonen? En hoe weet je dan dat hij er over 3 jaar echt uit gaat?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 24 apr 2007 23:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Je krijgt dan nog geen geld, maar je hebt een vordering op de erfgenamen.

Die vordering valt dan toch in box 3, of mis ik iets?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 721


BerichtGeplaatst: wo 25 apr 2007 6:59    Onderwerp: Re: blote eigendom en huurtoeslag Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ik zou denken dat in box 3 slechts opeisbare vorderingen vallen.


Voor zover ik weet is dat helaas niet zo. Ik zit zelf in die situatie dwz ik heb een nietopeisbare vordering en die valt in box 3; dit weet ik vrij zeker omdat mijn aangifte een keer specifiek bekeken is op dit punt door de Belastingdienst omdat ik hem de eerste keer (per ongeluk) verkeerd had ingevuld.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 25 apr 2007 10:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Die vordering valt dan toch in box 3, of mis ik iets?
Moet je niet pas betalenc.q. wordt er niet pas over gerekend als e.e.a. ook werkelijk in je bezit is? Maar goed, dat is dus een punt om na te vragen bij de Belastingdienst. Het lijkt me gewoon zo oneerlijk dat je nu alvast moet betalen voor iets waarvan je maar moet afwachten of en wanneer je het krijgt.

Op de site zie ik:
Overige vorderingen en contant geld
Tot de bezittingen in box 3 behoort ook het totaal van 'overige vorderingen' en het contante geld op de peildatums. Bij overige vorderingen gaat het om vorderingen die u niet ergens anders in uw aangifte heeft aangegeven.

Quote:
Tot de overige vorderingen behoren niet:

spaartegoeden, obligaties en dergelijke;
(latente) belastingvorderingen en vorderingen premie volksverzekeringen;
lopende termijnen met een looptijd van 1 jaar of korter.

Nalatenschap
Als een van uw ouders is overleden, kan het zijn dat bij de verdeling van de nalatenschap alle goederen zijn overgegaan op de langstlevende echtgenoot. Voor meer informatie, zie de aanvullende toelichting 'Als u of uw fiscale partner of minderjarige kinderen in 2006 bezittingen hadden'. U kunt deze toelichting downloaden.


Het lijkt er dus op dat de vordering inderdaad in box 3 geplaatst wordt, maar goed, even navragen kan geen kwaad.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 25 apr 2007 22:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt er dus sterk op dat de € 50.000 inderdaad in box 3 valt. Erg vervelend dat daardoor de huurtoeslag in 1 klap verdwijnt, al zou dat ook het geval zijn geweest wanneer het geld direct was vrijgekomen. (Natuurlijk had je er dan wel de huur van kunnen betalen.)

Ik denk nu dat het idee van de jaarlijkse schenking eigenlijk wel zou moeten werken. Je kunt het alleen niet op papier vastleggen, want dan kun je de verschillende schenkingen zien als 1 grote vordering (in box 3) die in termijnen opeisbaar wordt. Als je op de anderen kunt vertrouwen hoeft dat geen probleem te zijn (maar je kunt dus niet naar de rechter om de jaarlijkse schenking af te dwingen). En een eventuele schaduwboekhouding moet je voor de fiscus verborgen zien te houden, etc Wink

Maar nogmaals, ik weet hier niet zo heel veel vanaf.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
vilai



Leeftijd: 66
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: di 22 mei 2007 14:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik dank jullie allemaal voor het meedenken. Peter
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds