Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 03 mei 2024 8:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

agressieve werknemer
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dolche



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 18


BerichtGeplaatst: ma 21 jan 2008 0:17    Onderwerp: agressieve werknemer Reageer met quote Naar onder Naar boven

...

<meta name="googlebot" content="noarchive" />


Laatst aangepast door Dolche op za 03 jan 2009 0:12, in totaal 4 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 22 jan 2008 14:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is de agressie niet gewoon een symptoom van de ziekte, of wellicht van de medicatie die de werknemer krijgt?
In dat geval is de werknemer in mijn ogen gewoon ziek met alle bescherming van dien.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mcvg



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 279


BerichtGeplaatst: di 22 jan 2008 20:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vraag is denk ik wie moet bewijzen dat het niet meewerken aan de reintegratie voortkomt uit het ziektebeeld of juist niet. Naar mijn mening dient de werknemer dit te stellen en te bewijzen.
Indien dit komt vast te staan had de werkgever minder snel gerechtvaardigd de loonbetaling mogen stoppen.
Indien dit niet komt vast te staan heeft de werkgever gerechtvaardigd de loonbetaling mogen stoppen maar is dit niet zonder meer grond voor ontslag (op staande voet).

Het voordeel is dat als de werknemer een beroep doet op de agressiviteit en het niet meewerken aan de reintegratie als uitvloeisel van zijn ziekte de werkgever de aggresiviteit en het niet meewerken aan de reintegratie niet meer hoeft te bewijzen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: di 22 jan 2008 21:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is hier allemaal aan de hand?
Ik heb het idee dat hier sprake is van verstoorde verhoudingen, knullige communicatie en iets van het syndroom van Asperger.

Aan tafel met elkaar met een (daartoe opgeleid) mediator.
_________________
'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marco Knol



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 598


BerichtGeplaatst: wo 23 jan 2008 2:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mediation? Waarom? Dat moet wel zin hebben.

Er zijn nu eenmaal werknemers die de boel belazeren. Iemand die voorstelt een paar mensen mee te nemen naar het volgende spreekuur is bij mij van harte welkom. Ik vermoed eerlijk gezegd eerder bedrog en functionele agressie, dus komt u maar zou ik zeggen. En neem gerust uw vrienden mee als u dat nodig vindt. Uiteraard zou ik wel zorgen dat het gesprek opgenomen wordt als ik vermoed dat men middels agressief gedrag een bepaald resultaat wil bereiken. En een getuige is ook prettig.

Voor het overige; er is een uitspraak over een ontslag op staande voet van een NS medewerker die ziek was en een stoel richting bedrijfsarts smeet. Die bedrijfsarts was niet in dienst van NS. Toch vond de rechter ontslag op staande voet gerechtvaardigd omdat een bedrijfsarts namens werkgever werkt en gewoon z'n werk moet kunnen doen.

Of die agressie nu wel of niet uit ziekte voortkomt is (dus) niet van belang; het gaat om de vraag of er een dringende reden is waardoor van werkgever niet langer gevergd kan worden het dienstverband voort te zetten. Daarbij geldt dat werknemer eerst maar eens moet zien aan te tonen dat de agressie uit ziekte voortkomt. En zoals gesteld; dan nog.

Met betrekking tot het pesten moet nog wel opgemerkt worden dat zulke gevoelens tamelijk subjectief zijn en inderdaad het gevolg kunnen zijn van ziekte. In dat geval zul je daar mee moeten zien om te gaan c.q uit ten treure moeten uitleggen. Agressie als gevolg daarvan hoeft echter absoluut niet getolereerd te worden. Ook de andere werknemers hebben immers recht op een veilige werkplek.

Uiteraard wijs je werknemer er wel op dat zijn/haar gedrag niet acceptabel is en consequenties kan hebben, maar dat moet je ff los zien van het reïntegratie-traject. Gaat werknemer door dan volgt na waarschuwingen uiteraard gewoon ontslag (op staande voet).

Voor de rest moet je je van het agressieve gedrag weinig aantrekken. Dat werkt trouwens het beste. 95% van agressief gedrag is functionele agressie; met doet agressief om zijn/haar zin te krijgen, niet omdat men het is. En als ze jou (of de directeur of bedrijfsarts ofzo) slaan of daadwerkelijk bedreigen is het natuurlijk meteen einde verhaal.

In eerste instantie doe je dus of je neus bloedt en je gaat gewoon door met het reïntegratie-traject. Daarnaast zou je kunnen stellen dat het agressieve gedrag de reïntegratie belemmert, hetgeen (uiteindelijk) een reden kan zijn voor ontslag.

Verklaringen van werknemers/directieleden zijn partij-verklaringen. Uiteraard zal een rechter of een CWI die met een korreltje zout nemen. Ze liggen er echter wel en het is dan aan de andere partij om die verklaringen geloofwaardig te ontkrachten. Zomaar negeren zal een rechter ze niet.

Voor de rest lijkt de casus wel wat op die van een medewerker van een boekhoud-/accountantskantoor die ontslagen werd. Ik heb de uitspraak helaas niet paraat, moer zoekt en gij zult vinden (op rechtspraak.nl in dit geval).
_________________
Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Dolche



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 18


BerichtGeplaatst: wo 23 jan 2008 10:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie reacties en advies Smile !

De bovenstaande verstrekte informatie is voor mij voldoende om mijn strategie vorm te geven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: wo 23 jan 2008 13:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marco Knol schreef
Quote:
Mediation? Waarom? Dat moet wel zin hebben.

Hier is m.i. sprake van een arbeidsconflict. Daar dient op een constructieve manier mee omgegaan te worden. Er moet een oplossing komen die voor beide partijen bevredigend is. Zie ook Arbo Advies.

Op grond van de gegeven informatie in het eerste bericht, kan ik in een agressieve werknemer niet meegaan. Het spreekt slechts van ´vijandig´. Dat er geen sfeer van ouwe jongens krentenbrood is, geloof ik gelijk.

Quote:
De bovenstaande verstrekte informatie is voor mij voldoende om mijn strategie vorm te geven.

@Dolche: Welke vorm krijgt je strategie?
_________________
'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marco Knol



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 598


BerichtGeplaatst: wo 23 jan 2008 15:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uieraard dient men te pogen om een arbeidsconflict op een constructieve manier op te lossen. Echter, het kan soms duidelijk zijn dat mediation geen zin (meer) heeft, al sta je als werkgever wel stukken sterker als je eerst mediation hebt aangeboden. Er moet echter wel van weerszijden voldoende vetrouwen zijn dat mediation een oplossing kan brengen. Er zijn diverse contra-indicaties met betrekking mediation. (zie p. 43/44 van de STECR werkwijzer arbeidsconflicten)

Iemand die die met 3 anderen maar liefst wil langskomen op spreekuur vertrouw ik niet. Die is intimiderend bezig. Iemand meenemen, soit, twee mensen zal ook nog wel gaan af en toe, maar drie? Dat zou je als werkgever eens moeten doen.

In die zaak van die boekhouder was meen ik eerst wel mediation gedaan wat door de werknemer werd afgebroken. Vervolgens wou werknemer in een later stadium ineens weer wel mediation. Die vlieger ging daar in ieder geval niet op.

Maar goed, wij kennen hier natuurlijk niet alle ins en outs van deze zaak.
_________________
Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: wo 23 jan 2008 16:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marco Knol schreef
Quote:
Maar goed, wij kennen hier natuurlijk niet alle ins en outs van deze zaak.

Krek.

Ik wacht de reactie van Dolche af.
_________________
'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Dolche



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 18


BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2008 13:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JetKroket schreef:
Marco Knol schreef
Quote:
Mediation? Waarom? Dat moet wel zin hebben.

Hier is m.i. sprake van een arbeidsconflict. Daar dient op een constructieve manier mee omgegaan te worden. Er moet een oplossing komen die voor beide partijen bevredigend is. Zie ook Arbo Advies.

Op grond van de gegeven informatie in het eerste bericht, kan ik in een agressieve werknemer niet meegaan. Het spreekt slechts van ´vijandig´. Dat er geen sfeer van ouwe jongens krentenbrood is, geloof ik gelijk.

Quote:
De bovenstaande verstrekte informatie is voor mij voldoende om mijn strategie vorm te geven.

@Dolche: Welke vorm krijgt je strategie?


Het loon opschorten en als hij dan nog niet meewerkt, dan kijken of er zicht is op ontslag.

Dat hij agressief is staat mijns inziens los van zijn ziektebeeld, want hij vertikt het gewoon om mee te werken aan het invullen van het plan van aanpak en dat verklaart hij ook expliciet.
Als je te maken hebt met een zeer agressieve werknemer is dan vraag ik mij af of mediation een uitkomst is, want ik ben bang dat hij de boel gaat belazeren in verband met tegenstrijdige verklaringen in het verleden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: ma 28 jan 2008 18:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dolche schreef
Quote:
Het loon opschorten en als hij dan nog niet meewerkt, dan kijken of er zicht is op ontslag.

Dat hij agressief is staat mijns inziens los van zijn ziektebeeld, want hij vertikt het gewoon om mee te werken aan het invullen van het plan van aanpak en dat verklaart hij ook expliciet.
Als je te maken hebt met een zeer agressieve werknemer is dan vraag ik mij af of mediation een uitkomst is, want ik ben bang dat hij de boel gaat belazeren in verband met tegenstrijdige verklaringen in het verleden.


Ik vrees, Dolche, dat we een ander opvatting hebben over agressief. Ik vrees tevens dat Guusje van de Ven gelijk heeft. Dit is een situatie waarin een advocaat te prefereren is boven een mediator: één van de partijen wil kost wat het kost gelijk hebben. ‘Maar goed, wij kennen hier natuurlijk niet alle ins en outs van deze zaak’, zoals Marco Knol schreef.
_________________
'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Dolche



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 18


BerichtGeplaatst: di 29 jan 2008 0:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is inmiddels een soort van mediator (iemand uit de organisatie,waarmee werknemer een goede band heeft) geraadpleegd en daar heeft hij ook al expliciet aangegeven niet te willen en zullen meewerken, desnoods wordt zijn salaris opgeschort.
Hij lijkt erop aan te sturen dat er ontslag aan hem wordt verleend. Het is een erg vervelende situatie en ik zou het liefst dit probleem vreedzaam (mediation) oplossen, maar op basis van de UWV beleidsregels beoordelingskader poortwachter moet de werkgever het salaris opschorten als de werknemer zijn medewerking weigert aan het opstellen van het plan van aanpak. De situatie is ook niet meer vijandig, maar bedreigend en ik ben bang dat het escaleert, oftewel dat de werknemer overgaat tot fysiek geweld (en mij is ten ore gekomen, dat hij al eens eerder een mes heeft getrokken en daar schrik ik erg van). Dat hij ziek is, dat erkent de werkgever ook wel, maar feit blijft dat er wel een plan van aanpak moet worden opgesteld en de agressie komt maar van één kant. De aanleiding van zijn agressie is nog steeds een raadsel voor de werkgever en als de werknemer niet wil meewerken aan het opstellen van het plan van aanpak, zodat er misschien kan worden tegemoet gekomen aan zijn wensen (indien gegrond) dan blijft er volgens mij geen andere mogelijkheid dan het salaris op te schorten.

Misschien is mijn woordkeus verkeerd geweest, maar het agressieve uit zich in intimideren, schelden, bedreigen en beledigen.

Ik vraag mij alleen af wanneer ontslag in zicht komt (nadat salaris is opgeschort)?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2008 0:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op dat moment zal hij je wel al gauw een reden voor ontslag op staande voet geven, dus bestudeer het stappenplan daarvoor maar alvast of maak vast het concept-briefje voor de bevestiging daarvan klaar Wink
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds